Kirjanpitäjien palkat
Pitääkö paikkaansa, että palkkataso on noussut roimasti? Itse aikanaan hakeudun muulle alalle, kun palkat pitkistä päivistä ja ainaisista tiukoista aikatauluista huolimatta pyöri vähän päälle parin tonnin (osaavalla!).
Nyt olen kuullut, että palkkaa saa useammassa paikassa jo 3500-4000 euroa kuussa?
Kommentit (7)
Asiantuntematon kommentti. Kirjanpidon käsitteet pitää olla hallussa eikä kotitalouden kirjanpitoa kummempaa kyllä excelillä tehdä. En ole alalla, mutta osaavista on kuulemma kova pula.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä. Eihän tuossa tarvitse kuin vähän exceliä täytellä ja skannailla kuitteja. Itse en tuosta maksaisi mitään, ihan helppoa tehdä itsekin.
Mites toi tilinpäätösosaaminen?
Tietokoneella istuminen ei ole oikea työ. Ei tubettajat ja bloggaajat ole oikeissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä. Eihän tuossa tarvitse kuin vähän exceliä täytellä ja skannailla kuitteja. Itse en tuosta maksaisi mitään, ihan helppoa tehdä itsekin.
Niin, kyllähän sä oman kirjanpitosi voi tehdä itse.
Yritysten kirjanpito on hieman tarkempaa ja vaatii myös laintuntemusta sekä erilaisten ohjelmistojen hallintaa. Monesti kirjanpitäjä hoitaa myös yrityksen verovelvollisuudet eri tahoille. Lisäksi kirjanpitäjä raportoi lukuja kuukausittain ja kvartaaleittain sekä tekee yrityksen tilinpäätöksen. Toki riippuu yrityksestä millä tavalla raportoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntematon kommentti. Kirjanpidon käsitteet pitää olla hallussa eikä kotitalouden kirjanpitoa kummempaa kyllä excelillä tehdä. En ole alalla, mutta osaavista on kuulemma kova pula.
Vaikea uskoa ettei excelillä (vba kuuluu toki tähän pakettii) voi tehdä kaikkea mitä kirjanpidossa tarttee. Toki siihen suunnitellulla ohjelmistolla se sujuu kätevämmin kun kaikki jo valmiiksi ohjelmoitu ja napin takana.
Mutta itse kirjanpitoon, niin onko näistä kursseista mitä on tarjolla esim rastorinst, intoo, niin mitään hyötyä kirjanpidon opettelussa? Käytännöntyössähän se kirjanpito tietenkin vasta kunnolla opitaan mutta näin niin kuin perusteiden kannalta? Kokemuksia?
Ja toinen, onko alalla miehiä? Kaikki mun tutut kirjanpitäjät on naisia. Vois toisaalta olla kivakin olla ainoa mies naislauman keskellä, tai sitten ei.
Tilitoimistoissa on käsittääkseni edelleenkin surkeat palkat. Kannattaa hakeutua suoraan sellaiseen firmaan mikä hoitaa kirjanpitonsa itse, ne maksaa paremmin ja niissä voi myös paremmin edetä urallaan.
Miehet on harvassa mutta kyllä niitäkin löytyy.