Ymmärrätkö tällaista näkemystä (koskee yhteenmuuttamista)?
Parin tavatessa naisella oma talo lainoineen mies asuu vuokralla. Mies muuttaa naisen luo. Menevät naimisiin ja tekevät avioehdon. Mies maksaa puolet juoksevista kuluista PLUS puolet lainanlyhennyksestä. Ja tämä on siis se mitä en ymmärrä, että osallistuu tuohon lainanmaksuun. Nainen perustelee tuota sillä, että on sama mitä menisi vuokran maksuun, ja että aina jos asuu jossain niin maksaa asunnon omistajan asuntolainaa.
Mun mielestä tuo mies on vain harvinaisen tyhmä.
Kommentit (49)
No se "puolet lainanlyhennyksestä" voi olla tosi hyvä diili. Asuu mukavasti tilavassa talossa vaikka samalla summalla saisi itse vain yksiön jostain. Esimerkiksi. Vaikea tietysti sanoa tietämättä kyseisiä summia ja asuinpaikkaa.
En pitäis hyvänä ideana, mutta jos vastikettakaan ei ole ja se miehen osuus on huomattavasti pienempi kuin vuokra olisi, niin en ihmettele, että suostuu. Oma päätöshän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No erossa mies kyll ei puolia talosta saa kerta naisen nimissä jos talo on. Kannattaisi sen pyytää oma nimi talokirjoihin jos ny pahin kävisi ja ero tulisi.
Ties miten kauan ja paljon nainen on sitä taloaan jo maksellut. Mikä oikeus miehellä olisi nyt tulla ottamaan siitä puolet itselleen?
Kai oman osuutensa saa vaatia jostain mistä maksaakin! Selvästi sulta ei saa!
No ei todellakaan saa! Tyhmähän mäkin olisin, jos nyt jollekin jannulle tästä asunnosta puolet antaisin vain siksi, että maksaa puolet jostain kämäsestä lainanlyhennyksestä!
Omasta osuudesta puhutaan vasta siinä vaiheessa, jos mies todellakin OSTAA itselleen osuuden siitä talosta/asunnosta.
No setvi sitä sitten oikeudessa kun tulee riita että mitä erossa saa! Sinne vaa Karen!
Mitä sä sekoilet? Sehän on harvinaisen selvää, että jos yhteen muuton jälkeen ero tulee, niin asunto on minun. Samoin kalusteet, jotka olen ostanut ja omistan on minun. Miehen tavarat on miehen. Ei siinä ole mitään selvitettävää. Varsinkaan missään oikeudessa.
Mutta sä vaikutat olevan sellainen ihminen, että sä et edes pystyisi mitään asiallisesti puhumaan saati selvittämään erotilanteessa, oli tilanne kuinka selkeä ja yksinkertainen hyvänsä.
Jos oikeuden selvityksen mukaan mies on osallistunut asunnon rahoitukseen niin siitä huolimatta että talo on vain sinun nimissäsi joudut maksamaan. Näin se vaan on. Yleensä tilanne on vaan toisinpäin ja kyllä vaan naiset ovat saaneet osansa erotessa kun ovat maksaneet miehen nimissä olevaa asuntoa.
No Karen varmaa äkkiä möisi asunnon äkkiä ja muuttaisi muualle mistä ei ex löydä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No erossa mies kyll ei puolia talosta saa kerta naisen nimissä jos talo on. Kannattaisi sen pyytää oma nimi talokirjoihin jos ny pahin kävisi ja ero tulisi.
Ties miten kauan ja paljon nainen on sitä taloaan jo maksellut. Mikä oikeus miehellä olisi nyt tulla ottamaan siitä puolet itselleen?
Kai oman osuutensa saa vaatia jostain mistä maksaakin! Selvästi sulta ei saa!
No ei todellakaan saa! Tyhmähän mäkin olisin, jos nyt jollekin jannulle tästä asunnosta puolet antaisin vain siksi, että maksaa puolet jostain kämäsestä lainanlyhennyksestä!
Omasta osuudesta puhutaan vasta siinä vaiheessa, jos mies todellakin OSTAA itselleen osuuden siitä talosta/asunnosta.
No setvi sitä sitten oikeudessa kun tulee riita että mitä erossa saa! Sinne vaa Karen!
Mitä sä sekoilet? Sehän on harvinaisen selvää, että jos yhteen muuton jälkeen ero tulee, niin asunto on minun. Samoin kalusteet, jotka olen ostanut ja omistan on minun. Miehen tavarat on miehen. Ei siinä ole mitään selvitettävää. Varsinkaan missään oikeudessa.
Mutta sä vaikutat olevan sellainen ihminen, että sä et edes pystyisi mitään asiallisesti puhumaan saati selvittämään erotilanteessa, oli tilanne kuinka selkeä ja yksinkertainen hyvänsä.
Jos oikeuden selvityksen mukaan mies on osallistunut asunnon rahoitukseen niin siitä huolimatta että talo on vain sinun nimissäsi joudut maksamaan. Näin se vaan on. Yleensä tilanne on vaan toisinpäin ja kyllä vaan naiset ovat saaneet osansa erotessa kun ovat maksaneet miehen nimissä olevaa asuntoa.
Niin ja jos ottaa naisen tai miehen kanssaan asumaan asuntoon joka on sinun ostamasi ja haluat että tämä henkilö maksaa asumisestaan vuokraa, on tehtävä virallinen vuokrasopimus ja joudut maksamaan veroja siitä saamastasi vuokrasta. Silloin tietenkään vuokranmaksaja ei saa maksetuista vuokristaan mitään takaisin jälkeenpäin eikä voi vedota siihen että on lyhentänyt lainaa. Ihan liian moni luulee että yhden omistamassa omistusasunnossa voi asua kaksi aikuista joista toinen maksaa "vuokraa" omistajalle ilman virallista vuokrasopimusta ja veroilmoitusta. Tilanne ei ole siis sama kuin jos kaksi ihmistä maksaa kumpikin osansa asunnosta jossa ovat kummatkin vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaseksiko sen miehen pitäs saada asua? Ei pelkkä sähkö ja vesimaksu riitä vuokraksi
Eihän hän ole vuokralla, vaan asuu kumppaninsa kanssa yhdessä.
Just tällaisten juttujen takia en halua muuttaa yhteen, kun se nykyisin tuntuu olevan niin vaikeaa. Menee maku koko hommasta, kun siitä tehdään joku vuokrasuhde ja aletaan laskea hyötyjä ja kuluja. Mieluummin asun erillään ja nautin seksistä, romantiikasta ja parisuhteesta.
Jos halua osan kiinteistöstä nimiinsä se pitää ostaa rahalla tai lainalla ja tehdä juridiset paperit. Pitää olla mukana kaupanvalvoja.Sen jälkeen haetaan lainhuutoa asialle.
Kyllä minäkin ottaisin sen puolet lainanlyhennyksestä vähintään, että on varaa kunnostaakin kämppää joskus.
Eipä se tosin minulla lyhennys ole kuin 200e, en tosiaan köyhänä ottaisi siivelle jotakuta joka hädin tuskin kulutustaan maksaa, jos puolet juoksevista kuluista.
Taloudellista väkivaltaa naiselta miestä kohtaan.
Naiset? Haluatteko sanoa jotakin?