Jos aikoo hankkia lapsia, onko mitään järkeä ostaa itselleen kalliita kenkiä (ennen raskautta)?
Olen lukenut, että monelle ei enää raskauden jälkeen mene jalkaan vanhat kengät, täytyy ostaa numeroa tai kahta isommat. Kuinka yleistä tuo on, tapahtuuko suurimmalle osalle?
Kommentit (51)
En kyllä ostaisi mitään jos raskaus suunnitelmissa tai yrityksessä. Samalla säästää rahaa ja luontoa. Oikeasti kukaan ei voi kertoa miten kehosi raskauden aikana muuttuu ja palautuu ja sopiiko minkälaiset vaatteet kehollesi, vaikkei siis raskauskiloja jäisikään. Myös muoti ja tyyli muuttuu, joten turhaan vanhenee kaapissa.
Jokainen lapsi toi mukanaan yhden numeron lisää kengän kokoon.
Ylesisesti sanotaan että jalka leviää, mutta mulla jalka ei mitenkään levinnyt vaan kasvoi pituutta!
Mulla ehkä numeron verran kasvanut jalan koko raskauksien myötä. Eniten huomaan sen eron, että ennen raskauksia käytin paljon korkokenkiä, mutta raskauksien jälkeen jotenkin jalat ns.väsyy, ja on tosi kivuliasta yrittää korkkareilla olla ees muutamaa tuntia. Nykyään suosinkin balleriina-tyyppisiä kenkiä myös juhlissa.
Minulla jalan koko kasvoi yhdellä toisessa raskaudessa. Se kuitenkin palasi ainakin suunnilleen entiselleen vuoden sisällä synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kyllä jalankoolle tapahtunut mitään, enkä ole ikinä kuullut kellekkään tapahtuneen noin.
Toki raskausaikana jalat voi turvota, mutta ei sen pitäisi pysyväksi jäädä.
Oletteko te joilla kengänkoko suurentunut muuten palautuneet samoihin mittoihin kun ennen raskautta?
Jalkaterät on kasvaneet pituutta numeron verran kahdessa raskaudessa. Olen muuten samoissa mitoissa, ja ne on pienet mitat, xs/s-kokoinen olen. Raskauden aikanakaan ei paino paljoa noussut (8kg olisko ollut). Toisilla vaan käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo johdu ylipainosta. Osalle ns raskauskilot jää ja niitä jää paljon, kai siinä kasvaa sormet ja jalkaterätkin
Ei johdu, mulla on kasvaneet jalat raskauksissa ja oon ihan normaalipainon alarajoilla. Raskauksissakaan ei paljoa noussut paino (tosiaan tuo noin 8kg, neuvolassa oltiin huolissaan, koska se oli hoikalle vähän).
Itsellä kasvoi 38=> 41 kokoon. Joissain kengissä menee 40.
Ei toi kengän koon kasvaminen liity suoraan raskauteen vaan siihen painon nousuun. Lisääntynyt paino aiheuttaa jalkaholvin madaltumista ja siten jalka ikäänkuin kasvaa. Ei käy kaikille ja minullekin vasta kolmannessa raskaudessa. Ystävälläni tapahtui ensimmäisen raskauden aikana.
Ei kasvanut kummassakaan raskaudessa, en tiedä oliko merkitystä että olin hoikka eikä painoa juuri tullut, lisäksi liikuin ihan synnytykseen asti suht normaalisti.
Miten pian aiot niitä lapsia hankkia? Jos aiot ostaa käyttökengät ja haluat lapsia 5 vuoden sisään, niin varmaan voit ne ostaa ja kävellä loppuun.
Jos tarkoitat jotain budjettiisi nähden liian kalliita loppuelämän korkokenkiä joita käytetään kerran vuodessa ja yrität lasta jo nyt, niin sitten antaisin suosiolla olla.
Itselläni kengänkoko kasvoi selväsi raskauden loppupuolella. Yritin kävellä samoilla kengillä sillä ajatuksella että jalka palautuisi kohta kuitenkin, ja siitä tuli pahoja ongelmia. Ostin sitten isompia kenkiä ja meinasin laittaa kaikki vanhat kengät eteenpäin.
Noin 2 vuotta synnytyksestä huomasin kuitenkin, että osa korkokengistä käy edelleen ja osa paremminkin kuin ennen - mutta esim. tennarit ei sovi enää mitenkään päin. Täytyy olla niin, että jalan muoto myös muuttui, ja osa pidentymisestä ilmeisesti palautui kuitenkin.
Joka tapauksessa, ehkä kannattaa ostaa harvinaisuuskengät sitten kun on käynyt koko tuon syklin läpi. Itselläni ei muutenkaan ollut paljon korkokenkätilaisuuksia pariin vuoteen raskaudesta.
Kuusi lasta, näistä yhdet kaksoset. Jalan koko ei kenkien osalta muuttunut, mutta sen verran painoa on tullut lisää, että saappaista joutuu etsimään isompaa kokoa, kun pohkeet ei mahdu. Jalkani lesti on aina ollut leveä, ja olen usein joutunut käyttämään kokoa suurempia kenkiä, että lätyskäni ovat niihin mahtuneet, varmaan tämäkin on vaikuttanut siihen, ettei ole kenkiä tarvinnut vaihtaa.
EI ole äidillänikään, kolmen lapsen äidillä, ollut kenkien kanssa muutoksia, tosin hänellä ei paino ole teinivuosista noussut kuin kuusi kiloa.
Jaa että se 10kg kertyisi varpaisiin? Vai mitä meinaat?