Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten r- ja s-vikoja on niin paljon

Vierailija
22.03.2023 |

Puheterapeutin palveluista nipistetty. Vai mikä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on n-vika?

Sitä ei esiinny valkoisessa väestönosassa.

Vierailija
22/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lolalla on seksikäs ärrävika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli r-vika. En saanut puheterapiaa. 11-vuotiaana päätin, että se loppuu ja opiskelin ihan yksikseni ja ite.

Missä ajassa opit? 👍

Vierailija
24/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko aikuinen vielä oppia?

Vierailija
25/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi viallinen ilmoittautuu. Kävin puheterapiassa lapsena, mutta en silti oppinut. Eli vika minussa. Osaan puhua viittä eri kieltä, lukea, kirjoittaa ja laskea. Osaan soittaa pianoa, kitaraa, laulaa ja tanssia. Olen pärjännyt muutenkin elämässäni, työssä ja henkilökohtaisessa, ihan mukavasti kaikesta huolimatta. Kaikkia kirjaimia en osaa lausua oikein.

Vierailija
26/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koko peruskoulun puheterapeutilla R-vian takia. Kyllä sieltä osa tulee "oikein", mutta ei parantunut. Yksi syy r-vialle voi olla kielijänteen kireys.

Eipä asia minua haittaa, enkä hammaslääkärissä ollessa muista koko jänteestä. Jos jotakuta muuta haittaa, niin se on heidän ongelmansa.

Vierailija
27/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeuteista pulaa, eikä apua saa ajoissa, joissain kunnissa joutuu vuodenkin odotella, jossain tarjolla tyyliin pari käyntiä ison ryhmän kanssa yhdellä puheterapeutilla.

Itse kävin puheterapiassa 6 vuotta, ikävuodet 5-11v!!! Opetus oli integroitu päiväkidin/eskarin/koulupäivän yhteyteen. Silti en oppinut kunnolla r-kirjainta lausumaan, tosin oli tuosta puheterapiassa se apu että opin ns täryttömän ärrän, eli ärrävikani ei ole niin "paha" kuin alunperin oli :D

Muistaakseni loppujen lopuksi todettiin, että mulla on joku rakenteellinen vika miksen sitä opi. En muista tarkkaan. Hervottoman pitkä kieli ainakin on, liekö se ayy? :D

Kolmesta lapsestani kahdella (5v ja 4v) on ärrävika. Kuulemma mitään ei tehdä ainakaan ennen kouluun menoa. Kotona treenaavat isänsä kanssa, mun on ärrävikaisena melko turhaa "opettaa"heille kuinka se ärrä oikeaoppisesti lausutaan ...

Ja kyllä, minulle luettiin lapsena paljon, ja omille lapsilleni olen lukenut joka päivä vauvasta saakka. Älypuhelimia rai tabletteja lapsilla ei ole.

Vierailija
28/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisen lapsen r vikaan saatiin puheterapiaa koulun kautta, mutta toisen lapsen s vikaan ei. Sama koulu ja samaan aikaan. Mutta opettaja eri ja tämä toinen ope ei kuulemma ole edes havainnut tätä lapsen s vikaa. Tämä r vika saatiin korjattua vuodessa, mutta toisen lapsen s ei, vaikka sitä itse koitettu opettaa.

Vierailija
29/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko aikuinen vielä oppia?

Opettelin itsekseni 20-vuotiaana.

Vierailija
30/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli s-vika ja sain puheterapiaa ihan koululla silloin. Oma lapsi sai myös hetken apua pienenä toiseen puhevikaan, mutta se oli terveyskeskuksessa ja ajat olivat kortilla. Käytiin kuitenkin muutaman kerran ja oppi viasta eroon. Ihmettelen aikuisia ihmisiä, joilla on vielä aikuisena joku puhevika, vaikka silloin joskus (80-luvulla) terapiaa tarjottiin paremmin kuin nykyään. Viitseliäisyysden puutettako? Jotenkin uskottavuus vaikkapa politiikolta laskee, kun on paha puhevika.

Vierailija
31/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli s-vika ja sain puheterapiaa ihan koululla silloin. Oma lapsi sai myös hetken apua pienenä toiseen puhevikaan, mutta se oli terveyskeskuksessa ja ajat olivat kortilla. Käytiin kuitenkin muutaman kerran ja oppi viasta eroon. Ihmettelen aikuisia ihmisiä, joilla on vielä aikuisena joku puhevika, vaikka silloin joskus (80-luvulla) terapiaa tarjottiin paremmin kuin nykyään. Viitseliäisyysden puutettako? Jotenkin uskottavuus vaikkapa politiikolta laskee, kun on paha puhevika.

Voihan tietämättömyys, joskus puhevika johtuu jostakin suun rakenteellisesta viasta. Kireä kielijänne ja ylipitkä kieli on tämmöisiä. Tunnen r-vikaisia, jotka ravanneet puheterapiassa koko peruskoulun eivätkä oppineet ääntämään, myöhemmin selvinnyt heillä olevan rakenteellinen vika eli mahdoton oppia.

Vierailija
32/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrän kierrän orren ympäri,

ässän pistän taskuun.

Vierailija
33/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan tietämättömyys, joskus puhevika johtuu jostakin suun rakenteellisesta viasta. Kireä kielijänne ja ylipitkä kieli on tämmöisiä. Tunnen r-vikaisia, jotka ravanneet puheterapiassa koko peruskoulun eivätkä oppineet ääntämään, myöhemmin selvinnyt heillä olevan rakenteellinen vika eli mahdoton oppia.

Hieman ohis, mutta vauvalla kireä kielijänne voi aiheuttaa ongelmia imetyksessä, imuote on huono tjsp eli vauva ei saa tarpeeksi ravintoa, ellei tuota korjata. Tai sitten siirrytään tuttipulloon. . Olis mielenkiintoista tietää onko nykyään imetys niin epäsuosittua, ettei näitä kireitä kielijänteitä huomata koska vauvat vetää korviketta pullosta, sit myöhemmällä iällä ilmenee puheviat.

Vierailija
34/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, onko puhevikoja muka jotenkin erityisen paljon nykyään? Linkki tutkimukseen??

Vierailija
35/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä siinä on ettei ihminen osaa puhua?

Vierailija
36/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä siinä on ettei ihminen osaa puhua?

On niitä paljon.

Vierailija
37/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli s-vika lapsena pakotettujen oikomishoitojen takia. Se hampaiden asento, johon olin tottunut, muutettiin, eikä julkisella puolella hommaa viety täydellisesti loppuun. Että kiitos vaan.

Vierailija
38/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman kielenjänteen leikkausta moni r-vika ei parane, monet perinnöllisiä. Kireä kieenjänne on helppo leikkaus. Ärrän oppii sen jälkeen heti, jos syynä on ollut kireä jänne.

Vierailija
39/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei oikein voi syyttää puheterapeutteja, enemmän laiskoja vanhempia.

Puheterapiaa voi vaikka ostaa etänä ihan itse. Lapsen kans harjoittelu kotona on avainasemassa kunhan puheterapeutti sulkee pois kireän kielijänteen tms esteet.

On ärräryhmiö joihin voi hakeutua.

Vanhemmat haluaa että terapeutti tulee ja korjaa vian. Ei tule, ei kukaan terapeutti tapaa lasta sitä 5 krt vko kun pitäisi harjotella.

Joku kysyi voiko aikuisena oppia. Vastaus on että kyllä voi.

Vierailija
40/42 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli steinerkoulussa puheopetusta 80-luvulla, mutta se olisi pitänyt hoitaa hienovaraisemmin, ettei yhtäkkiä joku vain hae luokasta. Opettaja tosin oli kielitaidoton ilmeisesti osaksi. Oma opettaja teki myös puheharjoituksia ja laulu. Onko jollakin suussa vika tai neurologinen, vai onko se vain puheopetuksesta kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi