Vaaleissa keskustellaan koko ajan siitä kuinka ihmiset ovat taloudellisesti ahdingossa. MITEN NIIN?
Minä en kertakaikkiaan ymmärrä, millaista luksuselämää nykyihmiset kuvittelevat että tavallisen ihmisen pitäisi pystyä viettämään, jos nyt ei edes keskiluokkaisten ihmisten rahat muka riitä.
Pitäisikö oikeasti vähän miettiä sitä omaa elintasoa, ja mitä kaikkea on tottunut ostelemaan ja miten rahaa kuluttamaan?
Minä tienaan bruttona vähän alle 1500 €/kk, mies tienaa bruttona 2800 €/kk, meillä on kaksi lasta, toinen on täysi-ikäinen opiskelija ja toinen on yläkoululainen.
Yleinen mielipide on, että me olemme vähävaraisia (näin myös täällä palstalla enemmistö ajattelee, kun joku aika samoilla tuloilla ja perhekoolla kysyi asiaa jokunen aika sitten, kiinnitin aloitukseen huomiota).
SILTI, me pärjätään aivan hyvin. Ei olla jouduttu miettimään ikinä, että miten rahat riittää, kaikkeen tarvittavaan ja ylimääräiseenkin on ollut varaa.
Meillä on kerrostaloasunto 100 m2, joka on kohta maksettu. (Asumme keski-suomessa.) Meilläkin on kaksi autoa, velattomia, minä esim. olen ajanut omallani kohta 10 vuotta, ja maksoin siitä ostettaessa 6000 €, olin säästänyt. Olen säästänyt senkin jälkeen koko ajan pienestä palkastani, ja esim. nyt minulla on jo koossa seuraavaan autoon varattuna miltei 10 000 euroa, jolla aion ostaa seuraavan auton, kunhan tuo edellinen hajoaa. Vielä kyllä toimii, saattaa olla ettei autoa tarvitse vaihtaa vielä pariinkaan vuoteen, mutta säästän silti koko ajan. Pienistä summista kasvaa ajan mittaan.
Meillä on myös muuta puskuria miehen tilillä, esim. jos joku kodinkone hajoaa tms, on varaa ostaa uusi. Esikoiselle maksettiin myös autokortti, ja nuoremmalle aiomme maksaa myös.
Etelän lomilla ei olla nyt käyty hetkeen, mutta viimeisen 10 vuoden aikana kyllä.
Lapsilla on tietokoneet, puhelimet ja polkupyörät.
Tänään tilattiin juuri kotiinkuljetuksella pizzaa, maksoi 53 €. Muuten toki käyn kerran viikossa kauppalistan kanssa ruoat ostamassa, mutta siis joskus on varaa herkutellakin näin.
Toki ei vietetä aikaa ostoskeskuksissa, kokataan perusruokaa, en käy missään kauneushoidoissa, ja vaatteet ostan kirpputoreilta, mutta sitäkään en tee pakosta vaan koska se on ekologista ja järkevää. Miksi maksaisin paidasta 50 €, kun saan samanlaisen pari kertaa pestyn vitosella?!
Todella vaan ihmettelen, mihin muut ihmiset rahansa tuhlaavat, jos puhutaan "kaikkien" paitsi rikkaiden olevan taloudellisessa ahdingossa. Emme me ainakaan ole?
Ja turha vedota sairauksiin tms, en millään jaksa uskoa että oltaisiin _ainoa_ perhe, joilla ei mene ylimääräistä rahaa terveydenhoitoon, toki meilläkin menee esim. silmälaseihin ja atooppisen ihon lääkerasvoihin.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä joilla on pieni tuki tai pieni palkka. Jää esimerkiksi vain pari satasta asumisen maksujen ja parin laskun jälkeen. Osalla ei ole eläkettä.
Mutta nämä eivät olekaan sitä keskiluokkaa, vaan pienituloisia, jotka ymmärrettävästi ovatkin vaikeuksissa. Nyt puhutaan siitä, että keskiluokkakin olisi muka ahdingossa.
Olen eläkkeellä ja käteen jää n.1700e eikä rahallisesti pienintäkään ahdinkoa. Halpaa asumista, autot halvalla kun itse remontoin, kalastellen särvintä pöytään.
Voin allekirjoittaa ap:n tekstistä joka sanan. Me ollaan keskituloisia ja rahat riittää erittäin hyvin. Tosin välillä tunnen olevani kummajainen, kun ei matkustella koko ajan ja kirpparilta ostan pääasiassa vaatteet. Ajattelen samoin kuin ap että miksi maksan paidasta 50 euroa kun kirpparilta saa vitosella tai jopa kahdella. Käydään kerran vuodessa ulkomaan matkalla ja se on vähän tuttaviin verrattuna. Viime viikonloppuna kävin avannossa, ja saunassa ihmiset jutteli lähinnä siitä, mikä on heidän seuraava ulkomaan kohde. Ei tuntunut kenelläkään olevan rahasta pulaa. Samoin kaupungilla käydessä huomaa kyllä, että kahvilat on tupaten täynnä.
Jotenkin tuntuu, että ihmisten elintaso-odotukset on ihan älyttömiä nykypäivänä.
Minä ja mieheni tienataan kumpikin noin 2500 e kuukaudessa. Eli ei varmaan ylletä edes ihan siihen keskipalkkaan. Silti meillä on varaa omakotitaloon ja kahteen autoon, ei tarvitse kaupassa senttejä laskea, vaikka ei tosin ole syytä törsätäkään, voidaan joskus syödä ulkonakin, ostaa vaatteita uutena, ei tarvitse käydä kirpputorilla jos ei halua, ja pieniä matkojakin tehdä. Rahaa jää säästöönkin.
No, lapsia meillä tosin ei ole, mutta ei siksi, ettei olisi varaa, vaan ihan muista syistä. Taloudelliset syyt eivät olisi esteenä.
Eli en minäkään voi sanoa mitään ahdinkoa kohdanneeni, edes nousseiden hintojen jälkeen. Eihän se tietenkään hauskaa ole maksaa ruuasta ja polttoaineesta korkeita hintoja, mutta hyvin olemme sen vielä kyenneet tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisilla ihmisillä on oikeus tavoitella varallisuutta ja omaisuutta siinä missä rikkaiden ja suuryritystenkin.
Vaatimattomuus ei köyhää kaunista.
Totta kai on oikeus tavoitella, mutta puhuinkin aloituksessa siitä, että nyt keskusteluissa jauhetaan totena kuinka keskiluokankaan rahat ei riitä muka edes tavalliseen arkiseen elämään. Miten voi olla mahdollista? Meilläkin riittää, ja jää säästöönkin, eikä me siis edes ylletä keskiluokkaan näillä tuloillamme!
Ap
Jos tuo kuvaamasi pitää paikkansa, niin hieno juttu teidän kannalta. Itse kun asuin vielä 13 vuotta sitten Suomessa, palkkani oli 3300 bruttona ja sillä eli neljä ihmistä. Toimeen tultiin, mutta ei se keskiluokkaista elämää ollut. Ei autoa, omistusasunto oli, mutta nukuttiin olohuoneessa jne. Ja hinnat ovat nousseet tuosta. Pointtini on, että rahankäyttötottumukset ovat vain erilaisia ihmisillä.
Mitä tulee tuohon "Suomi köyhtyy"-puheeseen, niin varmaan ymmärrät, että on kyse muutoksesta. Jos laskennallinen inflaatio huitelee yli 10 prosentissa (niiden tuotteiden osalta enemmän, mitä ihmiset tarvitsevat) ja palkat eivät nouse juurikaan, niin ihmisten elintaso laskee (lue: köyhtyvät) Köyhiä ei tietenkään olla, eihän 80-luvun lopullakaan oltu, ja siihen elintasoon on vielä matkaa.
Mulla bruttopalkka 3200e/kk ja nettona saan joku 2100-2200 euroa kuukaudessa. Asumiskulut on kuukaudessa 800e, autoilun kulut on kuukaudessa joku 200-300 euroa sekä sitten ne pakolliset laskut joku 100-200 euroa kuukaudessa. Ihan hyvin pärjään vaikka asun yksin enkä mitään tukia saa valtiolta, toki hinnat kun on noussu nyt tosi paljon niin säästöön en meinaa saada enää rahaa.
Kaikki isommat kuluerät joudun maksamaan velkarahalla, nyt taloyhtiöön tulee remontti ja mun osuus on siitä 10 000 euroa eli velkaa otan sitä varten.
Jostain syystä ajatellaan, että on ihmisoikeus viettää kulutusjuhlaa, ja jos ei ole varaa, se on yhteiskunnan syytä.
Lämmin pesuvesi, puhdas juomavesi ja rauha maassa. Ne on ylellisyyttä muulle maailmalle, mutta selitäpä näille kiihkoilijoille.
Huonot valinnat (ylisuuri asuntolaina, tuhlaavainen elämäntyyli) JA heikko tuuri (sähkösopimuksen loppuminen viime syksynä >> kallis uusi soppari, pitkät työmatkat kun bensa on kallista jne) ovat syitä joiden vuoksi jotkut (eivät kaikki) keskiluokasta ovat ns. pulassa. Tähän tilanteeseen auttaa elintason laskeminen, mikä on epämiellyttävää. Mieluummin uhriudutaan ikään kuin oma kohtalo on keskitysleirille joutumisen jälkeen se seuraavaksi pahin. Jotenkin ikävä ilmiö, vähän kuin se mies joka iltalehden (tai IS) sivulla itki kovaa verotustansa: nettoeläke on VAIN 26 000 euroa kuussa. Voi kyynel.
Maailman mittakaavassa meillä kaikilla on asiat hyvin: on lämpöä ja puhdasta vettä, ruokaa jääkaapissa, rahaa tulossa ja lääkärille pääsee jos hätä. Tällaiseen - monen silmissä luksukseen - pääsee ainoastaan 10% maailman ihmisistä. Suomalaisista on tullut pehmeitä vauvoja jotka eivät kykene enää tuntemaan minkäänlaista epämukavuutta. Nyt olisi markkinat aikuisten tuteille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisilla ihmisillä on oikeus tavoitella varallisuutta ja omaisuutta siinä missä rikkaiden ja suuryritystenkin.
Vaatimattomuus ei köyhää kaunista.
Totta kai on oikeus tavoitella, mutta puhuinkin aloituksessa siitä, että nyt keskusteluissa jauhetaan totena kuinka keskiluokankaan rahat ei riitä muka edes tavalliseen arkiseen elämään. Miten voi olla mahdollista? Meilläkin riittää, ja jää säästöönkin, eikä me siis edes ylletä keskiluokkaan näillä tuloillamme!
Ap
Jos tuo kuvaamasi pitää paikkansa, niin hieno juttu teidän kannalta. Itse kun asuin vielä 13 vuotta sitten Suomessa, palkkani oli 3300 bruttona ja sillä eli neljä ihmistä. Toimeen tultiin, mutta ei se keskiluokkaista elämää ollut. Ei autoa, omistusasunto oli, mutta nukuttiin olohuoneessa jne. Ja hinnat ovat nousseet tuosta. Pointtini on, että rahankäyttötottumukset ovat vain erilaisia ihmisillä.
Mitä tulee tuohon "Suomi köyhtyy"-puheeseen, niin varmaan ymmärrät, että on kyse muutoksesta. Jos laskennallinen inflaatio huitelee yli 10 prosentissa (niiden tuotteiden osalta enemmän, mitä ihmiset tarvitsevat) ja palkat eivät nouse juurikaan, niin ihmisten elintaso laskee (lue: köyhtyvät) Köyhiä ei tietenkään olla, eihän 80-luvun lopullakaan oltu, ja siihen elintasoon on vielä matkaa.
Ihan sama pointti minullakin tässä aloituksessa on, esim. tuo että ihmisten rahankäyttötottumukset todellakin ovat erilaisia (siis todella!)
Kahdesta samalla alueella asuvasta, samalla rahalla, samoilla tarpeilla, samalla perhekoolla elelevistä toinen pärjää ja saa säästöönkin, toinen valvoo yönsä miettien, millä ostaa ruokaa loppukuusta. Toisen omat taloudelliset elintaso-odotukset ovat vaan huimasti erilaiset kuin toisen.
Ja tuo "suomi köyhtyy" - puhe, ilmeisesti kyse onkin todella vain muutospuheesta.
Ihmettelen ja kyseenalaistan vaan sitä, että tämä puhe on jo hysterisointia, pelotellaan ihmisiä köyhyydellä, vaikka kyse onkin siis siitä, että ehkä keskiluokkakin nyt hitusen joutuu miettimään, että lähteäkö toisellekin etelänlomalle vielä tänä vuonna, vai riittäiskö vaan yks.
Ap
Suomessa on tosi isot tuloerot ja se aiheuttaa ongelmia. Korkeakoulutettu tienaa helposti kuukaudessa +4000e kun taas joku amis tienaa hikisesti sen 2000e. Tutkijat varoitteli jo hesarissakin että suomesta on tullut luokkayhteiskunta koska tuloerot kasvaa, pienituloiset ovat jatkuvasti entistä tiukemmilla kun taas korkeakoulutetut eivät ole.
Mistä ap luulee riittävän kirpparille niitä vaatteita, jos joku ei ensin osta niitä uutena? Kohta loppuu niistä hyvät valikoimat, jos loppuu ne, jotka ensin ostaa uutena. Ja loppuu monelta työpaikat, kun ihmiset ei osta entiseen tahtiin ja yrityksiä menee nurin. Pikkuhiljaa se johtaa lamaan.
Keskituloinen kuuluu monessa asiassa ylimpään maksuluokkaan, mutta ei ole oikeutta tukiin, eli on usein monessa asiassa se väliinputoaja.
Olen 36v mies duunaritöissä ja yksin kun asun niin rahaa jää säästöön. 2800€/kk bruttopalkka josta jää reilu tonni joka kuukausi pakollisten menojen jälkeen. Asun velattomassa kaksiossa ja uudella autolla ajelen 👍
Meillä on miehen kanssa yhteenlasketut nettotulot 7500 euroa kuukaudessa. Ja voin kertoa, että kyllä kaiken kallistuminen on tuntunut ja vaikuttanut selvästi, vaikka meillä on ihan hyvät tulot.
Ollaankin mietitty, että kun tämä vaikuttaa meidänkin kulutuskäyttäytymiseen, niin kuinka paljon se sitten vaikuttaakaan vähemmän tienaavien kohdalla?
Konkreettisesti sähkölasku on noussut 350 euroa kuukaudessa, asuntolainan korko 400 euroa kk, ruokakassin hinta 300 euroa kk, lasten harrastukset 250 euroa kk jne.. Kaikissa asioissa on hintataso noussut.
Viime vuonna vastaavaan aikaan oli mahdollista panna joka kuukausi suunnilleen 1000 euroa sijoituksiin, mutta nyt ei pysty enää joka kuukausi samaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tosi isot tuloerot ja se aiheuttaa ongelmia. Korkeakoulutettu tienaa helposti kuukaudessa +4000e kun taas joku amis tienaa hikisesti sen 2000e. Tutkijat varoitteli jo hesarissakin että suomesta on tullut luokkayhteiskunta koska tuloerot kasvaa, pienituloiset ovat jatkuvasti entistä tiukemmilla kun taas korkeakoulutetut eivät ole.
Muualla asia on ollut AINA niin, että korkeakoulutetut sasvat enemmän palkkaa. Hyvä että Suomi on siirtynyt samaan. Eihän se motivoi ollenkaan lukemaan lukion jälkeen vielä 4-5 vuotta, ottamaan opintolainaa tuhansia euroja jne. jos valmistumisen jälkeen saisi saman verran palkkaa kuin ammattiopiston käynyt. Terveisin FM, 4600 eur/kk
Ei kaikki ole taloudellisesti ongelmissa, pääosin taloudellisesti ongelmissa ovat ne pienituloiset kotitaloudet.
Yksinasuminen on köyhyysriksi eli kotitaloudet joissa on vain yksi aikuinen. Palkankorotukset pitäisi kohdistaa niille aloille joissa on surkeat palkat.
Ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa. Esim. meillä maksetaan kiinteistöverojen lisäksi erilliset tiemaksut, kun taas kahden kilometrin päässä kaupunki maksaa asukkaiden tien ylläpidon. Pitäisi poistaa kiinteistöverot niiltä, jotka joutuvat maksamaan itse tiemaksut lisäksi. Kiinteistövero on entinen katumaksu. Nyt kiinteistöverolle ei saa mitään vastinetta. Kyseessä on vain poliittinen päätös, jolla kaupunki rahastaa joitakin asukkaita. Tähän ei voinut varautua etukäteen, sillä tulikin kuntaliitos ja yhtäkkiä uudet säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap luulee riittävän kirpparille niitä vaatteita, jos joku ei ensin osta niitä uutena? Kohta loppuu niistä hyvät valikoimat, jos loppuu ne, jotka ensin ostaa uutena. Ja loppuu monelta työpaikat, kun ihmiset ei osta entiseen tahtiin ja yrityksiä menee nurin. Pikkuhiljaa se johtaa lamaan.
Keskituloinen kuuluu monessa asiassa ylimpään maksuluokkaan, mutta ei ole oikeutta tukiin, eli on usein monessa asiassa se väliinputoaja.
No, kuten aloituksessa sanoin, olisi meilläkin varaa ostaa vaatteet uutena, VAIKKEI edes olla keskiluokkaa, EMMEKÄ myöskään saa tukia, mutta ostan ne vaatteet kirpparilta vain koska se on järkevää.
Ja moni keskiluokkainenkin on nyt tässäkin ketjussa myöntänyt, että ei heillä ole mitään oikeita talousvaikeuksia. Ostavat varmasti edelleenkin vaatteensa uusina (ja tuovat niitä kirppareille).
Tuo lamalla pelottelukin on mielestäni lähinnä juuri sitä, pelottelua. Kukaan meistä ei ole joutumassa kerjäläiseksi kadun varteen nälkää näkemään.
Ap
Minä saan kuukaudessa säästöön 600-800 euroa sillä että olen esim. luopunut autosta, kilpailuttanut vakuutukset jne. Ruoan puolesta voisi säästää varmaan vielä puolet lisää kun syön kuitenkin jonkin verran ulkona/Foodoraa tms. Mutta en ole jaksanut ruveta niin pihistelemään.
Mutta mitä teen noilla säästöilläni? Pistän kaiken sileäksi matkailuun.