Muistisairas täti
Miten te muut muistisairaan läheiset olette saaneet alkuvaiheessa apua/hoitoa läheiselle?
Meillä siis se tilanne, että tätini käytös muuttui viime syksynä. Lapseton ihminen, ollut aina minulle läheinen, ns toinen äiti. Ensin tuli kummalliset ajatukset ja sitten ihan avoin vainoharhaisuus, esim minulla on päihdeongelma, epäilyä työpaikan suhteen (käynkö töissä ja jos käyn, varastanko sieltä jotain). Näitä tuli pari kertaa, sitten tuli alakuloisuus, itkuisuus ja ahdistuminen kaikesta. Valittelua, ettei enää jaksa elää ja vihjailua siitä, että ottaa lääkkeitä liian isoja määriä. Viime viikolla alkoi taas uusi kierros vainoharhaisuutta, uhkasi soittaa työnantajalle sekä varoittaa miestäni touhuistani (epäilee nyt, että minulla sivusuhde). Itse pitää käytöstään täysin normaalina ja epäilyjään asiallisia. On myös riehunut kaupassa (hermostui kassalle) niin, että vartijat puuttuivat tilanteeseen, tämäkin oli kaikki vartijoiden syytä.
Ongelmana tässä on se, että on muuten täysin skarppi ja kaikki muistitestit esim MMSE menee ongelmitta läpi. Osaa keskustella vieraiden ihmisten kanssa ajankohtaisista asioista. Minua ei suostu ottamaan lääkärille mukaan, pää on kuulemma kunnossa, kun on tästä lääkärin kanssa puhunut (en tiedä, onko). Painottaa usein, että ei ole dementiaa, koska pystyy seuraamaan uutisia, ei hukkaa avaimia yms sellaista, joka normaalisti mielletään muistisairaan ongelmaksi.
Ikää 80 vuotta ja takana yksi lievä aivoinfarkti, muuten varsin terve täti. Olen yrittänyt soittaa apua terveyskeskuksesta, mutta siellä nostettiin kädet pystyyn, että mitään ei voi oikein tehdä. Viimeksi täti uhkasi viime viikolla hyökätä vahvasti perhettäni kohtaan, jos puutun hänen asioihinsa vielä.
Noh, on siitä lähtien ollut estettynä puhelimessa.
Kommentit (27)
Lähtökohtaisesti lapsettomalla katsotaan sisarukset lähiomaiseksi. Hän voi itse nimetä jonkun lähiomaiseksi muuten on"muu läheinen henkilö". Lakia tästä ei ole vaan kyseessä on enempi käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö joku siivoamassa kodin ja muutenkin auttamassa jos tarvii apua asioihin, vai tekeekö itse kaiken? Saisko jotain apua lähimmäisiltä?
Ei tarvitse mitään apua, fyysisesti erittäin hyvässä kunnossa. Hoitaa kaikki asiansa itsenäisesti.
Täällä on epäilty virtsatieinfektiota, mutta siitä ei ole kyse, se(kin) tutkittu, viimeksi pari viikkoa sitten.
Olen lähiomainen, täti on lapseton.
-Ap
Et ole lähiomainen sen vuoksi että tädilläsi ei satu olemaan puolisoa tai omia lapsia.
Huoli-ilmoituksesta ei ole paljoa apua. Tätisi tulee raivoamaan ja kostamaan sinulle, koska ilman muuta käsittää, kuka on ilmoituksen tehnyt.
Sitä paitsi sosiaali-ja terveysviranomaiset ensiksi vain soittavat tädillesi. Ei sen kummempaa ja tämä voi kieltäytyä tapaamisesta tai ottamasta apua vastaan.
Ehkä kannattaisi olla yhteydessä hänen oma lääkäriinsä tai oma hoitajaan terkkarissa.
Jätä täti rauhaan. Miksi kiusaat vanhaa ihmistä. Liika auttaminen on tunkeutumista toisen asioihin. Perintöäkö toivot. Elä omaa elämääsi. Minäkin olen katkaissut välit niihin ihmisiin jotka neuvovat minua-vaikka en ole heidän neuvojaan pyytänyt!
Jos hän hoitaa kaikki asiansa itsenäisesti vielä 80v niinkuin mainitsit ei hän mielestäni muistisairaalta vaikuta
Vierailija kirjoitti:
Jätä täti rauhaan. Miksi kiusaat vanhaa ihmistä. Liika auttaminen on tunkeutumista toisen asioihin. Perintöäkö toivot. Elä omaa elämääsi. Minäkin olen katkaissut välit niihin ihmisiin jotka neuvovat minua-vaikka en ole heidän neuvojaan pyytänyt!
Olen aina ollut tätini kanssa läheinen ja lähentymistä on tapahtunut etenkin äitini kuoleman jälkeen.
Olemme nähneet säännöllisesti ja soitelleet paljon ja hän on ollut mukana mm lasteni synttäreillä.
Nyt tilanne on muuttunut, yhteydenpito tädin puolelta on vuoroin vainoharhaista, hyökkäävä, uhkailevaa tai sitten itkuista ja kuolemaa toivovaa. Viimeksi minua uhkailtiin juristilla (en tiedä, mikä oli aiheena) ja täti sanoi myös soittavansa työnantajalle ja kertovansa faktoja minusta. Kaiken tämän kokee itse asiallisena ja järkevänä käytöksenä.
-Ap
Ei tarvitse mitään apua, fyysisesti erittäin hyvässä kunnossa. Hoitaa kaikki asiansa itsenäisesti.
Täällä on epäilty virtsatieinfektiota, mutta siitä ei ole kyse, se(kin) tutkittu, viimeksi pari viikkoa sitten.
Olen lähiomainen, täti on lapseton.
-Ap