Olen apurahataiteilija, kysy mitä vaan
Kaikki mitä olet aina halunnut tietää luxus-palveluista
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Onko apurahataiteilijan elämä taiteilua rahan riittävyyden kanssa?
Nooh, ei mulla erityisemmin koska oon tottunut elämään vielä köyhemmin xD siis jumalaare muistan yhden kesän kun mun ruokabudjetti oli joku muutama euro per pvä ja mihinkään muuhun ei ollut varaa yhtään paitsi vuokraan (asuin samassa huoneessa kaverin kanssa eli halpaa oli), dyykkasin ihan hulluna ja söin opiskelijaruokaa, siitäkin selvittiin. Eli mulle tää 2300/kk miinus eläkevakuutus tuntuu ihan luksuselämältä! Mutta mulla ei olekaan lapsia ja ei mee kauheasti rahaa harrastuksiin kun tavallaan harrastus on mun työtä, kulttuuririentoihin pääsen yleensä ilmaiseksi kavereiden kautta koska kaikki kaverit on taidealalla. Ja edelleen asun siis kommuunissa eli vuokra on melko edullinen. En käytä päihteitä usein, se säästää. Mitäs vielä, no apurahan ohessa voi tehdä pienen tuntimäärän sivutöitä. Näitä välillä teen jos tulee joku satunnainen freelance-homma.
Ootko ikinä miettinyt alanvaihtoa olosuhteiden takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten suuria eroja eri säätiöiden apurahoissa siis on?
Taike määrittää aina vuosittain valtion apurahan suuruuden, tällä hetkellä se on noin 24 000 mutta vielä vuosi sitten oli tyyliin alle 20 000 eli on noussut inflaation takia. SKR tällä hetkellä 26 000, Koneen säätiöllä on kaksi eri suuruutta joista toinen on aloitteleville taiteilijoille ja toinen etabloituneille taiteilijoille. Muistaakseni se suurempi summa oli n. 2700 kk ehkä, eli 32 400 vuodessa? Valtion apuraha on aina veroton (daa, olis tyhmää kierrättää se vero ihmisen kautta) mutta säätiöiden on veronalaisia.
Työskentelyn lisäksi apurahoja voi tietty saada erilaisiin hankkeisiin, vaikka festivaalin järjestämiseen. Itse olen saanut tällaiseen kymmeniä tuhansia euroja mutta niistä euroakaan ei koskaan tullut omalle tililleni vaan olin tuottajana talkoissa ja maksoin tilat/palkkiot/logistiikkakulut/markkinoinnin ym ja kaiken lisäksi tapahtumat oli kaikille avoimia ja ilmaisia :D ja olivatkin tosi suosittuja!
Kiitos työstäsi kultuurin ja taiteen parissa. Hienoa että tilaisuudet vetivät väkeä, arvokas lisä taidekasvatuksen rinnalla.
Ennen tosiaan oli ihan normi juttu käydä täysipäiväisesti töissä ja tehdä taidetta vapaa-ajallaan.
Hieno juttu jos olette saaneet yksityistä rahoitusta, mutta tämä toinenkin vaihtoehto on olemassa mikäli rahoitusta ei löydy. Jos siis sosiaaliturvaa ei tulevaisuudessa eri syistä johtuen enää olisikaan samassa määrin kuin tähän asti. ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten suuria eroja eri säätiöiden apurahoissa siis on?
Taike määrittää aina vuosittain valtion apurahan suuruuden, tällä hetkellä se on noin 24 000 mutta vielä vuosi sitten oli tyyliin alle 20 000 eli on noussut inflaation takia. SKR tällä hetkellä 26 000, Koneen säätiöllä on kaksi eri suuruutta joista toinen on aloitteleville taiteilijoille ja toinen etabloituneille taiteilijoille. Muistaakseni se suurempi summa oli n. 2700 kk ehkä, eli 32 400 vuodessa? Valtion apuraha on aina veroton (daa, olis tyhmää kierrättää se vero ihmisen kautta) mutta säätiöiden on veronalaisia.
Työskentelyn lisäksi apurahoja voi tietty saada erilaisiin hankkeisiin, vaikka festivaalin järjestämiseen. Itse olen saanut tällaiseen kymmeniä tuhansia euroja mutta niistä euroakaan ei koskaan tullut omalle tililleni vaan olin tuottajana talkoissa ja maksoin tilat/palkkiot/logistiikkakulut/markkinoinnin ym ja kaiken lisäksi tapahtumat oli kaikille avoimia ja ilmaisia :D ja olivatkin tosi suosittuja!
Kiitos työstäsi kultuurin ja taiteen parissa. Hienoa että tilaisuudet vetivät väkeä, arvokas lisä taidekasvatuksen rinnalla.
Kiitos! Muistan kyllä vielä miten tärkeitä taidekokemukset oli itselle nuorena. Oon pienestä kylästä ja tullut tälle alalle oikeasti ihan puskista. Ilman hyvää taidekasvatusta ja ilmaista kulttuuria mulla ei varmaan olis ollut mitään mahdollisuutta, en ole taiteilijaperheestä esimerkiksi. Mulle todellakin sydämen asia että jokainen joka haluaa saa kokea taidetta ja mielelläni esimerkiksi voisin opettaa ilmaiseksi vähävaraisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tosiaan oli ihan normi juttu käydä täysipäiväisesti töissä ja tehdä taidetta vapaa-ajallaan.
Hieno juttu jos olette saaneet yksityistä rahoitusta, mutta tämä toinenkin vaihtoehto on olemassa mikäli rahoitusta ei löydy. Jos siis sosiaaliturvaa ei tulevaisuudessa eri syistä johtuen enää olisikaan samassa määrin kuin tähän asti. ...
Kerro mulle joku menestynyt taiteilija joka olisi käynyt päivätöissä muuta kuin satunnaisesti? ;) faktat tiskiin! Kaikki täällä palstalla väittää että Suomen kultakauden taiteilijoita ei kukaan tukenut mutta oioi olette kuulkaas väärässä. Vaikeampaa heillä oli kun meillä mutta saakeli kyllä myös enemmän ryyppäsivät ja eivät todellakaan käyneet päivätöissä. Mulla tietysti sinänsä ei ole mitään muita töitä vastaan ja kuten aiemmin kerroin teen niitäkin kyllä välillä, olen freelancer eli teen niitä juttuja mitä on saatavilla ja apurahalla ollessa keskityn siihen.
Ei ollut ihan normijuttu käydä täyspäiväisesti töissä, ainakaan edellisellä vuosisadalla tai tälläkään vuosisadalla, nimittäin moni jos ei opetustöitä lasketa mukaan, oli perheestä jossa arvostettiin taiteija ja jonka ansiosta oli mahdollista olla kokopäiväinen taiteilija.
Onneksi kaikilla on nykyään mahdollista kouluttautua taiteen aloilla ja kultivoida lahjojaan, taustasta riippumatta.
Mitä muita töitä olet tehnyt kuin taidetta?
Mitä luulet, olisiko minulla tämmöisenä köyhänä, tällä hetkellä myyntityössä ansioni hankkivana runollisella henkilöllä mitään mahdollisuuksia saada taiteilija-apurahaa kirjoittamisen parissa? Kokemusta vauvapalstalla vuodesta 1998
Oletko miettinyt miten saisit paremmin markkinoitua taidettasi? Miten hinnoittelet taiteesi?
Vierailija kirjoitti:
Ootko ikinä miettinyt alanvaihtoa olosuhteiden takia?
En ehkä sinänsä olosuhteiden takia mutta muista syistä kyllä. Välillä taidemaailma on tuntunut ärsyttävän hierarkiselta, kilpailulliselta ja suoraan sanottuna tyhjänpäiväiseltä. Tunnen myös taiteilijoita joita kiinnostaa eniten oma cv, kilpailuvoitot ja raha vaikka he ovat vähemmistössä. Tällaiset ihmiset syövät motivaatiota koska vaikka en itsekään ole mikään jeesus niin kiinnostaa oikeasti tehdä ihmisille merkityksellisiä asioita. Itse en esimerkiksi osallistu taidekilpailuihin, pidän niitä pinnallisina. En kuitenkaan tuomitse niitä jotka osallistuvat, oma valinta.
Tiesitkö, että apurahajärjestelmä keksittiin ja kehitettiin alun perin Neukkulassa? Tavoitteena oli työväen ymmärrettävissä oleva "proletaide".
No, tiesithän sinä ap tietysti sen... Hieno systeemi, vai mitä? Ainakin kun itse kuuluu sen edunsaajiin...
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita töitä olet tehnyt kuin taidetta?
Olen opettanut (peruskoulu, toinen aste, yksityinen), ollut siivoajana, kesätöissä olin kerran oppaana, tapahtumatuottajana (joskus myös palkallisesti heh), olen kirjoittanut alan lehtiin ja olen tehnyt myös vähän seksialan töitä (lähinnä virtuaalisesti). Niistä vasta rahaa saikin suhteutettuna aikaan, never forget.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulet, olisiko minulla tämmöisenä köyhänä, tällä hetkellä myyntityössä ansioni hankkivana runollisella henkilöllä mitään mahdollisuuksia saada taiteilija-apurahaa kirjoittamisen parissa? Kokemusta vauvapalstalla vuodesta 1998
Pakko sanoa että en täysin tiedä kirjallisuuspuolen tilanteesta, se on vähän eri kun ei voi kouluttautua eli en oo niin varma millä perusteilla rahoja jaetaan. Meriittisi kuulostavat kyllä vakuuttavilta eli kannattaa yrittää!
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että apurahajärjestelmä keksittiin ja kehitettiin alun perin Neukkulassa? Tavoitteena oli työväen ymmärrettävissä oleva "proletaide".
No, tiesithän sinä ap tietysti sen... Hieno systeemi, vai mitä? Ainakin kun itse kuuluu sen edunsaajiin...
Neukkulassa oli kyllä vähän väärä asenne tosiaan kun sensuroivat niin paljon taidetta. Onneksi täällä meillä Suomessa ei niin tehdä. Sinänsä en näe mitä väärää on työväelle tehdyssä taiteessa, itsekin samaistun enemmän työväenluokkaan kuin keskiluokkaan saatika johonkin eliittiin. Suurinta elitismiä on kuvitella ettei duunarit ymmärrä taidetta, joutaa roskakoriin moinen luulo.
Kuka se varsinainen rahataiteilija on jos sinä olet vain apurahataiteilija?
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt miten saisit paremmin markkinoitua taidettasi? Miten hinnoittelet taiteesi?
Jos on jotain vinkkejä niin antaapa tulla :D en oikein tiedä muuta kuin internet, eli nettisivut ja somesivut. Kaikki muu mainostaminen on älyttömän kallista. Hinnoittelen käytetyn ajan, materiaalien kustannusten, koon ja realismin perusteella. Taiteen hinnan määräytyminenhän on aika randomia, edes parhaat taiteilijat ei yleensä ole niitä miljoonia itse saaneet omista teoksistaan vaan niiden arvo nousee vasta myöhemmin ja päätyy taidekauppiaille ja keräilijöille... epäreiluahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Kuka se varsinainen rahataiteilija on jos sinä olet vain apurahataiteilija?
Rahataiteilijoitakin varmaan on, esimerkiksi viime docpointeilla oli hauska dokkari taiteilijoista jotka keksi oman valuutan ja alkoi painaa sillä rahaa ja sitten osti ihmisten lainoja ja maksoi ne pois. Joo älkää kysykö, en tajua taloudesta mitään. Mutta dokkari oli kiinnostava.
tykkäätkö itse omista töistäsi?
Niin ja noi edellisen viestin summat oli siis tosiaan summa per 12 kk työskentelyä!