Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaaleissa keskustellaan koko ajan siitä kuinka ihmiset ovat taloudellisesti ahdingossa. MITEN NIIN?

Vierailija
24.03.2023 |

Minä en kertakaikkiaan ymmärrä, millaista luksuselämää nykyihmiset kuvittelevat että tavallisen ihmisen pitäisi pystyä viettämään, jos nyt ei edes keskiluokkaisten ihmisten rahat muka riitä.

Pitäisikö oikeasti vähän miettiä sitä omaa elintasoa, ja mitä kaikkea on tottunut ostelemaan ja miten rahaa kuluttamaan?

Minä tienaan bruttona vähän alle 1500 €/kk, mies tienaa bruttona 2800 €/kk, meillä on kaksi lasta, toinen on täysi-ikäinen opiskelija ja toinen on yläkoululainen.

Yleinen mielipide on, että me olemme vähävaraisia (näin myös täällä palstalla enemmistö ajattelee, kun joku aika samoilla tuloilla ja perhekoolla kysyi asiaa jokunen aika sitten, kiinnitin aloitukseen huomiota).

SILTI, me pärjätään aivan hyvin. Ei olla jouduttu miettimään ikinä, että miten rahat riittää, kaikkeen tarvittavaan ja ylimääräiseenkin on ollut varaa.

Meillä on kerrostaloasunto 100 m2, joka on kohta maksettu. (Asumme keski-suomessa.) Meilläkin on kaksi autoa, velattomia, minä esim. olen ajanut omallani kohta 10 vuotta, ja maksoin siitä ostettaessa 6000 €, olin säästänyt. Olen säästänyt senkin jälkeen koko ajan pienestä palkastani, ja esim. nyt minulla on jo koossa seuraavaan autoon varattuna miltei 10 000 euroa, jolla aion ostaa seuraavan auton, kunhan tuo edellinen hajoaa. Vielä kyllä toimii, saattaa olla ettei autoa tarvitse vaihtaa vielä pariinkaan vuoteen, mutta säästän silti koko ajan. Pienistä summista kasvaa ajan mittaan.

Meillä on myös muuta puskuria miehen tilillä, esim. jos joku kodinkone hajoaa tms, on varaa ostaa uusi. Esikoiselle maksettiin myös autokortti, ja nuoremmalle aiomme maksaa myös.

Etelän lomilla ei olla nyt käyty hetkeen, mutta viimeisen 10 vuoden aikana kyllä.

Lapsilla on tietokoneet, puhelimet ja polkupyörät.

Tänään tilattiin juuri kotiinkuljetuksella pizzaa, maksoi 53 €. Muuten toki käyn kerran viikossa kauppalistan kanssa ruoat ostamassa, mutta siis joskus on varaa herkutellakin näin.
Toki ei vietetä aikaa ostoskeskuksissa, kokataan perusruokaa, en käy missään kauneushoidoissa, ja vaatteet ostan kirpputoreilta, mutta sitäkään en tee pakosta vaan koska se on ekologista ja järkevää. Miksi maksaisin paidasta 50 €, kun saan samanlaisen pari kertaa pestyn vitosella?!

Todella vaan ihmettelen, mihin muut ihmiset rahansa tuhlaavat, jos puhutaan "kaikkien" paitsi rikkaiden olevan taloudellisessa ahdingossa. Emme me ainakaan ole?

Ja turha vedota sairauksiin tms, en millään jaksa uskoa että oltaisiin _ainoa_ perhe, joilla ei mene ylimääräistä rahaa terveydenhoitoon, toki meilläkin menee esim. silmälaseihin ja atooppisen ihon lääkerasvoihin.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaatealalla, ja ap:n kaltaisten ihmisten vuoksi vaatealalla menee todella huonosti. Tingitään uusien vaatteiden ostamisesta, ja kuljetaan jossain rönttösissä. No kohta ette saa sieltä kirppariltakaan mitään, kun keskiluokkaisilla ei ole varaa ostaa uusia.

Vierailija
42/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on tosi isot tuloerot ja se aiheuttaa ongelmia. Korkeakoulutettu tienaa helposti kuukaudessa +4000e kun taas joku amis tienaa hikisesti sen 2000e. Tutkijat varoitteli jo hesarissakin että suomesta on tullut luokkayhteiskunta koska tuloerot kasvaa, pienituloiset ovat jatkuvasti entistä tiukemmilla kun taas korkeakoulutetut eivät ole.

Suomessa on suunnilleen maailman pienimmät tuloerot, ja siten suurimmat kannustinloukut. Korkeastikoulutettujen aivovuoto on todellisuutta.

Esimerkissäsi amiksen nettotulo on noin 1700e. Korkeastikoulutetun 2500e. Eroa on reilusti alle tonni. Jos molemmilla on vielä lapsia 2kpl, maksaa amis hoitomaksuja lähelle nollaa, ja korkeakoulutettu 500e. Eli ero nettotuloissa on joka tapauksessa muutamia satasia.

Kun huomioidaan vielä, että se korkeakoulutettu opiskeli keskimäärin 5+ vuotta pidempään ja mahdollisesti joutui nostamaan kymmenien tuhansien opintolainat, ei korkeakoulutettu välttämättä koskaan saa nettotulokertymässä amista kiinni.

Siksi etenkin teknisten alojen korkeakoulutetut lähtevät suomesta, kun jo parin tuhannen kilometrin päässä keskieuroopassa nettotulot helposti tuplaantuu ja elintaso on ihan erilainen kuin tasapääsuomessa. Ja palvelut luonnollisesti paremmat ja halvemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mieheni tienataan kumpikin noin 2500 e kuukaudessa. Eli ei varmaan ylletä edes ihan siihen keskipalkkaan. Silti meillä on varaa omakotitaloon ja kahteen autoon, ei tarvitse kaupassa senttejä laskea, vaikka ei tosin ole syytä törsätäkään, voidaan joskus syödä ulkonakin, ostaa vaatteita uutena, ei tarvitse käydä kirpputorilla jos ei halua, ja pieniä matkojakin tehdä. Rahaa jää säästöönkin.

No, lapsia meillä tosin ei ole, mutta ei siksi, ettei olisi varaa, vaan ihan muista syistä. Taloudelliset syyt eivät olisi esteenä.

Eli en minäkään voi sanoa mitään ahdinkoa kohdanneeni, edes nousseiden hintojen jälkeen. Eihän se tietenkään hauskaa ole maksaa ruuasta ja polttoaineesta korkeita hintoja, mutta hyvin olemme sen vielä kyenneet tekemään.

Minä olen pienipalkkainen yksineläjä, ja todellakin tekee tiukkaa maksaa kohonneet ruuan, sähkön ja polttoaineen hinnat. Auton tarvitsen töissäkulkemiseen. Yritän vielä tukea aikuisen lapseni perheen elämää, mitä pystyn (vähän).

Pienituloisten yksineläjien elämää pitäisi jotenkin helpottaa. Tuloverotuksessa? Kiinteistöverot puolittaa? Maksamme esim. kiinteistöverot ja sähkölaskut yksin.

Ja en todellakaan ole matkustanut yli 5 vuoteen ulkomaille, en edes Viroon tai Ruotsiin. Taloni on vanha ja sitä pitäisi rempata, mutta saan puolet vähemmän kotitalousvähennystä kuin naapurin varakas lapseton pariskunta. Tarvitsen moneen hommaan apua, kun en saa kaikkea yksin tehtyä. Monesti se on maksullista ulkopuolista työvoimaa. Onko kotitalouteni siis jotenkin arvottomampi kuin pariskunnan? Pitääkö siitä vielä taloudellisesti rangaista, että olen eronnut (hyvästä syystä)?

Olin joskus keskiluokkaa minäkin, mutta jouduin menemään pienempipalkkaiseen duuniin, kun työnantajani myytiin ulkomaille.

Vierailija
44/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on tosi isot tuloerot ja se aiheuttaa ongelmia. Korkeakoulutettu tienaa helposti kuukaudessa +4000e kun taas joku amis tienaa hikisesti sen 2000e. Tutkijat varoitteli jo hesarissakin että suomesta on tullut luokkayhteiskunta koska tuloerot kasvaa, pienituloiset ovat jatkuvasti entistä tiukemmilla kun taas korkeakoulutetut eivät ole.

Suomessa on OECD-maiden pienimpiä tuloerot. Samaa luokkaa kuin Tanskassa. Ainoastaan Ruotsissa ja Norjassa on vielä pienemmät. Kaikissa muissa maissa on isommat tuloerot.

Itse asun Saksassa. Tuloerot isommat kuin Suomessa, eikä tämä ole vielä luokkayhteiskuntaa nähnytkään.

stats.oecd.org

Vierailija
45/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan alle keskituloisia ja pärjätään hyvin, mutta muutama juttu pisti silmään. Teillä loppuu kohta asuntolaina. Se on henkisesti ihan merkittävän iso juttu. Velaton, iso asunto, vau! Asuntojen hinnat on karanneet pilviin, samoin vuokrat. Jossakin on pakko asua, joten niillä joilla tuore asuntolaina, on myös korkomenot tällä hetkellä kovat aiempaan verrattuna. Teillä on kerrostaloasunto eli ei sähkölämmitystä. Sähkön hinnalla ei ole silloin oikeastaan mitään väliä. Esimerkiksi meillä nousi sähkön hinta melkein 8-kertaiseksi ja se tuntui, vaikka on pieni ja ns. halpa asunto. Onneksi pääsin määräaikaisesta sopparista eroon, moni ei pääse.

Vierailija
46/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsesi elävät puutteessa. Syötät heille pahinta ja halvinta ruokaa. Itsekin olen tuollainen mannavellilapsi. Vanhemmilla oli talo ja auto, joo, mutta meillä lapsilla ei mitään. Vaatteet tulivat aina käytettynä, eikä päästy harrastuksiin. Paska lapsuus.

Vierailija
47/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettuja:

Varhaiskasvatuksen opettaja 2200€

Kirjastonhoitaja 2400€

Sairaanhoitaja 2600€

Luokanopettaja 2800€

"Amiksia":

Nosturikuljettaja 3700€

Paperityöläinen 4000€

Ahtaaja 4500€

Vierailija
48/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsesi elävät puutteessa. Syötät heille pahinta ja halvinta ruokaa. Itsekin olen tuollainen mannavellilapsi. Vanhemmilla oli talo ja auto, joo, mutta meillä lapsilla ei mitään. Vaatteet tulivat aina käytettynä, eikä päästy harrastuksiin. Paska lapsuus.

Eli et saanut sisäfilettä ruuaksi joka päivä ja niitä 500 €:n Jordaneita. Lenkkarit olivat vain 200 €:n "köyhälistö"-lenkkarit.

Vierailija
49/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettuja:

Kirjastonhoitaja 2400€

Sairaanhoitaja 2600€

Luokanopettaja 2800€

"Amiksia":

Nosturikuljettaja 3700€

Paperityöläinen 4000€

Ahtaaja 4500€

Vertaat peruspalkkoja palkkoihin, joissa on kaikki mahdolliset lisät, vuorokorvaukset, lomarahat ja ylityöt mukana. Ei anna kovin hyvää kuvaa älystäsi. Vertaapa niin että molemmat on pelkän päivätyön palkkoja ilman mitään lisiä.

Vierailija
50/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vaatealalla, ja ap:n kaltaisten ihmisten vuoksi vaatealalla menee todella huonosti. Tingitään uusien vaatteiden ostamisesta, ja kuljetaan jossain rönttösissä. No kohta ette saa sieltä kirppariltakaan mitään, kun keskiluokkaisilla ei ole varaa ostaa uusia.

Vaateala on yksi suurimmista saastuttajista. Tahtoisin mittatilausvaatteet itse valitsemistani materiaaleista.  100% minua miellyttävät vaatteet! Tahtoisin vaatteideni kestävän mahdollisimman kauan päällä. Ja sen jälkeen tahdon parsia ja korjata kauniisti. Halparytkyt joutaisivat hitonkuuseen tältä planeetalta! Vaatteeni eivät esim. nukkaannu. Osaan hoitaa hyvin merinovillaa, kasmirvillaa, suomenlampaan villaa, silkkiä, pellavaa, puuvillaa ja viskoosinkin siedän, mutta en esim. akryylia ollenkaan! Saumojen on oltava kiertämättömät ja kestävät!

keskiluokkainen

Vierailija
51/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettuja:

Kirjastonhoitaja 2400€

Sairaanhoitaja 2600€

Luokanopettaja 2800€

"Amiksia":

Nosturikuljettaja 3700€

Paperityöläinen 4000€

Ahtaaja 4500€

Vertaat peruspalkkoja palkkoihin, joissa on kaikki mahdolliset lisät, vuorokorvaukset, lomarahat ja ylityöt mukana. Ei anna kovin hyvää kuvaa älystäsi. Vertaapa niin että molemmat on pelkän päivätyön palkkoja ilman mitään lisiä.

Miksi kaikki alapeukut tälle kommentille??? Tuohan on totta. Jos otat vertailuun kokonaispalkat, niin kaikki nuo mainitut korkeakoulutetut tienaavat enemmän

Vierailija
52/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinpaikka vaikuttaa takuulla. Millä hinnalla ap on saanut ostettua perheasuntonsa?

Täällä Helsingissä 4 h asunnosta pyydetään nyt hintojen laskettua edullisemmilla keskiluokkaisilla alueilla n 400 000 euroa. Paremmilla alueilla tietystienemmän ja huonoilla levottomilla alueilla vähemmän.

Kyllä sen ostaminen vie ison loven tuloihin.

Vierailija
53/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuinpaikka vaikuttaa takuulla. Millä hinnalla ap on saanut ostettua perheasuntonsa?

Täällä Helsingissä 4 h asunnosta pyydetään nyt hintojen laskettua edullisemmilla keskiluokkaisilla alueilla n 400 000 euroa. Paremmilla alueilla tietystienemmän ja huonoilla levottomilla alueilla vähemmän.

Kyllä sen ostaminen vie ison loven tuloihin.

No tuohan on oma valinta asua niin kalliissa paikassa

Vierailija
54/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiaa.

Ihmisten pitäisi vähän miettiä, miten elettiin vaikkapa vielä 50 vuotta sitten. Ja hyvää tekee ajatusleikki ihmisten elämästä ja elintasosta 100 vuotta sittenkin.

Ja joo, ei tarvitse sinne asti palata, ei edes 70-luvulle, mutta tämä ajatusleikki suhteuttaisi odotuksia vähän oikeisiin mittasuhteisiin.

Mitä ihminen oikeasti tarvitsee, ja tuoko pelit ja rensselit, muotivaatteet ja naapureille (ja somessa muille) "näyttäminen" oikeasti elämään sitä onnea mitä niistä etsitään. Vastaan itse: Ei.

Elänyt olen 50 vuotta sitten, oli toki paljon hyvääkin, ei voida suoraan vertailla edelliseen sukupolveen.  Silloin monet naiset olivat kotirouvia, meidän sukupolvi kävi töissä.  Nykyään työelämäkin on vaikeampaa.

Muutoin kyllä ap puhuu paljon asiaa, ei ollut itsellekään mahdotonta elää minimitulolla.

55/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokalla menee erinomaisen hyvin, jos keskiluokka elää kuten keskiluokka eli 1980-luvulla. Mun mielestä oleellinen kysyymys onkin, pitäisikö keskiluokan nykyisin elää kuten 40 vuotta sitten? Nimittäin moni pienempi tuloinenkin elää nykyisin kuten keskiluokkainen eli 1980-luvulla. 

Vierailija
56/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä joilla on pieni tuki tai pieni palkka. Jää esimerkiksi vain pari satasta asumisen maksujen ja parin laskun jälkeen. Osalla ei ole eläkettä. 

Aika moni tosiaan elää elämää, jossa ei oikein voi muuta tehdä kuin pysyä hengissä. Asuminen ja ruoka vie kaiken. Kyllä hyvinvointivaltiossa elämiseen kuuluu, että voi harrastaa ja nauttia kulttuurista. Enkä tarkoita mitään kaikkein kalliimpia asioita vaan vaikka elokuvissa tai konsertissa käymistä edes silloin tällöin.  Tai sukulaisten luona vierailua toisessa kaupungissa tai olisi kiva edes joskus päästä jonnekin kylpylään tai muulle virkistäytymään eikä aina istua kotona ja käydä metsästämässä tarjousruokaa tai käydä kävelyllä lähimetsässä. PÄivästä toiseen sitä samaa. 

Vierailija
57/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on aivopesty viettämään vapaa-aikansa kuluttamalla, ja ajattelemaan, että vain siten elämä on elämisen arvoista.

Mikä vaivaa tällaista ihmistä jonka mielestä eri tavalla ajattelevat ihmiset on aivopesty? Vain itse mielestään osaa ajatella ja muut eivät? On kyllä omahyväistä ja vastenmielistä.

Mua ei ole aivospesty yhtään mihinkään. Elän niin kuin tykkään, käytän rahaa siihen mihin haluan (hiukset, meikit, vaatteet, kuntosali, matkailu) ja pihistän mistä haluan (arkiruoka, sisutus, ei koskaan mitään tekokynsiä -ripsiä, kosmetologia).

Mulle ei tulis mieleenkään alkaa paasata jollekin vaatimattomasti elävälle että hän on pula-ajan sukupolven aivopesemä, olen riittävän älykäs ymmärtämään ihmisten erilaiset arvot ja tarpeet.

Nettotulot itsellä menee reippaasti yli 4 tonnin.

Vierailija
58/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävarainen perhe tienaisi alle kolme tonnia yhteensä bruttona palkkatyössä ja tuilla eläen paljon paljon vähemmän. Mistä olet saanut päähäsi, että te olette noilla summilla vähävaraisia?

Vierailija
59/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähävarainen perhe tienaisi alle kolme tonnia yhteensä bruttona palkkatyössä ja tuilla eläen paljon paljon vähemmän. Mistä olet saanut päähäsi, että te olette noilla summilla vähävaraisia?

Kenelle mahdat kirjoittaa?

Vierailija
60/75 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ahdinkomielikuva tulee siitä, että kaikki keskiluokkaiseksi mielletyt asiat ovat lipuneet viimeisen 10v sisällä saavuttamattomiin etenkin yksinelävälle keskiluokkaiselle.

Palkkani on nettona n. 2300 e ja maksan vuokraa 900 e. Vuokra oli kohtuuhintainen, eli vähän vajaa 700 kun nykyiseen asuntoon muutin. 10v sitten palkallani oli varaa ostaa max 5v vanha auto. No, sillä ajan yhä kun ei ole mitenkään mahdollista enää ostaa uutta n. 3-6v vanhaa autoa tilalle. 10v sitten oli vielä realistista että olisi voinut saada asuntolainaa ja ostaa joskus oman asunnon. Nyt asuntolainalaskurit näyttävät että omilla 3200 e bruttotuloilla voisivat myöntää lainaa n. 90k, millä saisi pk-seudulla pelkän autohalliosakkeen.

Palkka on siis keskituloiseksi laskettava, mutta elämä on kuin köyhällä. Alati kallistuvassa vuokrayksiössä 15v vanhalla autolla työajoja ajaen. Ja kun työt on pk-seudulla, niin ei täältä mihinkään halvemmille alueillekaan pysty lähtemään.

Vuokrien nousutahti turhauttaa, kun ei haluaisi olla vähän väliä muuttamassa edullisempaan, minkä vuokra taas nousee muutamissa vuosissa kipurajan yli, mutta tuohon kilpailutusleikkiin on varmasti kohta lähdettävä, vaikka haluaisi vain pysyvän kodin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi