Minkä takia kelan tukien veroprosentti on niin iso?
Lapsenhoidon tukea saa muutaman satasen ja siitä menee 25% veroa. Olen ymmärtänyt että veroprosenttia voi muuttaa vain tuota suuremmaksi, jos palkan veroprosentti on normaalisti isompi. No mä oon aina ollut niin pienipalkkainen että veroprosentti on paljon alhaisempi kuin tuo 25%. Eipä tässä oo varaa hoitaa pientä lasta kotona kun kaikki on laskettava eurojen tarkkuudella ja neljästä sadasta menee satanen veroa :( töihin siis ja lapsi täyteen tupattuun päiväkotiin
Kommentit (26)
Sillä hoidetaan verovähennykset joita saa palkasta eikä tukirahoista.
Ennakonpidätysprosentti ei ole sama kuin lopullinen veroprosentti. Kela varmaan on tehnyt linjauksen sen vuoksi, että monilla on myös palkka- ym tuloja tukien lisäksi ja haluaa osaltaan varmistaa, että ennakot ovat riittävät.
Olen olettanut että se liittyy siihen että iso osa niistä tuista on tarkoitettu väliaikaisiksi ja veroprosentti heijastelee pidemmän aikavälin oletettua ansiotasoa. Saathan sä ne sitten palautuksina jos näin ei ole.
Tee muutosverokortti, niin todennäköisesti veroprosentti pienenee.
Syy on se, että toimeentulotuki asiakas saa takaisin sen maksamansa veron ja hieman päälle, mutta jos sinulla on puoliso joka tienaa niin se verotettu osa tuesta menee takaisin valtiolle. Näin puoliso hoitaa elatusvastuunsa heikommin tienaavasta puolisosta.
Tuleehan ne ylimääräiset veronpalautuksena takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Minimi veroprsentti sosiaalituelle on 20% Se täytyy vähintään maksaa. Sosiaalitukia verotetaan eri metodilla kuin palkka tai eläketuloja.
Myös julkisen puolen "palkat" voisi verottaa saman suhteisilla veroprosentilla koska samasta laarista nekin rahat tulevat.
Siihen ei ole laskettu tulonhankkimisvähennystä?
Tukien verotus on iso, koska bruttotuet on saatava näyttämään isoilta EU:hun päin.
Suomi on saanut useita huomautuksia riittämätyömästä sosiaaliturvasta verrattuna elinkustannuksiin.
Suomessa tuet eivät ole liian isoja, vaan palkat liian pieniä.
Etuuksille voi hakea pienemmän veroprosentin. Joskin liian pientä ei kannata hakea, voi kostautua myöhemmin. Tiedän että yksi asiakas oli järjestänyt sosiaalietuukisen veroprosentin 40% suuruiseksi jotta saisi perustoimeentulotukea enemmän. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista vaan häntä kehotettiin laskemaan prosenttia tuolle normaalille tavanomaiselle tasolle. 15-20% lienee vielä tarkoituksenmukainen. Joiltakin menee vain 7% mutta tämä voi olla jo matala ja aiheuttaa myöhemmin hankaluuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Minimi veroprsentti sosiaalituelle on 20% Se täytyy vähintään maksaa. Sosiaalitukia verotetaan eri metodilla kuin palkka tai eläketuloja.
Se on sitä kuuluisaa niinsanottua keppiä ;)
Jos et töitä tee ei syömäänkään pidä. :D
Yhteiskunnan ihmiset on jaettu lohkoihin joilla ei ole samoja oikeuksia ja velvollisuuksia se on sitä ns demokratiaa. :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontukea ei ainakaan veroteta "eri metodilla".
vero.fi:
"Kotihoidon tuki maksetaan sille vanhemmalle tai muulle huoltajalle, joka lasta pääasiallisesti hoitaa ja se on hänen veronalaista ansiotuloaan. Kela toimittaa maksamastaan kotihoidon tuesta ennakonpidätyksen päätoimen palkan pidätysprosentin mukaan, kuitenkin aina vähintään 25 prosentin suuruisena."
Koska kun äänestäjille kerrotaan, että työttömyyskorvaukset maksavat 3,4 miljardia vuodessa, todellinen summa onkin 20% pienempi.
Työmarkkinatukeen saa haettua helposti muutosverokortin, mulla on nyt 14%.
Minä en ole maksanut vuosiin veroja työmarkkinatuestani. On ollut täydet määrät kotitalousvähennystä ja erästä toistakin, joten olen mennyt nollille. Samoin miehelläni täydet vähennykset. Joten mulle ihan sama vaikka olis 60%, kun voin ottaa vähennyksiä niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukeen saa haettua helposti muutosverokortin, mulla on nyt 14%.
Mä laitoin viime vuonna kuukaudeksi nollille ja sen jälkeen 15,5%. Tänä vuonna sama.
Vierailija kirjoitti:
Koska kun äänestäjille kerrotaan, että työttömyyskorvaukset maksavat 3,4 miljardia vuodessa, todellinen summa onkin 20% pienempi.
Asumistukihimmeli maksaa 2,5 miljardia vuodessa.
Asiaa voisi alkaa korjaamaan:
a) Poistamalla vuokrankorotuksesta kieltäytymisen irtisanomisperusteena.
b) Laittaa vuokranantajalle aina sen irtisanoessa takuuvuokran suuruisen sopimuksenpurkukorvauksen.
Seurauksena:
a) Asumistukikustannusten automaattikorotushimmeli pysähtyisi.
b) Takuuvuokrat pienenisi ja olisi helpompi sopeuttaa asumista tarpeen ja työtiulanteen mukaan.
c) Asumiskustannukset kääntyisi laskuun.
Koska sosiaalietuuteen ei kohdistu niitä verotuksellisia vähennyksiä, joita ansiotuloihin kohdistuu.
Se on sitä BKT:n kasvua.
Siirretään rahaa taskusta toiseen ja sanotaan, että taas on kasvanut.