MAALIKSET ' 05 alkuviikko!!!!
Kommentit (30)
Äskeisen viestin päivähoidosta lähetti siis Koivupuu, kun olen ottanut tuntemattomampaan tekstiketjuun toisen nicin.
Aamulla käytiin lääkärissä. Moonalla edelleen kuumetta ja yskä ihan kauhea. Mitään tulehdusta ei ollut,joten kotikonstein edelleen hoidellaan. Viime yönä herätyksiä oli reippaasti yli 20, kun vartinkin välein Moona alkoi yskimään. Tietenkin säikähtää yskäänsä ja sitten käy itkemään..Huoh, toivottavasti Mimmi pääsis vähemmällä taudilla.
Itsellä olo on edelleen tosi sairas. Vaati kovaa tahdon voimaa käydä näitten kanssa siellä terveyskeskuksessa ja sitten apteekin ja kaupan kautta kotia. Kyllä ne suklaat siellä hyllyssä huuteli, mutta otettiin sitten makupaloja =)
Mimmi ei oikein mitään erikoista syö tai no, jos suolakurkut lasketaan ja välillä tykkää syyä tosi mausteista ruokaa. Siis valkosipuli ja chili ei ole outoja.
Ostettiin myös torttu-ja piparitaikinaa. Aattelin perjantaina leivoskella. On sitten mukava miehen tulla jouluiseen kotiin. Laitetaan silloin ne verhot ja jouluvalot=) Luulis ettei tälleen kipeenä tahtoisi siivousta ajatellakaan, muta joudun taistelemaan itteni kanssa, etten kävisi vaihtamaan järjestystä mein makkarissa. Se järjestys olisi aivan epäkäytännöllinen, kun periaatteessa siellä ei voi järjestystä vaihtaa..mutta kun haluan vaihtelua.argh! Olohuoneessakin vois jotain keksiä, vaikka sekin muutos on epäkäytännöllinen.Voi miun kanssa =)
Kouvupuulle, minusta et ole mitenkään tiukkapipo. Kyllä lapsilla on oikeus savuttomaan päivähoitoon myös ulkona. Hyvä, että sait asiasta sanottua, toivottavasti myös tuottaa tulosta.
Jaahas, äitiä huudellaan..moikka!
Tuulia
Helmi vieressä puuhailee jotain, mutta luulen, että pian alkaa itku ja valitus, kun keskityn vain kirjoittamiseen enkä ollenkaan häneen.
Vastailenpa hiukka gallupeihin.
Joulupukkia toivomme tulevan käymään. En tiedä siis tuleeko vai ei, kun en ole älynnyt äidiltäni asiaa tiedustella tahi vihjaista. Mennään siis minun vanhemmille jouluksi. Siellä kyllä riittäisi paljon vapaita vanhoja miehiä pukin hommiin aattona... ;) Saas nähdä sitten. Olisihan se kyllä kiva, kun meilläkin kyllä tunnistetaan esim. kuvista pukki. Livenä voikin kyseinen setä olla astetta pelottavampi kohdattava.
Joulua olen jo vähän laitellut. Hyvin maltillisesti. Mies kun ei tykkää hörsellyksistä ja valoista. Ostin kuitenkin pienen tähtivalosarjan, jonka laitoin lasivaasiin. Toimii siis ihan muulloinkin sisustuselementtinä. Kynttelikkö on vielä laittamatta, mutta kyllä sekin pian tuossa ikkunalaudalla on.
Eilen oli Helmin päiväkodissa kaikille lapsille ja vanhemmille yhteistä piparkakkujen leivontaa. No, minähän niitä varsinaisesti leivoin. Helmi toimi apurina, mutta enemmän häntä kiinnosti uusi paikka (leipomistilana oli päiväkodin vanhimpien lasten tilat) ja lelut. Hyviä pipareita silti tuli!
Töissä ja iltaisin on niin kiirettä, ettei pahemmin kerkiä kirjoitella tännekään. Avaan koneen ehkä max 2 kertaa viikossa kotona. Eli tuntuu, että minäkin olen lipumassa taustailijoiden sankkaan joukkoon. Yritän kuitenkin aina silloin tällöin käydä kertomassa kuulumisia.
Ou jee, Helmi tuhoaa mun Kingin Painajaista...Onneksi vain kansipapereita. Pitänee nostaa nuo kirjat hiukka ylemmäs.
Niin vielä nuista ruokajutuista. Helmi ei ainakaan oliiveista tykkää. Se tuli testattua, kun eilen annoin hänelle pastaa, jonka kastikkeessa oli oliiveita. Kaikki oliivin palaset sylkäisi suustaan. Homejuustoa en olekaan kokeillut, mutta muuten kyllä melkein kaikki maistuu, mitä tarjotaan. Syödään itse aika vaihtelevia ruokai ja joskus melkolailla tulisiakin. Sunnuntaina maistatettiin jalapenoa. Söi kyllä palan, mutta sen jälkeen menikin silmät vetisiksi ja silmät sekä nenä niin punaisiksi, että ei viittitty enää toista palaa tarjota.
Tuo Helmi on kyllä sikäli kaikkiruokainen, että maistaa kyllä kaikkea, mutta syödyn ruoan kokonaismäärä jää yleensä varsin mitättömäksi. Nyt siis on toteutunut ennustukseni siitä, että kun Helmi oppii itse syömään eikä anna enää syöttää, niin kiitos tulee jo muutaman lusikallisen jälkeen. Varsinkin aamu- ja iltapalat ovat aivan onnettoman kokoisia. Joskus iltapala saattaa olla 1/2 dl maitoa, 2 viipaletta juustoa (syötynä leivän päältä erikseen), kaksi haukkua leipää. Ja kiitos! Mutta, enää emme jaksa taistella. Jos kerran ei halua syödä, niin eipä pakoteta. Hyvin tuo yönsä näyttää jaksavan tuollakin määrällä. Huolettaa vaan painonkehitys. Minusta Helmi on laihtunut. Yritän kyllä antaa hänelle mahdollisimman energiapitoisia ruokia, jotta saisi lihaa luiden päälle, mutta aina nekään eivät kelpaa. Syötän hänelle jopa monivitamiinitabletteja, koska ei hän tuolla ruokamäärällä saa millään kaikkia tarvitsemiaan aineksia. Helmi syö nykyään suurinpiirtein puolet siitä määrästä, mitä hän söi vaikkapa vuoden ikäisenä. Tai alkukesästä. Pitänee varata aika neuvolaan punnitukseen.
Kortteja ei varmaankaan läheteä yhtään. Ollaan niin maan perusteellisen huonoja nuissa korttijutuissa. Sähköpostilla sitten tervehditään niitä, joilla se on mahdollista. Tiedän, että meille tulee varmasti kavereilta ja sukulaisilta kortteja ja sitten mulle tulee taas tosi huono omatunto...Mutta minkäs teet.
Painon kehityksestä: Siis painon lähtemisestä lähinnä. Viime viikon punnituksessa oli lähtenyt 12+ kg. Eli vielä olisi 13 kg jäljellä. Just tällä hetkellä tuntuu välillä tosi hankalalta noudattaa kevyempää ruokavaliota, kun tuntuu alkukantaisesti siltä, että pitäis kerätä vararavintoa talven varalle eikä uloskaan viitti lähteä lenkille, kun on niin mälsä ilma ja pimeätä. Eipä sen puoleen, en mä mihinkään pääsiskään, kun mies on ollut viimeaikoina tosi usein kahdeksaan töissä. Eipä sitä sen jälkeen, kun hän kotiin saapuu, enää mihinkään kehtaa lähteä.
Japa jaa. Eipä kai tässä tämä kummempia. Meillä töissä alkaa joulunaluiset arviointikiireet ja tuntuu, että joka toiselle päivälle on jotain erityisjärjestelyitä liittyen Itsenäisyyspäiväjuhliin ja joulujuhlaan ym. Toisaalta ihan kiva, mutta väkisinkin välillä unohtaa jotain tärkeää hoitaa ajallaan.
Nyt loppua.
lehtovi ja Helmersson
Me tultiin juuri vasta lääkäristä. Käytiin Pikkujätissä
kun taaperon nuha on jatkunut jo 5 viikkoa eikä antibiotti oikein
tuntunut auttavan.Varasin sitten ajan korva-, nenä-, kurkkulääkärille
ja sain jopa ajan täksi illaksi. Tutkimuksessa sitten todettiin
vasemassa korvassa liimakorva...ja saatiin nyt tehokkaampi lääke. Jos
ei parin viikon päästä mitään ole tapahtunut niin sitten
putkitetaan...Ikävä juttu toivoin niin ettei poika pieni olisi perinyt mun
ongelmakorvia ja nuhakierrettä. Mutta lääkäri sanoi, että valitettavan
usein korvaongelmat perityy. Lisäksi meidän pitäisi käydä
kitarisaröntgenissä. Onnistuiskohan se julkisella puolella? sillä
meillä ei ole vakuutusta. Ja vaikka oiskin niin se ei kattaisi
korvajuttuja, (syy jonka takia ei sitä sitten otettu) koska pojalla
ehti olla 1 korvatulehdus ennen vakuutuksen ottamista...:(
Mulla tänään vihloi ja juili vatsaa ihan alyttömästi ja koko ajan tuli
harjoitusuppareita välillä aika ilkeitäkin. Onneksi kuitenkin
rauhoittuivat tuossa ajan mittaan. Luulin jo että tänne lääkäriinkö
Tiuhti nyt meinaa syntyä. Syynä tais kuitenkin olla rasitus kun
jouduttiin juoksemaan bussiin, että kerettiin lääkäriin.
RuokaG: Meillä pysytellään perusruoissa. Erikoisempaa taitaa olla suolakeksit ja popkornit.Muuten kaikki maistuu vihanneksia ja hedelmiä luukunottamatta. Poika on tyypillisesti lihamies :)
Mukavaa loppuviikkoa kaikille !
T: vupii+Joponen 24.3.05 plus Tiuhti rv34+4
Mä olisin sanonut varmaan samasta asiasta. eihän päiväkodissakaan tädit saa polttaa tenavien lähelläkään. Savupaikat on aina jossain kauempana päiväkodista.
T: vupii
Eli hommia piisaa. Kaikenmoista järkkäämistä, aineita juuri luin täällä kotonakin (vielä yhden ajattelin jaksaa) ja arviointikin lähestyy. Mutta nyt kun hyvissä ajoin taas aloittaa, niin jospa välttyisi paniikilta. Ensi viikolla mies onneksi aamuvuorossa ja hakee lapset, niin minä muutamana päivänä jään töihin pidemmäksi aikaa. Toki on tuo lomapäiväkin, kait sekin helposti menisi töiden merkeissä. Mutta taidan kuitenkin keskittyä linnanjuhlien pukuloistoon..
Vupiillakin melkoiset viikot! Näin se aika menee. Ilman muuta kirjoittakaan vain kuulumisistanne, kaikki raskautetut. Minulle sopii. Kalamamin ei tarvitse vasten tahtoaan pyristellä muihin pinoihin, meille saa kirjuutella.
Tuulian Moonalle ja kaikille muillekin sairastaville ihmeparanemisia. Oma olo... on mitä on. Ei välttämättä auta asiaa, että töissä ollut sellainen alkuviikko, etten ehdi kahville tai edes pisulle (valehtelematta). Onneksi nyt loppuviikosta helpottaa, ainakin hieman. Päätin tänään, että huomenna juon ainakin kaksi kuppia. ;)
Maalispoika valloitti tänään taas naapureiden sydämet. Olimme kynttiläkutsuilla ja poika nauratti naisia.. Keikistelijä parhaimmillaan.
Hienosti olet lehtovi saanut kiloillesi kyytiä. intoa jatkoon.
Nyt se yksi aine ja nukkumaan. Aamulla taas aikaisin ylös.
Vapaapäivää pukkaa ja näköjään meni laiskotteluksi... No, piirakka uunissa ja tytön isovanhemmat tulevat kohtapuoliin käymään.
Tyttö sai jonkin allergisen reaktion menneellä viikolla, yks kaks oli koko likka kuin nokkosilla hakattu ja nahka ihme pampuloilla. En sitten viitsinyt lähteä yöllä lastenklinikalle viemään, kunhan levitin kortisonivoidetta iholle. Nukkumaan mennessäni pähkäilin, että joskohan tuo leviää hengitysteihin, näinköhän sitä uskaltaa itse nukahtaa ollenkaan. No, likka kyllä kuulutti pahaa oloaan koko yön, joten ei munkaan tarvinnut itsekseni valvoa. Aamulla sain tilattua terkkariin ajan vasta iltapäivälle, ja siihen mennessä punotus oli laskenut, jäljellä oli vain pari näppylää. Lääkäri veikkaili aiheuttajan jäävän pysyvästi arvoitukseksi. Koskaan aikaisemmin ei mitään moista reaktiota ole ollut, joskus ovat suupielet vähän punottaneet tomaatin syönnin jälkeen.
Silmätulehdus tuli ja meni onneksi aika lievänä. Tällä hetkellä kiusaa tekevät alavitoshampaat, jotka kutittavat ikeniä, melkein koko ajan on koura suussa ja kuola valuu.
Ja sieltä sitä taas herättiin...
Joulukalenterin olen saanut seinälle, mulla on sellainen itsetehty, jossa on pellavakankaalle kiinnitetty 24 pientä sukkaa. Jouluvalot ripustetaan jonnekin ylös tulevana viikonloppuna samoin kuin muut koristeet. Mä olen aina joulun alla niin tiiviisti töissä, että pitää saada viritykset kuntoon jo alkukuusta.
Tytön syömisessä on erikoisinta se, että kaikki kelpaa. Niin oliivit, sinihomejuusto kuin piimäkin(itse en saa piimää alas ollenkaan). Kaikista herkuinta tällä hetkellä on karpalot. Niitä likka vetelee sellaisenaan sekä iltapuurossa. Iltapuuron syönti onkin varsinainen herkutteluhetki, tyttö lappaa lusikallisia suuhunsa, imee kaiken puuron kurkkuun, pyörittelee karpaloita kielensä päällä ja poksauttaa ne nautinnollisesti rikki.
Kuulumisiin taas!
Korvapuustit
Meilläkin os sairastettu flunsaa, ja keuhkoputken tulehdukseksihan se meni sitten neidillä. Nyt on jo onneksi terve.
Korvapuustille piti sanoa, että meidän neiti on saanut samanlaisen reaktion tomaatista. Aluksi oireili silloin tällöin suunpielien punoituksella, ja sitten jätin tomaatin hetkeksi pois ja kun annoin seuraavan kerran niin reaktio oli näppylät ja kuume. Mutta tosiaan hankalahan näitä allergioita on arvuutella, meillä on varmana vain maito, pähkinät ja tomaatti. Reaktiotkin vaihtelee oksennuksesta pieneen punoitukseen, iän lisääntyessä reaktiot ovat pahentuneet.
Omaa napaa vielä, olen lopettelemassa tosiaan imetystä. Ja nyt on tosi ärtyisät fiilikset, lisäksi on maha kipeänä, olen lihonnut ja olen alkanut epäillä että olenko raskaana. Pelon sekaisin mielin on varmaan tänään apteekkiin hipsuteltava... Sinänsä asia on ihan ok, mutta ehkäisy on hoidettu ja ihan vielä en tahtoisi uutta nyyttiä. Kylläpä kuullostaa kamalalta ja itsekkäältä sanoa noin, mutta minkäs sitä itselleen mahtaa. Haluaisin siis vielä nauttia tästä hetkestä, kun kaikki helpottuu ja itsekkin saan enemmän tilaa ja aikaa. Voihan olla että menkatkin on tulossa, mullakun on ollut tasan kahdet lapsen syntymän jälkeen niin on vähän vaikeata tietää missä mennään.
Sellaista täällä,
ajankuva
...kun viimeksi suurin osa teksteistä tuhoutui, aaargh! Ärsyä.
PÄIVÄHOIDOSTA mun pitää purkaa sydäntäin. Tyty perhepäivähoidossa, johon ollaan muuten oltu tosi tyytyväisiä ja tytsy viihtyy hyvin. Mutta pph:n mies (eläkkeellä, joten paljon kotona) polttaa tupakkaa niiden kuistilla. No ei sekään vielä mitään, mutta polttaa siinä myös silloin, kun tenavat ovat iltapäivisin takapihalla ulkona. Se savu varsinkin matalapaineella kyllä leviää muksujenkin sieraimiin, mä olen muutaman kerran haistanut röökin siinä takapihalla, kun olen mennyt tytyä hakemaan. En nyt usein, mutta erityisesti silloin, kun tytsyä haetaan viimeisenä ja muut on jo haettu. No, tää on mua vaivannu ja sain sitten eilen kakistettua tätsylle, että toivoisin, et näiden lasten lähellä ei poltettais tupakkaa ja voisiko mies esim. käydä etupihalla polttamassa, kun lapset ovat ulkona. Sanoi joo, eikä kieltänytkään etteikö olis lähellä poltettu. Sisällä ei ole koskaan haissut tupikki ja jos haisis niin hoitosuhde loppuisi kyllä siihen. yritin sitten sanoa, et muuten ollaan oltu tosi tyytyväisiä, jotta tätsylle ei tulis paha mieli. Hän on sellainen reilu 60 v. ja varmaan muuten huolehtii mukeloista ihan hyvin.
Mutta siis olenko mielestänne tiukkapipo vai olisitteko sanoneet samasta asiasta? En ole mikään tupakanvastustaja muuten ja olen joskus itsekin nuorempana polttanut varsinkin baarissa yms. Mutta mun mielestä lasten ei tarvitse haistella tupakkaa päivähoidossa.
nyt jatkan duuneja!