Keskiluokkainen Laura itkee HS, kun 500000 talolainan jälkeen ei jää enää rahaa kuluttamiseen
Laura kertoo, että inflaatio ja korkojen nousu vienyt perheen ahdinkoon. Rahaa ei jää enää elämiseen. Lasten vakuutuksista ei voi tinkiä (meillä kolme lasta, eikä yhtään lapsi vakuutusta).
Omasta mielestäni perhe ottanut ihan liian ison lainan. Mitä mieltä muut? Samoja kokemuksia?
https://www.hs.fi/koti/art-2000009449545.html?share=86d9b94e28e47aa738d…
Kommentit (1884)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas te Lauran puolustelijat, missä palkkaluokassa saa alkaa elää yli varojen? Jos tienaa 2000 euroa kuussa, ihan varmasti teidän mielestä ei saa elää kuin tienaisi 3000 euroa kuussa, mutta ilmeisesti jossain vaiheessa saa alkaa leikkiä toisin. Saako esim. 5000 euroa tienaava elää niinkuin mitään rajaa ei olisi?
Ei kai tässä ole yli varojen elämisestä kyse jos itse maksavat kaiken eivätkä elä sossurahoilla.
Ongelma on se että aiemmin tulot riittivät suhteessa menoihin, mutta tää nopeasti tapahtunut muutos taloudessa ja energiatilanteessa on ajanut perheen ahdinkoon.
Kai sen jokainen tajuaa, että tosi monella on nyt tilanne huonontunut paljon ja jopa radikaalisti. En ymmärrä tätä viisastelua ja tuomitsemista.
Ilmeisesti keskiluokka ei saisi mitään haluta tai yrittää. Nöyrä pitäisi näemmä vaan olla.
Nöyryyttä täällä odotetaan kaikilta, jopa siltä sairaseläkeläiseltä, joka niin napin pysyy hengissä. Miksei siis myös keskiluokalta? Hei, nyt sinne marjaan ja sieneen, muutama panttitölkki, niin saat sen suklaapatukan. Eikö kelpaa? No, ole sitten ilman.
Juuri näin ja kaalista saa maukasta keittoa ja laatikkoa viikkokausiksi lähes ilmaiseksi. Pois Netflix ja muut turhakkeet, lapset ei tarvitse älypuhelimia ja lenkkeily on ilmaista ja uimahalliin pääsee edullisesti varsinkin jos matkan varrella kasvaa tölkkejä kadusta.
me ostettiin ok-talo pk-seudulta koska se nyt vaan on paljon halvempaa kuin kerrostalon omistaminen. Vastikkeet, autopaikat, yhtiölainat.. nyt maksan vain kiinteistöveron ja ylläpitokuluja muutaman satasen vuodessa.
Kerrostalo asunnon kun ostaisi tältä alueelta niin elinkustannukset kuukaudessa olisivat satasia enemmän. En oo koskaan ymmärtänyt tätä ok-talon ihannointia. Ihan tavallisia ihmisiä niissä asuu, jotka tekevät itse työt eikä maksa ulkopuoliselle. Kerrostalo- ja rivitaloasuminen on rikkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko keskituloista saada tuollainen laina? Täällä ne on keskituloistenkin lainat ihan eriluokassa. Itsestä alkaa tuntua työssäkäyvänä aika mitättömän köyhältä. Ei paljon töissäkäynnissä taida olla järkeä pienellä palkalla.
Osut aika lailla asian ytimeen. Palkansaaja olettaa olevansa keskiluokkaa, kunhan vain on vakituisessa kokopäivätyössä. Tämän takia pieniä palkkoja halutaan nostettavan, kun palaksta pitäisi jäädä jotain siihen elämiseenkin. Jos käyttää samanverran aikaa töihinsä kuin muutkin, mutta ei silti ole mitään mahdollisuutta elää leveämmin, vaan kaikki menee kädestä suuhun, alkaa se tuntumaan todellakin siltä että miksi tehdä töitä. Sitten haluttaisiin että köyhiltä leikattaisiin, eli niiltä joilla ei ole töitä, ja se raha annettaisiin töissäkäyville. Herättää kateutta että jonkun ei tarvitse tuhlata aikaansa töissä, mutta hän pystyy silti yhteiskunnan tuella elämään puutteetonta elämää samaan aikaan kun itsellä menee kaikki aika töihin, mutta silti eti jää mitään käteen.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia ja työttömistä on 90 000 aktivoitu.
Verot 50 000 e kirjoitti:
Tämä perhe hoitaa itse oman elatuksensa eikä elä muiden kustannuksella.
Ja ihan samoin sitten vaan kaikki maaseudun remonttia kaipaavissa sähkölämmitteisissä taloissa työttömyyskorvauksella makaavat taloa myymään ja tänne pk-seudulle kerrostaloon elämään omalla työllä.
Meni nyt vähän pieleen tuo sinun herrastelusi. 😂
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan samoin sitten vaan kaikki maaseudun remonttia kaipaavissa sähkölämmitteisissä taloissa työttömyyskorvauksella makaavat taloa myymään ja tänne pk-seudulle kerrostaloon elämään omalla työllä.Helsingissä on 34000 työtöntä, jos heidät nyt työllistettäisiin ensin.
Helsingissä on valtava työvoimapula, usealla alalla. En oikeasti ymmärrä miten kukaan normijärjellä ja -kyvyillä varustettu voi olla työtön. Mun 19 v tyttö päätti pitää välivuoden ja kun haki töitä, olis päässyt 3 eri paikkaan ja ihan ok liksallakin.
Musta tuntuu että tämä on vain liian leveästi eläneiden, isojen asuntolainoja ottaneiden, keskituloisten kriisi.
On kyllä iso laina, meillä on 10 vuotta vanha ok-talo ja lainaa jäljellä noin 140 000, tiukilla ollaan oltu tänä talvena. Ennen joulua oli 500€/kk sähkölaskuja, korot nousi ja ruoka on kallista ym. Keskiluokkaiseksi koen meidätkin, tänä talvena on joutunut säästämään menoista ja ostoksista. Kaksi teini-ikäistä lasta, joilla on kalliit harrastukset. Isovanhemmat auttavat välillä harrastusmaksuissa.
Ei itke ettei ole varaa kuluttaa vaan etteivät rahat enää riitä normi elämiseen.
Keskituloisen palkansaajan oletus on ,että hän pystyy _itse_rahoittamaan elämisensä ja elättämään perheensä.
Pitäisikö lisääntyminen , omakotitalo, yli 50m2 asunnot sallia vain ylimpään desiiliin kuuluville ja tukien varassa eläjille ?
Naurattaa nuo asuntovelalliset, ylisuuren lainan maksajat. Nauttisivat muuten ainutlaatuisen lyhyestä elämästä, kuin jotain rupista asuntoa maksamalla. Vain materialismista kiinni pitävät joutuvat tuohon loukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Ei itke ettei ole varaa kuluttaa vaan etteivät rahat enää riitä normi elämiseen.
Keskituloisen palkansaajan oletus on ,että hän pystyy _itse_rahoittamaan elämisensä ja elättämään perheensä.
Pitäisikö lisääntyminen , omakotitalo, yli 50m2 asunnot sallia vain ylimpään desiiliin kuuluville ja tukien varassa eläjille ?
No nämähän on olettaneet että he pystyy elämään varakkaan elämää keskituloisina.
Laina on liian iso. Samaten elintaso on vedetty liian ylös.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa jankutusta täällä. Fakta nyt on, että Laura joutuu jotain myymään pois (talon tai auton tai jotain muuta omaisuutta). He eivät tule saamaan tukia tai muitakaan avustuksia. Itkut itketään ja sitten nokka kohti uutta elämää, jossa eletään tulojen mukaan, ei niiden yli.
Hear, hear.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan samoin sitten vaan kaikki maaseudun remonttia kaipaavissa sähkölämmitteisissä taloissa työttömyyskorvauksella makaavat taloa myymään ja tänne pk-seudulle kerrostaloon elämään omalla työllä.Helsingissä on 34000 työtöntä, jos heidät nyt työllistettäisiin ensin.
Helsingissä on valtava työvoimapula, usealla alalla. En oikeasti ymmärrä miten kukaan normijärjellä ja -kyvyillä varustettu voi olla työtön. Mun 19 v tyttö päätti pitää välivuoden ja kun haki töitä, olis päässyt 3 eri paikkaan ja ihan ok liksallakin.
Kaikki ei vaan ole soveltuvia kaikkeen. Jos 19v tyttö saa töitä kahvilassa, naisten vaatekaupassa tai kaupan kassalla, niin ei se nyt ihan mikään työllisyyden riemuvoitto ole. Kyllä sen huomaa nykyisin kaupan kassalla kuka siellä on vain palkan takia duunissa. Monella nuorella ei ole mitään asiakaspalvelutaitoja mutta sinne on vaan otettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osin ymmärrän Lauraa. Tuo on ihan normaalihinta/ laina omakotitalosta Helsingissä. Siellä on tuhansia perheitä samassa tilanteessa. Lainan hinnan kasvun vielä olisi sietänyt, mutta kun siihen päälle sähkölasku kasvaa 500%, kaukolämpö 50%, polttoaine 20% ja ruoka 20% ja mitä vielä sen päälle, on keskiluokka kusessa.
Olemme aina eläneet kohtuullista elämää mutta nyt täytyy sanoa ettei 4000e nettotulot kahdella aikuisella meinaa riittää edes tavalliseen elämään ilman matkusteluja yms. "luksusta". Lapset ovat teinejä eikä lapsilisää enää tule. Pitää hankkia bussikorttia, vaatteita, maksaa harrastuksia jne. Toistaiseksi on riittänyt omista menoista tinkiminen ja se ettei säästöön jää enää yhtään. Kaksi autoa on pakolliset, mies tarvitsee autoa työssä ja minun työpaikka on hevon skutsissa.
Jos tämä jatkuu parikin vuotta on keskiluokka otettu hengistä ja meillä on vain köyhiä ja rikkaita. Kumpaan tulet itse kuulumaan?
Siis molemmilla netto 4000€/kk, vai yhteensä? Jos yhteensä, niin olette lähes pienituloisia eikä ole mitenkään järkevää ottaa tuollaista lainaa.
Helmikuun 2022 palkka- ja palkkiotulojen mediaanin mukaan keskiluokkaan kuuluvat tulojen puolesta ne suomalaiset, joilla kotitalouden kuukaudessa käytettävissä olevat tulot ovat 2 2455 987 euroa.
Siis yhden kotitalouden kuukauden nettotulo eur 4000 on hyvinkin keskiluokkaa, ei todellakaan pienituloisia.
Vai menikö nyt brutto ja netto sekaisin?
Ei mennyt brutto ja netto sekaisin, vaan ihan kokemus puhuu. Itse saan sen 2000€ ja koen olevani lähes pienituloinen, kuten edellisessä viestissä kuvailin asiaintilaa. Voi olla että tilastot kertoo muuta, mutta tämä fiilispohjalta, ja varsinkin kun menot on inflaation myötä kasvaneet tuloja nopeammin.
Työttömiä on kaupoissa hyllyttämässä tavaroita työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä sekä kirjastoissa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn ja sairaaloissa osastoilla auttamassa osastonsihteereitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 lasta, omakotitalossa neliöitä 120, autoja 2 jne.
Nettotulot 2000e.
Toiset vaan osaa.
Ihminen ei elä yli varojensa ennen kuin elää. Eli jos tienaa 200 000€ vuodessa ja elää sen mukaan, ei se ole yli varojen elämistä. Kaverin perheellä on 240 tonnia vuodessa yhteistulot, ja heillä on ok-taloa helsingissä ja mökkiä ja muuta kivaa. Jotain voi sattua, jolloin lainaa/elinkustannuksi on liikaa, mutta sen väittäminen että kun korona-sotatoimien vuoksi kaikki kallistui lähes yhdessä yössä, joten kaikki jotka ovat mitoittaneet elämänsä siihen, elävätkin nyt yli varojensa on enemmän kuin liioittelua.
Kateelliset ulisee, kun olisi kivaa kun joku joutuisi myymään kotinsa pilkkahinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana vanhempi joka ei maksa lapselleen sairauskuluvakuutusta on käsittämättömän holtiton.
Huvittaa lukea sinun kaltaisista hölmöistä, jotka ovat menneet vakuutusyhtiön retkuun. Vakuutus ei ole tarpeellinen. Rahalla pääsee yksityiselle jos on tarve ja kunnallisella saa lapsille ihan tosi hyvää hoitoa. Halvemmaksi tulee vaikka käyttää satunnaisesti yksityisellä, kuin maksella ylikalliita vakuutuksia.
Se vakuutus on todella hyödyllinen jollekin jonka lapsi sairastaa paljon. Meillä esimerkiksi jokaisella lapsella paha korvatulehduskierre joka on kestänyt vuosia. Jokainen on tarvinnut kitarisojen poiston sekä putkituksen.
Julkisella odotat itkevän lapsen kanssa päivystyksessä jos lääkäriaikoja ei saa. Sen sijaan että varaat ajan samalle päivälle korvatautien erikoislääkärille, saat asioida mahdollisesti kokemattoman nuoren lääkärin kanssa jolla vajaa kielitaito. Kotiin antibioottikuurin kanssa joka auttaa hetkellisesti.
Vrt. erikoislääkäri joka tuntee lapsesi historian ja joka laittaa tarpeen vaatiessa nopealla aikataululla leikkaukseen. Ja nuo leikkaukset ovat monen tonnin keikkoja joten vakuutus todellakin maksaa itsensä takaisin.
On myös itse kiva asioida suoraan valitsemallani erikoislääkärillä tarpeen vaatiessa sen sijaan että odottelet julkisen puolen lähetteitä ja kärvistelet ties miten kauan.
Kuopuksella oli korvatulehduskierre ja toisen tulehduksen jälkeen saatiin aika erikoislääkärille polille. Kiva erikoislääkäri setä leikkasi kitarisat parin viikon kuluttua ihan ilman yksityslääkärillä käyntejä ja muita kommervenkkejä.
Ja tämä oli milloin?
Helsingissä ei kahdessa viikossa pääse edes ajanvaraukseen. Eikä todellakaan ole mitään setiä erikoislääkäreinä vaan kielitaidottomia teinejä.
Ei ihan nyt pidä paikkaansa tämäkään.
T. Freelancer, ei tt-huoltoa, ei asuntolainaa, ei lapsia
Kyllä pitää.
Ja nythän puhutaan lasten sairauskuluvakuutuksista. Miten ihmeessä ne liittyy sinuun mitenkään???
Freelancerille/yrittäjälle muuten tulee jäätävän kalliiksi hoidattaa lapsiaan julkisella puolella, ansionmenetykset on tuhansissa plus aikataulut pettää mikä saattaa viedä asiakkaan lopullisesti.
Se liittyy, että julkiselle puolelle pääsee Helsingissä hoitoon samana päivänä, jos tosi tarve on. Oli lapsi tai aikuinen. Lääkäri voi olla nuorempi kuin minä, mutta kuitenkin aikuinen ja ammattitaitoinen. Kielitaitokin on riittänyt aina. Jos ei kelpaa, voi tosiaan suksia omin varoin yksityiselle.
Olen tehnyt omasta alaltani johtopäätökset, ja niinpä minulla ei ole lapsia eikä asuntolainaa. On varaa kuluttaa ja käydä tarvittaessa myös yksityisellä.
Iso talo on rakennettu sillä kauniilla ajatuksella, että jokaisella lapsella on oma huone. Ja ymmärrettävästi ovat kiintyneet siihen taloon, koska se on omalle perheelle suunniteltu ja rakentamiseen on ilmeisesti myös osallistuttu itse.
Mutta nyt kun korot ja muutkin elinkustannukset ovat nousseet, niin olisiko uudelleen arvioinnin paikka? Jos siellä on teinejä perheessä, niin nämä ovat ne viimeiset vuodet, kun voidaan tehdä perheen kanssa yhteisiä reissuja. Myös ne harrastukset, joita on jouduttu karsimaan, voivat olla lapsille ja nuorille tärkeitä.
Olisiko nyt pienen perhepalaverin paikka? Pitäisikö niiltä lapsilta kysyä, mitä heille merkitsee se, että on uusi ja hieno talo, missä on oma huone? Jos/kun se samalla tarkoittaa, ettei ole varaa matkustaa ja harrastaa entiseen tapaan.
En minä sillä, että lapset saisivat määrätä perheen asumisesta. Mutta vähintäänkin perheen aikuisten pitäisi tietää, mitkä asiat on niille lapsille tärkeitä. Ei niitä ehkä lämmitä se hieno talo, jos ei ole varaa syödä hyvin ja käydä välillä ravintolassa tai lähteä kavereiden kanssa festareille.
Kyllä mä lasten aikuistuttua muistelisin ehkä ennemmin niitä perheen yhteisiä lomamatkoja kuin sitä, miten tiukkaa oli kun lainojen korot nousi. Meillä on vain yksi lapsi ja kun ei asuttu niin kalliisti kuin mihin olisi ollut varaa, niin jäi rahaa muuhunkin ja ulkomailla käytiin kerran vuodessa. Kun tytär oli ysiluokalla ja oltiin menossa kolmatta (ja viimeistä kertaa) Japaniin lomareissulle, niin meillä oli varaa maksaa myös lapsen bestis mukaan. Oli ihan paras ja mahtavin reissu ikinä, kun päästiin näkemään miten hän nautti siitä matkasta ja miten kivaa tytöillä oli siellä yhdessä. Ei olisi ikinä ollut varaa tuollaiseen, jos olisi asuttu sen mukaan mitä tulot olisivat mahdollistaneet.
No joo, mitäpä tuhon sanoisi. Ikävää että heillä on tiukkaa, niin on hyvin monella muullakin. Jos lainan stressitestit on tehty kuudella prosentilla ja kuitenkin nyt jo tekee tiukkaa (koska kaiken muunkin hinnat ovat nousseet), niin tulee mieleen että onko totuudenmukaisesti tehneet testin? Koska luulisi että olisi jotain säästöjä syntynyt nollakorkojen aikana, vai onko silloin mennyt ihan kaikki kulutukseen?
Rikkaiden maailmassa ei ole kuin muita rikkaita. Etkö ole tuota vielä huomannut? 😵💫