Onko hapankaali auttanut teillä suoliston bakteerikannan parantamiseen?
Melkein vuorokaudessa rasiallinen mennyt.
Söin eilen ja tänään. Yritän parantaa sokerilla ja teollisilla valmisteilla sekä alkoholilla pilattua bakteerikantaa.
Olenhan nuo jättänyt melkein kokonaan pois ja paljon kasviksia syönyt. Hapankaalin kyllä kuumensin pannulla, toivottavasti silti siihen jäi hyviä bakteereja flooralle.
Ehkä aloitan maitohappobakteerit? Mikä teillä on auttanut?
Kommentit (61)
Just ostin 5kg tonkan A-luonnonjukua
Itse syön jogurttia säännöllisesti. Vatsa kiittää. Mutta myös kuidut on oleellisen tärkeitä. Täysjyväviljasta sekä kasviksista.
Älä nyt herranjumala kuumenna sitä!
Vierailija kirjoitti:
Voit syödä myös asidofilus tuotteita ja jugurteja
Minulla menee nykyään maustamattomasta jogurtista esim turkkilaisesta tai kreikkalaisesta vatsa ihan pehmeälle ripulille. Sellaista vauvan kakkaa.
Liian heviä tavaraa tämän hetkiselle suolistolle.
Ennen pystyin kyllä syömään ja söinkin usein marjojen kanssa, silloin siis ennen kuin aloin pilaamaan masennuksen kourissa terveyttäni. -ap
Hapankaalissä ei mitään erikoisia bakteerikantoja ole jugurteissa paljon enemmän.
Hapankaali voi monesti olla käsitelty niin että sen bakteerit ovat kuolleet.
Minua kiinnostaisi Kimchi vai miten se kirjoitettiin, kuulemma sisältää hyviä bakteereja ja probiootteja. Onko sitä kukaan kokeillut ja jopa tehnyt itse?
Omenaviini tai -siiderietikkaa veteen aamulla. Myös suolakurkut ja esimerkiksi smetana,viili/luonnonjogurtti auttaa. Onhan viljat myös pois ruokavaliosta?
Mulla auttoi kun jätin viljat pois, ruokaan etikkaa ja pätkäpaasto. Ei pieretä tai turvota.
Vihrrpirtelöt emäksisöi. Sitruunat myös hyviä
Juureen leivottua leipää
Kasviksia
Kai sinulla on oma kasvimaa jota kaivelet
Tallinnassa myytiin ainakin aikaisemmin hapankaalia isoista tynnyreistä. Oli edullista ja hyvää.
Suolakurkuissa mielellään "venäläisiä" tai vähintään sellaisia maustekurkkuja joissa ei ole sokeria .
Ei mikään yksittäinen tuote tee taikoja. Kokonaisuus pitää olla perusterveellinen. Kuituja pitää saada myös tarpeeksi, täysjyvästä, kasviksista, palkokasveista jne.
Vierailija kirjoitti:
Omenaviini tai -siiderietikkaa veteen aamulla. Myös suolakurkut ja esimerkiksi smetana,viili/luonnonjogurtti auttaa. Onhan viljat myös pois ruokavaliosta?
Okei, kiitos! Ehkä tuo on kuurina ihan ok mutta muuten hampaat ei ehkä pidä etikan juomisesta.
Aion kuitenkin kokeilla tuota :)
Smetanaa voisin lisätä kylmänä lämpöisen ruoan päälle välillä. Viljoja en syö, huh ne tekee minulle ihan hirveää. Vatsaa turvottaa, nälättää koko ajan jne. Ei ole minun juttu mutta herkkupäivät erikseen, silloin tällöin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi Kimchi vai miten se kirjoitettiin, kuulemma sisältää hyviä bakteereja ja probiootteja. Onko sitä kukaan kokeillut ja jopa tehnyt itse?
Pikakimchiä oon tehny. Sillä kannattaa ainakin aloittaa, paljon helpompaa tehdä.
Kombucha on myös hyvää suolistolle
Olen melkein koukussa Rasilaisen hapankaaliin. En ensin voinut sietää sitä ja nyt voisin melkein elää sillä. En sitten tiedä onko se miten suolistoystävällinen. Ajattelin jossain vaiheessa alkaa itse tekemään hapankaalia.
Voit syödä myös asidofilus tuotteita ja jugurteja