Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työtön maisteri haluaa opiskella toisen maisteritutkinnon mitä tukia voi saada?

Vierailija
23.03.2023 |

Tietääkö joku? Mieluummin kai opiskelisin kuin olisin työtön.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku takaportti tuettuun lisäopiskeluun tai uuden tutkinnon suorittamiseen pitäisi korkeakoulututkinnon suorittaneella olla silloin jos tutkinto ei kerta kaikkiaan johda työllistymiseen, kovin kauan ei kannata kenenkään toimettomanakaan olla ainakaan jos itsellä vielä riittää motivaatiota opiskella lisää. Ei se ole pelkästään tutkinnon suorittaneen itsensä vika jos työllistymismahdollisuuksia ei ole kaikille tutkinnon suorittaneille.

Ap:lla on työllistävä koulutus, hän ei vain halua tehdä alan töitä enää.

Ei kyse ole vain halussa, minulla on ihan lääkärissä todettu työuupumus. Ap

Työuupumus on väliaikainen, joten et saa sillä perusteella mitään tukea. Kyllä pitää sellainen vaiva oikeasti ettei voi töitään enää tehdä.

Vierailija
42/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maisteritutkinnon tehnyt on työtön?

Minusta tukien maksaminen on nyt kerta kaikkiaan loputtava.

Opiskele itsellesi uusi ammatti jos niin haluat mutta miksi minun on tehtävä työtä niska limassa, jotta sinä saat opiskella minun rahoillani.

Koska emme elä enää 1950-luvulla, jolloin maisterin tutkinto oli automaattinen takuu paikasta virkamieshommissa. Nykyisin maisteri on tusinatutkinto ja aika moni yliopistoala sellainen, että työpaikkoja on noin 3 koko Suomessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku takaportti tuettuun lisäopiskeluun tai uuden tutkinnon suorittamiseen pitäisi korkeakoulututkinnon suorittaneella olla silloin jos tutkinto ei kerta kaikkiaan johda työllistymiseen, kovin kauan ei kannata kenenkään toimettomanakaan olla ainakaan jos itsellä vielä riittää motivaatiota opiskella lisää. Ei se ole pelkästään tutkinnon suorittaneen itsensä vika jos työllistymismahdollisuuksia ei ole kaikille tutkinnon suorittaneille.

Jos näin todella on miksi ihmeessä olet mennyt irtisanoutumaan? Jos lääkäri on todennut sinut työkyvyttömäksi olisit sairaslomalla. Virallisestihan työuupumuksesta ei sairaslomaa saa, mutta kyllä ne asettaa sinulle masennusdiagnoosin sitten.

Sain vain yksittäisiä lyhyitä sairauslomia. Dg oli ahdistus. Oli pakko ratkaista lopulta tilanne ottamalla loparit.

Ap

Jos et ole työkykyinen niin sairaslomia olisi jatkettu. Irtisanoutuminen ja siten työterveyshuollon ulkopuolelle jääminen sinun tilanteessa oli iso virhe. Nyt ei auta kuin etsiä uusi työ ja sen ohella kouluttautua tai jäädä sieltä sitten sairaslomalle.

Vierailija
44/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisteri ap. pidä välivuosi ja mene vaikka inttiin ja mieti, mieti, mieti. Tota, tota tai opiskele lähäriks.

Olen 45. En taida päästä inttiin.

Ap

Opiskele pedagogiset opekorkeakoulussa. Sinne päästäkseen työkokemusta pitää olla jotain 3-5 vuotta. Voit opiskella ensin kasvatustieteen perusopinnot 15-25 op Avoimessa yliopistossa. Saat siitä paljon lisäpisteitä haussa ja ne hyväksiluetaan opinnoissa. Eli sitten olet oman alasi opettaja. Valmistut n. vuodessa.

Vierailija
45/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään työttymyysetuudella opiskelua ei puolleta, jos uudelleen/lisäkoulutukselle ei ole tarvetta.

Toi on muuten aika typerä sääntö jos kerran kuitenkin odotetaan, että on työmarkkinoiden käytettävissä myös opiskelujen ajan.

Vierailija
46/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskään työttymyysetuudella opiskelua ei puolleta, jos uudelleen/lisäkoulutukselle ei ole tarvetta.

Toi on muuten aika typerä sääntö jos kerran kuitenkin odotetaan, että on työmarkkinoiden käytettävissä myös opiskelujen ajan.

Siis mitä? Jos opiskelee työttömyysetuudella, ei tietenkään tarvitse olla työmarkkinoiden käytettävissä, vaan voi keskittyä täysin opiskeluun.

Vierailija
47/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Jos opiskelee työttömyysetuudella, ei tietenkään tarvitse olla työmarkkinoiden käytettävissä, vaan voi keskittyä täysin opiskeluun.

Työttömyyskorvauksella opiskelun tähtäin on työllistymisessä, ei se mikään opintotuen korvike ole. Siksi tuetaan jos on työllistymismielessä tarvetta, mutta muuten ei.

Tämän vuoden alusta omaehtoisen opiskelun tuen aikana tulee hakea koko ajan töitä eli 4 paikkaa kuukaudessa jos on jo aiempi ammatillinen koulutus. Ei saa keskittyä opintoihin.

Vierailija
48/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi enää. Sekin on muuttunut

Vierailija
49/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kyselet täältä? Jos sinulla olisi puoliksikaan niin paljon älyä mitä tarvitaan mihin tahansa maisterin tutkintoon, ottaisit itse selvää asioista ilman keidenkään tuntemattomien apua. Olet siis typerä nolla, jolla ei näytä olevan muuta elämää kuin roskan kirjoittelu palstalle.

Tuliko hyvä mieli kun pääsit haukkumaan tuntemattoman ihmisen, joka ei ole tehnyt sinulle mitään pahaa?

Ap

Typerää haukkua muita, mutta oli siinä se pointti, että samalla energialla googletat varman vastauksen muiden mutuilujen sijaan

Kai sitä voi muiden kokemuksia kysyä?

Ap

Tämä palsta ei sovi meidän kaltaisille tavallisille ihmisille, vaan alemman tason valkor oskalle. He ovat kaapanneet palstan. Tuo ensimmäinenkin räksyttäjä, hyi, hänellä on varmaan taistelukoira ja postinunero tatuoituna naamaan.

Vierailija
50/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi näitä aatuja, ainoja ja avuttomia.

Vierailija
51/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaan, että ei tarvitsisi mennä töihin.

Kyllä joku muu kantaa leivän eteen.

Vierailija
52/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene päiväkotiin työhön. Lapset ovat kivoja ja työtä riittää.

Vierailija
53/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, että elätät itsesi. Uutta pitkää koulutusta et tarvitse.

Sairaaloihin koulutetaan välinehuoltajia, johon on lyhyt koulutus. Kielitaidosta on hyötyä ja tietotekniikkaakin voi hyödyntää.

Vierailija
54/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa olet työpaikkaa vaihtanut jos voit sanoa, että koko soteala on huono? Mitä teet itse sen eteen, että paranet siitä työuupumuksestasi? Miksi et hae johonkin toiselle alalle töihin maisterintutkinnollasi jos olet niin kuntoutunut, että voisit jopa opiskella?

Teen tällä hetkellä mun DI-opintoja ja huh heijakkaa jos näitä joutuisin tekemään uupuneena tai töissä ollessa. Ei tulisi yhtään mitään. Onneksi olen saanut lainaa niin, että voin rahoittaa tämän tutkinnon ja voin olla opintovapaalla töistä. En asu Suomessa tai oleskele Suomessa, mutta olen kuullut, että teillä on siellä aika toimiva sosiaalituki ja sosiaaliverkko...

Vierailija
55/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näin todella on miksi ihmeessä olet mennyt irtisanoutumaan? Jos lääkäri on todennut sinut työkyvyttömäksi olisit sairaslomalla. Virallisestihan työuupumuksesta ei sairaslomaa saa, mutta kyllä ne asettaa sinulle masennusdiagnoosin sitten.

Sain vain yksittäisiä lyhyitä sairauslomia. Dg oli ahdistus. Oli pakko ratkaista lopulta tilanne ottamalla loparit.

Ap

Olet saanut paljon alapeukkuja, mutta minusta teit oikein. Johonkin kohtaan pitää se raja vetää, ennen kuin terveys ja työkyky menee lopullisesti. 

Itselläni ei ollut noinkaan paha tilanne, mutta irtisanouduin silti, koska työssä jatkaminen alkoi tuntua pahemmalta vaihtoehdolta kuin loputon työttömyys. Halusin antaa itselleni mahdollisuuden johonkin muuhun. Vuoden olin työttömänä ja nyt opiskelen ensimmäistä vuotta. En saa mitään tukia, mutta miehen tuloilla pärjätään hyvin. 

En edes tiedä onko minulla toivoa työllistymisestä, täytän kohta 53. Mutta opiskelen silti, koska nuorena en pystynyt ja nyt pystyn. 

Vierailija
56/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on vain yksi maisterintutkinto, mutta ammattia olen vaihtanut muutaman kerran. Olen työskennellyt pääaineitteni laskentatoimen ja tietotekniikan sekä tarkastuksen tehtävissä. Ammattitutkintoja mm. tarkastusalalla voi suorittaa työn ohessa.

Miten sosiaalialan pohjakoulutusta voi hyödyntää ammatinvaihdossa?

Vierailija
57/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koittakaa nyt pysyä asialinjalla tai siirtykää kirjoittelemaan jollekin muulle keskustelupalstalle.

Vierailija
58/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta hoitoalan yritys, vaikka jonkinlainen palvelukoti, ja suorita yrittäjätutkinto. Tai ryhdy ohjelmoijaksi, sillä tuolla alalla pääsee alkuun lyhyelläkin koulutuksella. Tai mene kiinteistövälitysalalle. LKV-tutkinnon luet vuodessa. Mutta älä tule minun kukkarolleni. Jäin vuosi sitten eläkkeelle terveydenhoitoalalta 68-vuotiaana.

Vierailija
59/61 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo ns. työllistävä tutkinto alla, niin ainut vaihtoehto on opintotuki. Jos siis on tukikuukausia jäljellä.

Aikuiskoulutustukea voi saada vain työ/virkasuhteessa oleva tai yrittäjä. Myöskään työttymyysetuudella opiskelua ei puolleta, jos uudelleen/lisäkoulutukselle ei ole tarvetta.

Eli jos perustan toiminimen niin voin saada sen aikuiskoulutustuen vai?

Ap

8 vuotta veron- ja vakuutuksenmaksajuutta on kynnys.

Tiedän, koska tein itse.

Vierailija
60/61 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koittakaa nyt pysyä asialinjalla tai siirtykää kirjoittelemaan jollekin muulle keskustelupalstalle.

Tämä oli ihan asiallinen kommentti vastaukseen, jossa puhuttiin huonoista työllistymismahdollisuuksista kun siitä ei ollut aloituksessa kyse. Irtisanoutuminen on huono ratkaisu jos syyt ovat terveydelliset. Silloin pitäisi vain jaksaa viedä prosessia työterveydessä eteenpäin kohti mahdollista kuntoutusta ja uutta ammattia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi