Värien tunnistaminen
Hei,
Muuten puuvainen 2v 10kk tyttömme ei oikein tunnista värejä. Hän tunnistaa valkoisen ja erottaa selvästi tummemmat värit vaaleista mutta kun häneltä kysyy esim. kuvakirjasta minkä väriset housut kissalla on hän vastaa ihan mitä vaan. Hän siis tuntee värien nimet ja nimittää eri kerroilla vaikkapa samoja esimerkkihousuja kaikilla mahdollisilla värinimillä. Jos kysyn samasta kuvasta housujen väriä hetken kuluttua hän saattaa sanoa sen oikein, mutta luulen että hän muistaa värin siitä kun olen sen hänelle edellisellä kerralla kertonut.
Kysyin viimeksi ristiin samaa väriä samasta kuvasta tyyliin kissalla on punaiset housut, minkävärinen hattu hiirellä on? (punainen). Hän ei edelleenkään osannut nimetä hattua punaiseksi.
Olen vähän huolissani tilanteesta. Useimmat samanikäiset tuntuvat tunnistavan värit hienosti. Kannattaisikohan lasta käyttää neuvolassa vai voinko odottaa 3-v -neuvolaa kaikessa rauhassa?
Muuten puhuminen sujuu hienosti.
Kommentit (5)
Neuvolassa tehdään 3-vuotiaana testit, joissa pitäisi osata ryhmitellä oikein muistaakseni kaksi väriä. Voi kokeilla tuota ryhmittelemistä esim. Legoilla. Laita esim. 20 kpl legoja lattialle, 5 kpl kutakin pääväriä. Lapsen pitäisi osata kerätä esim. punaiset ja siniset legot omiin kasoihinsa. 4-vuotiaan odotetaan nimeävän neljästä pääväristä (punainen, sininen, keltainen, vihreä) kolme oikein. Meilläkin tyttö tunnisti alle 3 v mustan ja harmaan, muuten värit menivät aivan miten sattui. Nyt tyttö täyttää pian 4v ja osaa nimetä 7 väriä oikein.
Meidän 2.5v poika tunnistaa punasen,sinisen,keltasen,vihreen ja valkosen.Ei mitenkään erityisesti opetettu,autoleikeissä ja kynistä vaan kysellyt,mikä on minkäkin värinen.
Esikoisen ollessa esikoulussa, joka täällä alkaa sinä vuonna kun lapsi täyttää 3 v, ekana vuotena opetusohjelmassa oli perusvärit ja toisena vuonna lisää " erikoisempia" värejä.
Eipä tainnut meidän poika koulua aloittaessaan 2v9kk osata kuin sinisen ja punaisen.
Siellä piti osata laittaa punaiset ja keltaiset " läpyskät" saman väriseen purkkiin, mutta mielestäni siellä ei tarvinnut edes kertoa mitä ne värit on. Neuvolantäti sanoi ne itse ja käski laittaa samanväriset samanväriseen purkkiin.
Meillä poika osasi tuossa vaiheessa paljon värejä ja jostain kuvasta alkoi esitellä niitä neuvolantädille, joka kehui poikaa ja sanoi meille vanhemmille, että NÄMÄ VÄRIT KYSYTÄÄN 4-VUOTISNEUVOLASSA.
Eli siinä mielessä teillä on aikaa opetella värejä vielä yli vuosi =)
Kuukauden nuorempi tyttö puhuu erittäin hyvin, laaja sanavarasto ym - mutta ei värejä! Puhuu väreistäkin paljon: mä haluun ton sinisen kynän ja osoittaa punaista yms. MISSÄÄN NIMESSÄ EI SYYTÄ HUOLEEN!!!!!!!!!!!!!! Varsinkin, jos lapsi panostanut puheenkehitykseen, värien tunnistaminen voi jo siksikin olla " taka-alalla" ja jopa muistelen jossain neuvolan lehtisessä sanotun että 4-v hallitsee useimmiten värit.
Älä vain rupea vahingossakaan painostamaan lastasi! Sillä ei ole mitään merkitystä lapsen elämässä nimittääkö hän vihreää keltaiseksi, jos muuten asiat kunnossa! Jos lapsi saa suorituspaineita oppimisesta, voi tulla takapakkia jo opittuihinkin seikkoihin. Puhukaa väreistä sivuhuomiona tai jos lapsi kysyy, mutta älä ota siitä projektia johon lapsi pitää prepata! Se oppii ne vuorenvarmasti sitten kun on oppiakseen - sama meillä esim pyörällä ajamisen suhteen. Eka kuukausi yritettiin liikaa, typy meni ihan puihin ja suunnilleen 2 kk myöhemmin hiffasi touhun kertapolkaisulla.
Joten nauttikaa väreistä vaan! Pensseli käteen ja menox!