Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen apurahataiteilija, kysy mitä vaan

Vierailija
25.03.2023 |

Kaikki mitä olet aina halunnut tietää luxus-palveluista

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu olla LOINEN?

Hahhah, en koe olevani loinen, koen että tekemäni työ on tärkeämpää kuin monen joka toimii kaupallisesti menestyvässä yrityksessä ja tuottaa maailmaan jotain ihan tarpeetonta roskaa. Tätä on vahvistanut lukuisat ihmiset joiden kanssa olen keskustellut taiteestani, on tosi hienoa kuulla minkälaisia ajatuksia omat teokset on herättäneet muissa.

Mitä mieltä olet siitä, että yksityiset säätiöt, joilta saat apurahasi, saavat rahansa pääosin pörssiyhtiöiltä osinkoina, joista eivät maksa veroa. Pörssiyhtiöt puolestaan ovat kaupallisia yrityksiä, jotka saattavat tuottaa maailmaan jotain ihan tarpeetonta roskaa.

Vierailija
62/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu olla LOINEN?

Hahhah, en koe olevani loinen, koen että tekemäni työ on tärkeämpää kuin monen joka toimii kaupallisesti menestyvässä yrityksessä ja tuottaa maailmaan jotain ihan tarpeetonta roskaa. Tätä on vahvistanut lukuisat ihmiset joiden kanssa olen keskustellut taiteestani, on tosi hienoa kuulla minkälaisia ajatuksia omat teokset on herättäneet muissa.

Mitä mieltä olet siitä, että yksityiset säätiöt, joilta saat apurahasi, saavat rahansa pääosin pörssiyhtiöiltä osinkoina, joista eivät maksa veroa. Pörssiyhtiöt puolestaan ovat kaupallisia yrityksiä, jotka saattavat tuottaa maailmaan jotain ihan tarpeetonta roskaa.

Olen sitä mieltä että tässä talousjärjestelmässä tämä on luultavasti paras mahdollinen tapa järjestää asia. Suurin osa apurahoja myöntävistä tahoista on toki kerryttänyt omaisuutensa lahjoituksista vuosikymmenten kuluessa. Mutta toki heillä on omistuksia joista saavat osinkoja. Jos säätiö on yleishyödyllinen eli tukee tiedettä ja taidetta rahoillaan niin verovapaus on minusta silloin ihan perusteltu. Haluan huomauttaa että en suinkaan väittänyt kaiken kaupallisen toiminnan tuottavan turhaa roskaa, ei Koneen säätiö minusta mikään roskasäätiö ole :D mutta ajatellaan vaikka pikamuotia tms saastuttavaa haitallista bisnestä, ja vastaavia on paljon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisista aiheista teet taidetta?

Vierailija
64/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko kesti opintojen jälkeen että sait ekan apurahan? Montako kertaa hait ja et saanut?

Vierailija
65/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä suosittelet aloittamaan taiteeseen tutustumisen

En ole Ap, mutta jos taidehistoria kiinnostaa, niin Honour & Flemingin Maailman taiteen historia -kirjaa suosittelen perusteokseksi.

Vierailija
66/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisista aiheista teet taidetta?

Ennen tein enemmän abstraktia ja olin tosi kiinnostunut ihan vaan erilaisista pinnoista, tekstuureista ja muodoista ja niiden kauneudesta tai ilmaisuvoimasta. Nykyään kiinnostaa yhteiskunnalliset aiheet ihan laidasta laitaan, en siis tarkoita mitään "ilmastonmuutostaidetta" välttämättä mutta ihmisiä ja ihmisiin liittyviä ilmiöitä. Esimerkiksi materia ja tavarat ja meidän suhde niihin kiinnostaa näin kuvataiteilijana paljonkin.

Vierailija
67/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen sinua, että olet apurahataiteilija. Käsitän että se on vaatinut paljon, koska apurahoja hakee niin moni ja kilpailu on kova. 

Kuten jo totesitkin niin piirit ovat pienet Suomessa ja kaikki alan ihmiset varmaankin tuntevat toisensa, niin onko mitää mahdollisuutta että näiden piirien ulkopuolinen voisi saada joskus jotakin apurahaa?

Olen myös kuvataiteilija, mutta en ole opiskellut Kuvataideakatemiassa tai Suomessa lainkaan ja ulkomaillakin muuten kuin instituutioissa. 

En koe olevani kovin kaupallinen, mutta työni ovat käyneet kaupaksi kumminkin ja saan lisätuloja, mutta muuten valitettavasti elätän toisella työllä, joten haaveilen ajasta jolloin voisin vain keskittyä kuvataiteen tekemiseen. 

Olisi upeaa saada apuraha, tai mesenaatti tai kaksi, mutta pelkään että se sitoisi liikaa ja vaikuttaisi alitajuisesti taiteelliseen tuotantooni. 

Neuvoja, ap? Tai muutkin voivat vastata.

Vierailija
68/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko kesti opintojen jälkeen että sait ekan apurahan? Montako kertaa hait ja et saanut?

Arvioisin että ehkä 1 / 10 hakemusta menee läpi :D eli aika paljon turhaa työtä. Kannattaisin itse perustuloa tämän systeemin sijaan. Sain kyllä ekan työskentelyapurahan jonain kesänä kun olin opiskelija, apuraha kesti 1kk! Ensimmäisen vuoden rahoituksen sain valmistumisen jälkeisenä vuonna.

Vierailija
69/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ihmiset teki töitä ja perusteli työllistäviä yrityksiä samalla opiskellen vapaa-ajalla esim kuvataidetta ja maalaten tauluja, ihan omalla ajallaan. Yhteiskunta ei osallistunut mitenkään.

Vierailija
70/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailen sinua, että olet apurahataiteilija. Käsitän että se on vaatinut paljon, koska apurahoja hakee niin moni ja kilpailu on kova. 

Kuten jo totesitkin niin piirit ovat pienet Suomessa ja kaikki alan ihmiset varmaankin tuntevat toisensa, niin onko mitää mahdollisuutta että näiden piirien ulkopuolinen voisi saada joskus jotakin apurahaa?

Olen myös kuvataiteilija, mutta en ole opiskellut Kuvataideakatemiassa tai Suomessa lainkaan ja ulkomaillakin muuten kuin instituutioissa. 

En koe olevani kovin kaupallinen, mutta työni ovat käyneet kaupaksi kumminkin ja saan lisätuloja, mutta muuten valitettavasti elätän toisella työllä, joten haaveilen ajasta jolloin voisin vain keskittyä kuvataiteen tekemiseen. 

Olisi upeaa saada apuraha, tai mesenaatti tai kaksi, mutta pelkään että se sitoisi liikaa ja vaikuttaisi alitajuisesti taiteelliseen tuotantooni. 

Neuvoja, ap? Tai muutkin voivat vastata.

Ihanaa kun laitoit viestiä! Toivottavasti voin tarjota vertaistukea.

Uskon että on mahdollista, mutta kannattaa panostaa todella hyvään hakemukseen, hyvään cv ja portfolioon sekä ehkä pyytää hakemukselle suosittelija, siitä voi olla apua jos olettaa että lautakunta ei yhtään tiedä kuka olet. Toinen ja ehkä kaikista tärkein asia on se että hakee paljon ja koko ajan!! Siis ihan joka paikasta kannattaa hakea mistä vaan voi, apurahasäätiöitä on listattu esim. tinfo.fi sivustolla (on tarkoitettu teatterin alalle mutta aika kattava). Kannattaa lukea kunkin säätiön säännöt ettei vahingossa hae väärästä paikasta. Ja jos mahdollista luetuttaa oma hakemus kaverilla tai lukea muiden hakemuksia vertailuksi. Omasta taiteesta kirjoittaminen on aika ärsyttävää ja vaikeaa mutta kannattaa yrittää kirkastaa muutama oma kiinnostuksen kohde joista kirjoittaa hakemukseen syvällisemmin. Ja työsuunnitelmassa konkreettisuus on plussaa, eli jos sulla on mitään mahdollisuutta sopia esimerkiksi näyttelyitä tai saada sun töitä esille johonkin kannattaa nämä mainita hakemuksessa. Antaa ammattimaisen kuvan. Eri säätiöillä voi kanssa olla vähän eri profiili, esim. kansansivistysrahastolle laittaisin eri hakemuksen kuin koneen säätiölle :D ehkä itsestään selvää, en tiedä. Sen sijaan isommille rahastoille josta haen vuoden - useamman vuoden rahoituksia laitan yleensä kaikille saman hakemuksen pienillä muokkauksilla, tämä parantaa suuresti tsäänssejä. Eli näitä isoja on taike, SKR, koneen säätiö, Wihurin säätiö ym. Näitä ei kannata jättää hakematta. Ja tosiaan muistaa että asiantuntijat vaihtuu vuosittain eli jos ei napannut tänä vuonna niin ensi vuonna uusi yritys. Kannattaa ehdottomasti kanssa pyrkiä verkostoitumaan alallaan, tiedän että ulkomailla opiskelleille voi usein olla vaikeaa. Mutta jos on mitään tapahtumia missä voit käydä, yhdistyksiä mihin liittyä ym niin ehdottomasti kannattaa. Ja käydä toisten näyttelyissä myös ja esitellä itsensä! Toivottavasti näistä oli hyötyä. :) toivon että onnistaa ensi kerralla!

Vierailija
71/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ihmiset teki töitä ja perusteli työllistäviä yrityksiä samalla opiskellen vapaa-ajalla esim kuvataidetta ja maalaten tauluja, ihan omalla ajallaan. Yhteiskunta ei osallistunut mitenkään.

heh, no kyllähän tätä ihmiset toki tekee edelleen, usein heitä sitten joku ammattilainen esimerkiksi opettaa

Vierailija
72/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

heh, no kyllähän tätä ihmiset toki tekee edelleen, usein heitä sitten joku ammattilainen esimerkiksi opettaa

Siis että mitä..?

Vierailija
73/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen apurahataiteilija ja maksan puolivuotisesta 13.000e työskentelyapurahasta lakisääteistä eläkemaksua yli 1.400e. Apurahani myöntäjä on yksityinen säätiö, joten ainakaan minä en koe itseäni yhteiskunnan loiseksi.

Vierailija
74/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap kattavasta vastauksesta ja kannustuksesta, laitan kaikki nuo mainitsemasi säätiöt talteen ja alan tutkia asiaa. Ja olen samaa mieltä, että ihan kuin kaikessa hakemisessa, täytyy tutkia millaisilla hakemuksilla on menestytty, miten po. säätiö on profiloitunut, eli mikä on heidän toimintansa tarkoitus, vaikka asiantuntijat vaihtuisivat vuosittain, mikä sinällään ei ole huono asia. 

CV ja portfolio on ollut jo pitkään kun on ollut näyttelyitäkin, nettisivut ja nyt nousevat etusivulle googlessakin, josta olen ylpeä, kun itse teen pitkälti kaiken ja ajattelen että näkyvyydellä on merkitystä ainakin kun ajattelen näyttelyn saamista. Käyn näyttelyissä ja esittäydyn gallerioissa, joskus, ja sainkin jo ihan sillä perusteella pyynnön lähettää lisätietoja, joten olen toiveikas että pääsen eteenpäin nyt kun olen muuttanut takaisin Suomeen ja koitan asettua, toivon tietenkin että työt puhuvat puolestaan. 

Tuhannet kiitokset vielä kerran postauksestasi, ja siitä on varmasti apua monelle muullekin taiteilijalle, joka lukee tätä palstaa. 

Onnea hankkeisiisi, toivon että voit keskittyä työhösi taiteilijana ilman liiallista stressiä ja saada lisää näkyvyyttä taiteellesi ja ennen kaikkea sen maagisen kosketuksen sieluihimme. 

Vierailija
75/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen apurahataiteilija ja maksan puolivuotisesta 13.000e työskentelyapurahasta lakisääteistä eläkemaksua yli 1.400e. Apurahani myöntäjä on yksityinen säätiö, joten ainakaan minä en koe itseäni yhteiskunnan loiseksi.

Jep, välillä kyllä mietityttää ihmisten tietämättömyys taidealan realiteeteista. En tiedä millä alalla olet mutta kuvataide on ainakin älyttömän aliresursoitua Suomessa :( ärsyttää kun tietää että kuitenkin kulttuuri on Suomen maabrändistä niin suuri osa ja miten monet ihmiset käy museoissa vapaa-ajalla. Kaikki tämä pyörii taiteilijoiden puoli-ilmaisella työllä. Mutta sellaista se on, hyväksyin asian kun alalle lähdin.

Vierailija
76/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, välillä kyllä mietityttää ihmisten tietämättömyys taidealan realiteeteista. En tiedä millä alalla olet mutta kuvataide on ainakin älyttömän aliresursoitua Suomessa :( ärsyttää kun tietää että kuitenkin kulttuuri on Suomen maabrändistä niin suuri osa ja miten monet ihmiset käy museoissa vapaa-ajalla. Kaikki tämä pyörii taiteilijoiden puoli-ilmaisella työllä. Mutta sellaista se on, hyväksyin asian kun alalle lähdin.

Tämä, naulan kantaan! 

Vierailija
77/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap kattavasta vastauksesta ja kannustuksesta, laitan kaikki nuo mainitsemasi säätiöt talteen ja alan tutkia asiaa. Ja olen samaa mieltä, että ihan kuin kaikessa hakemisessa, täytyy tutkia millaisilla hakemuksilla on menestytty, miten po. säätiö on profiloitunut, eli mikä on heidän toimintansa tarkoitus, vaikka asiantuntijat vaihtuisivat vuosittain, mikä sinällään ei ole huono asia. 

CV ja portfolio on ollut jo pitkään kun on ollut näyttelyitäkin, nettisivut ja nyt nousevat etusivulle googlessakin, josta olen ylpeä, kun itse teen pitkälti kaiken ja ajattelen että näkyvyydellä on merkitystä ainakin kun ajattelen näyttelyn saamista. Käyn näyttelyissä ja esittäydyn gallerioissa, joskus, ja sainkin jo ihan sillä perusteella pyynnön lähettää lisätietoja, joten olen toiveikas että pääsen eteenpäin nyt kun olen muuttanut takaisin Suomeen ja koitan asettua, toivon tietenkin että työt puhuvat puolestaan. 

Tuhannet kiitokset vielä kerran postauksestasi, ja siitä on varmasti apua monelle muullekin taiteilijalle, joka lukee tätä palstaa. 

Onnea hankkeisiisi, toivon että voit keskittyä työhösi taiteilijana ilman liiallista stressiä ja saada lisää näkyvyyttä taiteellesi ja ennen kaikkea sen maagisen kosketuksen sieluihimme. 

No kuulostaa siltä että sulla on jo hyvin pyörät pyörimässä :) ihan varmasti nappaa ennen pitkää ja siihen asti toivottavasti pystyt nauttimaan taiteen tekemisestä vaikka se onkin raskasta työn ohessa. Tuli vielä mieleen esim. Paulon säätiö joka ei ehkä löydy tinfosta koska myöntää vaan musiikkiin ja kuvataiteeseen. Muitakin varmaan on mutta en nyt juuri muista. SKR ja Taike järjestää myös vuosittain maakuntarahastojen haut eli jos asut pk-seudun ulkopuolella niistä voi olla helpompi saada rahaa. 

Kaikkea hyvää sinullekin!!

Vierailija
78/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suuria eroja eri säätiöiden apurahoissa siis on?

Vierailija
79/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko apurahataiteilijan elämä taiteilua rahan riittävyyden kanssa?

Vierailija
80/148 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suuria eroja eri säätiöiden apurahoissa siis on?

Taike määrittää aina vuosittain valtion apurahan suuruuden, tällä hetkellä se on noin 24 000 mutta vielä vuosi sitten oli tyyliin alle 20 000 eli on noussut inflaation takia. SKR tällä hetkellä 26 000, Koneen säätiöllä on kaksi eri suuruutta joista toinen on aloitteleville taiteilijoille ja toinen etabloituneille taiteilijoille. Muistaakseni se suurempi summa oli n. 2700 kk ehkä, eli 32 400 vuodessa? Valtion apuraha on aina veroton (daa, olis tyhmää kierrättää se vero ihmisen kautta) mutta säätiöiden on veronalaisia. 

Työskentelyn lisäksi apurahoja voi tietty saada erilaisiin hankkeisiin, vaikka festivaalin järjestämiseen. Itse olen saanut tällaiseen kymmeniä tuhansia euroja mutta niistä euroakaan ei koskaan tullut omalle tililleni vaan olin tuottajana talkoissa ja maksoin tilat/palkkiot/logistiikkakulut/markkinoinnin ym ja kaiken lisäksi tapahtumat oli kaikille avoimia ja ilmaisia :D ja olivatkin tosi suosittuja! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän