Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6-kymppisen äitini ihmeelliset tavat ihmisten ilmoilla...

Vierailija
24.03.2023 |

En tiedä alkaako olla jotain varhaista vanhuudenhöperyyttä, vai sitä että on niin paljon yksinään eikä mukana työelämässä (on ollut sairauseläkkeellä jo yli 10 vuotta)

Käyn hänen seuranaan kerran viikossa kaupoilla, käymme ruokakaupassa, kirppiksellä joskus kiertämässä ja esim. kahvilassa istuskelemassa.

Mutta hiljalleen alkaa hävettää ja ärsyynnyn hänen kanssaan, vaikka samalla ärsyttää itseäni että ärsyynnyn ja häpeän rakasta äitiäni (yritän toki olla näyttämättä tätä äidilleni ja luulen suht hyvin onnistuvani, vielä..)

Esimerkkejä: äitini puhuu normaalisti hiljaisella äänellä, mutta alkaa pikkuputiikeissa ja esim kahviloissa jotenkin "esiintymään" välillä ja puhuessaan asiaa muka minulle, ryhtyykin yhtäkkiä kailottamaan, kun selkeästi haluaa että myyjä tai toiset ihmisetkin kuulisivat.

Tänään tämä kailotus alkoi kun alkoi kahvilassa kertoa ylpeänä kuinka käveli "ainakin 10 km lenkin hirveässä loskassa kengät märkänä ja kyllä on nyt pohkeet kipeät"

Samoin kaupassa, ostin tulostuspaperia kotiin, niin äiti alkaa kailottaa muka vitsikkäästi "etkös sinä työpaikaltasi saisi pöhnittyä tuota ihan ilmaiseksikin, heh heh"

Ja sitten kassalla kailotti, ihan aidosti hämmästyneenä "Mikä tää on?!" kun ostin uuden kuukautiskupin.

Okei, äiti ei varmaan oikeasti tiennyt mikä se on, mutta jotenkin tuo että pitää kailottaen kysellä, ihan kuin joku LAPSI.

Kaupassa ei osaa jotenkin ollenkaan kulkea itsenäisesti vaan hiippailee tiukasti kannoilla kiinni vaikka sanon että haen nyt tuon käytävän perältä sen-ja-sen, tarkoittaen ettei turhaan tarvi kävellä koko aikaa perässäni, voi odottaa sen aikaa ja katsella vaikka jotain muuta itselleen.

Onko teillä muilla samanlaisia äitejä...?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia.

Vierailija
2/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on ( onneksi) aivan erilainen kun AP : n äiti ja ikääkin on 15 vuotta enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen on minun äitini ollut jostain tuosta iästä. Nykyään kyllä jo 80, mutta on samankaltaista. Jos on vieraita alkaa se tuputtaminen kaikesta pullapalasta kahvista istumisesta, siis ihan kaikesta. Niinkuin esittäisi vieraille jotain.

Vierailija
4/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi häpeät toisen puolesta? Jos hänellä itsellään ei hävetä, niin miksi ihmeessä sinä häpeät? Anna hänen olla sellainen kuin hän on. 

Vierailija
5/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin ongelmat. Sano vaan "rakkaalle" ädillesi, että turpa kiinni julkisilla paikoilla, sinulle ei saa puhua, koska olet olemattomalla itsetunnolla varustettu surullinen tossukka, joka häpeää ihan silkkaa olemassaoloaan.

Vierailija
6/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene julkiselle paikalle hänen kanssaan, ainakaan kahvilaan. Tuntuu oudolta että ostat kuukupin äitisi nähden. Itse häpeäisin sellaista ostosta, ei vanhempien seurassa osteta intiimituotteita ja esitellä niitä. Se on skandaali. Muuten äitisi vaikuttaa yhtä teinimäiseltä kuin muidenkin vanhat äidit. Kauheita asioita ja äänensävyjä tulee joidenkin äitien suusta, erikoista käytöstäkin. Liekö aspergeriä. En uskalla edes sanoa täällä niitä. Se alkoi kyllä jo kun hän oli 40+ ja nyt on 70++. Eli aina ilmeisesti. Jossakin seurassa käyttäytyy, ilmeisesti kun pitää.

Vierailija
7/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene julkiselle paikalle hänen kanssaan, ainakaan kahvilaan. Tuntuu oudolta että ostat kuukupin äitisi nähden. Itse häpeäisin sellaista ostosta, ei vanhempien seurassa osteta intiimituotteita ja esitellä niitä. Se on skandaali. Muuten äitisi vaikuttaa yhtä teinimäiseltä kuin muidenkin vanhat äidit. Kauheita asioita ja äänensävyjä tulee joidenkin äitien suusta, erikoista käytöstäkin. Liekö aspergeriä. En uskalla edes sanoa täällä niitä. Se alkoi kyllä jo kun hän oli 40+ ja nyt on 70++. Eli aina ilmeisesti. Jossakin seurassa käyttäytyy, ilmeisesti kun pitää.

Oletko romani?

Vierailija
8/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa vielä. Meidän äidillä ollut myös pakonomainen siivous ja hinkkaaminen heti aamusta jos tulee vieraita siis sellaista ihan ylimenevää. Ja kun minulla on ollut vähäkään epäsiistit vaatteet päällä kun ollaan menty esim kaupungille vaikka vaan kauppaan niin siitä aina tullut valitusta. Kai siinä halutaan näyttää joltain paremmaltakin väeltä.

Vierailija
9/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan kailottanut takaisin ja selittänyt, että se on kuukausiverikippo. 

Vierailija
10/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko, AP, äidilläsi muita kontakteja kuin sinä, ystäviä, sukulaisia ? Ellei, niin tuo käytös vaikuttaa lievältä mökkihöperyydeltä. Liian paljon yksinoloa, mahdollisesti.

Vierailija
11/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuusikymppinen, ja kirjoituksesi on mielestäni todella outo.

Vierailija
12/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole normaalia käytöstä sen kummemmin äidiltä kuin keneltäkään muultakaan, mutts jotkut ihmiset tekee tuota :D

Minulla on sisko, jota saa aina hävetä, kun ollaan jssakin ihmisten ilmoille. Kailottaa aina samalla tavalla kuin tuo äitisi, ihan siihen malliin, että kaikki varmasti kuulee mitä hän sanoo. 

Joskus, kun isämme joutui sairaalaan tuon siskon oli pakko kailottaa niin, että varmasti koko potilashuone kuuli missä mennään. 

Sisko ei muuten puhu kovalla äänellä, mutta todellakin alkaa "esittämään" kun ollaan jossakin, missä on ihmisiä. Jotenkin tuntuu, että hän kuvittelee, että kaikkia kiinnostaa meidän asiat ja ne on kaikille kerrottava suureen ääneen.

Vierailija
13/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko, AP, äidilläsi muita kontakteja kuin sinä, ystäviä, sukulaisia ? Ellei, niin tuo käytös vaikuttaa lievältä mökkihöperyydeltä. Liian paljon yksinoloa, mahdollisesti.

Ei se ole mökkihöperyyttä eikä liity siihen, että ihminen on paljon yksin. Joillakin on vain outo tapa alkaa kailottamaan kaikki asiat, kun ovat jossakin yleisessä paikassa. 

Vierailija
14/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuusikymppinen, ja kirjoituksesi on mielestäni todella outo.

Niin minäkin, pian, olen syntynyt 1965. Ei me kuusikymppiset mitään höperöitä olla., eivät meitä vanhemmatkaan. Esimerkiksi Hanna Sumari täyttää 65v ja siskonsa Sikke 72v.

Vierailija
15/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä hirveästi. Siskoaan näkee ehkä kerran kahdessa kuussa ja veljelleen soittelee toisinaan.

Olen kyllä yrittänyt saada äitiäni johonkin säännölliseen harrastukseen, mutta ei saa ikinä aikaiseksi, vaikka valittaakin tylsyyttä ja yksinäisyyttä. Ja minä en lähde kädestä pitäen viemään sinänsä vielä itsenäisesti pärjäävää aikuista ihmistä... Mulla on oma perhe ja työt ja harrastukset ja jo kerran viikossa vietän äitini kanssa tätä kauppapäivää.

Ap

Vierailija
16/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei anneta tapakasvatusta kotona eikä koulussa. 

Vierailija
17/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen yli kuusikymmentä, ja en kyllä pidä ihan normaalina kuvailemaasi käytöstä. Ehkä alkavaa dementiaa?

Vierailija
18/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme sinulle osti kuukautissuojat ja opetti niistä, kun olit nuori? Naapurin Paavo vai? Et tosiaan voi olla valtaväestön edustaja, jos olet sitä mieltä, että menkkoja pitää omalta äidiltä piilotella.

Vierailija
19/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sullakin ongelmat. Sano vaan "rakkaalle" ädillesi, että turpa kiinni julkisilla paikoilla, sinulle ei saa puhua, koska olet olemattomalla itsetunnolla varustettu surullinen tossukka, joka häpeää ihan silkkaa olemassaoloaan.

Siis oikeasti, tuossa joutuu seuralaiset häpeämään, kun porukassa on yksi tuollainen sukulainen, kuin ap:n äiti. 

Meillä sisarussarjassa kanssa tuollainen kailottaja ja saa kyllä hävetä. Yrittää vielä olla monesti tosi vitsikäs ja huutelee meidän asioita suureen ääneen vaikkapa kaupassa. Ei naurata. 

Jotenkin tuntuu, että hän kuvittelee olevansa mukava ja avoin, kun huutelee meidän asioita niin, että varmasti kaikki ihmiset 20m säteellä kuulee , mitä tehdään.

Eikö se ole mistään itsetunnosta kiinni, vaan se on oikeasti kiusallista, kun vaikkapa jossakin sukujuhlissa kailotetaan asioita, jotka saa kaikki vaivaantuneiksi. 

Vierailija
20/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytös on selkeästi muuttunut, niin eihän se normaalia ole. Oppiiko hän enää uutta?

Ja noille hurskastelijoille sanoisin, että on ihan inhimillistä ja tavallista nolostua toisten puolesta, erityisesti läheisten.