Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos aikoo hankkia lapsia, onko mitään järkeä ostaa itselleen kalliita kenkiä (ennen raskautta)?

Vierailija
26.03.2023 |

Olen lukenut, että monelle ei enää raskauden jälkeen mene jalkaan vanhat kengät, täytyy ostaa numeroa tai kahta isommat. Kuinka yleistä tuo on, tapahtuuko suurimmalle osalle?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun jalka kasvoi pysyvästi isompiin kenkäkokoihin raskauden jålkeen. Se on toisaalta hyvä tekosyy ostaa uusia kenkiä sen jälkeen. Ap kannattaa siis odottaa vähän. Laita rahat vaikka kenkärahastoon talteen odottamaan.

Vierailija
22/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen palautunut, eikä esim 10 kilon painon vaihtelu selitä kahta numeroa suurentunutta jalkaa.

Eikö kymmenen kilon lihominenkin ole aika yleistä iän myötä? Eikö silloin sitten jalka kasva?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo johdu ylipainosta. Osalle ns raskauskilot jää ja niitä jää paljon, kai siinä kasvaa sormet ja jalkaterätkin

Vierailija
24/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pas kan haileeta. Ihan hyvin mahtuu ellet nyt ihan totaalisesti aio plösähtää

Vierailija
25/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla muuttunut kengän koko lainkaan (yksi lapsi).

Täysin samaa meinasin kommentoida.

Vierailija
26/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Seuraavaksi voisi tulla äiskäkengät, niin voitaisiin näyttää upeilta madaltuneista kaarista huolimatta."

Paljasjalkakengissä on leveitä ja kivoja vaihtoehtoja. Täällä näkyy eri valmistajien kengistä arvioita:

https://anyasreviews.com/

Vierailija
27/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Älä osta. Mulla suureni jalkakoko kahden lapsen jälkeen numerolla.

Osta vasta lasten jälkeen hienoja kenkiä, ettei jää käyttämättä.

Vierailija
28/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä osta kalliita kenkiä. Kengänkoon muuttuminen on erittäin yleistä, enkä tiedä, mistä tynnyristä kirjoittelevat ne, jotka eivät ole muka kuulleetkaan. Oma kengännumeroni kasvoi yhdellä pykälällä ja kaikki kengät, siis kaikki, menivät vaihtoon. Tilanne ei ole palautunut, vaikka lapsi on jo aikuinen.

Vierailija
29/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo johdu ylipainosta. Osalle ns raskauskilot jää ja niitä jää paljon, kai siinä kasvaa sormet ja jalkaterätkin

Ei johdu vaan jalkapöytä voi laskeutua pysyvästi vaikka muuten paino palaisi normaalilukemiin.

Vierailija
30/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kasvoi ekan lapsen jälkeen kengän koko numerolla, toinen ja kolmas lapsi toivat vielä puoli numeroa molemmat, neljäs lapsi ei enää suurentanut jalkaa.

Mutta alapääsi on tuolla lapsimäärällä hyvin väljä.

Vierailija
31/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin levisi jalka joka suuntaan. Ennen käytin koon 37 kenkiä (paitsi lenkkareissa 38), nykyään sovittelen suosiolla 39:n kengät ja parit tuon koon lenkkarit omistankin.

Vierailija
32/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä painoin kahden viikon päästä synnytyksestä saman verran kuin ennen raskautta. Silti jalka oli kasvanut pysyvästi numerolla. Tällä ilmiöllä ei ole yhtään mitään tekemistä painon kanssa. Raskausajan hormonit löysentävät niveliä synnytyksen helpottamiseksi. Jalkapöydänkin luusto antaa ikään kuin hieman periksi. Monella levenee myös lantio pysyvästi, vaikka paino ei lisääntyisi.

Vierailija
33/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pas kan haileeta. Ihan hyvin mahtuu ellet nyt ihan totaalisesti aio plösähtää

Naisen nivelsiteet vaan tuppaa "plösähtämään" raskauden aikana. Katsos kun ne synnytykseen valmistavat hormonit eivät löystytä pelkästään lonkkaa, vaan ihan kaikkia niveliä. Siksi naisilla on raskauden aikana mitä moninaisimpia kipuja (luut liikkuvat asentoihin joihin ne eivät kuuluisi mm.) ja jos ei saa maata selällään kintut katossa koko raskautta, niin valitettavasti muutokset ovat monesti pysyviä :)

Vierailija
34/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata! Mulla neljät nahkasaappaat kokoa 39 ja kaikki jääneet pieneksi raskauden jälkeen. Nyt jalankoko ainakin 40.

Kalliiksi tulee uusia saapasvalikoima.

Vierailija
35/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ylipäätään mitään järkeä ostaa kalliita kenkiä?

Vierailija
36/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kasvoi vaatekoko, kengän koko pysyi samana.

Vierailija
37/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä osta kalliita kenkiä. Kengänkoon muuttuminen on erittäin yleistä, enkä tiedä, mistä tynnyristä kirjoittelevat ne, jotka eivät ole muka kuulleetkaan. Oma kengännumeroni kasvoi yhdellä pykälällä ja kaikki kengät, siis kaikki, menivät vaihtoon. Tilanne ei ole palautunut, vaikka lapsi on jo aikuinen.

Kolme lasta ja edelleen jalka sama 37 kun aina ennenkin. Vaatekoko pysynyt muutenkin samana. Ehkä jos on ikänsä sipsutellut korkeilla koroilla ja vaihtaa sitten pysyvästi tasapohjiin, niin se jalan kaari laskeutuu siitä ja koko kasvaa sen myötä.

Vierailija
38/51 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapahtunut kengänkoolle mitään, mutta sain painoa lisää vain vauvan verran. Esim kaksosten äidillä tiedän jalankoon muuttuneen

Vierailija
39/51 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta ja edelleen jalka sama 37 kun aina ennenkin. Vaatekoko pysynyt muutenkin samana. Ehkä jos on ikänsä sipsutellut korkeilla koroilla ja vaihtaa sitten pysyvästi tasapohjiin, niin se jalan kaari laskeutuu siitä ja koko kasvaa sen myötä.

Mulla kans 3 lasta, jotka saanut 22-26-ikäisenä ja kengännumero sama 36 kuin ennen, lisäksi mulla nimenomaan kokea kaari, ei lättäjalka! Ekassa raskaudessa olin toimistotöissä, kahdessa seuraavassa tein fyysistä työtä ja kaikissa harrastin paljon liikuntaa hyvät kengät jalassa. En tiedä voisiko ne laadukkaat kengät olla tukeneet jalkaa? Painoin raskauksien lopulla n. 60 kiloa, mistä parin kk päästä taas 50.

Oon kyllä kuullut monilla kengännumeron kasvavan raskaudessa. Raskausaikana voi olla isompi koko kuin raskauden jälkeen kun turvotukset poistuvat. Ei se yleensä kai kasva kuin puoli tai 1 kokoa lopullisesti, 2-3 kokoa voi olla jo sitäkin että on vasta lasten jälkeen alkanut käyttää sopivia kenkiä. (Sehän on tosi yleistä, että monet naiset käyttää liian pieniä kenkiä...)

ja eniten muuttuu juuri ekassa raskaudessa jos muuttuu, seuraavissa ei enää muutosta tai yhtä isoa muutosta kun moni ilmoitti, että yksi lapsi ei välttämättä vaikuttaisi.

Ja luulisin että jalan koon kasvaessa raskauden myötä ei jalka näytä ihan hitsisti isommalta koska luut eivät kuitenkaan kasva sen enempää kuin rustot iän myötä. Ne vaan voi litistyä tai sit ei.

Mulla itselläni muuttui lantionluusto selvimmin ekassa raskaudessa eli raskaudesta tuli pieni reisivako mitä ei ollut ennen esikoista vaikka olin hoikka. Ei kuitenkaan ollut kipuja linkissä raskausaikoina. Lihakset on paremmassa kunnossa kuin ennen raskauksiakaan kun treenaan sitä enemmän.

Vierailija
40/51 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä koolla kasvoi kengänkoko ja ei liity ylipainoon mitenkään. Jalkaholvi laskeutui nivelten löystyessä eli jalalle tuli lisää pituutta eikä se jalan pituus laihduttamalla mihinkään enää muutu. Samoin lantion luusto keveni.

Eli mikään kengistä ja housuista ei enää mahtunut päälle raskauden jälkeen, vaikka kilot oli pudotettu takaisin lähtötilanteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi