Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosioireiden kehittyminen

Vierailija
20.03.2023 |

Miten vaihdevuosioireet (yleensä) kehittyvät? Esim. alkavatko kuumat aallot lievinä harvakseltaan ja sitten pahenevat ja tihenevät vai kerrasta paita märkänä monta kertaa päivässä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/7 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä tähän vastausta? Kiinnostaisi myös...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi vastata kuin omasta kokemuksestani, mutta mulla oireet alkoivat pikkuhiljaa. Tuli sellaisia lyhyitä kuumia aaltoja silloin tällöin. Menivät aika nopeasti ohi (noin minuutissa), eivätkä olleet mielestäni kovin pahoja. Paidat ovat pysyneet kuivina, lähinnä nenän päältä ja otsasta olen joutunut pyyhkimään hikeä. Näitä kuumia aaltoja tuli aina välillä milloin missäkin tilanteessa ja milloin mihinkin aikaan vuorokaudesta jo jokusen vuoden ajan (jo ennen kun menkat jäi pois), mutta eivät muodostuneet ongelmaksi asti, vaikka noin vuosi sitten niiden esiintyminen alkoi ehkä hieman lisääntyä. Sen sijaan tässä myös noin vuoden sisällä alkoivat hiipuvat estrogeenimäärät aiheuttaa mulla unettomuutta. Gyne ehdotteli jo viime vuoden elokuussa että voisin kokeilla hormonikorvaushoitoa pelkästään sen unettomuuden takia, mutta halusin vielä odottaa. Mutta koska unettomuus vain paheni ja aloin olla jatkuvasti väsynyt, päätin nyt alkuvuodesta että kokeilen hormonikorvaushoitoa. Niinpä marssin takaisin gynelle ja sain reseptin hormonilaastareille. Niitä olen nyt käyttänyt kaksi kuukautta ja nukun ehdottomasti paremmin nyt. Kuumia aaltoja saattaa tulla joskus edelleenkin, mutta paljon harvemmin kuin ennen. Toistaiseksi olen ollut tyytväinen laastareihin enkä ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Myös migreeni iskee harvemmin nyt, kun viimeisen vuoden (ennen laastareita) migreenejä oli lähes joka viikko, välillä monena päivänä viikossa. Mutta tosiaan, nämä ovat hyvin yksilöllisiä asioita, tämä oli mun kokemus. :)

N51 (edelliset menkat 1 v 4 kk sitten) 

Vierailija
4/7 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oikeastaan pahimmat oireet ennen kuin menkat loppui. Nyt menkat ollut poissa reilut 2v ja ongelma lähinnä ihon kuivuminen ja nukkumisen ongelmat. Hiki tai kuumat aallot on ihan ohi

Vierailija
5/7 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen ymmärtänyt, niin oireet ja niiden voimakkuus ovat erittäin yksilöllisiä. Mitä merkitystä sillä on, miten asiat menivät jollain toisella, kun ei se mitään omista vaihtareista ennusta? Kysy sukusi naisilta, koska geeneistähän tämäkin on pitkälle kiinni.

Mulla on vielä menkat joka kuukausi eikä kuumia aaltoja. Nukkuminen sen sijaan on ollut huonoa jo vuoden pari.

N52

Vierailija
6/7 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksilöllistä. Minulla ei ollut minkäänlaisia oireita. Ikää on nyt 64v. Kuukautiset loppuivat 39-vuotiaana kun kohtu poistettiin.

Odotin ja ja odotin milloin ja miten ne oireet alkavat. Näinkin voi käydä. Ei ole ollut äidin puoleista sukua elossa, niin en ole voinut kysyä keneltäkään miten meidän suvussa menevät.

Vierailija
7/7 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi se saattaa olla sellaista aaltoilua, oireita tulee ja menee. Myöhemmin oireet olivatkin itsellä jo päivittäisenä riesana, ja aloitin hormonikorvaushoidon, joka on pitänyt ne paremmin aisoissa. Nukkumattomuus oli itsellä se pahin oire, mutta toisaalta olen säästynyt täysin aivosumulta, joka osalla oireilee pahasti. Kuumia aaltoja tulee yöllä nukkuessa, mutta enää en edes herää niihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan