Naiset, kertokaa kuumista aalloistanne!
Itselläni alkoi kuumat aallot pari vuotta sitten ja välillä on yhtä tuskaa...Makuulla aaltoja tulee vähemmän ja fyysinen aktiivisuus selvästi lisää niitä. Kun aalto iskee, on otettava paita pois, mentävä makuulle ja aalto alkaa kasvoista/ylävartalosta ja leviää jalkoihin asti, käy koko kehon läpi. Tulee kamala hiki, kasvoja kuumottaa ja aalto vyöryy useita kertoja ylhäältä alas, kunnes helpottaa ja sitten iskee kova palelu.
Vertaistukea? En ole vielä täyttänyt 40 mutta kuukautiskierto heitellyt puolitoista vuotta
Kommentit (20)
Mulla ei oo ollut kuin satunnaisesti, eikä muutenkaan mitään vaihdevuodet-oireita.
56 v, 6 lasta ja juu, nainen
Onpa ap:lla alkanut aikaisin vaihdevuodet :0
Varsinkin öisin kärsin niistä joskus. Tuntui, että patja oli tulessa. Sitten tulikin hetken päästä kylmä. Kunnon treeniä usein ja hiilarit minimointiin auttoi.
Kuumat aallot, aallot
Hiki roppaa korventaa
Ku ottaa konjakin ja vaikka toisenkin
Se hikivaivoja helepottaa
Itse usein aamuisin herään voimakkaaseen kuumaan aaltoon ja on hiki. Joskus kymmeniä kertoja tulee päivässä, ajattelin kokeilla josko luontaistutteista olisi jotain apua? En haluaisi mitään hormoneja tunkea kehooni jos ei ole pakko
Vierailija kirjoitti:
Kuumat aallot, aallot
Hiki roppaa korventaa
Ku ottaa konjakin ja vaikka toisenkin
Se hikivaivoja helepottaa
Pahentaa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ap:lla alkanut aikaisin vaihdevuodet :0
Ei tuo mitenkään harvinaista ole
Onneksi itse en oe joutunut kärsimään tuosta. Näen lähelä kuinka ihmiset ovat ihan tuskissaan tämän asian takia.
Ei tarvitse käydä kalliilla gynellä kun hain estrogeeni korvaushoidon oma lääkäriltäni ja hän teki alussa alapää tutkimuksen ja siitä lähtien olen saanut estrogeenit + sitten kaikki muutkin testit tehtiin mutta ei niistä mitään löytynyt.
Muutin ne miedoimmiksi laastareiksi kun oireet alkoivat vähenemään ja käytän niitä laastareita niin pitkään kun on tarvis. Laastaria voi puolittaakkin saksilla jos alkaa tuntumaan että vähemmälläkin selviäisi. Kokeilin kaksi kuukautta ilman tullen kamalia oireita niin etten vielä voi luopua niistä. Sitten ne vaikuttavat mielialaankin niin ettei tule mitään raivo kohtauksia ja ihan kamalia mielialan heittelyitä.
Aion käyttää laastareita niin pitkään kun on tarvis ja siltä tuntuu. Kaikkia oireita ne tosin ei vie pois ja entisten kuukausi kierron aikana viikkoa ennen on tuttu turvotus ja yö hikoilua heräten hiki lammikosta vaikkei enää tule kuukautisia. Äitini sanoi että ne oireet ovat loppu iän. Sen entisen kuukautiskierron tuntee kropassaan loppu iän oireineen.
Ei se mitään kunhan vaatteet ovat sellaisia mitkä joustavat eikä kiristä yhtään mistään. 😂
Olihan niitä. En muista kuinka monta vuotta, ehkä 3tai 4. En halunnut hormonihoitoa rintasyöpäriskin takia. Yritin hallita ruokavaliolla ja kyllä se mielestäni auttoikin. Huomasin että hiilarit pahentaa niitä ja lämmittää kehoa. Pulla oli kai pahin ja kaikki makeat. Kesällä söin paljon tomaatteja ja salaatteja ja ne vähenivät huomattavasti. Tomaatit olivat halvempia kuin nyt. Omenoita söin joka päivä. Join vettä. Liikuntana lähinnä kävelyä ja luonnossa liikkumista. Mitään kiukunpuuskia ei ollut. Yövalvomisiin musiikkia ja äänikirjoja. Varmaan yksilöllistä, mutta enää niitä tulee hyvin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itse en oe joutunut kärsimään tuosta. Näen lähelä kuinka ihmiset ovat ihan tuskissaan tämän asian takia.
Miksi ne eivät hae estrogeeni hoitoa kärsien ihan turhaan.
Alotin 51v ja olisi pitänyt aloittaa vähän aiemmin jo. Mitään rinta syöpää ei ole tullut jotenka se syöpä on perinnöllistä.
Mulla alkoi kuumat aallot vasta yli 6-kymppisenä, kun joudun käyttämään rintasyöpälääkitystä, joka vähentää estrogeenia. Hirveä kuumuus iskee ensin kasvoihin ja yläkroppaan, joskus se etenee jalkoihin asti. En hikoile ollenkaan, mutta palelu alkaa aina aallon jälkeen. Käytin estrogeenia 52-vuotiaasta alkaen, kun kohtu ja munasarjat jouduttiin poistamaan, joten vaihdevuodet alkoivat kertarytinällä. Ei olisi työnteosta tullut mitään ilman hormoneja. Rintasyöpään sairastuin 60-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Olihan niitä. En muista kuinka monta vuotta, ehkä 3tai 4. En halunnut hormonihoitoa rintasyöpäriskin takia. Yritin hallita ruokavaliolla ja kyllä se mielestäni auttoikin. Huomasin että hiilarit pahentaa niitä ja lämmittää kehoa. Pulla oli kai pahin ja kaikki makeat. Kesällä söin paljon tomaatteja ja salaatteja ja ne vähenivät huomattavasti. Tomaatit olivat halvempia kuin nyt. Omenoita söin joka päivä. Join vettä. Liikuntana lähinnä kävelyä ja luonnossa liikkumista. Mitään kiukunpuuskia ei ollut. Yövalvomisiin musiikkia ja äänikirjoja. Varmaan yksilöllistä, mutta enää niitä tulee hyvin harvoin.
Olen syönyt estrogeenia ensin pillereina 51v alkaen neljä vuotta ja sen jälkeen miedot laastarit ja käytän niitä niin pitkään kun itse tunnen että tarvitsen. Niin vihaan sitä kivuliasta mammografiaa. Jätin yhden seulonnan väliin ja kun viimeksi kävin niin puhtaat tulokset.
Mieto laastari on kaikkein paras enkä saa hallitsemattomia kiukun puuskia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan ovat kun siihen on keksitty helpotusta. Kyllä se on ihmisen tyhmyydestä kiinni jos on ihan turhaan tuskissaan.
Mulla on kai vaan kylmiä aaltoja. Palelen ihan tuhottomasti. Viime kesänä helteelläkin hytisin. 48v täytän toukokuussa. Ennen tätä oli vuosia tuhottoman isot menkat ja sellaisia isoja "vaippoja" piti käyttää tai meni ohi. Nyt vähentynyt tämän palelun myötä. Varastorautakin ferritiini oli vain 19, vaikka hemppa 154. Rautalääkityksellä olen nyt. Ehkä toi isovuoto laski varastorautaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kai vaan kylmiä aaltoja. Palelen ihan tuhottomasti. Viime kesänä helteelläkin hytisin. 48v täytän toukokuussa. Ennen tätä oli vuosia tuhottoman isot menkat ja sellaisia isoja "vaippoja" piti käyttää tai meni ohi. Nyt vähentynyt tämän palelun myötä. Varastorautakin ferritiini oli vain 19, vaikka hemppa 154. Rautalääkityksellä olen nyt. Ehkä toi isovuoto laski varastorautaa.
Johtuu estrogeenien loppumisesesta ja olisi aika hakea ja kokeilla sitä estrogeeni korvaushoitoa. Sen saa ihan terveyskeskuskuksen oma lääkäriltäkin niin ettei tarvitse mennä kalliille gynelle.
Minulla tuli loppuaikoina niin järkyttävät menkat että mitkään siteet eivät auttaneet kun valui kuin hanasta. Ensin söin vuotoa aiheuttavaa pilleri estrogeenia 51v-53v asti ja sitten ne vaihdettiin mietoihin laastareihin joita voin käyttää vaikka loppu iän jos siltä tuntuu. 57v ei ole enää päivä hikoulua, kuumia aaltoja mutta riippuen entisestä menkka kierrosta niin herään yöllä hiki lammikosta. 80v äitini sanoo ihan samaa että herää hikilammikosta ja on vieläkin vaihdevuosi oireita ja entinen kuukausi kierron turvotusta.
Äitini äiti ei koskaan puhunut yhtään mistään ja minulla on parempi tilanne sen suhteen kun äitini puhuu oireistaan ja tunnen että samoja oireita on minullakin.
Vaihdevuosi oireet ovat aika lailla perinnöllisiä ja minkälaiset ovat äidillä olleet niin samanlaiset todennäköisesti tyttärellä.
Oma äitini on 78v ja hänellä vaihdevuodet alkoi 50v ja jatkuu edelleen, tulee jatkuvasti hikoilukohtauksia. Kuuluu ilmeisesti niihin naisiin joilla on koko loppuiän vaihdevuodet :/ Pelolla odottelen omia vaihdevuosia
Jos vaan makaan sängyssä tekemättä mitään niin kuumia aaltoja tulee selvästi vähemmän ja ne ovat miedompia. Heti kun alkaa tekemään jotain (esim siivous, ruoan laitto, jopa syöminen) niin kohta jo kuuma aalto lehahtaa yläkroppaan ja pitää ottaa paita pois että pystyy olla :(
Menee elämä vaikeaksi kun ei paljoa mitään voi tehdä ilman että koko ajan hiki päällä
Ihmettelen, miksei kuumista aalloista tai niiden täydellisestä puuttumisesta löydy kattavaa tutkimusta. Vai löytyykö kenties? Itselläni vaihdevuodet olivat sama kuin kuukautisten loppuminen ilman ainoatakaan kuumaa aaltoa. Miksi joillekin käy näin, mutta jotkut kärsivät suorastaan kammottavista oireista? Mikä on SE juttu kaiken takana?
Kovin samantyyppisiä on minunkin kuumat aallot, välillä on hätää kärsimässä ja mietin hormonikorvaushoitoa tämän takia