Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohdintaa ulkonäköpaineista

Vierailija
19.03.2023 |

Tuli mieleen tuosta Jasmin Voutilaisen tapauksesta, rauha hänen sielulleen.

Aina on puhuttu paljon siitä, että some luo ulkonäköpaineita ja muuta. Mutta kysymys on, miksi? Miksi ihmiset eivät ymmärrä sitä, että kaikki somessa ei ole todellista? Miksi ylipäätään pitää vertailla omaa kehoa vartaloihin, joita näkee somessa? Miksi ylipäätään vertailla itseään ikinä muihin?

Itse en vertaile, enkä koe paineita somen luomista kauneusihanteista. Jos koet ulkonäköpaineita somen takia, niin voisitko avata ajatusmaailmaa tämän takana?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle paineita ei ole luoneet niinkään kuvat kuin tekstit. Esimerkiksi av-palsta loi alkuun paineita, kun miehet kertoivat täällä miten tärkeää naisen ulkonäkö heille on. Lopulta paineet kasvoivat niin suuriksi että päätin lopettaa kokonaan miehen etsimisen koska tajusin etten koskaan voi täyttää niitä vaatimuksia vaikka mitä tekisin, koska vaatimuksiin kuuluu mm. ikuinen nuoruus.

Tämä on helpottanut paineita, ja nykyään nautin ulkonäöstäni ja laittaudun sen verran että oloni on kiva ja hyvä. Mielestäni lähes jokainen on tosi kaunis, eikä tämä ole mitään lässyn lää positiivinen ajattelu -hommaa, vaan kun itsellä on paineet hellittäneet niin kauneusihanne on samalla monipuolistunut.

Vierailija
2/7 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllähän noi ulkonäköpaineet on ihan omaa syytä. Siis ei oikeesti tarvi välittää tollasesta. Elämässä on muutakin kuin ulkonäkö. Sen kyllä tajuaa jos ei kokoajan pällistele peiliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäköpaineita tulee ihan oikeassakin elämässä. Moni nuori nainen ja mieskin elää maailmassa, jossa oma vertaisryhmä on ulkonäkökeskeistä. Tärkeää on ulkoinen habitus meikkeineen, hiuksineen ja vaatteineen. Kauniit ja komeat ovat suosittuja kavereina ja seurustelukumppaneina. Sitä menee tähän moodiin mukaan ja vertailee itseään aina niihin kauniimpiin. Moni on todella itsekriittinen ja peilikuva vääristyy vähitellen, kun pyörii hyvännäköisten ihmisten parissa. Tähän päälle sitten some ja vaikkapa tinder, niin paketti on valmis.

Vierailija
4/7 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle paineita ei ole luoneet niinkään kuvat kuin tekstit. Esimerkiksi av-palsta loi alkuun paineita, kun miehet kertoivat täällä miten tärkeää naisen ulkonäkö heille on. Lopulta paineet kasvoivat niin suuriksi että päätin lopettaa kokonaan miehen etsimisen koska tajusin etten koskaan voi täyttää niitä vaatimuksia vaikka mitä tekisin, koska vaatimuksiin kuuluu mm. ikuinen nuoruus.

Tämä on helpottanut paineita, ja nykyään nautin ulkonäöstäni ja laittaudun sen verran että oloni on kiva ja hyvä. Mielestäni lähes jokainen on tosi kaunis, eikä tämä ole mitään lässyn lää positiivinen ajattelu -hommaa, vaan kun itsellä on paineet hellittäneet niin kauneusihanne on samalla monipuolistunut.

Tämän palstan mielipiteistä ei kannata ottaa minkäänlaisia paineita.

M50

Vierailija
5/7 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tää ei ole täysin omassa päätäntävallassa oleva asia, että ottaako ulkonäköpaineita vai ei. Kun et esimerkiksi näe koskaan kuvaa ryppyisistä ihmisistä ja mm. tälläkin palstalla väitetään ettei ryppyjä "kuulu" olla vielä viisikymppisilläkään, tulee sellainen olo että olen jotenkin viallinen kun minulla niitä on jo alle kolmekymppisenä.

Ehkä korona-aika on vaikuttanut tähän että näki niin vähän ihmisiä livenä. Ja nykyään tuntuu että kaikilla muilla on jotain täyteainetta tai muuta peittämässä ryppyjä.

Ei voi mitään, itse menen ryppyisenä koska ei ole varaa mihinkään kasvoleikkauksiin tai hoitoihin. Mutta onhan tässä sellainen olo että jää jotenkin täysin ulkopuolelle muiden ihmisten upeasta elämästä kun on ainoa joka ikääntyy ulkoisesti.

Vierailija
6/7 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää olekaan mitenkään järkisyillä perusteltava asia. Vähän sama jos sul on joku trauma niin et sä siitä järkeilemällä ulos pääse.

Nää on niin syvällä ihmisten tunnetasolla että siinä pitää käydä itsensä kanssa pitkä prosessi jos haluaa muuttua.

Itseänikin sanotaan usein kauniiksi jne., mutta silti tunnen joka päivä riittämättömyyden tunnetta, en koe olevani tarpeeksi hyvä.

Ja oikeastaan tämäkin on rakenteellinen ongelma jonka kanssa yksilöt yrittää kamppailla.

Vierailija
7/7 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sanoi kerran silmiä avaavat sanat: "Kuvittele että elät koko loppuikäsi vain niiden ihmisten kanssa jotka rakastaa sua. Sun perheen, sisarusten, ystävien. Koetko ulkonäköpaineita tuossa kuvitelmassa?"

Mulle oli tosi valaisevaa, että toden totta koen paineita vain sellaisten ihmisten takia jotka eivät rakasta mua. Ei mun äidille tai kavereille ole mitään väliä minkä näköinen mä olen. Paineita koen miesten takia, eli en koe miehen rakkautta luotettavana vaan koen että se on kiinni mun ulkonäöstä. 

Päätin että en halua olla tekemisissä muiden kuin sellaisten kanssa, joiden koen rakastavan mua huolimatta ulkonäöstäni. Ja sen takia mulla ei enää ole miessuhteita ollenkaan. Olen onnellisempi näin, eikä tää tarkoita ettei yhtään piittaisi ulkonäöstään enää. Haluan pysyä hoikkana ihan terveyden tähden ja huolehdin ihosta, hiuksista ja hygieniasta.  En vaan enää hae hyväksyntää ulkonäöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi