Miten lasketaan paljonko on esim.5% lisäys johonkin summaan?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
6 sivua jo kaakatusta yhdestä viiden prosentin laskusta... huoh.
Lapsi on terve kun se leikkii, mutta sairas, kun ei osaa lopettaa. Taisi lapsilta mennä klo 22 netti kiinni, kun tuli hiljaista sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Takki maksaa nyt 130€.
Siihen tulee viiden prosentin korotus.
Laske ensin pilkkua siirtämällä 10%.
Se olisi 13€. Puolet siitä on viisi prosenttia.
Eli 6.50€ on viisi prossaa.
Itsekin laskisin näin. Koulussa opeteltiin prosenttilaskua kaavojen avulla, mutta minun on aina ollut vaikea muistaa niitä.
Kyllä on yllättävän paljon hajontaa näissä neuvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkos ihan läpäissyt peruskoulun? Voi luoja tätä touhua. Miettikää, ap:llakin on äänioikeus.
Enemmän minua huolestuttaa sinun kaltaisesi, jotka uskovat jokaisen provon. Teitä lienee aika helppo manipuloida myös siinä äänestyksessä.
Valitettavasti minä tiedän, että tämä on oikeasti todellisuutta. Olen yläkoulun opettaja. Ihmiset ovat nykyään aivan saatanan tyhmiä.
Ei ihme, että ei opita, kun opettajat sinun kaltaisia.
Valitettavasti nykyään on paljon sellaisia oppilaita, että kiviseinä on helpompi saada oppimaan kuin heidät.
Oletko niitä, jotka osaavat opettaa kahdella tavalla: Puhumalla tai huutamalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takki maksaa nyt 130€.
Eli 6.50€ on viisi prossaa.Itsekin laskisin näin. Koulussa opeteltiin prosenttilaskua kaavojen avulla, mutta minun on aina ollut vaikea muistaa niitä.
Ei tarvita kaavoja, kun hahmottaa prosentit desimaaleina. 5%=0,05, 80%=0,8 jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on yllättävän paljon hajontaa näissä neuvoissa.
Sitä se on kun trollit opettavat.
Ihme paasausta täällä, että pitäisi osata prosentit, koska ne on ala-asteen juttuja.
Muistatteko te itse kaikki peruskoulussa opetetut asiat?
En muista miten suoriuduin ala-asteella matematiikasta, mutta prosentteja en osaa laskea. Käytän netin prosenttilaskuria jos tarvitsee tietää.
Vihaan numeroita ja matikkaa. Tarkistan lyhyet yhteenlaskutkin mieluummin laskimella kuin vaivaan niillä päätäni.
Kaikki tekstit joissa vilisee numeroita näyttää silmissäni matematiikan tehtäviltä. En vaan voi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Prosentti on suomeksi sadasosa, josko helpottaisi ymmärtämään.
Prosentin ymmärrän joten kuten mutta sadasosa vain sekoittaa pakkaa. Matemaattislukihäiriöinen. Myönnän rehellisesti että olen unohtanut perusteet kokonaan. :(
Miten yksinkertaisesta prosenttilaskusta saadaan väännettyä sivukaupalla?
Vierailija kirjoitti:
Ihme paasausta täällä, että pitäisi osata prosentit, koska ne on ala-asteen juttuja.
En muista miten suoriuduin ala-asteella matematiikasta, mutta prosentteja en osaa laskea. Käytän netin prosenttilaskuria jos tarvitsee tietää.
Vihaan numeroita ja matikkaa. Tarkistan lyhyet yhteenlaskutkin mieluummin laskimella kuin vaivaan niillä päätäni.
Kaikki tekstit joissa vilisee numeroita näyttää silmissäni matematiikan tehtäviltä. En vaan voi sietää.
En varmasti muista kaikkea ala-asteella opetettua, mutta rinnastan yksinkertaiset prosenttilaskut samalle viivalle lukemisen kanssa. Enkä sano tätä pahalla, minulla on omat heikkoudet joiden kanssa painin. Toiset asiat on vaikeampia toisille, ei siitä mihinkään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Rauhottukaas nyt ja näpytelkää tarvittavat laskut laskuriin niin ei tarvi pähkiä ja menee oikein
https://www.laskurini.fi/matematiikka/prosenttilaskuri
Hyvä että vajaaälyisille on nykyään oma nettisivunsa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Tiesin kyllä ettei peruskoulussa nykyään enää juuri opita laskemaan tai lukemaan mutta silti se jotenkin hätkähdyttää kun tulee käytännössä vastaan.
Ostin kerran sellaisen muoviin käärityn 24 pullon paketin vissyä ja kun kassaneiti alkoi niitä yksitellen laskemaan niin vihjaisin että siinähän on niitä kuusi kertaa neljä kappaletta. Neiti katsoi kummissaan ja aloitti yksitellen laskemisen alusta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmasti muista kaikkea ala-asteella opetettua, mutta rinnastan yksinkertaiset prosenttilaskut samalle viivalle lukemisen kanssa. Enkä sano tätä pahalla, minulla on omat heikkoudet joiden kanssa painin. Toiset asiat on vaikeampia toisille, ei siitä mihinkään pääse.
En kyllä rinnastaisi samaan.
Lukutaitoa tarvitaan jatkuvasti ja sitä myös opetetaan koulussa hartaasti toisin kuin jotain yksittäisiä matikantehtäviä.
Prosentteja tarvitsee laskea paljon harvemmin.
Itse en ainakaan ole tarvinnut kuin satunnaisesti. Ja silloinkin sen on voinut näppärästi laskea laskimella.
Ihan helposti matemaattiset säännöt ja kaavat voi unohtaa jos niitä ei koskaan missään käytä.
Ihminen voi unohtaa jopa äidinkielensä kun tarpeeksi kauan on puhumatta ja kuulematta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhottukaas nyt ja näpytelkää tarvittavat laskut laskuriin niin ei tarvi pähkiä ja menee oikein
https://www.laskurini.fi/matematiikka/prosenttilaskuriHyvä että vajaaälyisille on nykyään oma nettisivunsa.
Joillakin voi olla dyskalkulia eli matemaattisia oppimisvaikeuksia, mutta se ei tarkoita, että henkilö olisi muuten vajaaälyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takki maksaa nyt 130€.
Eli 6.50€ on viisi prossaa.Miksi laskea noin vaikeasti, kun voi vain kertoa sen 130€ luvulla 105? Nythän ei kysytty, paljonko on 5% tietystä summasta, vaan paljonko on 5% lisää tiettyyn summaan.
OK. 130 € * 105 = 13.650 €. Det blev en jävligt dyr jacka, fan vad mycket 5 % är.
Yksinkertaiset laskut lasketaan päässä, esim. 5 % nousu.
Aloittajan ÄÖ:llä ei kannata miettiä liian vaikeita juttuja.
Alkuperäinen summa kerrotaan luvulla 1,05. Monimutkaisemmin jaetaan alkuperäinen summa sadalla ja tällä saatu lukema kerrotaan viidellä, josta saatuun lukuun lisätään alkuperäinen hinta eli 1/100 =0,01x5=0,05+1=1,05.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kompa eli kysymykseen ei ole yksi käsitteellistä ratkaisua.
https://www.laskurini.fi/matematiikka/prosenttilaskuri