Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisät - tarvitaanko niitä oikeasti?

Vierailija
26.03.2023 |

Jos lapsilisän poistolla voitaisiin laskea kokonaisveroastetta, eikö se kannattaisi tehdä?

Eikö lasten vanhempien kuitenkin tulisi etupäässä huolehtia lapsen elatuksesta, eikä valtion?

Täälläkin jatkuvasti varakkaat leuhkii, kuinka sijoittavat lapsilisät. Se kertoo, ettei niille ole tarvetta, vaan ne nimenomaan tekevät vielä suurempaa varallisuuseroa rikkaiden ja köyhien välille.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikki tuet voitaisi poistaa tällä logiikalla?

Asumistuki pois. Ihmisen on itse huolehdittava asumismenoistaan.

Eläkkeet pois. Säästä itse eläkkeesi ja elä niillä.

Lääkärimaksut tappiin. Kyllä se on ihmisen huolehdittava omista lääkärimenoistaan.

Toimeentulotuki pois. Itse siitä huolehtimaan itsestäsi.....

Vierailija
22/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannatan tukien poistamista rikkailta. Lapsilisä taas on kaikille turha.

Jos lapsia tekee, pitää huolehtia niiden elätyksestä. Ei se huolehtiminen kuulu meille muille, joilla lapsia ei ole. Me yhden hengen taloudet maksetaan kaikista kovin hinta muiden lasten hyvinvoinnista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis syntyvyys pitäisi nostaa ja joku keksii tällaista. Lapsilisät pitäisi korottaa indeksillä ja siirtyä perheverotukseen. Mistä näitä ääliöitä sikiää.

No sikäli hassua, että Suomi, joka ainoana maailmassa maksaa tätä lapsilisää, kärsii alhaisimmasta syntyvyydestä. Eli mitään positiiviata vaikutusta tällä ei syntyvyyteen ole.

Mitä höpöjuttua tämä on? Suomen lapsilisät ovat pienimpiä. Artikkeli on vanha, mutta yhä varmastikin oikean suuntainen.

https://yle.fi/a/3-5822893

Vierailija
24/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia tekee, pitää huolehtia niiden elätyksestä. Ei se huolehtiminen kuulu meille muille, joilla lapsia ei ole. Me yhden hengen taloudet maksetaan kaikista kovin hinta muiden lasten hyvinvoinnista.

Ja sun eläkkeet maksaa?

Vierailija
25/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä maksan kovaa hintaa siitä, että yksineläjät nostavat asumistukia ja eläkeläiset eläkkeitä, joista ovat itse maksaneet murto-osan. Tasan ei mene nallekarkit tässä maassa.

Vierailija
26/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki tarvi. Keskituloiset perheet ja köyhät tarvii. Onko niin, että toimeentulotuessa lasketaan tuloiksi.

Kyllä lasketaan

Vierailija
27/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sun eläkkeet maksaa?

Jokainen tämän päivän kolmikymppinen taloutta seuraava ymmärtää, että boomerit on jo käyttäneet meidän eläkkeet. Minä olen varautunutvomaan vanhuuteeni omalla rahallani.

Vierailija
28/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, koska summa on täysin olematon! Valoja päälle.

Ei hyvää päivää. Oikeastiko joku on niin ahne, että tekisi lisää lapsia, jos siitä saisi suoraa rahaa? Ei lapsia pidä siksi tehdä, että siitä saa rahaa, vaan siksi että kokee sille tarvetta ja haluaa ja pystyy antamaan heille rakastavan kodin!

Kyllä on sekaisin Suomen kansa.

Maakuopassako elät? Talouspolitiikka ohjaa ihmisten toimintaa ja päätöksiä. Katsos kaikki ei ole niin hölmöjä, että päättävät lisääntyä holtittomasti vain todetakseen, ettei siihen ollutkaan varaa. Nämä holtittomat lisääntyjät ovat siellä sossun luukulla. Tällä hetkellä Suomessa lisääntyy eniten tämä porukka, ja se on ilmeisesti päättäjien tahto. Itse kannustaisin koulutettuja keskiluokkaisia lisääntymään, tällöin lisääntyy se työtätekevien massa, joiden lapsetkin pärjääviä.

Vierailija
29/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on joku promille rikkaita. Kateus vie kalatkin vedestä.

Vierailija
30/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tarvitaan opiskelijapariskuntana. Töissä yritetään samalla käydä mikä pystytään.

Mutta eikö teidän olisi tullut miettiä toimeentuloanne ennen lapsen tekoa?

Miksi ette luopuisi ooiskelusta ja menisi töihin, jolloin voisitte itse elättää lapsenne?

Kuuluuko muiden maksaa teidän opiskelunne ja miksi?

En ymmärrä, kun Suomessa oletetaan, että opiskelijan pitäisi saada täysihoito ja elätys ja opiskelubrinnastetaan työntekoon. Opiskeluhan on etuoikeus.

Kaikki opiskelijoiden tuet, lapsilisät, asumistuet, työttömyystuet, eläkkeet, sairauspäivärahat ja toimeentulotuki pois, kaikki elättäköön itsensä omilla rahoillaan, sit olis sulla hyvä mieli?

Mahtaisi olla hieno yhteiskunta tällainen.

Vierailija
31/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä maksan kovaa hintaa siitä, että yksineläjät nostavat asumistukia ja eläkeläiset eläkkeitä, joista ovat itse maksaneet murto-osan. Tasan ei mene nallekarkit tässä maassa.

Miksi yksineläjä ei nostaisi asumistukea jos hänen taloudellinen tilanteensa siihen oikeuttaa?

Vierailija
32/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis syntyvyys pitäisi nostaa ja joku keksii tällaista. Lapsilisät pitäisi korottaa indeksillä ja siirtyä perheverotukseen. Mistä näitä ääliöitä sikiää.

No sikäli hassua, että Suomi, joka ainoana maailmassa maksaa tätä lapsilisää, kärsii alhaisimmasta syntyvyydestä. Eli mitään positiiviata vaikutusta tällä ei syntyvyyteen ole.

Ei ole Suomi ainoa maa joka maksaa lapsilisää, mistä tämän keksit?

Ehkä sotkit äitiysavustukseen? En kyllä tiedä onko sekään enää ainoa laatuaan.

Vierailija
33/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä aika tarkkaan mietittiin kuinka moneen lapseen on varaa, kolmanteen ei ollut. Joskus taannoin Suomessa verotuksessa sai lapsivähennyksen, mutta ei enää pitkiin aikoihin. Suurin yksittäinen kustannuserä on isompi asunto, noin niinku versus lapsettomaan elämään.

Vierailija
34/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksineläjä ei nostaisi asumistukea jos hänen taloudellinen tilanteensa siihen oikeuttaa?

Miksi perheellinen ei nostaisi lapsilisää, kun hänellä on siihen oikeus? Ihan oikeasti, meidän yhteiskunta ei vain pyöri, jos kaikki jättää nyt lapset tekemättä. Siihen tulisi kannustaa, siitä tulisi palkita, eikä maksella kaiken maailman pienituloisten yksieläjien asumistukia, jotka nyt vain haluavat asua keskellä Helsinkiä ja kitistä, kun rahat ei riitä.

Vierailija
35/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsellinen ei nostaisi lapsilisää kun hän on siihen oikeutettu?

Vierailija
36/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisiä pitäisi nostaa. Helpompaa, kun suomalaiset lisääntyisi, eikä tarvitsisi tuoda tänne muualta ihmisiä

Vierailija
37/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opiskelijoiden tuet, lapsilisät, asumistuet, työttömyystuet, eläkkeet, sairauspäivärahat ja toimeentulotuki pois, kaikki elättäköön itsensä omilla rahoillaan, sit olis sulla hyvä mieli?

Mahtaisi olla hieno yhteiskunta tällainen.

Tuollain toimivat yhteiskunnat ovat hienoja yhteiskuntia. Ne menestyvät. Eivät ole konkurssin partaalla. Kaikilla on mhdallisuuksia. Suomessa ainoa mahdollisuus, joka kaikilla on, on elää tukien varassa ja valittaa tukien pienuutta.

Onneksi vaalien jäälkeen päästään vihdoin taas neljäksi vuodeksi rauhaan näiltä Björn Wahlrooseilta ja muilta porhoilta.

Vierailija
38/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tarvitaan opiskelijapariskuntana. Töissä yritetään samalla käydä mikä pystytään.

Mutta eikö teidän olisi tullut miettiä toimeentuloanne ennen lapsen tekoa?

Miksi ette luopuisi ooiskelusta ja menisi töihin, jolloin voisitte itse elättää lapsenne?

Kuuluuko muiden maksaa teidän opiskelunne ja miksi?

En ymmärrä, kun Suomessa oletetaan, että opiskelijan pitäisi saada täysihoito ja elätys ja opiskelubrinnastetaan työntekoon. Opiskeluhan on etuoikeus.

Entäs jos joutuu opiskelemaan uuden ammatin sen takia ettei enää pysty entisiin töihin?

Vai pitääkö jäädä suosiolla työttömäksi?

Et ymmärrä että tilanteet muuttuu ja ennen lapsia on voinut olla vakipaikassa jne.

Vierailija
39/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisiä pitäisi nostaa. Helpompaa, kun suomalaiset lisääntyisi, eikä tarvitsisi tuoda tänne muualta ihmisiä

PalstaPersu taas vauhdissa. Vain Persut ja Kokoomuslaiset kannattaa näitä lapsilisiä!

Vierailija
40/58 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla jopa haitallinen koska kannustaa lapsitehtailuun ja elämään yhteiskunnan tuella. Lapsilisien sijaan verohelpotukset olisi parempi. Se kannustaa työtä tekeviä tekemään lapsia. Pelkästään kotona makaamalla siitä ei hyötyisi paljoakaan.