Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia olla 43-vuotiaana jo niin uupunut että makaa sängyssä suurimman osan ajasta?

Vierailija
25.03.2023 |

Olen niin uupunut että pystyn vain hetkeksi nousemaan ja laittamaan lapsille ruoan. Siivoamaan joudun niin että yhtenä päivänä imurointi ja toisena päivänä pyykit. Kaupassakäynti vie voimat niin etten saa ostoksia enää kaappiin, onneksi lapset auttaa. Nukun noin 12 tuntia ja sen lisäksi oikeastaan vain makaan. Hikoilen aivan älyttömästi, ja hiki valuu usein norona kasvoja pitkin vaikken tekisi mitään tai vaihtoehtoisesti pienen rasituksen aikana. Teen puolikasta työaikaa ja jokaisesta vuorosta toipumisessa menee kaksi päivää. Onneksi vuoroja on hajautetusti, ei joka päivä.

Tämä on pahentunut vuosi vuodelta ja vasta nyt olotila häiritsee elämää niin paljon että olen miettinyt ettei tämä voi olla normaalia. Kuukautiset ovat niin runsaat että joudun leikkaamaan vanhoista lakanoista ja pyyhkeistä isoja vaippoja jotka ulottuvat navasta puoleen selkään asti, koska vuodan niin paljon että ei puhettakaan jotta selviäisi kaupan pikkulapuilla. En voi myöskään poistua kotoa noina viikon kestävinä vuotoaikoina. Perusverenkuva oli ok. Lääkäri tuumasi että tämä kuuluu masennukseen. Olen syönyt Venlafaxinia parikymmentä vuotta krooniseen masennukseen. Masennusta ei ole ollut lääkityksen aikana joten sikäli olen voinut ihan hyvin. No, kai se lääkäri sitten tietää.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittauta ferritiini, kilpirauhasarvot ja käy gynellä.

Vierailija
22/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan itse vakavaa masennusta, joka aiheuttaa uupumusta ja unihäiriöitä.

Tietysti fyysiset syyt uupumukseen on suljettava pois, joten suosittelen käyntiä erikoislääkäreillä, jos terveysaseman lääkäreiltä ei saa yrityksistä huolimatta apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista. Ei ole mitattu ferritiiniä tai rauta-arvoja. Varmaan n. 30-vuotiaasta eteenpäin oireet hiljalleen pahentuneet, vuodot lisääntyneet ja kierto lyhentynyt, vuotoa kestää noin viikon. Raju väsymys ja hikoilu alkaa noin viikkoa ennen menkkoja. Vaikka toki olen muinakin aikoina väsynyt.

Ap

Vierailija
24/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen normaalia 8h työpäivää, kohtalaisen fyysistä ja paljon ihmiskontakteja. Olen työpäivien jälkeen aivan kuitti. Tänään oltiin viitisen tuntia kaupungilla asioilla ja kotiin tultua olen vain maannut ja torkkunut. Ihan tolkuton väsymys. Ikää 43, normaalipaino, syömiset pitäisi olla kunnossa. Olen käynyt verikokeissa ja hemppari ja kilpparit ok. Kuukautiset normaalit, pari runsaampaa päivää, kuten aina ollut, mutta ei mitään niagaranputouksia. Unta riittää öisin vain 6-6,5 h. Nukahdan heti, kun pää osuu tyynyyn, mutta herään useimmiten kuuden tunnin jälkeen. Parissa vuodessa yöunista on hävinnyt kaksi tuntia!

Olen itsekin miettinyt, onko normaalia olla näin tolkuttoman väsynyt normaalista elämästä? Millä energioilla muut ihmiset vielä työpäivän päälle lähtee lenkille ja kuntosalille, harrastavat vapailla tapaavat ystäviään, järjestävät illanistujaisia, osallistuvat vapaaehtoistoimintaan sun muuhun?? En vaan ymmärrä. Itse jätän siivoukset ja pyykinpesunkin suosiolla vapaapäiville, koska arjessa en jaksa.

Sun tilantees, ap, kuulostaa vielä paljon kurjemmalta. Tsemppiä, hyviä neuvoja olet jo saanut.

Vierailija
25/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että hikoilu+vuodot ovat suurella todennäköisyydellä esivaihdevuosien oireita etkä ole ainoa, jolle tarjotaan vain masennuslääkkeitä.

Varmasti kannattaa tutkituttaa ferritiini. Vaihdevuosioireita ymmärtävälle lääkärille sinun pitäisi päästä nyt heti ja toki samalla tutkia, ovatko ne vuotojen syy. Kuvaus kyllä sopii, mutta voi olla esim. myoomat, polyypit yms. syynä.

Vierailija
26/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin runsaat kuukautiset, on todennäköistä että sulla on vakava raudanpuute tai anemia. Siihen liittyy uupumus ja hikoilu.

Lääkäriin asap! Mitattava veriarvot, myös raudan osalta.

Vierailija
27/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole käynyt lääkärissä?

Vierailija
28/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin että perimenopaussi voi aiheuttaa tuollaista, estrogeenilisä voisi auttaa

Kyllä. Menopaussioireilta kuulostaa. Etenkin hikoilu ja huonosti nukkuminen. Kuukautistoiminta voi loppua kohden tavallaan kiihtyä. Keho yrittää viimetinkaan mahdollistaa raskautumisen

Tosin kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet ovat hyvin samankaltaisia. Siksi lääkäriin. Ja menopaussioireitakin voidaan helpottaa.

Vierailija
29/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

P'tkä gor ona, joko rog otteen tai ta uddin peak kiproteiinin aiheuttama?

Aussidokkarin mukaan rog otteen piik?kiproteiini voi säilyä missä tahansa kudoksessa, jopa kai veressä ainakin 48 tuntia. Kun tuo kävi ilmi Pul fizer lopetti mittaamasta sitä pidemmältä ajalta, tai ei ainakaan tuonut julki?

Vierailija
30/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menopaussi. Minulla oli identtiset oireet. Osaavalle gynelle.

Vierailija
31/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menopaussilta kuulostaa.

Vierailija
32/43 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla endometrioosi? Tuollaiset menkat eivät ole normaaleja! Nyt gynelle mars!

Vierailija
33/43 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitattiinko Ferritiini? Entä TSH ja T4V? Matala ferritiini voi lisätä kuukautisvuodon määrää ja aiheuttaa väsymystä, vaikka hemoglobiini olisi normaali.

Vierailija
34/43 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitattiinko Ferritiini? Entä TSH ja T4V? Matala ferritiini voi lisätä kuukautisvuodon määrää ja aiheuttaa väsymystä, vaikka hemoglobiini olisi normaali.

Myös T3V pitää mitata.

Vierailija
35/43 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se aika monel noin menee. Liian kauan liian ahdistavaa jaksoa elämässä.

Vierailija
36/43 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuollainen ennen avioeroa.

Toinen mikä kannattaa tarkistaa on home, onko töissä tai kotona sisäilma kunnossa.

Vierailija
37/43 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kolme päivää sairaansa ja meinaan kiipeillä seinille, kun joutuu vain makaamaan.

Vierailija
38/43 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sinulla ap on ylipainoa. Onko 30 kg?

Vierailija
39/43 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Syön itsekin Venlaa, viimeksi lääkäri sanoi, että minun pitäisi syödä Peratsinia hillitsemään Venlan sivuoireita. MItä nuo sivuoireet ovat, jäi kysymysmerkiksi. Kuulemma Venlan kanssa syödään lisänä toista lääkettä.

Nyt aloitin Peratsinin taas pitkästä aikaa kunnon annoksella Venlan lisäksi ja aivosumu on hälvennyt. 

Minulla on ilmeisesti psykoosioireinen masennus. 

En nukahtele enää niin usein päivällä ja olo on virkeämpi ja aivot toimivat normaalimmalla tavalla.

Olen onnistunut näköjään elämään vuosikausia alilääkityksellä. 

Mene lääkäriin. Psykiatrille sekä gynelle.

Vierailija
40/43 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Syön itsekin Venlaa, viimeksi lääkäri sanoi, että minun pitäisi syödä Peratsinia hillitsemään Venlan sivuoireita. MItä nuo sivuoireet ovat, jäi kysymysmerkiksi. Kuulemma Venlan kanssa syödään lisänä toista lääkettä.

Nyt aloitin Peratsinin taas pitkästä aikaa kunnon annoksella Venlan lisäksi ja aivosumu on hälvennyt. 

Minulla on ilmeisesti psykoosioireinen masennus. 

En nukahtele enää niin usein päivällä ja olo on virkeämpi ja aivot toimivat normaalimmalla tavalla.

Olen onnistunut näköjään elämään vuosikausia alilääkityksellä. 

Mene lääkäriin. Psykiatrille sekä gynelle.

Olet syönyt Venlaa tosi pitkään, et kuurina, jos masennus olis ohimenevää. Sulla on ilmeisesti myös pysyvä sairaus? Miksei ole määrätty toista lääkettä Venlan lisäksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi