En pääse lääkäriin, tk:ssa ei ole ikinä aikoja!
Olen köyhä työkyvytön. En pääse terveyskeskukseen. Aina kun soitan sinne ajat ovat loppuneet, on vain päivystysaikoja, jos niitäkään. Kehotetaan soittamaan myöhemmin uudestaan ja kun soitan, aikoja ei ole.
Kommentit (98)
Kerran oon päässyt lääkäriin, mutta lääkärin vastaanotolle kyllä pääsee, kun vain tilaa ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä meidän perheellä on vakuutukset. Moni näillä.palstoilla on tyrmännyt ne jonakin "eliitin hössätyksenä" mutta itse koen että se tuo turvaa ja ollaan hyödytty niistä paljon.
Ei vakuutus oikeuta pääsemään lääkäriin, vaan vastaanotolle
Vierailija kirjoitti:
112 ja ambulanssi vie lääkäriin kirjoitti:
Mikäli ette pääse tk:een niin soita 112 ja tee selvällä suomenkielellä selväksi että haluat nopean ambulanssikyydin sairaalaan ja lääkärin vastaanotolle. Ambulanssi tulee ja pääset lääkäriin heti.
No ei todellakaan tule ambulanssi ellet ole oikeasti kuolemassa. Muuten saat kärsiä vaivoinesi ja mitään apua et saa
Ambulanssi ei aina ota kyytiin vaikka olisit kuolemassa. Sukulaiselleni kävi näin. Kotiin jätettiin kärsimään vaikka vakavat oireet olivat selvät. Toisella kerralla ottivat vihdoin mukaan mutta se oli sitten jo liian myöhäistä. Säästöä varmaan, sillä hän oli juuri eläköitynyt. Tosin uutisten perusteella näin ilmeisesti tehdään kaiken ikäisille.
Tästäkin saamme kiittää nykyhallituksen täysin epäonnistunutta politikkaa.
Sote uudistus tuhosi viimeisetkin terveydenhuollon rippeet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, millaisten vaivojen vuoksi niitä aikoja olit tilaamassa.
En ole se jolta kysyit.
Turhaan yritetyistä ajoista, mitä mulle on tutut kertoneet ja läheisiltä kuullut, mm: Hengenahdistus, sydänoireet, kova kipu (sappikivet, virtsakivet, vatsakipu (gynekologinen.+muu, päänsärky, selkäsärky niillä pahoilla oireilla), huimaus ja kaatuminen, myöhemmin todettu syöpä, ahdistus, itsetuhoisuus.
Ja jos sen ajan saa, mitään ei ilmeisesti tutkita kunnolla, ei ainakaan ensimmäisellä, toisella, kolmannella tai neljännellä kerralla. Iäkkäälle tuttavalle sanottiin, että ei ole ainakaan syöpää. Kunnollinen tutkiminen ei ilmeisesti ollut tarpeen vaikka yritystä saada tutkimuksia oli. Ruumiinavauksessa ehkä noin vuosi ensimmäisestä käynnistä löytyi kuitenkin peräti kaksi syöpää.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Muuta esimerkiksi Ranskaan tai Italiaan niin omalääkäri tulee katsomaan vaivaasi kotiin.
Mehän ne mirjaldit lähetimme sinne päin.
Tuttavani jonotti päivystyksessä leikkaukseen 2 päivää... semmosta nykyään :D
Ihan mahdoton päästä terkkariin edes päivystykseen jonottamalla! Lauantaina jonotin 2h mutta jouduin sitten lähtemään ennenkuin pääsin sisään.
Tänään menin uudelleen - ennen minua 8 asiakasta. Odotin 2,5h, tänä aikana 11 minun jälkeeni tullutta pääsi sisälle. Kysyin tilannetta ja sanottiin että on "enää 2" ennen minua. Samalla sisälle tuli 4 lapsiperhettä ja pari vanhusta jotka pääsivät suoraan. Eli ennen minua oli TAAS 8 henkeä, yhteensä siis 27 asiakasta ennen minua. No, kunto ja aika loppui jälleen kesken.
Nyt yritän saada tilattua touko-kesäkuulle ajan (huhtikuussa en ehdi lääkäriin kun olen reissussa). Toivottavasti korvatulehdus, poskiontelontulehdus ja long covid ei pahene entisestään ja pilaa lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
112 ja ambulanssi vie lääkäriin kirjoitti:
Mikäli ette pääse tk:een niin soita 112 ja tee selvällä suomenkielellä selväksi että haluat nopean ambulanssikyydin sairaalaan ja lääkärin vastaanotolle. Ambulanssi tulee ja pääset lääkäriin heti.
No ei todellakaan tule ambulanssi ellet ole oikeasti kuolemassa. Muuten saat kärsiä vaivoinesi ja mitään apua et saa
Ambulanssi ei aina ota kyytiin vaikka olisit kuolemassa. Sukulaiselleni kävi näin. Kotiin jätettiin kärsimään vaikka vakavat oireet olivat selvät. Toisella kerralla ottivat vihdoin mukaan mutta se oli sitten jo liian myöhäistä. Säästöä varmaan, sillä hän oli juuri eläköitynyt. Tosin uutisten perusteella näin ilmeisesti tehdään kaiken ikäisille.
Mun tyttärelläni on db1 ja joutui soittamaan ambulanssin kun ei pysynyt tolpillaan ja oli todella huonossa kunnossa. Meni puoli tuntia ja soittivat takaisin että voisko sittenkin ottaa taksin kun ambulanssi ei juuri nyt ehdi!?
Viimeisillä voimillaan sitten kaverin kantamana pääsi taksiin ja päivystykseen missä oli lähes koomassa 2 vrk. Tunti vielä kotona ja olisimme joutuneet tilaamaanMonosen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä meidän perheellä on vakuutukset. Moni näillä.palstoilla on tyrmännyt ne jonakin "eliitin hössätyksenä" mutta itse koen että se tuo turvaa ja ollaan hyödytty niistä paljon.
Ei vakuutus oikeuta pääsemään lääkäriin, vaan vastaanotolle
Vakuutuksen avulla on hyvä varata aika netin kautta. Ei siis mitään pompottelua ja hoidon arviota. Suoraan lääkärin vastaanotolle. Itse käytän yksityistä itsemaksavana. Aina löytyy aika, enkä jonota. Ei ole rahasta kiinni.
Edellisen hallituksen sote "uudistus". Kepu, kokoomus ja persut panivat parastaan 😄
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin saamme kiittää nykyhallituksen täysin epäonnistunutta politikkaa.
Sote uudistus tuhosi viimeisetkin terveydenhuollon rippeet!
Sote uudistusta ei tehnyt nykyhallitus.
Heikkinen (keskusta) teki alustavan suunnitelman.
Vähän parempi muisti jatkossa tai käy muistitestissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikeesti ihme hommaa, että aina pitää raahautua näytille..esim. virtsis oli vasta niin piti viedä näyte ja oottaa pikatestin tulos ja oottaa lääkäriä, että sai reseptin. Hyvin vois antaa puhelimessa ja ohjeistaa, että sitten näyte ja käymäänjis ei auta. Samoin halusin allergialääkkeet uusia niin piti mennä juttelemaan niistä lääkärille🙈
Kas, vaikka sulle kävisi että tekisivät hoitovirheen niin lääkärille se ei sovi.
Lääkäri taskussa, halvempi kuin käyntimaksu.
Ei sitä voi valita minne terveyskeskukseen menee sairastuessaan. Yhteen on merkitty potilaaksi ja siellä käytävä. Terv.keskuksen vaihto on oma prosessi, se ei hetkessä käy. Eikä siihen vaihtoon aina edes suostuta.
Terveysasemansa saa vaihtaa kerran kalenterivuodessa. Jos naapurikunnassasi saa aikoja paremmin, siirryt sinne asiakkaaksi.
Sitäkin voi miettiä mitä järkeä on asua ruuhka-Suomessa kun kaikki on teillä siellä päin persiettä japahemmaksi vain menee. Täällä maalla ajan lääkärille saa vaikka samalle päivälle ja terveydenhoitaja vastaa soittopyyntöön kolmen tunnin sisällä. Ei kaikkialla syrjässä mitään lääkäripulaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi valita minne terveyskeskukseen menee sairastuessaan. Yhteen on merkitty potilaaksi ja siellä käytävä. Terv.keskuksen vaihto on oma prosessi, se ei hetkessä käy. Eikä siihen vaihtoon aina edes suostuta.
Lupaa muutokaeen ei tarvitse keneltäkään kysyä älkää nyt tyhmiä olko, tähän tuli lakimuutos jo vuosia sitten.
Omaa typeryyttä jos ei ota selvää omista oikeuksistaan, tarvittaessa sosiaaliasiamiehen palvelu on ilmainen jos ei kykene itsenäiseen tiedonhakuun.
Ohessa sosiaali- ja terveysministeriön ohje hoitopaikkansa valintaan
https://stm.fi/hoitopaikan-valinta
Terveydenhuoltolaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326
Oulussa pääsee ainaki suht nopeesti.
Luomenpoistoon sain ajan tasan viikon päähän soitosta.
Hoitaja perusteli, että kun sulla on noita käyntejä niin paljon, ettei otettu vastaan. Ei ne ehdi lukea miksi käyntejä on ollut. Hätäpäivystyksessä jätettiin käynnin kirjaaminen kesken, ettei tulisi näkyviin oireet tai syy miksi käyty. Muutama sana vain kirjattu käynnistä. Siten eivät joudu vastuuseen, jos potilas sattuukin kuolemaan. Olkaa tarkkoina ja lukekaa kantaa.
Sairaanhoitaja ei ole lääkäri. Hoitaja ei tee diagnoosia.