Miksi nuoret valittavat, että ei ole töitä tarjolla? Kyllä tekevälle aina töitä löytyy sanon minä
Ennen mentiin vaikka raksalle kysymään, että mitä voi tehdä ja siitä alkoi työura. Nytkin siskonpoika vain makaa kotona ja valittelee, että ei päässyt syksyllä yliopistoon eikä töitäkään löydy. No kyllä varmasti löytyy, jos lähtee hakemaan!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raksalle ei enää pääse jos ei ole koulutusta ja tusina erilaista korttia jotka on uusittava 1-2 vuoden välein.
Valtio on tietoisesti lähtenyt vaikeuttamaan ihmisten työllistymistä, ja tässä on seuraus.
Kyse ihan työturvallisuudesta ja hyvä niin. Hankkikaa nuoret ne kortit, katsotaan sitten.
Ensiksi pitäisi päästä sisään johonkin yritykseen, koska yritykset järjestävät ja maksavat ne korttien hankkimiset. Työttömänä ei voi hankkia niitä kortteja.
Työttömänä voi kortin hankkia, tosin siitä joutuu itse vähän maksamaan.
Miksi kukaan maksaisi tyhjästä? Sillä kortilla kun ei mitään tee ennen kuin on se työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuorille pitää olla tarjolla:
- 4 päivän työviikko
- mental health day-saikkua vähintään 2 kertaa kuukaudessa
- etätyötä 80%
- 2500€ palkkaa nettona
Itsellä melkein tuollainen työ ollut jo viitisen vuotta. Ainut ero, että etätyö on 100% ja saikkua en ole pitänyt (saisin toki, jo hakisin).
N39
Mä katson nuoriksi kyllä 20-30v:t
Mun vävyni kertoi juuri että heidän ravintolassaan (Hki keskusta) on 5 paikkaa auki salissa ja keittiössä. Mutta ketään ei saada, välillä tulee joku notkumaan viikoksi-kahdeksi - mutku ei vaan jaksa.....!
Eikä palkka edes ole huonoimmasta päästä, 14e tunti
Töitä löytyy mutta ei palkanmaksajia. Meillekin saa tulla siivoamaan koska tahansa - palkkana työnilo ja kehut hyvintehdystä työstä. Kyllä sillä jo viikon elää.
No mulle kelpais ihan 1000e/kk palkkaa käteen,
4pv/vko mikä vaan hanttihomma.
Ehdot on että
-pääsen työpaikalle jalalla (ei ole varaa autoon ja täällä landella ei liiku julkisia kuin kerran päivässä, mihinkään uusimaalle ei todellakaan oo varaa muuttaa ilman lottovoittoa)
-palkka maksetaan SOVITUSTI eikä niin että tilille tulee palkkapäivänä jotain jos tulee, tai ettei ylitöistä maksetakaan mutta niitä vaaditaan jäämään tekemään
-työhön perehdytetään kunnolla
-työnantaja ei järjestä ylläreitä kuten todella usein keikkahommissa käynyt, eli että alkava työvuoro ilmoitetaankin vasta saman päivän aamuna ja sitten Puhutellaan kun vuoroon ei mitenkään pääse jalkaisin 50km päähän (medgroup harrastaa tätä oman kokemukseni mukaan harmillisen usein)
-mahdollisuus kunnolliseen työterveyshuoltoon tarvittaessa
-työnohjaus
Ei ole minusta kummalliset vaatimukset mutta suurtaulouskeittiössä, koulusiivoojana, hoiva-avustajana, lastenohjaajana sekä hotellisiivoojana nuo kaikki rimani on järjestään alitettu.
Ainainen vähäisestä palkasta stressaaminen on aivan kamalaa elämää enkä minä nuorena mitään ansiosidonnaisia voi edes saada.
Terveisin nuori ja työnantajiin pettynyt
Aloittaja on joku eläkkeellä oleva setämies, joka elää tukkijätkä-aikakautta. Kyllä sitä töitä löytyy kun hänenkin nuoruudessa löytyi. Siitä vaan seisoskelemaan tehtaan portille. Vaikka ojia kaivamaan lapiolla.
Tai sitten pelkkä trolli. Niin väsynyttä jargonia.
Todellakin tekevälle löytyy. Lähipiirissäni kaikki nuoret tekevät töitä niin paljon kuin vaan haluavat opiskelunkin lomassa. Ja heitä suorastaan anellaan. Hyvät on työkokemukset kertyneet ja ovat oppineet vaikka mitä, vaikka ei juuri sitä opiskeltavaa alaa olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin tekevälle löytyy. Lähipiirissäni kaikki nuoret tekevät töitä niin paljon kuin vaan haluavat opiskelunkin lomassa. Ja heitä suorastaan anellaan. Hyvät on työkokemukset kertyneet ja ovat oppineet vaikka mitä, vaikka ei juuri sitä opiskeltavaa alaa olisikaan.
Sama kokemus meillä. Nuoret olleet töissä 16-17 v alkaen opiskelujen lomassa ja kesäisin. Omasta asenteesta kiinni. Ravintola-alalla riittää töitä, sanoin kaupanalalla. Ovat aloittaneet vuokrafirmoissa ja kun työkokemusta kertynyt sopivassa ja mieluisasta paikassa, ovat jatkaneet samassa paikassa tarvittaessa kutsuttavina työntekijöinä, mikä sopii opiskelijoille hyvin. Työtä on tarjolla ennemmän kuin ehtivät tehdä.
Hyvää työkokemusta ja tottakai raha motivoi. En usko, että jäävät koskaan kotiin laiskottelemaan sosiaalituilla
Töitä löytyy tosiaan aina. Ei välttämättä siltä alalta mistä tykkää. Itse aloitin siivoushommista ja edelleen teen niitä hommia. Helppo päästä ja töitä löytyy melkein jokaiselta kylältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus meillä. Nuoret olleet töissä 16-17 v alkaen opiskelujen lomassa ja kesäisin. Omasta asenteesta kiinni. Ravintola-alalla riittää töitä, sanoin kaupanalalla. Ovat aloittaneet vuokrafirmoissa ja kun työkokemusta kertynyt sopivassa ja mieluisasta paikassa, ovat jatkaneet samassa paikassa tarvittaessa kutsuttavina työntekijöinä, mikä sopii opiskelijoille hyvin. Työtä on tarjolla ennemmän kuin ehtivät tehdä.
Hyvää työkokemusta ja tottakai raha motivoi. En usko, että jäävät koskaan kotiin laiskottelemaan sosiaalituilla
No niin minäkin tein nuorena paljon töitä. Mutta niin vain olen nyt 4v laiskotellut kotona. Kukaan ei palkkaa enää yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Töitä löytyy tosiaan aina. Ei välttämättä siltä alalta mistä tykkää. Itse aloitin siivoushommista ja edelleen teen niitä hommia. Helppo päästä ja töitä löytyy melkein jokaiselta kylältä.
Ei löydy. Täälläkin 10 avointa paikkaa ja kaikkiin tarvitaan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin minäkin tein nuorena paljon töitä. Mutta niin vain olen nyt 4v laiskotellut kotona. Kukaan ei palkkaa enää yhtään mihinkään.
Siis meidän nuoret, 18-23 vuotiata, tekevät töitä opiskelun ohella. Ei ole kyse jostain vuosien takaisesta tilanteesta. Töitä on tarjolla enemmän kuin ehtivät tehdä.
Mitä töitä olet hakenut/ valmis tekemään? Asutko kenties jollain pienellä paikkakunnalla missä vähemmän työtä tarjolla?
Ennen pääsi satamaan töihin, kun ilmestyi paikalle. "Työsuhde-etuna" pääsi kaupoille merimiesten kanssa. Nykyään on portit ja vartijat estämässä työntekoa.
Olen harkinnut Kokoomuksen äänestämistä. Tämän ketjun perusteella huomaa taas kuin paljon on saamattomia, työtä vieroksuvia ihmisiä jotka ajattelevat, että on ok jäädä kotiin vuoksikausiksi. Se on paljon kiinni omasta halusta ja asenteesta. Töitä on tekeville ihmisille tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meidän nuoret, 18-23 vuotiata, tekevät töitä opiskelun ohella. Ei ole kyse jostain vuosien takaisesta tilanteesta. Töitä on tarjolla enemmän kuin ehtivät tehdä.
Mitä töitä olet hakenut/ valmis tekemään? Asutko kenties jollain pienellä paikkakunnalla missä vähemmän työtä tarjolla?
No niin ne sinunkin nuoret voi vuosien kuluttua laiskotella kotona. Katsos kun ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.
Haen ihan mitä tahansa työtä mitä voisin tehdä. Eli en tietenkään hae mitään lääkärin paikkaa.
Kyllähän töitä löytyy, siitähän ei ole kyse.
R-kioski kauppiaista on näköjään ollut iät ja ajat krooninen pula, puhelinmyyjä, provisiopalkkaisia myyjiä, "free lancer yrittäjiä", yms...yms...
nämä työpaikat odottaa edelleen uusia tekijöitä (ja ihmetelläänkö yhdessä miksi kysyntä ja tarjonta ei kohtaa ja samat paikat on ollut haussa vuosi kaudet)
Aloittaja on varmaan taas joku Marjatta 75V :/
Työttömänä voi kortin hankkia, tosin siitä joutuu itse vähän maksamaan.