Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainan korko on noussut lähes 3%. Odotanko "parempia aikoja" vai yritänkö muusta elämisestä tinkien lyhentää lainaa niin paljon kun mahdollista?

Vierailija
25.03.2023 |

Mulla on lainaa 8000e, korko 3,46%. Heti pystyisin lyhentämään 3000e ja suunnitelmallisella "kituutuataloudella" loput vuoden loppuun mennessä.

Nyt olen lyhentänyt lainaa (alunperin 50e) 72e/kk, mutta lyhennyserä taitaa olla liian pieni kun siitä 50e on lainaa ja ilmeisesti 22e on korkoa...

Eli, kärsinkö ja maksan lainan pois, vai oletanko että tilanne joskus paranee? Pahin pelkoni on että korot vaan nousee ja lainan sijasta lyhennän vain korkoa. Nyt on syyskuuhun asti ok hintainen sähkösopimus niin olisihan toi helpotus päästä tuosta lainasta eroon ennen kun tarttee sähköstä maksaa lisää

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lyhentäisin niin paljon kuin mahdollista, korot jatkavat nousua ja tuon suht lyhyen kituuttamisen jälkeen jäisi kaikki rahat käyttöön ja säästää kannattaa aina.

Vierailija
2/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin myös pois mahdollisimman nopeasti. Turha laina, eikä sitä kannata pitkittää. Tuolla satasen lyhennyksellä maksat sitä pienen ikuisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lyhentäisi. Halpaa lainaa. Mielummin säästäisin

Vierailija
4/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerää tuo että nykyään joutuu ottamaan opintolainaa. Hankaloittaa asuntolainan saantia jos vielä lähemmäs kolmekymppisenä on opintolainaa.

Vierailija
5/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

8.000 € i lån med en examen i fickan från något nyttigt område som ger jobb är ingenting. Glöm lånet och satsa på jobbet. En enda löneförhöjning kvitterar räntorna för flera år framåt.

Längre fram i livet kommer du att ta nya och förhållandevis dyrare lån. Håll hellre dem möjligast små.

Vierailija
6/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan typerää tuo että nykyään joutuu ottamaan opintolainaa. Hankaloittaa asuntolainan saantia jos vielä lähemmäs kolmekymppisenä on opintolainaa.

Antingen är man färdig att satsa på sin framtid eller så är man det inte. Det att man själv får pröjsa ens en del av sitt uppehälle torde avskräcka folk från att ta examen där det inte finns något hopp om en vettig arbetsplats på basen av avslutade studier. Vill man inte ta lån och satsa fullt ut på studierna, kan man alltid livnära sig med att jobba på sidan om.

Vierailija
7/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lyhentäisi. Halpaa lainaa. Mielummin säästäisin

Mulla on ollut kokonaislaina 14 tuhatta ja olen siitä lähes 50% saanut lyhennettyä tuolla 50e/kk lyhennyksellä. Nyt korot pomppasi ja tuo mun lyhennys nousi tuohon 72e eikä silti itse laina samassa suhteessa kun entinen 50e/kk lyhensi. Korkojen nousun myötä opintolaina ei ole halpaa lainaa nähnytkään

Vierailija
8/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antingen är man färdig att satsa på sin framtid eller så är man det inte. Det att man själv får pröjsa ens en del av sitt uppehälle torde avskräcka folk från att ta examen där det inte finns något hopp om en vettig arbetsplats på basen av avslutade studier. Vill man inte ta lån och satsa fullt ut på studierna, kan man alltid livnära sig med att jobba på sidan om.

Opiskelin 2000-luvun alussa maisterintutkinnon ja asuin äitini omistamassa asunnossa. Ei tarvinnut ottaa lainaa ja asunnon arvo kolminkertaistui muutamassa vuodessa. Äitini myi asunnon ja sain siten pienen summan ennakkoperintöä.

Tulevaisuutta varten voi satsata monella tavalla. Töissä ehtii käydä valmistumisen jälkeenkin.

T. Henkilö jota lainasit

Vierailija
9/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8.000 € i lån med en examen i fickan från något nyttigt område som ger jobb är ingenting. Glöm lånet och satsa på jobbet. En enda löneförhöjning kvitterar räntorna för flera år framåt.

Längre fram i livet kommer du att ta nya och förhållandevis dyrare lån. Håll hellre dem möjligast små.

Olisikin opiskellut jonkun ammatin missä tienaa, mutta olen nytkin kaupan kassana töissä.

Vierailija
10/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, on sitä opintolainaa otettu ennenkin. Kun minä valmistuin 27-vuotiaana filosofian maisteriksi,  minulla on 7 vuoden opintolainat, yhteensä noin 27000 euroa nykyrahassa kun ottaa huomioon rahanarvon muutokset markka-ajasta. Siihen aikaan käytännössä lähes kaikki ottivat opintolainaa ellei sitten sattunut asumaan vanhempiensa luona opiskelupaikkakunnalla.

Vierailija
11/14 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina maksanut kaikki lainat pois niin nopeasti kuin mahdollista. Mieluummin kituutan vähän aikaa ja sitten helpottaa. Kun velka on maksettu tuntuu kuin kivi putoaisi hartioilta.

Vierailija
12/14 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina maksanut kaikki lainat pois niin nopeasti kuin mahdollista. Mieluummin kituutan vähän aikaa ja sitten helpottaa. Kun velka on maksettu tuntuu kuin kivi putoaisi hartioilta.

Muita lainoja tässä ei ole ollutkaan, ei edes autolainaa. Mut nyt kun korot on nousseet niin havahduin että tuosta lainasta pitäisi päästä pian eroon 😬

Vierailija
13/14 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhentäisin kyllä reippaasti, tuo 50€/kk lyhennys on ihan naurettavaa näpertelyä. Vaikka nyt olisit kaupan kassalla, niin täytyyhän sun tulot olla silti suuremmat kuin opiskelijana.

Itse sain tehtyä ylimääräisen lyhennyksen ihan helposti juttelemalla pankin chatneuvojan kanssa.

Vierailija
14/14 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele kokonaisuutta. Kannattaa pitää pieni puskurirahasto mielummin kuin vetää talous liian tiukalla. Reilu 3% korko on vielä kohtuullinen. Sun sijassa maksaisin vaikka 1500 pois, joka kk maksaisin muutamia kymppejä ylimääräistä lainaa pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi