Työkaveri ärsyttää
Analysoi ihan kaiken, tietää kaikesta kaiken. Puhuu kaikki asiansa. Arvottaa ihmisiä. Pidän työstäni, mutta joskus ei vaan jaksaisi. Ois ees joskus normaalisti, mutta aina on ongelmaa jossain. Harmittaa, kun vaikuttaa omaan hyvään mieleen ja työviihtyvyyteen. Arvostan kyllä, kun ihmiset ovat omia itsejään, ehkä myö vaan ollaan eri planeetoilta. Suurin harmi on tuo, kun jää tunne, että kuvittelee olevansa muiden yläpuolella. En mä pahalla. Ihan aina ei vaan jaksa olla solidaarinen. Anteeksi. On ihan tietopohjaakin, ei siinä, mutta miksi jotkut naiset tuovat hormonihirviönsä paikalle niin näyttävästi. Tajuaako rationaalisuutta kaiken kaikkiaan harjoittaa, jos tunne on, että on kaikkien yläpuolella. No joo, tästä pohdittavaa omaan käytökseen jokaiselle.
Kommentit (27)
Ketään osottamatta nämä "joka asiasta loukkaantujat ja väärinymmärtäjät"
Antakaa mun kaikki kestää.
Olen joutunu uudessa firmassa ihan hassuihin tilanteisiin kun vanhat kokeneet konkarit kipittää johtajan huoneesern parkumaan että nyt se sano sitä ja nyt se sano tätä ja minä pahotin mieleni ja jopa itkua tirautellaan.
Asioita hoidetaan ihan hassusti (amatöörimäisesti), jopa sellasia mitkä vaikuttaa koko firman toimialan muiden ihmisten tekemiseen eikä selkeesti osata yhtään miettiä ettei sellasia ohjeita voi antaa, sittenkun he saavat vastustusta ja nokkelaälyisemmät kritisoi ohjetta aletaan pillittämään ja kipastaan taas haukkumaan sanoja pomolle.
Hitto mikä lastentarha, vaikka kaikki on jo keski-ikäsiä.
Toivottavasti tällaseen kulttuuriin tulee pian muutos.
Kollegamääräilijä.
Jokaisessa työpaikassa on taatusti joku henkilö ainakin isommissa tiimeissä joka ottaa sen päällepäsmärin roolin.
Se on usein se joka on ollut pitkään talossa ja tietää ja osaa paljon. Usein he ovatkin tosi ammattitaitoisia, ei siinä mitään.
Mutta on varsin raivostuttavaa kun työkaveri ottaa sen neuvojan ja opastavan, joskus jopa käskyttävän roolin itselleen.
.... niinku siis millä perusteella....
Kun tulin nykyseen työpaikkaani, minusta tuntu että eräs hlö piti minua ku jonain harjottelijana vaikka meillä samalta alalta suurinpiirtein sama aika työkokemusta ja itseasiassa minä olen koulutetumpi ja huomattavasti vaativammassa työssä aiemmin ollut.
Yritän ignoorata hänen jatkuvat itsestäänselvät ohjeet ja opastuksen minulle, mutta että se onnistuukin ärsyttämään.
Ihme tyyli ihmisellä, miten hän oikeuttaa itselleen tuon hyvin määräävän roolin. Ymmärrän häntä ehkä siinä mielessä että hänellä on ollut pitkään työntekijä ja esihenkilöalaisia, hän ei vaan nyt osaa soveltaa määräilytaipumustaan siihen kun työskentelee päälliklötason kollegoiden kanssa.
Kyllä ärsyttävin ja kauhein ikinä työkaveri oli aikoinaan se kiukkunen, hyvin impulsiivinen vanhapiika samassa tiimissä avokonttorissa.
Ihan järkyttävää käytöstä joka jatku vuosia vaikka hänestä valitettiin pomolle, henkilöstöpäällikölle ja työsuojeluunki. Ehkä joku jutteli hänen kanssaan adiasta mutta kukaan ei uskaltanut tehdä toimenpiteitä. Kun mistä moni omi hänen kanssaan ollut edelliselläkin työnantajalla, tiesimme tää hän sai sieltäkin potkut (tai ainakin kehotettiin lähtemään) asiattoman käyttäytymisen takia.
Sai mm estottomia raivareita ja kiukuspäissään jopa kajosi fyysisesti työkaveriin, siis läiskäsi kämmenellä selkään. Ei siitäkään seurannut mitään hänelle. Itse olisin pomona kirjoittanut vähintäänkin kirjallisen varoituksen. Potkuja ei voi antaa kun ilm ei ollut todistajia.
Onneks se hullu sai seuraavissa yt ssä kenkää muka "työtehtävä lakkautetaan". Ei se mitään lakkautunu, siirtyi vaan myyntitiimiin jollekin tervejärkiselle nykypäivän osaajalle.
Ap, kannattaa miettiä onko kyseinen henkilö muiden mielestä rasittava vai vainko sinusta? Miksi ylipäätään kiinnität asiaan niin paljon huomiota? Tosinaan voi olla parempi sanoa suoraan sille työkaverille "Anteeksi, nyt en ehdi/ jaksa kuunnella. Puhutaanko tänään muusta?"
Meillä kullakin on erilaiset luonteet eikä töissä käydä vain miellyttämässä työkavereita. Älä ylianalysoi tapahtumia. Ei aina voi olla hyvällä mielellä. Normaali olotila olisi kai neutraali. Sitten joskus on hyviä ja huonoja päiviä.
Minua ärsyttää työkaveri, joka puhuu pask.. työyhteisöstään muille osastoille. Juoruaa paljon puhelimessa ja teamsissa, ja valittaa miten vaikea työkaveri hänellä on. Kun tämä henkilö on lomalla, voin keskittyä työntekoon eikä kukaan valita. Tällä henkilöllä on paljon vastuualueita ja haalii niitä koko ajan lisää, mutta hommat seisoo ja työt ovat myöhässä jatkuvasti. Tämä vaikeuttaa muidenkin työntekoa. Mutta työkavei on vaan jossain oravanpyörässä: valivali-deadline meni jo-valivali..
Entäs ne työkaverit teollisuudessa jotka tekevät tuotantoa niin että koneet on ihan romuna seuraavalle vuorolle, saavat itse näkymään itsensä tuottavana työntekijänä tilastoissa, ja seuraavan vuoron työntekijän näyttämään huonolta kun tuotanto seisoo koneremontissa. Mm. moottoroidun radan moottori löytyi lattialle pudonneena paikaltaan kerran töihin tultua, sitten oltiin vaan kuittailtu vikakoodeja ruudulta pois kunnes koneen liikkuvien osien sähkökaapelit meni oikosulkuun, ennakkohuoltoja ja tarkastuksia ei tehdä, ne jätetään aina seuraavalle vuorolle, mistään alkavista pikkuvioista ei välitetä vaan ne päästetään kasvamaan isoiksi vioiksi seuraavan vuoron harmiksi, jos on vielä törttöilty koneella ja "kolaroitu" vaikkapa turvaporttien valokennojen suuntaus pieleen, tietenkään ei kerrota mitään vuoronvaihdossa seuraavalle tulijalle, että vianetsinnässä menisi mahdollisimman paljon aikaa, jne.
Mutta enhän minä ole ollut töissä lähes kahteenkymmeneen vuoteen. Hienoa, että muistat minut vieläkin!