Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä/kokemuksia 2,5-vuotiaan muutosta uuteen kotiin ja päiväkotiin?

25.11.2006 |

Parin kuukauden päästä on edessä muutto uuteen kotiin. Samalla päiväkoti muuttuu. Miten pienen ihmisen muuttoa voisi helpottaa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. tosi hyvin. Tytär täytti 2 v heti muuttoviikon jälkeen. Meillä oli vanha ja uusi asunto käytössämme kk, kun tehtiin remppaa uudessa kämpässä. Ekaksi teimme vain työtä ja tytär oli mukana. Sitten viikon päästä otettiin pari leikkikalua mukaan ja jätettiin ne sinne seuraavalle kerralle. Aika pian tämän jälkeen ruvettiin puhumaan äidin ja isin huoneesta, mummon huoneesta (vierashuone) ja tyttäreen huoneesta. Kysyttiin missä ketäkin nukkuu. Jos hän huuteli että missä olemme niin vastasimme olohuoneessa jne. Viimeisellä viikolla oli jo paljon leikkikaluja uudessa paikassa, ja puhuimme jo kotona siitä että menemme uuteen kotiin.

Viimeiseksi pakkasimme tyttären leikkikalut laatikkoon (hän oli itse mukana) ja ensimmäiseksi laatikko vietiin häneen omaan huoneeseen uudessa kodissa. Muutenkin katsoimme että ainostaan hänen tavarat ja kalusteet olivat hänen huoneessa. Omassa sängyssä hän sai nukkua jo ekan yön uudessa kodissa. Muuten oli laatikoita jokaisessa huoneessa ja tosi kaaosta. Hänen huone laitettiin ekaksi kuntoon. Muuto meni tosi hyvin! Aluksi tytär jutteli aina että mennään uuteen kotiin kun tultiin kaupasta. Vaikka menemme vanhan kodin ohi silloin tällöinen hän vain näyttää vanhaa kotia ja sanoo että tuolla on vanha koti ja siellä asuu muita ihmisiä.

Tytär aloitti päiväkodissa myöskin tämän ' muutto-kuukauden' aikana. Parissa päivässä sekin lähti liikkeelle. Opet olivat ihmeessään miten hyvin se meni. Kerran ystävätär sanoi että hän on huomannut että kun paljon tapahtuu samaan aikaan niin ylensä lapsi ei niin välitä muutoksesta. He ovat usein sitten samalla ottaneet tutin pois, jättäneet vaipan jne. Luulen itse että on vain tärkeätä että antaa lapselle aikaa ja selittää koko ajan mitä tapahtuu. Pitää myöskin muistaa itse olla rauhallinen, pienokaiset kun heti huomaavat että stressaa ja silloinhan ne eivät halua muutosta arkipäivään.

Kyllä se hyvin menee, meilläkin on vielä paljon laatikoita kellarissa ;)

Astra

Vierailija
2/3 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi itseäkin, sama tilanne kun M@rkella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla kesti noin 2 viikkoa kotiutua uuteen kotiin. Tämän ajan hän pyysi vähintään kerran päivässä että mennään vanhaan kotiin. Hän saattoi myös protestoida uuden kodin parkkipaikalla ettei halua tänne. Meillä tilanne hieman rauhoittui kun kävimme muutama päivä muuton jälkeen tyhjässä vanhassa kodissa, hyvästelemässä. Onneksi päiväkoti ei muuttunut, vaikka kyllä sekin olisi varmasti sujunut ajan kanssa ihan hyvin.