Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Suomi alisuorittaa 640.000 on pudonnut pois työelämästä

Vierailija
27.03.2023 |

No nyt on suuruusluokat kohdallaan ja tämä on totuus. Nykyiset työttömyysluvut ovat ihan täyttä silmänlumetta.
Tuo 640.000 on oikein ja pitää sisällään kaikki pupukurssilaiset, tempputyöllistyneet ja käsittämättömän 140.000 ihmisen joukon, jotka eivät opiskele, ilmoittaudu työttömäksi ja ovat siis kokonaan työvoiman ulkopuolella.

Kommentit (605)

Vierailija
161/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ulkomailta pitäisi saada työvoimaa. Ristiriitaista.

Meinaatko että tuon porukan sisältämät rapajuopot ja vaivaiset pystyisivät tekemään niitä töitä johon ulkomaalaisia haetaan? En siis tarkoita että kaikki 640.000 ovat tuollaisia (joku niin kuitenkin olettaa) mutta tirha kieltää ettei niitä olisi enemmän kuin vähän.

Vierailija
162/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"käsittämättömän 140.000 ihmisen joukon, jotka eivät opiskele, ilmoittaudu työttömäksi ja ovat siis kokonaan työvoiman ulkopuolella."

Mä olin tuossa vuoden, kun omatoimiopiskelin (ei tutkinnossa) ja söin säästöjäni. Mulla olis kyllä ollut oikeus työttömyystukeen, mutta sitten en olisi saanut opiskella, joten en ilmoittautunut.

Sama tilanne täällä nyt. Mietin, kuulunko tuohon käsittämättömään joukkoon vai olenko jotakin muuta.

En siis saa tuloja mistään, vaan elän säästöilläni ja opiskelen (en myöskään saa opintotukea) ja samalla haen töitä omatoimisesti. 

Ihan juuri tulee 60 vuotta täyteen, enkä kyllä vielä ole keksinyt, missä se työvoimapula oikein on. Olen hakenut sekä oman alan töitä että muuta, sekä kotipaikkakunnalta että kauempaa. Oman alan duuneihin pääsen joskus haastatteluun asti, mutta esim. jostain kaupan kassaduunista ei kuulu ikinä mitään. Että se siitä "töihin menemisestä". 

Turhaan haet sillä ei kukaan halua 60v töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa työttömyysongelmaa on kohtaanto-ongelmaa - tiedän itsekin useita kotiseudullani (Savossa) olevia työttömiä (miespuoleisista erit rakennusalaa) voivottelevan työttömyyttään, mutta heillä ei ole mitään draivia hakea työtä muualta kuin oman kotipaikan läheltä, ei vaikka perhesuhteet olisivat sellaiset että pystyisivät hyvin.

Itse valmistuin aikanaan 90-luvun laman jälkimainigeissa, en todellakaan jäänyt sinne kotitseudulle itkemään ettei ole työtä, vaan lähdin ulkomaille ensin ja sen jälkeen sitten asunut Etelä-Suomessa. En ole ollut päivääkään työttömänä.

Ongelma on se ettei suomesta nykyisellään saatavat kannukset riitä ulkomailla työllistymiseen. Ulkomaille voi duuniin päästä ne samat kuin suomessakin on työllä armoitettuja eli jo  valmiiksi työlliset ja hyvään asemaan päässeet.

Vierailija
164/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että tuon porukan sisältämät rapajuopot ja vaivaiset pystyisivät tekemään niitä töitä johon ulkomaalaisia haetaan? En siis tarkoita että kaikki 640.000 ovat tuollaisia (joku niin kuitenkin olettaa) mutta tirha kieltää ettei niitä olisi enemmän kuin vähän.

Ensinnäkin olet selvästi todella lahjaton. Toiseksi enemmän alkoholismia ja narkkaamista on työllisten parissa. Ihan tutkittu asia. Otetaan joka ilta se viinipullollinen, kunhan juo lasista tai duunissa muutama ryyni että jaksaa taas.

Vierailija
165/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tääällä oli hyvä ketju noista 140 000 hlöstä, jotka ovat ikäänkuin yhteiskunnan tietymättömissä.

Ihmiset kertoivat kohtalostaan, elämäntavastaan...

T. Yksi heistä

jos saa kysyä niin mitä puuhailet yhteiskunnan tietymättömissä??

Vierailija
166/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin olet selvästi todella lahjaton. Toiseksi enemmän alkoholismia ja narkkaamista on työllisten parissa. Ihan tutkittu asia. Otetaan joka ilta se viinipullollinen, kunhan juo lasista tai duunissa muutama ryyni että jaksaa taas.

Arvasin että joku takertuu tuohon vaikka laitoinkin huomautuksen.

Olen itse ollut pitkään työttömänä ja ollut kuntouttavissa yms ja niissä näkyy noota vapisevia 40v ketkä ovat ryypänneet aivonsa pilalle, nyt sitten kuitenkin suutuit vaikka huomautin ettei kaikki ole niitä, mutta pysytään kuitenkin totuudessa ja ei peitellä ongelmia.

Meinatko tosiaan että vaappuja ja vapiseva 40v juoppo voi tehdä hommat joihin halutaan 21v koodaaja Intiasta? Älä ole naurettava.

Vierailija
167/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"käsittämättömän 140.000 ihmisen joukon, jotka eivät opiskele, ilmoittaudu työttömäksi ja ovat siis kokonaan työvoiman ulkopuolella."

Mä olin tuossa vuoden, kun omatoimiopiskelin (ei tutkinnossa) ja söin säästöjäni. Mulla olis kyllä ollut oikeus työttömyystukeen, mutta sitten en olisi saanut opiskella, joten en ilmoittautunut.

Minäkään en tämän työpätkäni jälkeen aio ilmoittautua minnekään, sillä aloitan itse rahoittamani opinnot, joita te-toimisto ei hyväksynyt.

Vierailija
168/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keität luulette kortistossa olevan?

Osa on kielitaidottomia ja kouluttamattomia, osa yli nelikymppistä naisia, joilla kaikki mahdolliset koulutukset ja työkokekemukset.

Suurin osa on kylläkin miehiä. Naiset ei päästä miehiä työelämään. Oli ihan tilastot julki juuri.

Suurten yhtiöiden henkilöstöosastot on lähes täynnä naisia. Osa on jopa julkisesti tuonut esiin tarkoituksellisen sukupuolen perusteella tehtävän syrjinnän rekrytointitilaisuudessa. Tämä ei nykyaikana hätkäytä ketään.

Tämän voi jokainen helposti todeta olemalla samassa työympäristössä naisten kanssa. Eivät hyväksy miehiä.

Miksi? Siksi että miehet osaavat olla vapaamatkustajia myös työpaikoilla. Useampia työmaita nähneenä ja molempien kanssa töitä tehneenä, aina sama homma: miehillä parempi tai sama palkka mutta aina vähemmällä työmäärällä. Naiset joutuvat tekemään ne työt mitkä mies "unohtaa" tai "ei ehdi" kun pitää seurustella toisten miesten kanssa tai käydä asioilla kesken työpäivän täydellä palkalla. Miehet saavat uudet työvaatteet tai valmiin ruoan, naiset käyttävät käytettyjä vaatteita ja tuovat omat eväät. Lukemattomia kertoja nähnyt tämän saman.

Vierailija
169/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mikä auttaisi tähän, olisi se, että työnantajat tunnistaisivat +50 vuotiaiden osaamisen. Viisikymppisissä on 70-luvulla syntyineitä, Suomen koulutetuinta ikäluokkaa. Monilla loistavat CV:t, mutta vain ikä työllistymisen esteenä. Tämän ikäiset ovat nykyään terveitä ja hyväkuntoisia ja saivat syntyäkin jo aika hyvinvoivaan Suomeen.

On ihan järkyttävän typerä stereotypia pitää heitä joinain raihnaisina vanhuksina, tai " jaksamattomina."

Toinen mikä voisi auttaa, olisi Ruotsin malli. Ruotsissa jos irtisanotaan väkeä, pisimpään työpaikalla ollut irtisanotaan vasta viimeisenä. Näin pystytään pidentämään työuria, koska iäkkäämpien olisi vaikeampi löytyy uusi työpaikka.

Vierailija
170/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut pitkään työttömänä ja ollut kuntouttavissa yms ja niissä näkyy noota vapisevia 40v ketkä ovat ryypänneet aivonsa pilalle, nyt sitten kuitenkin suutuit vaikka huomautin ettei kaikki ole niitä, mutta pysytään kuitenkin totuudessa ja ei peitellä ongelmia.

Meinatko tosiaan että vaappuja ja vapiseva 40v juoppo voi tehdä hommat joihin halutaan 21v koodaaja Intiasta? Älä ole naurettava.

En suuttunut kultaseni. Kunhan kerroit että taidat olla aika tyhmä. Luuletko että sinulla on edes suuntaa antava käsitys kaikista sadoista tuhansista työttömistä jos oleilet jossain orjatöissä.

Vierailija
171/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreä siirtymä mädättää Suomen ja muut länsimaat.

Huono johtajuus ainakin julkisella sektorilla mädättää.

Se on ihan oikeasti ongelma, ihmisten työkykyä syödään.

Vierailija
172/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suuttunut kultaseni. Kunhan kerroit että taidat olla aika tyhmä. Luuletko että sinulla on edes suuntaa antava käsitys kaikista sadoista tuhansista työttömistä jos oleilet jossain orjatöissä.

Taidat olla itsekin työhön ja häpeät asiaa minkä takia yrität todistella että kaikki työttömät ovat pukupäällä käveleviä keikareita. En tajua miksi muuten yrittäisit kieltää asian.

Vierailija
173/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska naisia otettiin työelämään. hoitajat ovat hyvä esimerkki, että naiset eivät kykene töihin. valittavat, saikuttavat, lakkoilevat ja äitiyslomailevat koko ajan. parempi olisi vaan maksaa sossusta siiderirahat mammoille, että saavat maata sohvalla somettamassa.

Melkoinen kaaos seuraisi siitä jos naiset jäisi pois työelämästä 😄. Tulis pojilla äitiä ikävä kun joutuisivat itte pesemään pskat pytystä ja kuivittamaan mummoja ja pappoja. Ja jotenkin pitäisi ne viisisataa pikkulastakin saada ruokittua joka päivä. Haluaisin olla kärpäsenä katossa sillä hetkellä.

Vierailija
174/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lukuun laskettu osa-aika työtä tekevät? Jos on niin heitä on tosta luvusta ehkä 200-300k ja EIVÄT ole todellisuudessa työttömiä.

Osa-aikatyöntekijä on työllinen. 1 tunti työtä vuodessa riittää työllisen statukseen.

Osa-aikatyöntekijä on statukseltaan työtön työnhakija, mikäli hän nostaa soviteltua päivärahaa.

En ihmettelisi jos tuohon lukuun on lipsahtanut tämä ryhmä mukaan.

Vierailija
175/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon yli 40v joita ei huolita töihin koska ovat "liian vanhoja".

Itse olen 37v mutta ei palkattu koska etsivät nuorempia työntekijöitä.

Huomaa monesta työpaikkailmoituksesta, että nuorempaa väkeä ollaan hakemassa. Houkutellaan "reippaita" ja "aurinkoisia" "vesseleitä" töihin. Itse en sellaisiin edes hakemusta laita.

Vierailija
176/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksi työelämästä pudonnut, tai sanon mieluummin että pudotettu.

Olen yksi niistä kilpirauhaspotilaista, jotka eivät saa tarvitsemaansa lääkitystä. Meitä on muitakin, jotka jäävät hoitoa vaille. Vedän nyt ulkomuistista, vajaatoimintaa sairastaa reilu 300 000 henkilöä. Valtaosalle käy synteettinen T4 eli Thyroxin. Sitten on potilaita, jotka tarvitsevat muuta lääkettä. Joko synteettinen T3 eli Liothyronin tai eläinperäinen kilpirauhaslääke. Nämä ovat erityisluvan vaativia.

On laskettu että noin 10 % ei voi hyvin pelkällä Thyroxinilla tai ei voi käyttää sitä ollenkaan. Ei ole ihan tuoretta tilastoa heittää, mutta pari vuotta takaperin reilulla 4 000 ihmisellä oli erityislupalääke käytössään.

Missä nämä loput ovat? Joskus on laskettu, että olisi lähempänä 400 000 vajaatoimintaa sairastavaa. 10% tuosta on 40 000 ja vain 4 000 oli resepti. Missä ovat ne n. 30 000 ihmistä ilman erityislupalääkettä?

No täällä 1. Mulla on Dio2 geenivirhe ja sanotaan että n. 10% väestöstä on se. Muunto-ongelma. Enkä tee juuri muuta kuin makaa, koska ei kroppa jaksa.

Työhaluja olisi. Tekisin mitä vain, mitä pystyn. Rupee riittään tää makaaminen.

Noita lääkkeitä ei saa terkkarista, enkä saa vastaanottoaikaa erikoissairaanhoitoon.

Näin on menty jo yli 15 vuotta. Ei tässä ole mitään inhimillistä.

Vierailija
177/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla itsekin työhön ja häpeät asiaa minkä takia yrität todistella että kaikki työttömät ovat pukupäällä käveleviä keikareita. En tajua miksi muuten yrittäisit kieltää asian.

Kyllä olen työtön enkä edes häpeä koska tiedän sen ettei se johdu minusta. Olen nähnyt että on erilaisia työttömiä ja erilaisia työllisiä. Suuri osa työllisistä on täysiä mätämunia ja yksi syy suomen työttömyyteen. Kiusaamiskulttuuri on tässä vahva. Mutta sinä taidat olla oikeasti työllinen ja haluaisin tietää syyn työttömien mustamaalaamiseen.

Vierailija
178/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi työelämästä pudonnut, tai sanon mieluummin että pudotettu.

Olen yksi niistä kilpirauhaspotilaista, jotka eivät saa tarvitsemaansa lääkitystä. Meitä on muitakin, jotka jäävät hoitoa vaille. Vedän nyt ulkomuistista, vajaatoimintaa sairastaa reilu 300 000 henkilöä. Valtaosalle käy synteettinen T4 eli Thyroxin. Sitten on potilaita, jotka tarvitsevat muuta lääkettä. Joko synteettinen T3 eli Liothyronin tai eläinperäinen kilpirauhaslääke. Nämä ovat erityisluvan vaativia.

On laskettu että noin 10 % ei voi hyvin pelkällä Thyroxinilla tai ei voi käyttää sitä ollenkaan. Ei ole ihan tuoretta tilastoa heittää, mutta pari vuotta takaperin reilulla 4 000 ihmisellä oli erityislupalääke käytössään.

Missä nämä loput ovat? Joskus on laskettu, että olisi lähempänä 400 000 vajaatoimintaa sairastavaa. 10% tuosta on 40 000 ja vain 4 000 oli resepti. Missä ovat ne n. 30 000 ihmistä ilman erityislupalääkettä?

No täällä 1. Mulla on Dio2 geenivirhe ja sanotaan että n. 10% väestöstä on se. Muunto-ongelma. Enkä tee juuri muuta kuin makaa, koska ei kroppa jaksa.

Työhaluja olisi. Tekisin mitä vain, mitä pystyn. Rupee riittään tää makaaminen.

Noita lääkkeitä ei saa terkkarista, enkä saa vastaanottoaikaa erikoissairaanhoitoon.

Näin on menty jo yli 15 vuotta. Ei tässä ole mitään inhimillistä.

Maksusitoumus kunnalta yksityiselle erikoislääkärille, kun selität tilanteesi? Seurakunta?

Vierailija
179/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

140 000 sellaista jotka eivät saa yhteiskunnalta lainkaan rahaa ja ovat tavallaan kadoksissa kaikesta. Itsekin kuulun osan vuodesta aina tuohon lukuun. Teen nykyisin noin 9 kuukautta töitä ja loppuajan olen pois työelämästä. En ilmoittaudu työttömäksi koska hoitajana tulisi heti työtarjouksia. Koen vain etten enää jaksa nykyistä työtä enempää kuin osan vuodesta ja taloudellinen tilanne ratkaisun mahdollistaa. En ole aina ollut hoitoalalla vaan siirryin sinne huomattavasti paremmin palkatusta työstä ja elämäni turvattua. Tänä vuonna olen toukokuun loppuun asti tehnyt sopimuksen ja jään sen jälkeen pois. 

Säästöillä elävät kuuluvat tähän ryhmään.

Myös yksityissijoittajat kuuluvat tähän ryhmään ja maksavat jopa veroja veroja. Työelämässä tai yrittäjiä eivät silti ole.

Vierailija
180/605 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP-Intialaisen asialla.

Jokainen puolue lukuunottamatta PS ymmärtää sen että meillä ei vain ole tarpeeksi työvoimaa. Ei mitään merkitystä puoluekannalla muiden osalta.

No mitäs 600 000 työtöntä jos ei työvoimaa? Se että poliitikot on rasisteja suomalaisia kohtaan ja firmat nirsoja ei tee suomalaisesta työvoimasta yhtään huonoa.

Tai työvoimalla ei ole oikeaa koulutusta tai he eivät suostu muuttamaan työn perässä. Ulkomaisella työvoimalla ei ole ongelmia sen suhteen. Ja veronsa he maksavat myös Suomeen kuten suomalaisetkin.

Kummasti tämä "ulkomainen työvoima" tuntuu kuitenkin pakkautuvan lähes poikkeuksetta pk-seudulle. Lainausmerkeissä työvoima koska suurin osa heistähän on Kelan tukemia. 

Kun puhutaan kantistyövoimasta niin ihan ensimmäiseksi työnantajilta pitäisi kitkeä ikärasismi pois. Aivan käsittämätöntä että +40 ikäinen, osaava ja kokenut aikuinen on jo ongelmajätettä työmarkkinoilla. Ei sen pidä mennä näin. Muutenkin kaikenlainen rekrypelleily unholaan, ja töitä niitä hakeville ilman hyppyytystä ja ihmeellisiä kommervenkkejä. 

Ymmärräthän mitä on työperäinen maahanmuutto? Eli siis tullaan maahan töihin ja maksamaan veroja. Kyse ei ole pakolaisuudesta. Niissä on aika oleellinen ero. Jos puhutaan halpatyövoimasta niin meillä on toistaiseksi edunvalvojia eli ammattiliittoja ja tulijoille voidaan kertoa heti ensimmäiseksi mikä on sopimusten mukainen palkka Suomessa. Mikähän tässä on se ongelma?

Se 640.000 ihmistä. Se ei paljoa sillä parane, että lisää ihmisiä tulee ja he tuovat mukanaan 3 muuta perheenjäsentä, joilla sitten kaikilla on taas oikeus kaikenlaisiin tukiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän