Kannattaako tehdä iltatähti?
Kun onhan sen hoitaminen vanhemmiten raskaampaa . Lapset on jo kuitenkin 9 .v ja 13.v .
Kommentit (28)
Jos vähänkään on sellainen olo että voisi vielä yrittää niin mikäs siinä.
En tiedä onko tuo meidän kuopus varsinainen iltatähti kun vanhemmat lapset olivat tuolloin 7-, 10- ja 13-vuotiaita mutta nimitän häntä iltatähdeksi kun oli kuitenkin pitkä väli ja ajattelin aiemmin että en enää lapsia tee.
Mieli muuttui.
Nautin kyllä todella paljon vauva-ajasta. Oli mukavaa kun isommat lapset olivat jo koululaisia kaikki ja sai keskittyä päivisin vain siihen vauvaan. Kokemusta äitiydestä oli jo eli ei ollut sitä stressiä mikä oli esikoisesta eikä siinä ollut niitä taaperoita ja muita pieniä ympärillä mitkä vievät huomiota myös paljon pois vauvasta.
Olen myös rauhallisempi ja pinna on parantunut. Muutenkin koen olevani nyt parempi äiti mitä ollut vanhemmille lapsille silloin aikanaan. Elämänkokemusta tullut lisää ja nuoruuden levottomuus kadonnut.
7-vuotias oli kyllä aika mustasukkainen kun oli ollut se kuopus ja aika paljon minun perääni. Hän on perheen ainut tyttö.
Käytös näkyi niin että hän vetäytyi ja selvästi koki olonsa hylätyksi. Vauvaa hoisi kyllä innoissaan. Tilanne korjaantui muutaman kuukauden päästä kun olin panostanut siihen että vietettiin paljon kahdenkeskistä aikaa ilman vauvaa.
Tuo on ollut ainut ikävä asia mikä on kohdattu ja sekin selätetty. Tuo tytär on nyt 13-vuotias ja meillä on todella hyvät välit.
Kaikki lapset on myös läheisiä keskenään eli kuopus on aina otettu mukaan. Nytkin istuu isoveljen huoneessa ja leikkii siellä legoillaan.
Mutta plussia vielä tähän iltatähteen liittyen oli että pystyi hyppäämään hetkeksi pois oravanpyörästä ja uuvuttavasta arjesta. Sai jäädä kotiin ja panostaa perheeseen. Olinkin 3 vuotta kotona ja nyt teen vajaata työviikkoa.
Elämänarvot meni uusiksi ja elämästä nauttii nyt ihan eri tavalla kun tuli se pysähdys ja oli aikaa miettiä mitä elämältä haluaa ja mikä on itselle tärkeää.
Enää en lähtisi siihen hommaan vaikka välillä ajatus käy mielessä. Taaperoaika on aika uuvuttavaa välillä, oli minkä ikäinen tahansa 😬
Nyt on viimeiset hetket eikä välttämättä enää tärppäisikään. Ikää 41 ja loppuvuodesta jo 42. Myös riskit kasvaa ja onhan tuo 5-vuotias kuopuskin vielä aika pieni.
Jos häntä ei olisi niin varmasti yritettäisiin vielä yhtä. Mieskin välillä sanoo että olisi se yksi vauva vielä kiva mutta ei varmaan enää jaksaisi yöheräilyitä sun muita. Mieskin kohta 50.
Ilman muuta kannattaa. Lapsia tarvitaan lisää.
En kyllä tekisi enää . Nyt on hyvä ton teinin kanssa, vauvaa en uudelleen halua ja pikkulasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse iltatähtenä sanon, että ei kannata. Sisarussuhteet olivat pitkälle aikuisikään harmittavan viileät ja vanhempien kuoppaaminen liian aikaisella iällä vitutti.
Tuolla periaatteella presidentti Sauli Niinistön poika Aaro on iltatähti. Sauli Niinistön muut lapset olivat Aaron syntyessä jo aikuisia.
Toinen pojista oli ehkä 38-vuotias ja toinen 43-vuotias.
Iltatähti on terminä todella kauhea.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on saatava nousuun!
Miksi? Minun kävisi sääliksi niitä lapsia, jotka joutuisivat kokemaan "ilmastonmuutoksen kauheat vaikutukset" elämänsä aikana..
En haluaisi tehdä mitään, mikä saattaisi aiheuttaa lapsille kärsimystä tai pelkoa.
Ilmastonmuutoksen riski on suurin peruste sille miksi en halua hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Itse iltatähtenä sanon, että ei kannata. Sisarussuhteet olivat pitkälle aikuisikään harmittavan viileät ja vanhempien kuoppaaminen liian aikaisella iällä vitutti.
Iltatähti on terminä todella kauhea ja helvetillinen.
Termin alkuperä saattaa liittyä ikään kuin "elämän iltaan" eli vanhuuteen. Siksi se onkin ihan hirveä sana.
Nimenomaan ajatus "vanhempien kuoppaamisesta" liian aikaisella iällä tuntuu helvetillisen kauhealta.
Toisaalta kuten joku jo sanoikin, että esimerkiksi presidentti Sauli Niinistön poika Aaro on "iltatähti."
Sauli Niinistön muut lapset olivat Aaron syntyessä jo aikuisia.
Onko Aarolla mielestäsi harmittavan viileät välit veljiensä kanssa?!
Tuo on kyllä harmi! Meillä sisarusten välit on ikäerosta huolimatta todella läheiset, lauantaina viimeksi koko sakki lastenlapsia myöten koolla. Pikkutäti on ipanoiden idoli:D