En pääse lääkäriin, tk:ssa ei ole ikinä aikoja!
Olen köyhä työkyvytön. En pääse terveyskeskukseen. Aina kun soitan sinne ajat ovat loppuneet, on vain päivystysaikoja, jos niitäkään. Kehotetaan soittamaan myöhemmin uudestaan ja kun soitan, aikoja ei ole.
Kommentit (98)
No varmaan kannattaa lisätä rahoitusta julkiselle sektorille. Rahalla saadaan resursseja. Eihän siinä muuta ratkaisua ole.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus haluaa leikata sotepalveluista, myös terveydenhuollosta.
0rpolaiset ohjaisivat pörriäisille. Verokansa maksaisi erotuksen, pörriäisten veroparatiisivoitot.
Vierailija kirjoitti:
Actresssss kirjoitti:
Mulla oli n. 10 vuotta hyvälaatuinen kasvain polvessa, ennen kuin kokeilin siipiäni näyttelemisen saralla.
Terveyskeskuksen lääkärin tuuheat kulmakarvat kurtistuivat, kun klonkkasin kepeillä sisään. Polvi oli taas kerran turvonnut ja kipeä, mutta tällä kertaa liioittelemani kipu auttoi minua tulemaan kuulluksi.
Kun lääkäri oli vihdoin taas ottanut jättimäisellä ruiskulla nestettä polvestani, sopersin varovaisen haparoivalla ja KOHTELIAALLA äänellä, että "E-enhän mä näistä mitään tiiä, mutta entä jos tällä kertaa kokeilis, näkyiskö magneettikuvassa jotain??"
Minua oltiin kaikki nämä vuodet tuloksetta retuutettu eestaas välillä röntgeniä, buranaa tai lepoa määräten.
Polveni kasvain poistettiin vihdoin n. 8 vuotta sitten. Nykyisin julkisen terveydenhuollon tilanne on tietysti vieläkin huonompi.
Olen ihmetellyt, miksi tk-ssa pitää olla nöyristelevä, arka ja liioitteleva, että saisi normaalin kohtelun? Suun saa avata vain kun kysytään jotain, eikä saa olla kuin yksi oire tai tauti?
Samoin olen miettinyt tätä ilmiötä, että työntekijöille puhutaan rumasti ja väkivallan uhkaa potilailta/omaisilta. Ei saisi olla, mutta en ihmettele. Voisi vähän omaa asennetta tarkistaa, miten itse kommunikoi, muljauttelee tai vähättelee.
Hoitovelka kasvaa ja iltalehdet kertoo, mistä kaikista oireista heti lääkäriin. Asiantuntijat ihmettelee miksi kansanterveys huononee ja uusia kansantauteja putkahtelee mystisesti jostain. Tiedän ihmisiä, jotka ei saa lääkärinaikaa vaikka pitäisi, ihmisiä jotka ei uskalla mennä tympeän kohtelun takia ja ihmisiä, jotka sanovat etteivät enää ikinä mene. Kaikkien heidän pitäisi päästä (paitsi niiden jotka ehti kuolla).
Jep. Täällä on päivystyksessä muuten niin hirveä sadistihoitaja portinvartijana että oksat pois. Onneksi on jo sen verran iäkäs että jää varmaan pian eläkkeelle. Mutta veikkaan että moni varmaan suurinpiirtein kuolee mieluummin kuin kokee sitä kohtelua toiste. Täysin sairas ihminen kyseessä. Ite tottunut näihin, ollut pakko kasvattaa todella paksu nahka. Vaikka monet itkut kotona toki itkenyt.
T. monisairas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
112 ja ambulanssi vie lääkäriin kirjoitti:
Mikäli ette pääse tk:een niin soita 112 ja tee selvällä suomenkielellä selväksi että haluat nopean ambulanssikyydin sairaalaan ja lääkärin vastaanotolle. Ambulanssi tulee ja pääset lääkäriin heti.
Älä höpötä nyt siitä ambulanssistasi.
Kyllä siellä häkessä kysellään hyvin tarkasti, kannattako ambulanssia lähettää. Yleensä eivät lähetä, jos nyt ei ihan valu verta solkenaan tai ihminen ei pysy tajuissaan.
Eikä sinne lääkäriinkään "pääse heti" vaikka ambulanssillakin tuotaisiin.
Miksi valehtelet joutavia täällä?
Ei kai se valehtelua ole vaan sinisilmäisyyttä, kun luulee ettei ihmisten anneta kuolla hoidon puutteessa. Ennen oli noin. Niitä juttuja on ollut liian paljon nyt, kaikki ei edes päädy lehtiin. Milloin vauva, lapsi, työikäinen tai vanhus kuolee johonkin, mikä olisi hoidettavissa.
No toivottavasti tälle ambulanssia soittelevalle totuus ei tule ikävällä tavalla esiin.
Ok. Laitoin yhteydenottopyynnön ja kahden päivän päästä soitti hoitaja ja varasi minulle sruraavalle viikolle ajan lääkärille. Halusin ihan vain päästä kontrolliin kun sydän välillä tuntuu hakkaavan normaalia enemmän. Mikä sinun vaivasi on miksi sinne koitat päästä?
Muuta esimerkiksi Ranskaan tai Italiaan niin omalääkäri tulee katsomaan vaivaasi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sanotuille oma lääkäri ajoille ei helpolla pääse. Päivystykseen vaan soitat ja sanot että nyt on päästävä lääkäriin.
Gynegologille odotin aikaa 3kk. Ja tarkastuskäynnilleen 6kk. Semmoista.
Niin? Kiireellinen erikoissairaanhoito on järjestettävä 3kk sisällä ja kiireetön 6kk. Jos olit kiireetön, sait huippunopeaa apua ja jos kiireellinen, niin pääsit lain sallimissa rajoissa hoitoon.
Niin? Osa kiireellisistä kuolee sen 3 kk / 6 kk sisällä tai päätyy päivystyksiin kitumaan. Osa kuolisi ehkä joka tapauksessa tautiinsa, mutta ei kaikki.
Ei ole _mitään_ , millä voisi arvioida, onko asia kiireellinen, varsinkin kun lääkäriin ei pääse. Ei ole _mitään_ hoitotakuuta enää, muuten kuin paperilla. Näinkö hoidetaan pois liiat työttömät, yli 50-vuotiaat ja syntymättömät vauvat?
Minä soitin ambulanssin sisäisen verenvuodon takia. Tulivat paikalle ja sanoi etteivät vie sairaalaan. Kysyi enkö saisi kyytiä jostain. Kerroin että aikaisintaan klo 18 kun naapuri pääsee töistä. Sitten he huokailivat siinä että "en tiedä kestätkö niin kauaa...". Olivat soittamassa kela-taksiin mutta eivät soittaneetkaan kun ei ole luottotietoja. Silloin ei yleensä saa kela-taksia. Tuossa pähkäilemisessä meni niin kauan että siinä ajassa olisivat ajaneet minut tuhat kertaa sinne sairaalaan. Eivät soittaneet edes lääkärille konsultointia. Lähtivät siinä sitten surkutellen että "koita nyt pärjätä...". Minä istun paniikissa ja tuijotan kelloa. Sitten pääsin lääkäriin ja sairaalaan hoitoon tähystyksiin jne. Että jos joku antaa neuvon että soita ambulanssi jos nyt jotain varvasta särkee että pääsee tk:seen niin minä sanon siihen että pah.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan kannattaa lisätä rahoitusta julkiselle sektorille. Rahalla saadaan resursseja. Eihän siinä muuta ratkaisua ole.
Sitäpä eivät näytä monetkaan tajuavan.
Ihan pokerina ihmettelevät mikseivät ihmiset mene yksityiselle.
Niin, mistähän kummallisesta syystä se voisi johtua?
Tässä viime kuussa oli pakko soittaa yksityiselle lääkärille ( kirotun Kymsoten alue)
että sain erään reseptin.
Hinta 88 euroa kolmen minuutin puhelusta.
Aika paljon minimieläkkeellä olevalle vaikka asiani järjestyikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
112 ja ambulanssi vie lääkäriin kirjoitti:
Mikäli ette pääse tk:een niin soita 112 ja tee selvällä suomenkielellä selväksi että haluat nopean ambulanssikyydin sairaalaan ja lääkärin vastaanotolle. Ambulanssi tulee ja pääset lääkäriin heti.
Älä höpötä nyt siitä ambulanssistasi.
Kyllä siellä häkessä kysellään hyvin tarkasti, kannattako ambulanssia lähettää. Yleensä eivät lähetä, jos nyt ei ihan valu verta solkenaan tai ihminen ei pysy tajuissaan.
Eikä sinne lääkäriinkään "pääse heti" vaikka ambulanssillakin tuotaisiin.
Miksi valehtelet joutavia täällä?
Ei kai se valehtelua ole vaan sinisilmäisyyttä, kun luulee ettei ihmisten anneta kuolla hoidon puutteessa. Ennen oli noin. Niitä juttuja on ollut liian paljon nyt, kaikki ei edes päädy lehtiin. Milloin vauva, lapsi, työikäinen tai vanhus kuolee johonkin, mikä olisi hoidettavissa.
No toivottavasti tälle ambulanssia soittelevalle totuus ei tule ikävällä tavalla esiin.
Heh, kaikillehan se tulee ikävällä tavalla esiin. Läheisten kautta ainakin, vaikka itse pysyisi terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpä eivät näytä monetkaan tajuavan.
Ihan pokerina ihmettelevät mikseivät ihmiset mene yksityiselle.
Niin, mistähän kummallisesta syystä se voisi johtua?
Tässä viime kuussa oli pakko soittaa yksityiselle lääkärille ( kirotun Kymsoten alue)
että sain erään reseptin.
Hinta 88 euroa kolmen minuutin puhelusta.
Aika paljon minimieläkkeellä olevalle vaikka asiani järjestyikin.
Eikä siinä kaikki. Jos sen jälkeen yrität aikaa tk:sta: "Hoitosi on kesken yksityisellä, ota sinne yhteyttä."
Jos ei ole mahdollista, sinulle luvataan aika 3 kk / 6 kk kuluttua. Pääset sitten, jos aikaa ei peruta. Pelottavaa.
Tästä syystä meidän perheellä on vakuutukset. Moni näillä.palstoilla on tyrmännyt ne jonakin "eliitin hössätyksenä" mutta itse koen että se tuo turvaa ja ollaan hyödytty niistä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Laitoin yhteydenottopyynnön ja kahden päivän päästä soitti hoitaja ja varasi minulle sruraavalle viikolle ajan lääkärille. Halusin ihan vain päästä kontrolliin kun sydän välillä tuntuu hakkaavan normaalia enemmän. Mikä sinun vaivasi on miksi sinne koitat päästä?
Good for you.
Tällä sote alueella vaiva saa olla ihan mikä tahansa, sisäänkasvaneesta varpaankynnestä hengenahdistukseen ja tajun vievään särkyyn, niin aikoja et saa, kun kukaan ei vastaa edes puhelimeen!
Siksi pitää ottaa vapaata töistä ja mennä päivystykseen vaikkapa 8:ksi tunniksi koska se on ainoa paikka, jossa voi päästä puheille sairaanhoitajan tai lääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on sama vaikka lopettaa koko julkinen terveydenhuolto.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, millaisten vaivojen vuoksi niitä aikoja olit tilaamassa.
En ole se jolta kysyit.
Turhaan yritetyistä ajoista, mitä mulle on tutut kertoneet ja läheisiltä kuullut, mm: Hengenahdistus, sydänoireet, kova kipu (sappikivet, virtsakivet, vatsakipu (gynekologinen.+muu, päänsärky, selkäsärky niillä pahoilla oireilla), huimaus ja kaatuminen, myöhemmin todettu syöpä, ahdistus, itsetuhoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä meidän perheellä on vakuutukset. Moni näillä.palstoilla on tyrmännyt ne jonakin "eliitin hössätyksenä" mutta itse koen että se tuo turvaa ja ollaan hyödytty niistä paljon.
Tässä mennään Amerikan malliin. Ne hoidattavat itseään, joilla on varaa.
Köyhät joutavatkin kuolla hoitoonpääsyä odotellessaan.
Kaikilla ei ole varaa, vakuutuksiin tai yksityiselle.
Ja te jotka kommentoitte tänne "kyllä minä pääsin ihan varaamaan puhelimessa ajan ja sainkin sen ensi viikoksi" ja "meillä länsi-Helsingissäpä pääsee lääkäriin niin ja niin nopeasti", olkaa sitten kiitollisia
että saitte niin nopsasti ja kätevästi apua.
Mutta älkää tulko meille sitä naamaan hieromaan, kaikkialla Suomessa tuo ei vain yksinkertaisesti onnistu
koska yksinkertaisesti kukaan ei vastaa puhelimeen siellä terveyskeskuksessa!
Kannattaa vaan Purra hammasta yhteen ja sanoa nuo maagiset sanat Sote sote sote sote sote ja maakuntahallinto maakuntahallinto maakuntahallinto maakuntahallinto maakuntahallinto sekä aluevaltuusto aluevaltuusto aluevaltuusto aluevaltuusto aluevaltuusto ja lopuksi kepu kepu kepu kepu keou. Kyllä se siittä kuten Sipilä sanoi aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on sama vaikka lopettaa koko julkinen terveydenhuolto.
Alasajo on jo alkanut.
Ja se julkinen terveydenhoito loppuukin, kun saadaan köyhät ja vanhukset tapettua hoidonpuutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa ambulanssi kyyti lääkäriin kirjoitti:
Mikäli et pääse terveyskeskukseen niin soita 112 ja tilaat kyydin sairaalaan lääkärin vastaanotolle. Ambulanssi tulee pian ja vievät sinut hoitoon.
Sut vie valkotakkiset hoitoon, ja toivottavasti pysytkin siellä mahd.pitkään 👏
Anteeksi että kysyn, mutta oletko sellainen portinvartijahoitaja? 🤯
Lisäksi kaikki oireet laitetaan jonkun masennuksen piikkiin heti