Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni väittää, että makeanhimo johtuu siitä, että ei ole nukkunut riittävästi tai kärsii univaikeuksista

Vierailija
30.03.2023 |

Lisäksi väitti, että surulliset tai masentuneet syövät paljon suklaata, koska siinä on jotakin aineita, joita aivot tarvitsevat. Onkohan tässä perää? Voiko esim. Lihavuus johtua univaikeuksista? No lohtusyömisen kyllä tiedän. Lapseni on vasta 12-vuotias, mutta mielenkiintoinen väittämä. Onko aasin tuntijoita?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan unettomuus yhteydessä makeanhimoon?

Vierailija
2/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuollainen väite esitetty, lieneekö tekemistä serotoniinin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa tuo on jostakin tuon lukenut tai kuullut.

Vierailija
4/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen, että lihavuutta olisi helppo kai hoitaa tuolla aineella, mitä aivot tarvitsevat väsyneenä ja masentuneena.

Vierailija
5/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huolestuttavaa jos lapsi on lukeneempi ja viisaampi kuin vanhempansa. Miksi luulet että perheen äidit on valtamerialuksen kokoisia ja masentuneita? Ne syövät väsymykseen ja stressiin, siitä muuttuu aivojen kemiat ja se aiheuttaa masennusta, joka saa syömään lisää. 

Vierailija
6/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vain mieleen, että lihavuutta olisi helppo kai hoitaa tuolla aineella, mitä aivot tarvitsevat väsyneenä ja masentuneena.

Ennen oli laihdutuslääke reductil markkinoilla ja sehän oli periaatteessa amfetamiinijohdannainen. Meni suomessa myyntikieltoon kun joku kuoli siihen.

Vierailija
7/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan tutkittu ja todettu asia, että unettomuus ja vähäunisuus vaikuttavat sekä stressihormoni kortisolin että nälkähormonien greliinin ja leptiinin erittymiseen. Kortisoli saa rasvan kertymään erityisesti vyötärölle ja vatsaan, nälkähormonit taas muuttuu siihen suuntaan että tuntuu että on jatkuvasti nälkä tai mieliteko, vaikka olisi syönyt tarpeeksi elimistön fysiologisiin tarpeisiin nähden. Vähänuninen yleensä juuri alkaa kaivata nopeita hiilihydraattteja, koska niistä energiapurskeen saa nopeiten. 

Suklaa voi nykytiedon mukaan todellakin myös lievittää masennuksen oireita. Siinä mielessä paras olisi syödä tummaa suklaata, jossa kaakaon vaikuttavia aineita on enemmän suhteessa syötyyn määrään. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suklaata-masennukseen/3214324#gs.tx…

Vierailija
8/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huolestuttavaa jos lapsi on lukeneempi ja viisaampi kuin vanhempansa. Miksi luulet että perheen äidit on valtamerialuksen kokoisia ja masentuneita? Ne syövät väsymykseen ja stressiin, siitä muuttuu aivojen kemiat ja se aiheuttaa masennusta, joka saa syömään lisää. 

Älä yleistä.

Mä olen väsynyt, kärsin unenpuutteesta ja masennuksesta.

Olen liian laiha koska mulla ei ole minkäänlaista ruokahalua.

Vierailija
9/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jälkiruokien puuttuminen arjesta kokonaan. Naisilla on enemmän tarve hedelmiin ja marjoihin. Leivoksen voi tehdä myös vähän terveellisemmin. Insuliiniresistenssi voi olla syynä, levonpuute joillakin, stressi, hormonit, nälkä, liian tiivis aikataulu, liiat vaatimukset - moni asia vaikuttaa elimistöön. Myös kuinka usein syö, onko tarpeeksi, entä vitamiinit, onko proteiinia ravinnossa jne. Liikunta voi myös saada jotkut nälkäiseksi, jos verensokeri laskee yhtäkkiä alas. Jos ei ole koskaan maistellut makeita jälkiruokia tarpeeksi, vaikka konditoriatasoisia, voi tehdä mieli kokeilla. Lapsi voi taas haluta karkkia, aikuisen suussa voi maistua esanssit tai väriaineet. Onko makeinen tehty terveellisesti, vai onko lisäaineita kuinka paljon. Ruisleipä tasaa sokeria, ruispalat.

Vierailija
10/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on aivan oikeassa - ainakin minun kohdallani näin on. 

Minulla on univaikeuksia, kun kuopus alkoi nukkumaan yönsä paremmin (heräili useita jopa kymmeniä kertoja yössä) niin mulle jäi huonot unet edelleen päälle. Vaikeus nukahtaa, heräilen öisin milloin johonkin pieneen ääneen tai kun kun vaihdan asentoa ja jos herään esim 4-5 aikoihin niin en saa enää unta (herätys 7:30), ini ei tule vaikka olisin mennyt nukkumaan 2 aikoihin. Kun ei ole nukkunut kunnolla niin tästä jää todella krapulainen olotila ja tekee mieli syödä kaikkea epäterveellistä. Samoin jos valvoo myöhään niin iltasyömiset/herkuttelet ovat mun pahin ongelma. 

Mökillä nukun kunnolla 8-9 tunnin yöunia heräämättä juuri kertaakaan yön aikana. Silloin on täysin lomamoodissa. Silloin on ihana syödä terveellisesti ja hyvin nukutun yön jälkeen olo on levollinen ja energinen. Mökillä lähtee kiloja huomaamatta vaikka ei edes laihduta.

Ja kyllä - suklaa auttaa kun on surullinen ja masentunut. Mielihyvää, serotoniinia. 

Vierailija
11/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On monessa asiassa viisaampi kuin vanhempansa. Ei se huolestuttavaa ole. Esim. Kielet ja matikka, pyydän jo häneltä apua.

Vierailija
12/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni ja sen laatu vaikuttaa ruskean rasvan muodostuksessa kehossa ja sen määrä säätelee osaltaan painonhallintaan.

Fiksu muksu, paljon fiksumpi kun suuri osa näistä narsistisista läskivihaajista, ottavat krediittiä jostain mikä on vanhempiensa ja genetiikan ansiota, kun ei niillä ole muutakaan.

Vierailija
13/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksestani voin sanoa, ilman tieteellistäkin todistelua, että olen sitä ihmistyyppiä, joka väsyneenä ja unen puutteesta haluaa makeaa mässyä saadakseen lisäenergiaa. Sokeri nostaa veren sokeripitoisuutta hetkeksi ja laskee taas pian, joten sokerihimo jää päälle koko päiväksi. Mässyä on saatava lisää.

Vierailija
14/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti tehokas lääke sekä masennukseen, univaikeuksiin että väsymykseen: LIIKUNTA.

Mutta tätähän läskit ei halua kuulla.

Vierailija
15/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa. Keho pyrkii korjaamaan univajeen aiheuttamaa energiavajausta rasvaisella ja sokerisella ruoalla. Siksi niitä tekee väsyneenä enemmän mieli. Lisäksi univaje jo itsessään lihottaa ihan tutkitusti, sillä hormonitoiminta ja aineenvaihdunta häiriintyvät.

Vierailija
16/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on oikeassa. Tosin makeanhimo voi johtua muistakin syistä ihan kuten viinanhimokin.

Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa totuutta. Jos nukkuu yöt huonosti, niin ei ole mikään ihme että aivot käskevät syödä ja vieläpä jotain epäterveellistä kuten vaikkapa karkkia ja kebabbia

Vierailija
17/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on muitakin mielenkiintoisia ajatuksia. Olen tästä vain tyytyväinen. Niin pitäisikin olla.

18/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo minun käsitykseni mukaan pitää paikkansa. Aivot yrittävät kohottaa viraystilaa verensokeria nostamalla.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
19/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tieku.fi/ihminen/aivot/sokeri-on-aivoille-huumetta

Sokeri vaikuttaa aivoihin kuin kokaiini.

Sokerihimoon toimii sama lääke, kuin huumehimoon:

Älä käytä.

Vierottaudu riippuvuudesta.

Lakkaa selittelemästä ja ota vastuu omasta toiminnastasi.

Vierailija
20/32 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot ovat mielenkiintoiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi