Voiko kova stressi aiheuttaa ADHD kaltaisia oireita
Mulla diagnosoitiin ADHD ja olen eriä mieltä. Itse kärsin mielestäni kovasta stressistä liittyen esimiehen kiusaamisen kohteena olemiseen ja siitä seuranneeseen unettomuudesta ja masennuksesta, sosiaalisten tilanteiden pelosta työpaikalla.
Kommentit (7)
Työterveydessä ei otettu kiusaamista tosissaan. Työsuojelu- ja pääluottamushenkilö on pomon hyviä kavereita. Vaihtuvuus on suurta meillä. Mistä saan apua? Ihan hirvee duuni ja heti vaihda, kun mitä tahansa muuta löytyy.
Tilanne on niin hirveä, et en ole oma itseni. Pelkään sen vaikuttavan työnsaantimahdollisuuksiin. Työmuistikin ihan olematon, tulee kirjoitusvirheitä, omanarvontunto ihan nolla. Yhteen haastatteluun pääsin enkä saanut itsestäni mitään irti, usko omiin kykyihin loppu haastattelussa.
En mä ennen tällänen ollut. Toi työhelvetti on tuhonnut mut ja mun elämän.
Kysy jonkun päivystävän asianajajan ilmaisneuvonnasta, onko sinulla mahdollisuuksia haastaa kiusaajaa oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on niin hirveä, et en ole oma itseni. Pelkään sen vaikuttavan työnsaantimahdollisuuksiin. Työmuistikin ihan olematon, tulee kirjoitusvirheitä, omanarvontunto ihan nolla. Yhteen haastatteluun pääsin enkä saanut itsestäni mitään irti, usko omiin kykyihin loppu haastattelussa.
En mä ennen tällänen ollut. Toi työhelvetti on tuhonnut mut ja mun elämän.
Ymmärrän tuntemuksesi ja sen mitä käyt läpi. Sairasloma ja työpaikan vaihtaminen tulevat ensimmäisenä mieleen. Sosiaalinen kanssakäyminen, jossa vuorovaikutus on turvallista ja arvostavaa sekä kosketus, kosketus ja vielä kerran kosketus, jos on mahdollisuus läheisyyteen luotettavan ja mielestäsi turvallisen henkilön kanssa. Kaikki mikä rentouttaa ja hengitysharjoitukset sekä rauhalliset kävelyt. Sekä kaikki mikä saa sinut tuntemaan itsesi hyväksytyksi ja rakastetuksi sekä turvassa olevaksi, rauhoittaa hermostoa.
Mitä se auttaa, jos toinen on ihan romuna?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa, jos toinen on ihan romuna?
No ei jääminen tilanteeseen, joka aiheuttaa stressiä, ainakaan paranna keskittymiskykyä ja elämän mielekkyyttä.
Kyllä. Pitkittyneestä stressistä johtuva kortisonipommitus, kutistaa hypotalamusta ja vaikuttaa keskittymiskykyyn ja muistiin. Myös uuden oppiminen vaikeutuu. Kiusaaminen on yksi stressin aiheuttaja, joka vaikuttaa. Lisäksi parasympaattinen hermosto saa osansa vaikutuksesta ja elimistö jää hälytystilaan, jolloin myös keskittyminen on hankalaa, sillä taistele- tai pakene reaktio ja ympäristön skannaaminen uhkien varalta vie huomiokykyä.