C/B/A -paperit lukiosta kirjoittanut, missä olet nyt?
Rehellisiä vastauksia! Mihin päädyit lukion jälkeen?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Jos eräs S. Niinistö lukisi näitä, niin voisi vastata, että A:n papereilla tasavallan presidentiksi!
Ja jotkut on vielä sitä mieltä, että yo-paperit määrää tulevaisuuden suunnan... :D
Kun S. Niinistö kirjoitti ei ollut samanlaista kirjoituspainetta mitä nykyään. Koko ajan halutaan lisätä arvosanojen painoarvoa kolmannen asteen sisäänpääsyssä pääsykokeitten sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin traumatisoitunut jo lapsena enkä pystynyt keskittymään yhtään. En lukenut yhtään, valvoin yön jossain ryyppykämpällä ja kirjoitukset meni läpi ensiyrittämällä. Vanhemmat joilla ei ollut mitään koulutusta, eivät olisi edes halunneet että menen lukioon, mutta juhlissa ottivat kunnian itselleen.
Työkkärin kurssilla teetti älykkyystestin ja tulos hämmästytti ohjaajaa. Mitään en ole älyllä tehnyt.
Tiedän että olisin älyn puolesta pärjännyt jos olisi lukenut. Kaikki energia on mennyt hetkestä toiseen selviytymiseen ja aika on mennyt hukkaan. Koulut ja työt on murheista pienimmät.
Vuosikaudet olen yrittänyt saada terapiaa, mutta hakemukset on tullut hylättynä. Ei ole painokelpoista mitä ajattelen Helsingin kaupungin psykiatriasta ja Kelan lääkäreistä.
Jos olisit oikeasti älykäs niin lukisit itsesi toimintaterapeutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin C-suoran, menin yliopistoon ja nyt opetan samassa lukiossa kuin mistä itse kirjoitin.
Aika läheltä liippaa.
Pari välivuotta, avoimen kautta yliopistoon ja nykyään opetan kotikaupungin lukiossa. Ei sentään samassa.
Miten te muistatte teidän ylioppilaskokeiden tulokset? Mä en muista varmuudella edes montako ainetta kirjoitin ja aikaa sentään vain reilu 10vuotta. Taisi siellä joku C ainakin olla. Olen opiskelut amkissa tutkinnon ja lisäksi yliopistossa kandi+maisteri.
Sisko kirjoitti B:n paperit, haki 5x yliopistoon ennen kuin pääsi. On töissä omalla alallaan.
Ylioppilastodistuksen arvosanat M, C, C, B.
Lukion jälkeen välivuosi töissä.
Ammattiopistotutkinto.
Amk-tutkinto.
Töitä opiskelukesät ja valmistuttuani 15 vuotta omalla alalla töissä, pois lukien 3 vuotta kotona äitiysvapaalla.
Alanvaihto ja nyt eri alalla töissä, tienaan bruttona 3250 euroa.
Sillä pärjää kun on pakko. Yksin maksan talouttani, olen eronnut.
Tuntemani henkilöt: kaupan kassa, tehdas duunari, kokki.
Olen opetushallituksessa päättämässä teidän lastenne kouluasioista, ei kyllä olis kukaan lukiokaveri uskonut.
C:n paperit ja yksi huonoimmista keskiarvoista koulun historiassa.
12v töissä suoraan lukiosta ja tuona aikana 3 lasta. Sitten opiskelemaan pariksi vuodeksi.
Vähitellen sitten etenin aina myyntijohtajaksi ja asiantuntijatehtäviin saakka. Palikkatestien perusteella älyssä ei mitään vikaa, päinvastoin olin aina 5% fiksuimpien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen KTM ja kiitollinen siitä, että opiskelin ajalla, jolloin yo-todistuksella ei ollut mitään merkitystä. Ei olisi mitään asiaa minun lukiopapereillani nykyisin kauppatieteelliseen. Yliopisto-opinnot sujuivat hyvin, koska kasvoin aikuiseksi ja ala kiinnosti aidosti.
Koskas tuo on muuttunut? Pyrin kauppikseen 1993 ja silloin ainakin todistuksesta sai pisteitä. Mun papereilla 0 joten olisi pitänyt saada huippupisteet pääsykokeesta
Vierailija kirjoitti:
Olen opetushallituksessa päättämässä teidän lastenne kouluasioista, ei kyllä olis kukaan lukiokaveri uskonut.
Nyt ymmärrän miksi lasten lukutaito ja muu osaaminen on mennyt päin helvettiä
Lukion opettajana. Lukioaikana ei opiskelu kiinnostanut, ja sain C:n paperit. Yliopistossa sitten panostin täysillä ja valmistuin maisteriksi yli nelosen keskiarvolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin traumatisoitunut jo lapsena enkä pystynyt keskittymään yhtään. En lukenut yhtään, valvoin yön jossain ryyppykämpällä ja kirjoitukset meni läpi ensiyrittämällä. Vanhemmat joilla ei ollut mitään koulutusta, eivät olisi edes halunneet että menen lukioon, mutta juhlissa ottivat kunnian itselleen.
Työkkärin kurssilla teetti älykkyystestin ja tulos hämmästytti ohjaajaa. Mitään en ole älyllä tehnyt.
Tiedän että olisin älyn puolesta pärjännyt jos olisi lukenut. Kaikki energia on mennyt hetkestä toiseen selviytymiseen ja aika on mennyt hukkaan. Koulut ja työt on murheista pienimmät.
Vuosikaudet olen yrittänyt saada terapiaa, mutta hakemukset on tullut hylättynä. Ei ole painokelpoista mitä ajattelen Helsingin kaupungin psykiatriasta ja Kelan lääkäreistä.Jos olisit oikeasti älykäs niin lukisit itsesi toimintaterapeutiksi.
Pitääkö tällaiseenkin asiaan ilkeillä? Joo ei parantunut traumat kun opiskelin lähäriksi, ei vaadi minkäänlaista lahjakkuutta. Suksikoot kuuseen koko yhteiskunta.
EMCCC lukiosta suoraan yliopistoon (tosin kirjoituksista ja pääsykokeista aikaa nyt 20 vuotta), masennuksen kautta työelämään vihdoin ja valtion virkamiehenä nyt, tukevasti keskipalkkaisena. En valita.
Vierailija kirjoitti:
Olen KTM ja kiitollinen siitä, että opiskelin ajalla, jolloin yo-todistuksella ei ollut mitään merkitystä. Ei olisi mitään asiaa minun lukiopapereillani nykyisin kauppatieteelliseen. Yliopisto-opinnot sujuivat hyvin, koska kasvoin aikuiseksi ja ala kiinnosti aidosti.
Täälläkin yksi KTM. Pärjäsin lukiossa ja kauppakorkeassa ihan hyvin/ keskinkertaisesti. En vaan koskaa päässyt alan töihin kun ei ollut tuuria/suhteita. Työttömänä nyt olen. Varmaan haen seuraavaksi kaupan kassalle töihin. Kyllähän tuo harmittaa kun tuli tuhlattua aikaa opintoihin, joilla ei mitään tee. Olisi pitänyt ymmärtää mennä suoraan amikseen ja sivistää itseään vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko ystävällisesti tehdä edes yhden järkevän päätöksen siellä. Kiitos.
T: C-n papereilla yliopistoon ja aineenopettajaksi. 20v takana.
Kirjoitin C-suoran, menin yliopistoon ja nyt opetan samassa lukiossa kuin mistä itse kirjoitin.