Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Suomi alisuorittaa 640.000 on pudonnut pois työelämästä

Vierailija
27.03.2023 |

No nyt on suuruusluokat kohdallaan ja tämä on totuus. Nykyiset työttömyysluvut ovat ihan täyttä silmänlumetta.
Tuo 640.000 on oikein ja pitää sisällään kaikki pupukurssilaiset, tempputyöllistyneet ja käsittämättömän 140.000 ihmisen joukon, jotka eivät opiskele, ilmoittaudu työttömäksi ja ovat siis kokonaan työvoiman ulkopuolella.

Kommentit (605)

Vierailija
261/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja moni laiska ns.syrjäytynyt nuori aikuinen vetelehtii vanhempien nurkissa.

Jos tekee mukuloita, niistä pitää myös huolehtia. Jättää tekemättä jos ei ole siihen valmis.

Vierailija
262/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun ennen oli kaikenlaisia hanttihommia, kuten varasto hommia, toimistotöitä jne. Nyt kyseiset hommat menee suhteilla ja vaatimukset on vitsikirjasta.

Jep, olen tuloksetta hakenut erilaisia toimistohommia. En pääse edes haastatteluun. Aina on satoja hakijoita näihin parin tonnin paikkoihin. Osaan käyttää MSOfficea sujuvasti, kymmensormijärjestelmän, puhun ja kirjoitan suomea ja englantia sujuvasti jne. En vaan kelpaa korkeakoulutuksesta huolimatta. En myöskään pääse rekrykoulutuksiin. Työvoimapula my ass! Niin ja ikää on 41v.

Pelkästään Helsingissä taisi olla noin 35 000 korkeakoulutettua työtöntä työnhakijaa.

Ja siltikin pitäisi minimissään 60% joka ikäluokasta kouluttaa yliopistossa tai amk:ssa. Mitä se auttaa jos työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole eikä niitä riitä kaikille. Muutenkin vallitseva paradigma tuntuu ajat sitten kallistuneen jyrkkään näkemykseen, jonka mukaan työmarkkinakelpoisia ovat vain alle 30-vuotiaat joilla on 20 vuoden työkokemus eri hankkeista ja projekteista (kärjistetysti sanoen). Kaikki muut ovat epäkelpoja, liian iäkkäitä, väärin koulutettuja, muuten vain huonoja, you name it. Kestämätön kokonaistilanne. 

Tuossa ylikouluttamisessa on ihan sama "logiikka" kuin siinä, että poistetaan massatyöttömyyden riivaamassa maassa tarveharkinta kehitysmaalaisen työvoiman maahantuonnilta. Tätähän tuntuu kiivaasti ajavan kaikki suuret puolueet yhtä lukuunottamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"EK:n Häkämies sanoo, että Suomessa on 200 000 avointa työpaikkaa... missä ne on?MOL:ssa on 38 000 paikkaa."

Niinpä. Ja moni noistakin 0-soppareihin perustuvia nykyaikaisia orjapaikkoja. Vana kun ei puhuta vaaleissa tästäkään mitään.

Ainakaan hetekan natina ei häiritse.

Vierailija
264/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi järkyttävän iso moka on tehty koulutuspolitiikassa. Kaikilta vaaditaan korkeakoulututkinto päästäkseen töihin. Jopa aloilla, joissa ammattikoulu tai oppisopimuskoulutus riittäisi aivan hyvin pätevään työn suorittamiseen. Pitäisi ymmärtää, että kaikkia ei yksinkertaisesti kiinnosta se koulunkäynti vuosikausia. Ei nuoret ole niin paljoa muuttuneet.

Toisaalta työnantajat eivät ole valmiita maksamaan koulutuksesta. Harvaa motivoi kouluttautua vuosia 2000 euron kuukausipalkalle.

On myös aktiivisesti säästetty lasten ja nuorten mielenterveystyöstä. Näin paskotaan suomalaisen työvoiman tulevaisuus. Ei rikkinäisestä saa ehjää, jos jätetään syrjään.

Olen huomannut koulutuksen inflaation selvästi omassa työssäni. Kun aiemmin uusilla (nuorilla) työntekijöillä oli opisto- tai myöhemmin AMK-pohja, on nykyään kaikki lähes poikkeuksetta yliopistolta. Ja ei, nämä hommat ei todellakaan edellytä yliopistotutkintoa, eikä edes AMK-tutkintoa jos osaaminen vain muuten on kunnossa.

Vierailija
265/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä saa olla jos töihin menee. Kotona olemalla jää enemmän käteen.

Vierailija
266/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokea usko koulutukseen on vähän kuin natojäsenyys. Ensisijaisesti identaarinen ideologia, pyrkimys ratkaista identiteettiongelma. Sokealla uskolla koulutukseen koulutetut haluavat eroon työväenluokkaisuudesta ja natojäsenyydellä halutaan varmuus että oma identiteetti on "länttä".

Vierailija
267/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuo 140 000 työvoiman ulkopuolella on hurja luku kun aikaisemmin oli vaan muutama tuhat

On niitä ollut luokkaa satatuhatta jo kymmeniä vuosia. Kekkosen aikaan oli satojatuhansia kotiäitejä enemmän. Itse olin 2010-2020 yksi heistä.

Vierailija
268/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK ja yliopistot täynnä useamman tutkinnon elämäntapaopiskelijoita ja ulkomaalaisia. Näille opetus maksulliseksi.

Miten niin elämäntapaopiskelijoita? Jos oma ammatti ei enää työllistä on pakko hankkia uusi ja relevantimpi koulutus. Eikä monikaan aikuinen alanvaihtaja niin kovin tykkää opiskelusta an sich, tienaaminen oikeissa palkkatöissä olisi paljon optimaalisempi vaihtoehto. 

Vierailija
269/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokea usko koulutukseen on vähän kuin natojäsenyys. Ensisijaisesti identaarinen ideologia, pyrkimys ratkaista identiteettiongelma. Sokealla uskolla koulutukseen koulutetut haluavat eroon työväenluokkaisuudesta ja natojäsenyydellä halutaan varmuus että oma identiteetti on "länttä".

Natojäsenyydellä halutaan varmuus, ettei lukuisia kertoja aiemminkin tänne hyökännyt rikollisvaltio uskalla enää jatkossa hyökätä.

Vierailija
270/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuo 140 000 työvoiman ulkopuolella on hurja luku kun aikaisemmin oli vaan muutama tuhat

On niitä ollut luokkaa satatuhatta jo kymmeniä vuosia. Kekkosen aikaan oli satojatuhansia kotiäitejä enemmän. Itse olin 2010-2020 yksi heistä.

En tarkoittanut siis että olin kotiäiti, vaan muuten työvoiman ulkopuolella kymmenen vuotta.

Työvoiman ulkopuolelle on tähän saakka päätynyt suht helposti, jos vaikka ei kelpaa töihin mutta ei pääse eläkeellekään. On paljon ihmisiä jotka eivät pääse mihinkään töihin eivätkä eläkkeelle.

Koneisto tuppaa heittämään heidät ulos kokonaan.

Vierailija
271/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain tämä johtuu myös nykyisestä peruskoululaitoksesta, joka ei enää vaadi yhtään mitään oppilailta. Luokalta toiselle pääsee sluibailemalla ja oppimatta yhtään mitään. Nämä "siitä yli mistä aita on matalin" koulukunnan tyypit jatkavat sitten samaa rataa parikymppisinä. Kun ei ole ikinä vaatinut itse itseltään mitään, on helppo jäädä kotiin nuokkumaan ja pelaamaan tietsikalla. Koska mitä väliä millään. 

Vierailija
272/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Natojäsenyydellä halutaan varmuus, ettei lukuisia kertoja aiemminkin tänne hyökännyt rikollisvaltio uskalla enää jatkossa hyökätä.

Harvalle siinä tuntuu tuosta olevan kysymys.

Suurelle osalle se on ratkaisu identiteettikriisiin, ei puolustusratkaisu.

Harva muuten edes tietää, mitä viidennessä artiklassa sanotaan.

Viides artikla ei ole velvoite, vaan oikeus. Oikeus puolustaa toista jäsenmaata.

Minkäänlaista velvoitetta ei ole.

Vierailija
273/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi järkyttävän iso moka on tehty koulutuspolitiikassa. Kaikilta vaaditaan korkeakoulututkinto päästäkseen töihin. Jopa aloilla, joissa ammattikoulu tai oppisopimuskoulutus riittäisi aivan hyvin pätevään työn suorittamiseen. Pitäisi ymmärtää, että kaikkia ei yksinkertaisesti kiinnosta se koulunkäynti vuosikausia. Ei nuoret ole niin paljoa muuttuneet.

Toisaalta työnantajat eivät ole valmiita maksamaan koulutuksesta. Harvaa motivoi kouluttautua vuosia 2000 euron kuukausipalkalle.

On myös aktiivisesti säästetty lasten ja nuorten mielenterveystyöstä. Näin paskotaan suomalaisen työvoiman tulevaisuus. Ei rikkinäisestä saa ehjää, jos jätetään syrjään.

Itse olen tradenomi ja olin palkkatuella julkisella. Näin kuinka koulun siivoojia ja keittäjiä siirretään kaupungin yksiköihin toimistosihteereiksi, koska heillä on selkä kipeä.

Itse en voi tehdä muuta kuin toimistotöitä terveydellisistä syistä.

Vierailija
274/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaikkein vihamielisimmät/oikeistomielisimmät, oletteko tulleet ajatelleeksi, että iso osa ongelmasta johtuu teistä?

Vierailija
275/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tradenomi ja olin palkkatuella julkisella. Näin kuinka koulun siivoojia ja keittäjiä siirretään kaupungin yksiköihin toimistosihteereiksi, koska heillä on selkä kipeä.

Miksi koulutetaan tradenomeja, kun siivoojat hoitaa palkanlaskennan.

Vierailija
276/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tääällä oli hyvä ketju noista 140 000 hlöstä, jotka ovat ikäänkuin yhteiskunnan tietymättömissä.

Ihmiset kertoivat kohtalostaan, elämäntavastaan...

T. Yksi heistä

Missä tuollainen ketju? Kiinnostaisi lukea noista.

T. Toinen. 🤭

Vierailija
277/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta niittää sitä satoa mitä sille on kertynyt, kun ei olla aikoinaan haluttu puuttua koulukiusaamiseen, joka on tuhonnut niin monelta uskon omiin kykyihinsä ja siihen, että voisi oppia uusia asioita.

Vierailija
278/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulutetaan tradenomeja, kun siivoojat hoitaa palkanlaskennan.

Luin äskettäin eräältä foorumilta kuinka eläintenhoitajaksi kouluttautunut olisi saanut määräaikaisen paikan Kelasta etuuskäsittelijänä. En oikein tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa tälle tiedolle. Olen itse yhteiskuntatieteiden puolelta valmistunut maisteri ja hakenut useasti Kelasta töitä. En ole saanut yhtään haastattelukutsua. 

Vierailija
279/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain tämä johtuu myös nykyisestä peruskoululaitoksesta, joka ei enää vaadi yhtään mitään oppilailta. Luokalta toiselle pääsee sluibailemalla ja oppimatta yhtään mitään. Nämä "siitä yli mistä aita on matalin" koulukunnan tyypit jatkavat sitten samaa rataa parikymppisinä. Kun ei ole ikinä vaatinut itse itseltään mitään, on helppo jäädä kotiin nuokkumaan ja pelaamaan tietsikalla. Koska mitä väliä millään. 

Miksi valita tylsä ja paska puurtaminen kun voi elää mukavastikin?

Vierailija
280/605 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalle siinä tuntuu tuosta olevan kysymys.

Suurelle osalle se on ratkaisu identiteettikriisiin, ei puolustusratkaisu.

Harva muuten edes tietää, mitä viidennessä artiklassa sanotaan.

Viides artikla ei ole velvoite, vaan oikeus. Oikeus puolustaa toista jäsenmaata.

Minkäänlaista velvoitetta ei ole.

Lässyn lässyn iigor.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi