Miksi asunnonvälittäjä kertoo kaikkien asunnossa käyneiden nimet nykyään?
Ei ennen ollut tällaista. Joko on joku säädös muuttunut tai välittäjä turvaa asemaansa välityspalkkioon. Yksinoikeus myyntiin on ainakin tällä välittäjällä 4 kk, mikä on mielestäni aika pitkä aika. Ei kukaan pidä sanaa ilmoitusta 4 kuukautta, johan jo vuodenaika ehtii muuttua siinä välissä. Mutta välittäjän yksinoikeus kestää silti tuon ajan. Eli jos välittäjä ottaisi ilmoituksen myynnistä pois, mutta joku asunnossa käynyt ilmoittaisi haluavansakin ostaa sen, niin välittäjä voisi viitata siihen, että tämä henkilö kävi asunnossa ja hän on tehnyt myyntityötä tälle henkilölle ja on siksi oikeutettu välityspalkkioon.
Vai mistä on kyse? En ole viitsinyt välittäjältä suoraan kysyä.
Kommentit (35)
En ikinä anna välittäjälle oikeaa nimeäni, ellen ole jättämässä tarjousta.
Siksi kerätään tietoja että soitellaan esittelyn jälkeen ja kysellään kiinnostiko niin paljon että lähetään kauppoja tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kerätään tietoja että soitellaan esittelyn jälkeen ja kysellään kiinnostiko niin paljon että lähetään kauppoja tekemään.
Tietty, mutta miksi hän systemaattisesti kertoo nämä nimet minulle, myyjälle, ennen kuin on mitään tarjousta saatu.
AP
GDPR? Eli miten henkilötietoja käsitellään?
Vierailija kirjoitti:
Luulisi päinvastoin kieltävän tietojen keruun.
AP
Oudolta kuulostaa, ei taida olla asiallinen välittäjä.
Ostelin asuntoa syvimmän laman aikana 90-luvulla ja jätin välittäjille kortin ja kerroin että olen kiinnostunut juuri tämän kokoisesta ja jätin yhteystiedot jabitse asiassa käyntikortin. Kerroin että rahoitus on kunnossa. Yksikään einsoittanut. Huoneistomarkkinointi (silloinen KOP:in putka) lähetti postia.
Olin samaan aikaan töissä sijoitusalalla ja soittelin järjestyksessä asiakkaita läpi ja aina myös ns. kylmiä soittoja. Toivotonta puuhaa mutta ahkeruudella sain pitää työni. Sitä taustaa vastaan nuo kii teistövälittäjät tuntuivat laiskoilta vätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta itse lähdin kerran näytöltä kun välittäjä ei suostunut esittelemään ellen antanut yhteystietojani hänelle ylöskirjattavaksi.
Samat ja autokaupassa sama juttu.
Jos koeajosta kirjoitetaan erillinen lupa jonka tiedot ovat tallennettu esim firman tietokoneelle, vaadin tietoja tuhottavaksi tai ei puhuta senkään vertaa.
Mitä välittäjää käytät? Tietää välttää
Vierailija kirjoitti:
Ostelin asuntoa syvimmän laman aikana 90-luvulla ja jätin välittäjille kortin ja kerroin että olen kiinnostunut juuri tämän kokoisesta ja jätin yhteystiedot jabitse asiassa käyntikortin. Kerroin että rahoitus on kunnossa. Yksikään einsoittanut. Huoneistomarkkinointi (silloinen KOP:in putka) lähetti postia.
Olin samaan aikaan töissä sijoitusalalla ja soittelin järjestyksessä asiakkaita läpi ja aina myös ns. kylmiä soittoja. Toivotonta puuhaa mutta ahkeruudella sain pitää työni. Sitä taustaa vastaan nuo kii teistövälittäjät tuntuivat laiskoilta vätyksiä.
Sama kokemus. Asiakkaana joutui olemaan todella aktiivinen, että ylipäätään sai asunnon ostettua. Ihmettelen, mistä niille kiinteistönvälittäjille oikein maksettiin.
Onhan selvä, etteivtoisen ihmisen asuntoon päästetä kiertelemään nimettömiä vieraita ihmisiä. Ajatelkaa nyt vähän itsekin, päästäisittekö te kotiinne potentiaalisia stalkkaajia/ryöstelijöitä.
Hmm EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen oikeusperuste henkilötietojen käsittelylle on henkilön suostumus. - Luultavasi henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on mahdollsitaa yhteydenpito mahdollsiiin asiakkaisiin, asiakassuhteiden ylläpito, toimeksiantosopimuksen suorittaminen ja markkinointi.
Uskovainen mies
Katottiin poikaystävän kanssa yks asunto, ei tykätty, halusi meidän kuitenkin kirjaamaan kaikenmaailman yhteystiedot ennen kuin päästiin lähtemään. Oli yksityisnäyttö mutta kuitenkin, ihmettelin kyllä mihin hän niitä tietoja niin kovasti tarvitsee. Tuli fiilis että on aika epätoivoinen myyjä.
Ihan hyvä uudistus. Mietin itse joskus asuntonäytöillä kiertäessä, että mitenhän paljon näytöillä pöllitään kamaa. Itse siis eräälläkin näytöllä katsoin vaatekaappiin ja perheen korut lävähti eteen. Ei esittelijää lähelläkään ja tuosta ne olisi voinut poimia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä uudistus. Mietin itse joskus asuntonäytöillä kiertäessä, että mitenhän paljon näytöillä pöllitään kamaa. Itse siis eräälläkin näytöllä katsoin vaatekaappiin ja perheen korut lävähti eteen. Ei esittelijää lähelläkään ja tuosta ne olisi voinut poimia.
Lisään: katsoin aina kaappeihin niin tiesin millaiset hyllyt on, vai menisikö uusintaan samantien ja se maksaisi mahd . paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan selvä, etteivtoisen ihmisen asuntoon päästetä kiertelemään nimettömiä vieraita ihmisiä. Ajatelkaa nyt vähän itsekin, päästäisittekö te kotiinne potentiaalisia stalkkaajia/ryöstelijöitä.
Kyllä avoimeen asuntonäyttöön saa mennä ihan ilman että esittelijä mitään kysyy. Ostajaa vartenhan ne esittelyt on. Henkilökohtaisest tavarat tietenkin ottaisin pois näkyviltä näytön ajaksi.
No jos paikkoja hajotetaan tai sotketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi päinvastoin kieltävän tietojen keruun.
AP
Nimenomaan. Tai pitää olla tietojen antajan suostumus. Välittäjä rikkoo lakia.
En tiedä, mutta itse lähdin kerran näytöltä kun välittäjä ei suostunut esittelemään ellen antanut yhteystietojani hänelle ylöskirjattavaksi.