Olen ollut alle vuoden työkkärin asiakkaana ja nyt jo lopen väsynyt ja stressaantunut
Olen päälle parikymppinen osa-aikatöissä käyvä nuori ja alan olemaan lopen uupunut jatkuvaan stressiin, jonka työkkäri aiheuttaa. Jatkuvasti mietin, olenko muistanut ilmoittaa työkkäriin hakemani työpaikat, milloin ne taas soittaa yllättäen, pääsenkö vastaamaan, jos en pääsekkään, tuleeko karenssia. Lista on loputon kaikista stressin aiheista. Hoidan kyllä velvollisuuteni työttömänä, mutta silti asia stressaa ja ahdistaa jatkuvasti. Olisihan se mukavaa saada kokopäivätyö ja irtautaua työkkäristä, mutta ei kukaan halua palkata. Osa-aikatyönkään palkka ei yksinään riitä elämiseen, joten tukia on pakko nostaa.
Politiikot haluavat halpaa työvoimaa ulkomailta, mutta meitä suomalaisia ei haluta työllistää. Pelottaa tämän maan tulevaisuus ja se, että joudun olemaan vain osa-aikatyössä eläkeikään asti, jos koskaan edes pääsen eläkkeelle. Olen aidosti huolissani tämän maan tulevaisuudesta.
Kommentit (62)
Olen itsekin siinä tilanteessa, että teen osa-aikatöitä ja työkkäri soittelee. Ihan aidosti en ymmärrä, että mitä ne haluaa. Olen hakenut kokoaikatyötä ja en ole saanut. Eikö tämän pitäisi olla parempi vaihtoehto, kuin kokonaan työttömyys? Viimeksi tuli jotain vihjailua siitä, että tämä mun työnteko ehkä estäisi työnteon. En ihan pysynyt perässä ajatuksenjuoksussa, mutta pelko ja hämmennys jäi. Että mitä teen väärin tässä? Ja mullehan tulee karenssi jos lopetan?
Hommaa eläke parin vuoden feikkauksella, silloinkin saa tehdä töitä mutta peruselintaso on taattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, mille sinusta tuntuu. En itsekkään ymmärrä, miksi tänne halutaan työvoimaa ulkomailta, vaikka meillä on 250 000 työtöntä työnhakijaa Suomessa. Ihan älytöntä.
Koska mielenterveysongelmainen ja alkoholisoitunut 58-vuotias Jaska ei nyt vaan voi olla teho-osaston hoitaja tai vaka-opettaja, vaikka kuinka haluaisimme. Tuskin mitään muutakaan kuin korkeintaan kokemusasiantuntija.
Ei tänne ulkomailta mitään teho-osaston hoitajia tai vaka-opettajia haluta, vaan siivoajia, vanhuspalveluiden lähihoitajia ja rakennustyöläisiä.
Oikeasti, Suomen poliittinen eliitti haluaisi, että suomalaiset työttömät muuttaisivat pois maasta, ja tänne tulisi ulkomailta "paremmat" työttömät tilalle.
Niin, että Suomeen tulisi työvoimaa, joka suostuu ottamaan töitä vastaan sellaisella palkalla kuin he itse tuottavat. Siistijät tuovat jonkun verran työhyvinvointia ja lisäävät muiden työntekijöiden ajankäyttöä oleellisiin asioihin, siksi ovat tuottavia. Rakennusalan työntekijät tuovat paljonkin hyvää ja ovat tuottavia. Valtion ja kunnan leivissä olevat työntekijät kun eivät tuota rahallista hyötyä työnantajalleen niin miksi niitä pitäisi palkkaa enemmän? Ihan jo yrityksen perus asia on tuottaa voittoa omistajilleen. Miksi samaa ei voi olla valtion ja kunnan leivissä, vaan niissä saa olla täysin suojatyöpaikoissa ilman tulosvastuuta tai muutakaan vastuuta. Viime aikoina on ollut hyvä, että on vihdoin alkanut nousemaan noita hoitajien väärinkäytöksiä julkisuuteen niin huomataan, ettei se sisarhentovalkoinen olekaan mikään riistetty työntekijä. Veteliä ja valehtelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin siinä tilanteessa, että teen osa-aikatöitä ja työkkäri soittelee. Ihan aidosti en ymmärrä, että mitä ne haluaa. Olen hakenut kokoaikatyötä ja en ole saanut. Eikö tämän pitäisi olla parempi vaihtoehto, kuin kokonaan työttömyys? Viimeksi tuli jotain vihjailua siitä, että tämä mun työnteko ehkä estäisi työnteon. En ihan pysynyt perässä ajatuksenjuoksussa, mutta pelko ja hämmennys jäi. Että mitä teen väärin tässä? Ja mullehan tulee karenssi jos lopetan?
Tähän mäkin törmäsin jo vuosia sitten, harmi ettei työkkärin asenne ole siis parantunut. Eivät niin millään suostuneet tajuamaan että olin osarina hyvin sesonkiluontoisessa työssä, työnmäärän tasaamalla koko vuodelle olisi ollut varmasti liki täydet tunnit, mutta painottuivat tietyille kuukausille niin ei kelvannut. Ja vaikka vähän vajaaksi olisi jäänytkin niin pääsin jalan kulkemaan tähän työpaikkaan, eli olisin jäänyt miinukselle jossain kokoaikatyössä joka olisi vaatinut auton hankkimisen, vain sellaisia paikkoja oli silloin auki, ei joskus kyllä niin mitään järkeä niillä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ruksia netissä se kohta missä sinulla ei ole puhelinta. Näin joudut käymään ehkä kerran vuodessa paikanpäällä lätisemässä. Silloinkin voi esittää sairasta ja köhiä ja yskiä niin pääsee äkkiä ulos sieltä huoneesta.
Olet lukenut aivan liian paljon av-palstaa, jos luulet saavasi karenssia, kun et vastaa. Sieltä tulee ensin ilmoitus, että sinulle soitetaan klo xx.
Siksi olet osa-aikatyössä kun sinulle maksetaan kuitenkin vielä parempaa palkkaa kuin kokoaikatyöllistetylle maahanmuuttajalle, heitä käytetään hyväksi 8h työssä, siksi sinua ei ole vara palkata kokoaikatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Olet lukenut aivan liian paljon av-palstaa, jos luulet saavasi karenssia, kun et vastaa. Sieltä tulee ensin ilmoitus, että sinulle soitetaan klo xx.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että onko siinä mahdollisuutta siirtää tuota aikaa? Jos se ei sovi, kun työtönkin voi olla viemässä lastaan neuvolaan tai vaikka jopa työhaastattelussa juuri silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että onko siinä mahdollisuutta siirtää tuota aikaa? Jos se ei sovi, kun työtönkin voi olla viemässä lastaan neuvolaan tai vaikka jopa työhaastattelussa juuri silloin.
Mulle ei oo koskaan ilmoittaneet milloin soittavat. Jossain välissä luki, että otetaan yhteyttä johonkin päivämäärään mennessä, mutta ei otettu, myöhemmin päivämäärää siirrettiin ilman eri ilmoitusta. Sitten yhtäkkiä soittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun he eivät nykyisin edes ilmoita tarkkaa yhteydenottoaikaa. Milloin soittaa 5kk lomalla ollut asioista mitään tietämätön työkkäri lehmä ja milloin sossunakka joka ei osaa edes esitellä itseään puhelun alussa. Minä olin muutama kuukausi sitten sairaalassa käden kipsauksessa sekä monta päivää jatkuneessa vatsataudissa tipassa, ja työnhaku katkesi siinä parin tunnin aikana suitsait. Sain vittuiltua tarpeeksi, jottei karenssia tullut ja työkkärin emäntä laittoi työnhaun voimaan seuraavana päivänä.
Onko sulla koulutus jollekin alalle?
Tsemppiä ap ja kumppanit!
Olen ollut pitkäaikaistyöttömyyden takia (joka johtuu mielenterveysongelmista, joita ei hoideta kunnolla) kuntakokeilussa viimeiset kaksi vuotta eikä ole mitään hyvää sanottavaa. Olen ollut aktiivinen, hakenut itse kuntoutuskartoitukseen + sinne päässyt, hakenut lääkäriltä todistuksia tilanteestani jne. ja mikä on lopputulos? Se, ettei yhtään mikään ole muuttunut: olen edelleen pitkäaikaistyötön. En ole vieläkään kuntoutuspalveluiden parissa (olin jo pääsemässä, kunnes omalääkäri perui itse tekemänsä lähetteen- ei, ei hajuakaan mikä logiikka tässä oli). Mutta kahden vuoden ajan kahdelle byrokraatille on maksettu siitä hyvästä, että "hoitavat" asioitani, toki muidenkin asiakkaiden ohella.
Yli kuukausi sitten jätin yhteydenottopyynnön, siihen ei olla vieläkään vastattu. Olen kyllä saanut viestin, että virkailija palaa asiaan kunhan tulee lomalta, mutta aika pitkä loma näyttäisi olevan. Mikäs siinä lomaillessa, veronmaksajien rahoilla...minä en pääse edes sinne kuntoutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alettiin jossain vaiheessa pommittaa ihan sikana työkkärin puolelta.. Olen 30v joten varmaan johtuu iästäni sillä äitiäni ei pommitettu yhtään, kertoi. Mua painostettiin osallistumaan kaikkiin valmennuksiin ja jouduin johonkin typin asiakkaksi. Se nainen halusi soitella N. 3 viikon välein ja yritti saada minua kuntouttavaan ja työharjoitteluun kassalle. Sairastuin jatkuvasta painostuksesta ja hain sairaslomaa uupumuksesta. Nyt ei ole työkkäri ottanut yhteyttä kolmeen kuukauteen.
No miten pystyisit olemaan töissä jos tuosta jo uuvuit?
Miksi kaikkien pitäisi elää palkkaorjuudessa? Raataa vuosikaudet, jotta rikkaat voisivat olla vielä rikkaampia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ruksia netissä se kohta missä sinulla ei ole puhelinta. Näin joudut käymään ehkä kerran vuodessa paikanpäällä lätisemässä. Silloinkin voi esittää sairasta ja köhiä ja yskiä niin pääsee äkkiä ulos sieltä huoneesta.
Kannattaa laittaa risat haisevat vaatteet päälle ja jättää hiukset kampaamatta eikä haittaa yhtään, jos naamassa on likaa. Hampaistakin voi osan mustata ja opetella sellainen typerä kestohymy.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, mille sinusta tuntuu. En itsekkään ymmärrä, miksi tänne halutaan työvoimaa ulkomailta, vaikka meillä on 250 000 työtöntä työnhakijaa Suomessa. Ihan älytöntä.
No taidat olla hieman tyhmä. Ulkomailta halutaan ihmisiä sellaisiin töihin joihin suomalaiset ei halu tai mihin heillä ei riitä kyvyt
Eikö sulle työnhakuvelvoite ole 1 haku per 3 kuukautta? Mulla ainakin on noin, koska osa-aikatyö. Ja riittää jos kysyy lisätöitä nykyiseltä työntantajalta. Ite laitan yleensä avoimen hakemuksen johonkin random paikkaan, enkä edes kattele avoimia paikkoja (koska en halua vaihtaa työtä). Hakemuksenkin teen vain niin että kirjoitan yhden sähköpostin sinne firmaan, ei mitään erillisiä hakemuksia ja ceeveitä.
Ja mulle tulee aina pari viikkoa ennen te-toimiston soittoa tekstari jossa ilmoitetaan tarkka päivämäärä ja kellonaika soitolle. Eikö sinulle tule tällaista?
Olet väärällä alalla, jos ei muuta ole tarjolla kuin osa-aikatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alettiin jossain vaiheessa pommittaa ihan sikana työkkärin puolelta.. Olen 30v joten varmaan johtuu iästäni sillä äitiäni ei pommitettu yhtään, kertoi. Mua painostettiin osallistumaan kaikkiin valmennuksiin ja jouduin johonkin typin asiakkaksi. Se nainen halusi soitella N. 3 viikon välein ja yritti saada minua kuntouttavaan ja työharjoitteluun kassalle. Sairastuin jatkuvasta painostuksesta ja hain sairaslomaa uupumuksesta. Nyt ei ole työkkäri ottanut yhteyttä kolmeen kuukauteen.
No miten pystyisit olemaan töissä jos tuosta jo uuvuit?
Miksi kaikkien pitäisi elää palkkaorjuudessa? Raataa vuosikaudet, jotta rikkaat voisivat olla vielä rikkaampia?
Miksi muitten pitäisi raataa ja elättää laiskoja lorvijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun he eivät nykyisin edes ilmoita tarkkaa yhteydenottoaikaa. Milloin soittaa 5kk lomalla ollut asioista mitään tietämätön työkkäri lehmä ja milloin sossunakka joka ei osaa edes esitellä itseään puhelun alussa. Minä olin muutama kuukausi sitten sairaalassa käden kipsauksessa sekä monta päivää jatkuneessa vatsataudissa tipassa, ja työnhaku katkesi siinä parin tunnin aikana suitsait. Sain vittuiltua tarpeeksi, jottei karenssia tullut ja työkkärin emäntä laittoi työnhaun voimaan seuraavana päivänä.
Mikset ilmoittanut olevasi sairauslomalla? Oisko ollut liian yksinkertainen vaihtoehto sulle?
Ai ihanko mitä töitä vain ikinä haluaa? Jos minä vaikka haluaisin nanoteknologian tutkijan töitä, saisinko niitä nopeasti vuokravirman kautta? Koulutus tälle alalle löytyy.