Ai työvoimapula? Älkää viitsikö
Täysi-ikäinen nuori saa lähetellä kymmeniä kesätyöhakemuksia eikä saa töitä. Ei auta, että on hyviä jopa työssä auttavia harrastuksia, armeija on käyty, työhakemukset on laadittu hyvin ja töitä etsitään paikoista, joissa luulis olevan töitä. Vieläpä pääkaupunkiseudulta.
Kommentit (63)
Tätä jauhaa vai Ek ja kokoomus,,kun on saatava työntekijöitä joille vaan maksetaan 9e/H ja sehän passaa heille....Ja sitten tulee 1 ihminen töihin ja 3 muuta pummilla sossun elätettäväksi,mutta eihän siitä puhuta äänestäjälle ja rahat otetaan sitten; opiskelijoilta,työttömiltä,sairailta,jne jne..
Oletko lukenut millaisia hakemuksia nuoresi lähettää menemään? Me ravintola-alalla palkataan valehtelematta jokainen edes lähestulkoon asiakaspalveluun soveltuvan oloinen hakija. Eikä niitä todellakaan ole jonoksi asti.
Hakemukset saattavat tosiaan pahimmillaan olla luokkaa: Olen 18-vuotias. Tarvin töitä. Ja siinä se. Ei mitään CV:tä liitteenä, ei mitään tarkempaa tietoa hakijasta. Varsinkin kun alan kiire ja ruuhka-aikojen stressi tulee monelle yllätyksenä, ei ihan voida tänne ottaa ketä tahansa peukalonpyörittäjää.
Ei meillä ole mahdollista koko ajan olan yli vahtia hoitaako uusi työntekijä hommansa jotka hänelle on jo perehdytetty. Jos hakija ei anna itsestään reipasta, rehellistä ja oma-aloitteista vaikutelmaa hakuvaiheessa, niin parempi olla ottamatta sikaa säkissä. Se perehdyttäminen ja rekrytointi vie meiltäkin aikaa ja työvoimaa, valinta on mentävä sillä lailla nappiin että edes itse aidosti uskotaan että valittu työntekijä voi pärjätä ja viihtyä meillä. Yhtään vessaan kännykän kanssa piiloutuvaa vätystä ei voida ottaa meille riesaksi.
Tämä rima ei mielestäni ole millään tavalla korkealla. Osa ihmisistä ei toki yrityksistään huolimatta ole perusluonteeltaan alalle soveltuvia, toiset löytävät paremmin palkattua työtä muualta. Mutta jossei muka yhtään mitään työtä löydä, on syy todennäköisesti hakijassa. Jotain työtä löytyy aina jos hakutaidot ovat kunnossa, kuinka mieluista työtä sattuu saamaan, on sitten toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ainakin ravintola-alalla ja ruokakaupoissa on paljon työpaikkoja.
Ravintola-alalla?
Koskeeko myös syntyperäisiä suomalaisia, joilla hallussa kielitaito ja Tes?
Kyllä on paikkoja, suomeksi on pystyttävä tekemään töitä ja palkat on jo hiukan TESsin päälle. Tervetuloa kahvila-alalle!
EK ja Kokoomuslaisten paskaa mitä jauhavat leikataan ja leikataa ja sitten liimataan,
– Työ- ja elinkeinoministeriön tuottaman tammikuun työllisyyskatsauksen mukaan Suomessa oli 258 000 työtöntä työnhakijaa. Näistä vieraskielisiä oli kaikkiaan 47 558 ja nousua vuodessa oli 10 prosenttia, jota lisäystä ei katsauksen mukaan voi selittää ukrainalaisilla. Samasta katsauksesta voimme nähdä, että työpaikkojen määrä on laskenut edellisvuodesta yli 10 000, Rantanen huomauttaa.
Just luin että varastotyöntekijöistä kova pula, no 18-v poikani on hakenut varasto- ja siivoustöitä kesäksi useamman vuokrafirman kautta eikä ole mitään kuulunut. Työvoimapula se vaan huutaa vuodesta toiseen!
100 hakemusta johtaa 1 haastatteluun ja 0 työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Just luin että varastotyöntekijöistä kova pula, no 18-v poikani on hakenut varasto- ja siivoustöitä kesäksi useamman vuokrafirman kautta eikä ole mitään kuulunut. Työvoimapula se vaan huutaa vuodesta toiseen!
Hakenut vai sanooko vain hakeneensa?
Minulle työnantajana tulee hakemuksia tai ainakin oletan, että ovat hakemuksia, kun se ei mistään selviä. Pelkkä nimi ja sähköpostiosoite on. Ei sillä, että niihin kukaan vastaisi.
Sitten huudellaan, ettei töitä saa millään.
Vierailija kirjoitti:
Etsin nuorta työntekijää kesäksi. Hakemuksia oli 50 kpl, joista 30 oli niin huonoja ja täynnä kirjoitusvirheistä, ettei niitä jaksanut lukea loppuun. Jäljelle jääneestä 20 kpl soittelin läpi kaikki, useamman kerran yritin, mutta 15 ei vastannut eikä soittanut takaisin. Viisi haastattelin ja heistä 3 ei ollut valmiita työn tekoon (töissä pitää sitoutua noudattaan työaikaa ja heräämään aamulla). 2 kpl oli asiallisen oloisia ja toisen heistä palkkasin ja toisen suosittelin tuttavalle, joka haki kanssa kesätyöntekijää.
Suhde huononee joka vuosi, ja uusien kesätyöntekijän löytäminen on vaikeampaa.
Sanoo ihminen jonka tekstissä on häiritsevän paljon kirjoitusvirheitä..
En tiedä mutta minulle ei ainakaan ole tulla mitään.Kaikki on jotain asentajia,hitsaajia,sorvaajia,katon ja ikkunan laittajia,kirvesmiehiä,maalareita.Itse olen 63 vuotias ompelija.
Suurin osa tähän keskusteluun vastaajista ei ole tainnut koskaan rekrytä ketään. Hakemuksia tulee kyllä paljon, mutta ne vaikuttavat siltä, että on kirjoitettu kännissä. Niin paljon virheitä ja epäjohdonmukaisuuksia. Haastattelussa ei osata edes kätellä ja jos jonkun palkkaa, niin puhelinta räplätään heti, jos ei seiso vieressä vahtimassa. Palkan pitäisi kuitenkin olla premium-tasoa ja vapaat saada päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut millaisia hakemuksia nuoresi lähettää menemään? Me ravintola-alalla palkataan valehtelematta jokainen edes lähestulkoon asiakaspalveluun soveltuvan oloinen hakija. Eikä niitä todellakaan ole jonoksi asti.
Hakemukset saattavat tosiaan pahimmillaan olla luokkaa: Olen 18-vuotias. Tarvin töitä. Ja siinä se. Ei mitään CV:tä liitteenä, ei mitään tarkempaa tietoa hakijasta. Varsinkin kun alan kiire ja ruuhka-aikojen stressi tulee monelle yllätyksenä, ei ihan voida tänne ottaa ketä tahansa peukalonpyörittäjää.
Ei meillä ole mahdollista koko ajan olan yli vahtia hoitaako uusi työntekijä hommansa jotka hänelle on jo perehdytetty. Jos hakija ei anna itsestään reipasta, rehellistä ja oma-aloitteista vaikutelmaa hakuvaiheessa, niin parempi olla ottamatta sikaa säkissä. Se perehdyttäminen ja rekrytointi vie meiltäkin aikaa ja työvoimaa, valinta on mentävä sillä lailla nappiin että edes itse aidosti uskotaan että valittu työntekijä voi pärjätä ja viihtyä meillä. Yhtään vessaan kännykän kanssa piiloutuvaa vätystä ei voida ottaa meille riesaksi.
Tämä rima ei mielestäni ole millään tavalla korkealla. Osa ihmisistä ei toki yrityksistään huolimatta ole perusluonteeltaan alalle soveltuvia, toiset löytävät paremmin palkattua työtä muualta. Mutta jossei muka yhtään mitään työtä löydä, on syy todennäköisesti hakijassa. Jotain työtä löytyy aina jos hakutaidot ovat kunnossa, kuinka mieluista työtä sattuu saamaan, on sitten toinen juttu.
Kumoat ekan lauseesi heti. Rima onkin korkealla. Eli valehtelit että kuka vaan saisi työyä. Ei saa. Täydellinen kirjoitustaito. Et saa.
Samoin se toinen rekrytoija, joka valitti nuorten tyypillisestä käyttäytymisestä. Sanoi, halusi "NUOREN", no sinä sait just SITÄ MITÄ TILASIT! keskenksvusen, töykeän, laiskan, kasvuiässä olevan, jonka aivot ei ole valmiit. Luulit saavas kypsän 50v Käytöstä? MUHAHHAHA!!
halpatyövoimaa sinä halusit, siksi halusit nuoren. Et voi saada kypsää ihmistä nuoren kehossa halvalla.
Mene ittees. Ja tee ite.
Minä en sulle CV tä lähetä koska siinä on aukkoja, sekä ikä. Ei se sinulle kuulu, koska työkin on entrytason työ , eikä vaatimuksena ollu mitään työkokemusta. Käyttäisit sitä VAIN minua vastaan. Siksi ei tipu, faktat kerron hakukirjeessä, haastattelussa voidaan jutella enenmän.
Vierailija kirjoitti:
Etsin nuorta työntekijää kesäksi. Hakemuksia oli 50 kpl, joista 30 oli niin huonoja ja täynnä kirjoitusvirheistä, ettei niitä jaksanut lukea loppuun. Jäljelle jääneestä 20 kpl soittelin läpi kaikki, useamman kerran yritin, mutta 15 ei vastannut eikä soittanut takaisin. Viisi haastattelin ja heistä 3 ei ollut valmiita työn tekoon (töissä pitää sitoutua noudattaan työaikaa ja heräämään aamulla). 2 kpl oli asiallisen oloisia ja toisen heistä palkkasin ja toisen suosittelin tuttavalle, joka haki kanssa kesätyöntekijää.
Suhde huononee joka vuosi, ja uusien kesätyöntekijän löytäminen on vaikeampaa.
Juu juu. Uskoo ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin työvoimapula on. Niihin tarvitaan oikeita työntekijöitä eikä mitään mamman pullamössöjä.
Olet näköjään jo aloittanut viikonlopun vieton. Juotko tänäänkin kiljua?
Minä en harrasta moisia litkuja, joten minusta et valitettavasti saa juomaseuraa.
Miksi sitten kirjoitat sekavia jos et kerta päihteitä käytä?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tähän keskusteluun vastaajista ei ole tainnut koskaan rekrytä ketään. Hakemuksia tulee kyllä paljon, mutta ne vaikuttavat siltä, että on kirjoitettu kännissä. Niin paljon virheitä ja epäjohdonmukaisuuksia. Haastattelussa ei osata edes kätellä ja jos jonkun palkkaa, niin puhelinta räplätään heti, jos ei seiso vieressä vahtimassa. Palkan pitäisi kuitenkin olla premium-tasoa ja vapaat saada päättää itse.
Hienoihin töihin tehdään hieno hakemus. Ei kukaan tuhlaa aikaa viilata 3 sivun CV tä johonkin halpaduuniin kun sinä et sitä tarvii etkä tee sillä mitään. Ois noloa listata koko elämää johonkin R kioskin myyjän osa-aika duunia varten. Vaatimuksia jos ei ole niin ylikoulutteneisuuslin on vain taakka. Kantsii salata se.
Teille on kyllä täydelliset hakukirjeet ja cv lähetetty ilman kirjotusvirheiyä. Mitään ei kuulu mistään takas. Elkää viittikö valehdella. Ikä se on mikä määrää.
Sun poju hakee vääriä paikkoja. Se on varasto, kaupankassa, ravintola ym hommia jollei ole koulutusta tai kokemusta
Minä en harrasta moisia litkuja, joten minusta et valitettavasti saa juomaseuraa.