Mikä ihmisiä vaivaa nykyään kun huomautellaan kaikesta
Siis joku saattaa sanoa jossakin luennointitilaisuudessa täysin pokkana toiselle että sinä haiset, tai tullaan kommentoimaan liikuntaryhmässä vaikkapa toisen hiuksia että kun on noin ja noin, tai että miten sun kannattaisi hoitaa finniä naamassa. Aikuisia normaalin oloisia ihmisiä nämä eivätkä mitenkään tuttuja entuudestaan.
Kommentit (36)
Eikö se ole ihan ystävällistä että sanotaan haisemisesta? Jos ei sanottaisi niin toinen kärsisi loppu ikänsä siitä että ihmiset karttelevat häntä, eikä hän voisi tehdä asialle mitään, koska eläisi tietämättömyydessä
Olen maininnut hajuherneelle hajusta. Huuhteluaine lemusi ainakin 10m päähän, kuvitelkaa vaan miten sitten lähempänä.
Vähän onnelliset on nykyään hoitajapulan takia vapaana ja ollaan nyt onnellisia muutkin.
Tää minä minä miiinää! kultuuri on laskettu vapaaksi, toista pitää maalittaa minkä pystyy.
Sitten ihmetellään miksi mulla ei oo yhtään ystävää, se on muuten toisten syy.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole ihan ystävällistä että sanotaan haisemisesta? Jos ei sanottaisi niin toinen kärsisi loppu ikänsä siitä että ihmiset karttelevat häntä, eikä hän voisi tehdä asialle mitään, koska eläisi tietämättömyydessä
Katsos kun niiden itsetunto romahtaa moisesta, kuvittelivat tuoksuvansa mahtavalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä huomautan haisemisesta. Olen yliherkkä hajuille ja kaltaisiani on paljon, koska astma, allergiat ja aistiyliherkkyys ovat yleisiä. En hauku tai auo päätä, vaan sanon ystävällisesti mutta napakasti, että nyt on lorahtanut liikaa hajuvettä, on dödö pettänyt, on syöty liikaa valkosipulia, jäänyt pylly pyyhkimättä tms. Saatan vielä pyytää paikkaa vaihtamaan jos vieressä haisee.
Jos joku hajuallergikko tulee minulle huomauttelemaan niin saa vastata seurauksista. Käsken nimittäin vähemmän ystävällisesti itse painumaan vaikka helvettiin. Hajuallergikko menkööt muualle istumaan. Jos ei kestä hajuja niin pysykööt kotonaan. Tai olet trolli, hah.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä huomautan haisemisesta. Olen yliherkkä hajuille ja kaltaisiani on paljon, koska astma, allergiat ja aistiyliherkkyys ovat yleisiä. En hauku tai auo päätä, vaan sanon ystävällisesti mutta napakasti, että nyt on lorahtanut liikaa hajuvettä, on dödö pettänyt, on syöty liikaa valkosipulia, jäänyt pylly pyyhkimättä tms. Saatan vielä pyytää paikkaa vaihtamaan jos vieressä haisee.
Minulla on astma ja siitepölyallergia ja näiden vuoksi aistiherkkä. En koskaan anna itselleni oikeutta noin röyhkeään toimintaan!
Sanotaan se suoraan: jytky toi uuden "keskustelukulttuurin". Siitähän tässä on kyse. Itseään uusina aatelisina pitävät elämänkoululaiset jyllää.
Mitä herkemmin ihminen möläyttelee kaikenlaista, eli huomauttelee muita milloin mistäkin, sen huonommin hän kestää itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.
No hyvä jos huomautellaan. Toivottavasti ystävälliseen sävyyn.
Se on varmaan vahinko. Ehkä ovat kyllästyneet jonkun hajuun totaalisesti ja pääsee suusta ulos. Voisi hienotunteisemmin yrittää? Aina ei ole pakko sanoa kaikkea suoraan tai voi pysyä hiljaa. Joskus joku heippalappu jossa kohtelias tekstimuotoilu tai ei mene sinne missä ärsyttää. Aspergerit asia erikseen, voi möläyttää, joillakin asperger-äiti. Alkoholi voi joillakin lisätä töksäyttelyä tai stressi. Liikaa ihmisiä yhdessä paikassa? Ei oikein sovi suomalaiselle.
Valkosipulin hajusta ei saisi huomauttaa, sillä valkosipulia pitää saada syödä. Mutta jos on joku sellainen asia että esim aina haisee hieltä, niin sitten. Jos on laittanut paljon hajusteita niin sitten voi sanoa tuntemattomallekin.
Totta. Onhan se vähän outoa, että aikuiset ihmiset sanovat päin naamaa, että oletpa sairaan näköinen, oletko pahoinvoiva. Tai oletpa pahan näköinen, voitko huonosti. Minulla on pieni vamma, joka aiheuttaa tuon lievän poikkeavuuden. Mutta joidenkin ihmisten jatkuva huomauttelu on aika ihmeellistä. Sen ymmärtää vielä jotenkin, että huomauttaa kerran. Mutta että joka kerta tavatessa pitää todeta, että oletpas pahan näköinen... Toisaalta saattaahan näillä huomauttelijoillakin olla vaikka henkinen vamma, joka aiheuttaa ymmärtämättömyyttä. Ei kukaan meistä ole toisen yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Onhan se vähän outoa, että aikuiset ihmiset sanovat päin naamaa, että oletpa sairaan näköinen, oletko pahoinvoiva. Tai oletpa pahan näköinen, voitko huonosti. Minulla on pieni vamma, joka aiheuttaa tuon lievän poikkeavuuden. Mutta joidenkin ihmisten jatkuva huomauttelu on aika ihmeellistä. Sen ymmärtää vielä jotenkin, että huomauttaa kerran. Mutta että joka kerta tavatessa pitää todeta, että oletpas pahan näköinen... Toisaalta saattaahan näillä huomauttelijoillakin olla vaikka henkinen vamma, joka aiheuttaa ymmärtämättömyyttä. Ei kukaan meistä ole toisen yläpuolella.
No ei tietenkään pidä huomautella asioista mille ei voi mitään. Eikä kenenkään kehoa pidä komentoida. Kehorauha ihmisille. Ulkonäkö vaikuttaa aivan liikaa asioihin ja se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään pidä huomautella asioista mille ei voi mitään. Eikä kenenkään kehoa pidä komentoida. Kehorauha ihmisille. Ulkonäkö vaikuttaa aivan liikaa asioihin ja se on väärin.
Juu, ei pitäisi, mutta tätä tapahtuu todella, todella usein. Ja ei lasten keskuudessa eikä nuorten, vaan ihan aikuisten, 40-vuotiaista ylöspäin. Ehkä hämmentävintä onkin juuri se, että ikäryhmät, joiden kuvittelisi olevan jotenkin elämänviisaita ja ymmärtäviä, ovat juuri päinvastoin käyttäytyviä. Kyse ei edes ole sellaisesta asiasta, että olisin syönyt itseni suureksi. En vain yksinkertaisesti voi sille poikkeukselle yhtään mitään.
Tarhaikäiseltä (3-5vuotias) voi vielä odottaa spontaania möläyttelyä ja sormella osoittelemista, mutta terveen aikuisen käytökseen se ei kuulu, olipa sitten kuinka herkkä ja sensitiivinen tahansa. Varhaiskasvatuksen kylkeen taidetaan nykyisin tarvita myös aikuiskasvatusta. Ihan vanhaa kunnon tapakasvatusta.
Mistä näitä kommentin alaspeukuttajia löytyy, varmaan myös viette istumapaikan raskaana olevilta ja tönitte puörätuolilla kulkevia