Mummo läpsi 8-v lasta
Lapsi oli mummolassa pari tuntia. Lapsi vaativa ja kiukuttelee paljon, ei kuitenkaan mikään ns. erityislapsi sanan varsinaisessa merkityksessä. Lapsi halusi mennä ulos, mutta mummo ei antanut. Kun ei uskonut, veti hiuksista ja läpsi pari kertaa käsille ja jaloille. Mitä mieltä??
Kommentit (67)
luen teidän viestejä, toivon että suurimmalla osalla teistä ei ole omia lapsia. ei hyvänen aika sentään...mitenkään ei voi lapsen lyömistä perustella!! se on rikos!!vaikka olisi adhd, onko se muka joku syy läpsiä ??tai ettei lapsi totellut? ei ihme että suomessa lapset voi niin huonosti..itku.
Katsokaas, laki on laki mutta terveen järjen sanelema käytäntö voi olla jotain ihan muuta.
Niin lasten kasvatuksessa, liikenteessä tai ihan millä elämänalalla hyvänsä.
Joku noudattaa onnessaan kaikkia pykäliä ja toinen "soveltaa"...
Minä sovellan.
luen teidän viestejä, toivon että suurimmalla osalla teistä ei ole omia lapsia. ei hyvänen aika sentään...mitenkään ei voi lapsen lyömistä perustella!! se on rikos!!vaikka olisi adhd, onko se muka joku syy läpsiä ??tai ettei lapsi totellut? ei ihme että suomessa lapset voi niin huonosti..itku.
Ei missään nimessä lasta saa vetää hiuksista eikä läpsiä. Ei myöskään nimitellä eikä haukkua. Usein mummut väsyvät liikaa lapsenlapsen ( lasten lapsien) seurassa. Jo 70-vuotias väsyy aikalailla, silloin myös hermot menee. Aikuiset, koskien myös mummoja pitää ottaa vastuu käyttäytymisestään lapsen kanssa. Luulisi että pari tuntia mummo kuitenkin voisi pysyä rauhallisena. Mummon olisi pitänyt mennä "jäähylle" esim toiseen huoneeseen, parvekkeelle ....Tiedän tilanteen, lapsenlapseni on myös vaativa, itsepäinen ja itsenäisyyteen opetteleva 7-vuotias. Kun lapsen hoitohuki on vähän pitemmänpuoleinen ( päivä-pari-viikko) niin hermot ovat koetuksella. Lapsi on kyllä meille rakas. Muutaman kerran minä olen mennyt parvekkeelle jäähylle. Ehkä en ota lasta enää hoitoon viikoksi. 1-2- päivää ehkä sopii. Olen onnellinen että minulla on lapsenlapsi. Lapsen vanhempien ehdoilla mennään ja ehdottomasti tuomitsen kaikenlaisen pienenkin henkisen tai fyysisen väkivallan: nimittelyn, läpsimisen, lapsen aliarvioimisen ym...
Mitä tarkoittaa ei erityislapsi sanan varsinaisessa merkityksessä?
Nykyään lapsia ei saisi kurittaa mitenkään , ja kuiteinkin lapset ja nuoret voivat ennätyksellisen huonosti ja ovat väkivaltaisempia kun koskaan. Jännä yhtälö!
No on kyllä vakavasta asiasta kysymys. En jättäisi lasta tämän mummon hoiviin. Vaikka ymmärrän että hermot meni mummolla. Käytän sillä perheenä tai niin että joku aikuinen on mukana. Näin mummona itsekin en läpsisi en haukkuisi enkä vetäisi lasta hiuksista, vaikka hermot onkin joskus ihan tipalla mennyt. Silloin on mummon jäähyn aika.
Ei ole ok mutta samalla kysyn että mikä on syynä lapsen kiukuttelevaan ja vaativaan käytökseen? Kuinka kauan annat lapsen päättää miten toimitaan ja hyppiä aikuisen silmille?
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä vakavasta asiasta kysymys. En jättäisi lasta tämän mummon hoiviin. Vaikka ymmärrän että hermot meni mummolla. Käytän sillä perheenä tai niin että joku aikuinen on mukana. Näin mummona itsekin en läpsisi en haukkuisi enkä vetäisi lasta hiuksista, vaikka hermot onkin joskus ihan tipalla mennyt. Silloin on mummon jäähyn aika.
2010 lapsi ollut kahdeksan, nyt 15 vuotta vanhempi, eiköhän jo osaa lyödä takaisin
Ilkeälle lapselle ihan oikein, että edes mummo pitää hiukan kuria.
Vierailija kirjoitti:
No ei tosiaan ole hyväksyttävää kuten ei myöskään jo 8-vuotiaan huono käytös - miksi sitä pitäisi sietää? Kyllä 8- vuotiaalle pitää olla jo selvää mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Jokin on myös vialla jos lapsi kiukuttelee ja määräilee.
Toisn sanoen lapsi ei osaa käyttäytyä eikä ymmärrä kieltosanaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa ne kakaranne, niin ei tarvitse läiskiä mummon. 8 v pitää jo jotain ymmärtää, jos on jotain opetettu kotona
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapsia ei saisi kurittaa mitenkään , ja kuiteinkin lapset ja nuoret voivat ennätyksellisen huonosti ja ovat väkivaltaisempia kun koskaan. Jännä yhtälö!
Höpö höpö. Se, ettei osaa lasta kasvattaa kuin väkivallalla, kertoo enemmän siitä miksi on huonosti käyttäytyviä lapsia ja nuoria, sen käytösmallin he oppivat.
Tuokin lapsi on jo 23v, mitenköhän on elämä sujunut jos on pumpulissa kasvatettu?
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä lasta saa vetää hiuksista eikä läpsiä. Ei myöskään nimitellä eikä haukkua. Usein mummut väsyvät liikaa lapsenlapsen ( lasten lapsien) seurassa. Jo 70-vuotias väsyy aikalailla, silloin myös hermot menee. Aikuiset, koskien myös mummoja pitää ottaa vastuu käyttäytymisestään lapsen kanssa. Luulisi että pari tuntia mummo kuitenkin voisi pysyä rauhallisena. Mummon olisi pitänyt mennä "jäähylle" esim toiseen huoneeseen, parvekkeelle ....Tiedän tilanteen, lapsenlapseni on myös vaativa, itsepäinen ja itsenäisyyteen opetteleva 7-vuotias. Kun lapsen hoitohuki on vähän pitemmänpuoleinen ( päivä-pari-viikko) niin hermot ovat koetuksella. Lapsi on kyllä meille rakas. Muutaman kerran minä olen mennyt parvekkeelle jäähylle. Ehkä en ota lasta enää hoitoon viikoksi. 1-2- päivää ehkä sopii. Olen onnellinen että minulla on lapsenlapsi. Lapsen vanhempien ehdoilla mennään ja ehdottomasti tuomitsen kaikenlaisen pienenkin h
15 VUOTTA VANHA ALOITUS.
äitiäni, kun en jaksa sen jankutusta... On kumma kun moneen kertaan pitää sanoa samoista lastenhoitoon liittyvistä asioista (ihan kauniisti), eikä mene mummille kaaliin.