Olen apurahataiteilija, kysy mitä vaan
Kaikki mitä olet aina halunnut tietää luxus-palveluista
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs teet kun uusia apurahoja ei enää tipu?
Tulot koostuu muutenkin monista lähteistä, esimerkiksi opetan välillä ja olen tehnyt esim. kirjoitustöitä asiantuntijana. En usko että apurahat kokonaan loppuu vaikka taukoja voi väleihin tulla. Mutta siis edes persut ei voi lakkauttaa taiteilija-apurahoja kun tosiaan niistä suurimman osan myöntää yksityiset säätiöt.
Säätiöt pitääkin laittaa verolle :)
Vierailija kirjoitti:
Voitaisko me nähdä mitä teet?
Instagramia tjsp?
Olisi tosi kiva näyttää mutta haluan olla palstalla anonyymina, varmaan ymmärrätte riskit. Näiden viime päivien taidekeskustelujen perusteella en haluaisi kaikkia näitä mun instagramiin vihapostaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytkö siis taidettasi?
Vai mitä teet?Joo siis tietty näyttelyissä teokset on myynnissä ja joskus niitä ostetaan, ei kuitenkaan niin paljon että pelkästään ostopalkkioilla voisi elää. Itsellä ei ole tätä ongelmaa mutta jotkut kollegat tekee sellaista taidetta jota on oikeasti vaan mahdotonta myydä, siis että kukaan yksityinen ei haluaisi ostaa niitä koska ovat esimerkiksi tosi isoja tai muuten epäkäytännöllisiä (miettikää vaikka juuri Kiasmassa olleen Markus Copperin teoksia :DD), mutta museoissa taas ovat upeita ja näyttäviä. Mielestäni hyvä että tällaisiakin teoksia voi tehdä eikä pelkästään jotain seinälle sopivia kukkatauluja (vaikka kaikki kunnia niille).
Miltä tuntuu tehdä taidetta, millä et edes elä? Eli mistä ihmiset eivät pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko apurahasi ilman mitään suhteita yms?
No siis, vähän monimutkainen kysymys. Apurahat siis myönnetään työsuunnitelman perusteella ja lautakunnassa on vaihteleva asiantuntijaraati, en siis tiedä kuka mun apurahan on myöntänyt! Luultavasti jos siellä raadissa olisi ollut vaikka joku mun entinen opettaja niin muut olisivat vaatineet häneltä jääviyttä. Mutta sen sijaan en osaa sanoa sainko ne täysin ilman mitään suhteita, taideala on koko Suomessa niin pieni että kyllä kaikki jollain tasolla toisensa tietää (ja se voi olla hyvä tai huono). Mutta kun ne raadit aina vaihtuu niin ei siinä kovin suurta vahinkoa pääse syntymään.
Anna meidän toimia tuomarina se suhteen, voisiks näyttää meille mitä teet? Ilman kontekstia me ei tiedetä ootko nepotismivauva tuhertelemassa tikku-ukkoja vai teetkö oikeasti jotain arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Missä ja kenelle myyt taidettasi?
Aina näyttelyiden yhteydessä eli jos on vaikka esillä galleriassa niin kuka tahansa saa ostaa teoksen. Toki useimmat on aina muutenkin myynnissä mutta harva niitä muina aikoina löytää. Ja galleriavuokra pitää taiteilijan itse maksaa eli silloin aina todellakin toivon että myyntiä kanssa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instagramia tjsp?Olisi tosi kiva näyttää mutta haluan olla palstalla anonyymina, varmaan ymmärrätte riskit. Näiden viime päivien taidekeskustelujen perusteella en haluaisi kaikkia näitä mun instagramiin vihapostaamaan!
Siis, sä oot taiteilija joka ei uskalla esiintyä taiteensa tahi sanojensa takana?
Aikamoista paskaa ihan maksetulta taiteilijalta.
T: Ateljee Riitasointu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytkö siis taidettasi?
Vai mitä teet?Joo siis tietty näyttelyissä teokset on myynnissä ja joskus niitä ostetaan, ei kuitenkaan niin paljon että pelkästään ostopalkkioilla voisi elää. Itsellä ei ole tätä ongelmaa mutta jotkut kollegat tekee sellaista taidetta jota on oikeasti vaan mahdotonta myydä, siis että kukaan yksityinen ei haluaisi ostaa niitä koska ovat esimerkiksi tosi isoja tai muuten epäkäytännöllisiä (miettikää vaikka juuri Kiasmassa olleen Markus Copperin teoksia :DD), mutta museoissa taas ovat upeita ja näyttäviä. Mielestäni hyvä että tällaisiakin teoksia voi tehdä eikä pelkästään jotain seinälle sopivia kukkatauluja (vaikka kaikki kunnia niille).
Miltä tuntuu tehdä taidetta, millä et edes elä? Eli mistä ihmiset eivät pidä.
Se että ei ole varaa maksaa tuhansia jostain teoksesta ei kyllä tarkoita että ei pitäisi. Ei mulla itsellänikään herranjestas ole kovin montaa taideteosta omana vaikka rakastan taidetta! Tiedän kyllä mitä ihmiset mun teoksista ajattelee koska saan paljon palautetta aina näyttelyissä.
Harrastelua verorahoilla, mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko apurahasi ilman mitään suhteita yms?
No siis, vähän monimutkainen kysymys. Apurahat siis myönnetään työsuunnitelman perusteella ja lautakunnassa on vaihteleva asiantuntijaraati, en siis tiedä kuka mun apurahan on myöntänyt! Luultavasti jos siellä raadissa olisi ollut vaikka joku mun entinen opettaja niin muut olisivat vaatineet häneltä jääviyttä. Mutta sen sijaan en osaa sanoa sainko ne täysin ilman mitään suhteita, taideala on koko Suomessa niin pieni että kyllä kaikki jollain tasolla toisensa tietää (ja se voi olla hyvä tai huono). Mutta kun ne raadit aina vaihtuu niin ei siinä kovin suurta vahinkoa pääse syntymään.
Anna meidän toimia tuomarina se suhteen, voisiks näyttää meille mitä teet? Ilman kontekstia me ei tiedetä ootko nepotismivauva tuhertelemassa tikku-ukkoja vai teetkö oikeasti jotain arvokasta.
Lol en tarvii kyllä vauvapalstan affirmaatiota sille. Mulle riittää se että oon saanut esimerkiksi todella kilpaillun koulupaikan ja valmistunut maisteriksi, monet teokset on myös löytäneet ostajan.
tahtoo mukaa kirjoitti:
Harrastelua verorahoilla, mikäs siinä.
Niin tosiaan olen yksityisellä rahoituksella. Yhden vuoden olen kyllä työskennellyt valtion rahoillakin, mutta se jäi siihen ainakin toistaiseksi. Se valtion apuraha on muuten kaikista pienin eli harvat taiteilijat sitä haluaa ellei ole ihan pakko.
Minkä ikäisenä ajattelit ruveta pärjäämään omillasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instagramia tjsp?Olisi tosi kiva näyttää mutta haluan olla palstalla anonyymina, varmaan ymmärrätte riskit. Näiden viime päivien taidekeskustelujen perusteella en haluaisi kaikkia näitä mun instagramiin vihapostaamaan!
Siis, sä oot taiteilija joka ei uskalla esiintyä taiteensa tahi sanojensa takana?
Aikamoista paskaa ihan maksetulta taiteilijalta.T: Ateljee Riitasointu
Tietysti esiinnyn ihan jatkuvasti julkisesti taiteineni, mutta tässä ketjussa haluan vastata anonyymisti jotta voin olla oikeasti rehellinen ja vastata kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista paskaa ihan maksetulta taiteilijalta.T: Ateljee Riitasointu
Mitä helvettiä, joku esiintyy minuna, meinaaks sä et jonkun muun esittäminen antais sun sanomisille auktoriteettiä? Vähän tulee omituinen olo, vaikka mä periaatteessa samaa mieltä pointista oonkin niin tää on väärä tapa tuoda se esiin.
Vierailija kirjoitti:
luuletko olevasi hyvä?
Oon ainakin ikäisekseni ihan menestynyt jo.
Ei helvetti että kaikkia ihan huuhaa taitelijoita tuetaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä ajattelit ruveta pärjäämään omillasi?
Mitä mielestäsi tarkoittaisi että "pärjää omillaan" jos yksityiseltä säätiöltä hakemuksen perusteella myönnetty rahoitus ei sitä ole? Ne rahat sinne on tullut esim. taidetta rakastavien ihmisten testamenteista. Eli käytännössä sama kuin mesenaattitoiminta. Jos pelkästään teosmyynnillä pitäisi pärjätä niin ensinnäkin tekisin taidetta vaan äärimmäisen rikkaille ja vain sellaisia jotka ovat mahdollisimman myyviä eli keskikokoisia, ei liian abstrakteja, seinälle sopivia maalauksia. Huraa taiteellinen vapaus? Ps. normaalisti en siis tee maalauksia
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti että kaikkia ihan huuhaa taitelijoita tuetaan.
Nauratti. Kiitos. Mistä tiedät että taiteeni on huuhaata? XD
jos et voi näyttää niin kerro jotain sun teoksista