Talvirenkaita saa käyttää maliskuun loppuun, milloin vaihdat omasi?
Kommentit (49)
Harkitsen asiaa sitten kun lämpötila on reilusti plussan puolella ja lenkillä pystyy käymään kaatumista pelkäämättä ilman nastakenkiä.
Toukokuun lopulla jos sää sallii. t. inarilainen
Viimeisenä yleensä sulaa parkkiruutuni johon valtavien lumimäärien takia muodostuu kuoppa joka sitten sulaa ja jäätyy vuorotellen.
Usein vielä huhtikuun loppupuolellakaan en pääsisi kesärenkailla pois parkkiruudusta. Asuinpaikka pohjanmaa.
Mitenhän jonkun voi olla näin vaikea tajuta, että talvirengas ei ole sama asia kuin nastarengas. Ja minä pidän niitä nastattomia talvirenkaita alla siihen asti, kunnes katson turvalliseksi vaihtaa kesärenkaisiin. Näillä näkymin pitkälle huhtikuulle.
Kelit voivat muuttua vaarallisiksi vielä melko pitkään, myös etelässä. En aseta henkeäni alttiiksi moisten päivämäärien takia. Lapseni tarvitsee vielä minua.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän jonkun voi olla näin vaikea tajuta, että talvirengas ei ole sama asia kuin nastarengas. Ja minä pidän niitä nastattomia talvirenkaita alla siihen asti, kunnes katson turvalliseksi vaihtaa kesärenkaisiin. Näillä näkymin pitkälle huhtikuulle.
Jii niinkuin Jaxuhali.
Ootko kuullut sanontaa "menossa Lappiin"
Ihan Keski-Pohjanmaalla merenrannalla asun ja nastat lähtee toukokuussa kuten ennenkin täällä asuessani pois. Muutamana talvena peräkkäin niitä nastoja on todellakin tarvinnut kun lämpötila sahaa molemmin puolin nollaa. Luultavasti olisi kitkat alla jos asuisin vieläkin pohjoisemmassa jossa on lumipeite yleensä koko talven. Nastoja tarvitaan täällä ja etelässä missä on jäätä tienpäällä, ei välttämättä Inarissa jossa on lumipeite.
Käytännössä joudut vaihtamaan renkaita päivittäin sään mukaan.