Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairas täti

Vierailija
20.03.2023 |

Miten te muut muistisairaan läheiset olette saaneet alkuvaiheessa apua/hoitoa läheiselle?

Meillä siis se tilanne, että tätini käytös muuttui viime syksynä. Lapseton ihminen, ollut aina minulle läheinen, ns toinen äiti. Ensin tuli kummalliset ajatukset ja sitten ihan avoin vainoharhaisuus, esim minulla on päihdeongelma, epäilyä työpaikan suhteen (käynkö töissä ja jos käyn, varastanko sieltä jotain). Näitä tuli pari kertaa, sitten tuli alakuloisuus, itkuisuus ja ahdistuminen kaikesta. Valittelua, ettei enää jaksa elää ja vihjailua siitä, että ottaa lääkkeitä liian isoja määriä. Viime viikolla alkoi taas uusi kierros vainoharhaisuutta, uhkasi soittaa työnantajalle sekä varoittaa miestäni touhuistani (epäilee nyt, että minulla sivusuhde). Itse pitää käytöstään täysin normaalina ja epäilyjään asiallisia. On myös riehunut kaupassa (hermostui kassalle) niin, että vartijat puuttuivat tilanteeseen, tämäkin oli kaikki vartijoiden syytä.

Ongelmana tässä on se, että on muuten täysin skarppi ja kaikki muistitestit esim MMSE menee ongelmitta läpi. Osaa keskustella vieraiden ihmisten kanssa ajankohtaisista asioista. Minua ei suostu ottamaan lääkärille mukaan, pää on kuulemma kunnossa, kun on tästä lääkärin kanssa puhunut (en tiedä, onko). Painottaa usein, että ei ole dementiaa, koska pystyy seuraamaan uutisia, ei hukkaa avaimia yms sellaista, joka normaalisti mielletään muistisairaan ongelmaksi.

Ikää 80 vuotta ja takana yksi lievä aivoinfarkti, muuten varsin terve täti. Olen yrittänyt soittaa apua terveyskeskuksesta, mutta siellä nostettiin kädet pystyyn, että mitään ei voi oikein tehdä. Viimeksi täti uhkasi viime viikolla hyökätä vahvasti perhettäni kohtaan, jos puutun hänen asioihinsa vielä.
Noh, on siitä lähtien ollut estettynä puhelimessa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus sosiaaliviranomaiselle

Vierailija
2/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ei olekaan muisti vaan vanhuusin mielenterveysongelma. Oma tätini sairastui skitsofreniaan vasta oltuaan vuosia eläkkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appeni meni niin vainoharhaiseksi ja sekavaksi että soitin ambulanssin. Siihen saakka oli raivostunut ja häätänyt meidät pois kodistaan kun olimme kertoneet että ollaan huolestuneita hänen terveydestään ja muististaan. Pisti ensin kampoihin ampparihenkilökunnalle, mutta nämä saivat papan suostuteltua kyytiin. Paljastui pitkälle edennyt muistisairaus. Eli jos ei muu auta niin seuraavan sekavuus- /agressiotilanteen aikana soita 112.

Vierailija
4/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoverenkiertohäiriöt aiheuttaa tuollaisia oireita. Joillekin voi puhjeta alzheimer.

Vierailija
5/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ei olekaan muisti vaan vanhuusin mielenterveysongelma. Oma tätini sairastui skitsofreniaan vasta oltuaan vuosia eläkkeellä.

skitsofreniaan sairastutaan nuoruusiällä,siinä n.30v viimeistään. Ollut jotain muuta.

Vierailija
6/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksilla sekavuuden taustalla saattaa olla virtsatietulehdus.

Vierailija
7/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa häntä tutkittavaksi, niin eipä siinä paljoa pysty tekemään, kun itsemääräämisoikeus on niin vahva. Niin kauan kun ei ole vaaraksi itselleen tai muille, niin pystyy kieltäytymään lähes kaikesta. Tuota huoli-ilmoitusta voi yrittää, mutta jos on skarppi, niin eipä hekään mitään tee. Lääkärille voit yrittää saada tiedoksi sinun huolesi, että voi katsella noita huolenaiheitasikin käynnillä, muttei hän mitään sinulle voi ilmoitella tai kertoa, jos tätisi ei siihen lupaa anna.

Noista uhkauksista voit ottaa yhteyttä viranomaisiin ja sitä kautta voi lähteä jotain purkautumaan. Samoin, jos on todella sekava, niin voi soitella hätänumeroon akuutissa tilanteessa.

Vierailija
8/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki joo, mutta ei selitä sitä, että mielialat vaihtelee näin rajusti itsetuhoisuudesta täyteen vainoharhaisuuteen. Myös kuolemanpelko vahvasti läsnä ja erilaisten somaattisen oireiden vuoksi juoksee viikottain lääkärissä.

-ap

Vierailija
9/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkkeitä itse ottaa liian isoja määriä? Oisko jotain lääke sivuvaikutuksia tädillä?

Vierailija
10/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun iäkkäällä isälläni sekavan käytöksen takana oli pitkään jatkunut virtsatietulehdus, kun vein hänet lääkäriin. Lääkityksen jälkeen hänestä tuli aivan normaali isä.

Vierailija
11/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauhoita teidän puhelu ja selvitä, miten sen voi lähettää lääkärille. Tämä todentaisi lääkärille selvästi sen, että jotain on oikeasti vialla.

Vierailija
12/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkkeitä itse ottaa liian isoja määriä? Oisko jotain lääke sivuvaikutuksia tädillä?

Viimeksi viime viikolla uhkaili, että ottaa parasetamolia liikaa, niin että särky loppuu kokonaan.

-ap

Vierailija
13/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauhoita teidän puhelu ja selvitä, miten sen voi lähettää lääkärille. Tämä todentaisi lääkärille selvästi sen, että jotain on oikeasti vialla.

Olen miettinyt tätä. Tukisi hyvin kertomusta ja onhan minulla myös kaikki tädin lähettämät harhaiset viestit myös tallella.

Sen päätin, että seuraavan puhelun tullessa soitan 112.

-Ap

Vierailija
14/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi viime viikolla uhkaili, että ottaa parasetamolia liikaa, niin että särky loppuu kokonaan.

-ap

Mitä kipuja? Päänsärkyä vai muuta? Onko lääkäri tutkinut kivut?

Vierailija
15/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mitä kipuja? Päänsärkyä vai muuta? Onko lääkäri tutkinut kivut?

Täti käy viikottain lääkärissä erilaisten somaattisen vaivojen vuoksi. Paljon on kuvattu, tutkittu, näytteitä otettu, mutta mitään syytä ei löydy. Ja näillä akuuttikäynneillä ei lääkärit/hoitajat ehdi keskittyä kokonaistilanteeseen.

Vierailija
16/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä. Tukisi hyvin kertomusta ja onhan minulla myös kaikki tädin lähettämät harhaiset viestit myös tallella.

Sen päätin, että seuraavan puhelun tullessa soitan 112.

-Ap

voit joutua vastuuseen tuollaisesta. Sinulla pitäisi olla lupa hoitaa hänen asioitaan.koska et ole lähiomainen. Ota yhteyttä sos.viranomaiseen.

Vierailija
17/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun iäkkäällä isälläni sekavan käytöksen takana oli pitkään jatkunut virtsatietulehdus, kun vein hänet lääkäriin. Lääkityksen jälkeen hänestä tuli aivan normaali isä.

VTI:tä veikkaan minäkin, työn puolesta lukemattomia kokemuksia siitä kuinka ikäihminen sekoaa ihan totaalisesti päästään virtsatieinfektion vuoksi.

Vierailija
18/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en suosittele. Ei lääkäri tiedä varmasti kuka on kyseessä ja kuka on äänitteen tuoja. Eikö puhelun äänittäminen ole myös kiellettyä nykyisin? Ei tälläistä noin vain saa tehdä.

Vierailija
19/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki joo, mutta ei selitä sitä, että mielialat vaihtelee näin rajusti itsetuhoisuudesta täyteen vainoharhaisuuteen. Myös kuolemanpelko vahvasti läsnä ja erilaisten somaattisen oireiden vuoksi juoksee viikottain lääkärissä.

-ap

Voi selittyä myös virtsatietulehduksella, jos pitkittynyt. Meidän mummo tuli "hulluksi" ja juuri samanlaista käytöstä. Harvoin muistisairaus tulee nopeasti.

Vierailija
20/27 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö joku siivoamassa kodin ja muutenkin auttamassa jos tarvii apua asioihin, vai tekeekö itse kaiken? Saisko jotain apua lähimmäisiltä?