Paljon puhutaan siitä että yhteiskunnan pitäisi lisätä mielenterveyspalveluita. Eikö ennemmin pitäisi ehkäistä mielenterveyden häiriöitä? (Hoitamisen rinnalla toki)
Eikö olisi tehokkaampaa puuttua syyhyn kuin hoitaa valtavaa sairastuneiden määrää? Lisätä nuorten harrastuksia ja tukea ja pienentää koululuokkia. Tukea yhteisöllisyyttä ja terveitä elintapoja. Tukea lapsiperheitä.
Jos iso osa väestöstä on uupuneita, masentuneita tai ahdistuneita niin ei mikään määrä mielenterveystyötä saa kaikkia parannettua.
Totta kai hoitoa pitäisi myös lisätä.
Kommentit (38)
Kovien arvojen "niskasta kiinni"-huutelijoille vaikka bataatti suuhun että hiljenevät. Sitten niska tyhjäksi kaikesta ja vapaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi yksinäisyys, kotiin jääminen, vähäinen liikkuminen ja epäsäännölliset elintavat altistavat ongelmille.
Samoin liiallinen työstressi ja koulustressi.
Mitä ehdotat ratkaisuksi? Vuorotyökieltoa ja pakkoliikuntaa ryhmässä?
Varmaan maailman kaksi stressaavinta asiaa, säännöllinen työaika ja ryhmäliikunta. Tekisin itsarin jos noin pitäisi elää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täs yhteiskunnassahan kaikki perustuu vaan siihen että lätkästää pilleri kouraa ja annetaan olla, lääketeollisuus nauttii
Kukaan ei koskaan puhu mistään millä voitaisiin ENNALTAEHKÄISTÄ asioita tai omalla toiminnalla parantaa omaa oloa esim...
Kerro sitten millä ennaltaehkäistä tai saada ihmiset muuttamaan omaa toimintaansa. Äläkä sano, että "liikuntaa ja terveellistä ruokaa", vaan miten saadaan ihminen liikkumaan ja syömään terveellisesti.
No se lähtee ihan sieltä omista perheistä kaikki, vanhemmat on vastuussa... Se lähtee ihan kasvatuksesta kaikki ruokailutottumuksetkin ja kaikki... Vanhemmat vastuuseen.... Se on paha lähteä muuttamaan ihmistä joka on toiminut tietyllä tavalla vaikka 50 vuotta elämästään.
Vanhemmille sakkoja, jos lapsi on ylipainoinen?
Lasu ja tarvittaessa huostaanotto. Tosin lasu on suatanasta ja huostaanotto mafiamaista bisnestä, joka tuhoaa perheitä. Eli ei lasua, eikä huostaanottoa.
Noin, ongelma ratkaistu.
Masennuksen ja ylipäätänsä mielenterveysongelmien syyn korjaaminen vaatisi valtavia mullistuksia yhteiskuntaan joten en usko että niitä kyetään korjaamaan.
Huolettaa kyllä tuo että todella monet on masentuneita ja kärsii mielenterveysongelmista.
Ruotsissa on maailman eniten mt ongelmia väkimäärään nähden ja siellä joka päivä 3 alaikäistä päättää päivänsä.
Surullista mutta totta.
Olen itse jo nuoriaikuinen ja kärsin yksinäisyydestä,keskivaikeasta masennuksesta ja pelkään sosiaalisia tilanteita.
Olen mies
Minua on aina stressannut muut ihmiset, pakko oleminen jossain, asuminen yhdessä ( jopa lapsuuden perheeni oli liikaa olisin halunnut asua yksin jo aivan lapsesta asti) koulussa stressasi täysin turhat tunnit ja pakko sosiaalistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi yksinäisyys, kotiin jääminen, vähäinen liikkuminen ja epäsäännölliset elintavat altistavat ongelmille.
Samoin liiallinen työstressi ja koulustressi.
sen verran pitemmälle menisin että mikä taas altistaa näille?
Eihän tuohon voi antaa yksiselitteistä vastausta, kun syyt näille ovat aina yksilölliset ja monivaikutteiset.
Tarvittaisiin isompia tukia, kun niitä ollaan nyt kohta leikkaamassa.
Ruoan hinnat nousevat ja ihmiset tulevat syömään yksipuolisemmin ja epäterveellisemmin, ei ole varaa kokata hienoja aterioita.
Liikuntaharrastusten hinnat nousevat tai ovat jo nyt niin korkeat, ettei niihin ole pienituloisilla varoja. Toisaalta ne on tarkoitettu oikeasti liikunnallisesti lahjakkaille, ja "huonommat" savustetaan joukkueista ulos, vaikka olisi intoa harrastaa.
Koulukiusaamiselle ja etenkin nettikiusaamiselle pitäisi ihan oikeasti tehdä jotain. Mutta mitä ja kuka sen tekisi?
Terveydenhoitaja ja lääkäri pitäisi olla vakituisena kouluissa joka päivä, että masentuneet tai ahdistuneet potilaat voisivat sinne mennä. Monessakohan koulussa näin enää on?
Totuus on, että kaikesta on leikattu niin paljon, ettei mihinkään näistä muutoksista ole resursseja ja rahaa. Tulos on se, että nuoret voivat yhä huonommin. Näin on yhteiskunta valinnut asiat hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuostakin on varmaan tutkittua tietoa, että miten nuorten uupumista ja masennusta voisi ehkäistä. Mutta tehdäänkö niitä toimia? Hyödynnetäänkö tietoa?
Nuorten uupumuskortti käytetty.
Game over!
Vähemmän naisia -> vähemmän mt-ongelmia ja niistä ruikutusta, onnellisempi yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täs yhteiskunnassahan kaikki perustuu vaan siihen että lätkästää pilleri kouraa ja annetaan olla, lääketeollisuus nauttii
Kukaan ei koskaan puhu mistään millä voitaisiin ENNALTAEHKÄISTÄ asioita tai omalla toiminnalla parantaa omaa oloa esim...
Kerro sitten millä ennaltaehkäistä tai saada ihmiset muuttamaan omaa toimintaansa. Äläkä sano, että "liikuntaa ja terveellistä ruokaa", vaan miten saadaan ihminen liikkumaan ja syömään terveellisesti.
No se lähtee ihan sieltä omista perheistä kaikki, vanhemmat on vastuussa... Se lähtee ihan kasvatuksesta kaikki ruokailutottumuksetkin ja kaikki... Vanhemmat vastuuseen.... Se on paha lähteä muuttamaan ihmistä joka on toiminut tietyllä tavalla vaikka 50 vuotta elämästään.
No siinä tulee sitten taas yksi syömishäiriöinen nuori lisää, jonka mielenterveyttä pitää hoitaa. Olisi aika painajainen ajatella, että olen niin läski että vanhemmat joutuvat maksamaan sakkoa, ellen laihdu. Oli jo ihan tarpeeksi paha olla normaalipainoinen, mutta ei riittävän hoikka pikkutyttö, saati että olisin ollut lihava. Ja sain syömishäiriön, joka on seurannut koko elämäni.
Ehkäpä se painon tuijottaminen ei olekaan paras tapa huolehtia lapsen terveydestä? Ehkä voitasiin mieluummin keskittyä johonkin muuhun.
Ei tämä kiinnosta, on liian vaikea aihe. Samaan aikaan Vihreiden puoluetoimistolla:
Poliitikoilla on tärkeämpääkin tekemistä kuin suomalaisten hyvinvoinnista huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän naisia -> vähemmän mt-ongelmia ja niistä ruikutusta, onnellisempi yhteiskunta.
Vähemmän ruikutusta, mutta enemmän itsemurhia. Mies ei lääkäriin mene eikä kerro kenellekään miltä tuntuu. No, säästäähän siinä tietysti lääkärikulut ja miehen eläkkeet, jos nuorena kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Kovien arvojen "niskasta kiinni"-huutelijoille vaikka bataatti suuhun että hiljenevät. Sitten niska tyhjäksi kaikesta ja vapaus!
Minä vähensin taakkaani. Kotona sitä ei voi tehdä niin tein töissä. Palkkani ei riipu siitä millä tahdilla töitä teen ja paljonko stressaan. Harvalla palkka mihinkään muuttuu.
Jotenkin opiskelusta jäi päälle se että koitti koko ajan otsa hiessä pyrkiä parhaaseen. Ei tarvitse.
Se oikein onnistu, kun puolet on jo tästä palstasta päätelleen mielenterveyshäiriöisiä ja toisen puolen pitäisi sitten heitä hoitaa.
Täytyy itse yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ihmiset ovat ilkeitä. Sanoisin, että työpaikoilla ja koulussa, annetaan tilaa olla sellainen kun on. Kaikkien ei tarvitse olla jotain super ihmisiä. Kilpailu pois. Kunnioitus muita kohtaan. Vanhat kohteliaisuus säännöt takaisin ja tämä minä minä minä sivuun. Hyvät käytöstavat kaunistavat.
Haluan myös, että ihmiset alkavat ottaa itse itsestään vastuuta, se ei ole yhteiskunnan tehtävä. Jos olet ylipainoinen, ota liikunta tavaksi ja terveellinen ruoka, piristää kummasti. Jos olet alkoholiriippuvainen, lopeta juominen, vain sinä voit sen tehdä. Sama koskee huumeita. Olen huomannut, että Suomessa on paljon ihmisiä, jotka eivät ota vastuuta elämästään, miksi ihmeessä.
Itse olen aina ottanut vastuun itsestäni ja tekemisistäni, en ole heti käsi ojossa hakemassa apua, vaan käsittelen asioita itse. Ottakaa itseänne niskasta kiinni. Vain te ITSE voitte muuttaa suunnan.
Riippuvaisuus tarkoittaa juuri sitä, ettei sille pysty omin voimin tekemään juuri mitään. Pitäisi ensin tunnustaa se ongelma itselleen ja sitten hakea apua.
Jos pystyt lopettamaan esim. tupakoinnin ihan vaan päättämällä niin, et ole riippuvainen. Tai jos lopetat alkoholin juomisen vaan niin, ettet enää juo, niin et ole oikeasti ollut alkoholiriippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin isompia tukia, kun niitä ollaan nyt kohta leikkaamassa.
Ruoan hinnat nousevat ja ihmiset tulevat syömään yksipuolisemmin ja epäterveellisemmin, ei ole varaa kokata hienoja aterioita.
Liikuntaharrastusten hinnat nousevat tai ovat jo nyt niin korkeat, ettei niihin ole pienituloisilla varoja. Toisaalta ne on tarkoitettu oikeasti liikunnallisesti lahjakkaille, ja "huonommat" savustetaan joukkueista ulos, vaikka olisi intoa harrastaa.
Koulukiusaamiselle ja etenkin nettikiusaamiselle pitäisi ihan oikeasti tehdä jotain. Mutta mitä ja kuka sen tekisi?
Terveydenhoitaja ja lääkäri pitäisi olla vakituisena kouluissa joka päivä, että masentuneet tai ahdistuneet potilaat voisivat sinne mennä. Monessakohan koulussa näin enää on?
Totuus on, että kaikesta on leikattu niin paljon, ettei mihinkään näistä muutoksista ole resursseja ja rahaa. Tulos on se, että nuoret voivat yhä huonommin. Näin on yhteiskunta valinnut asiat hoitaa.
Terveelliseen syömiseen ei tarvita hienoja aterioita. Liikuntaa voi harrastaa ilmaiseksikin, lähteä yksin tai kaveriporukan kanssa lenkille tai harrastaa jumppaa ja nostella painoja joko ulkona tai jonkun kotona. Netistä löytyy vaikka mitä jumppaohjeita.
Mutta siitä olen samaa mieltä, että terveydenhoitajan pitäisi olla koulussa joka päivä, se toisi myös turvallisuuden tunnetta, ja kiusaamiselle pitäisi tehdä jotain.
Pienemmissä koululuokissa kaikki olisivat rauhallisempia.