Mistä tunnistaa köyhän perheen Suomessa?
Minä voin aloittaa listan.
- Heidän talossa on vain yksi vessa.
- Ei ole ns. ylimääräistä autoa käytettävissä.
- Perhe ei koskaan ole matkustanut ulkomaille.
- Kaapeissa on vain Lidlin ja Xtran tuotteita.
- Ei ole viimeisimpiä pelikonsoleja.
Mihin muuhun olette törmännyt köyhien kanssa tai niiden kodissa
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen usein tunnistanut köyhän perheen siitä, että heillä ei ole rahaa käytössään, vaikka elävät varsin säästeliäästi. Avaajalle tiedoksi, ettei heillä ole myöskään omaa taloa eikä autoa, muista peleistä puhumattakaan.
Hieman outo kriteeri tuo "ylimääräinen auto". Paljasjalkaisilla helsinkiläisillä ei useimmiten ole yhtäkään, ei edes ajokorttia. Eivät he silti erityisen köyhiä ole...
Kai rikkaat pystyy asumaan muaalla kuin Hesassa ja on varaa vapaa-ajan harrasteautoon
Jos mietin mun lapsuudenperhettä, niin tällaisia köyhyyden merkkejä oli havaittavissa:
Koti on kaupungin vuokra-asunto.
Kolmella kouluikäisellä lapsella on yhteinen makuuhuone.
Autoa ei ole.
Kun televisio hajoaa, uutta ei ole varaa ostaa.
Kun perheen äiti lapsen pyynnöstä suostuu ostamaan Mignon-munan, siitä yhdestä jaetaan koko perheelle.
Verkoilla saadut särjet halstrataan tai
laitetaan kalapihveiksi sen sijaan, että heitettäisiin roskakaloina tunkiolle.
Perheen tytär saa käyttää isoveljensä vanhoja vaatteita.
Äiti leikkaa lasten hiukset, vaikka ei osaa.
Köyhyys näkyy päällepäin häpeänä, vaikka sitä yrittäisi peittää kalliilla vaatteilla. Varakas ei häpeä, vaikka poikkeaisi ostoksille mökkivaatteissa.
Kaupungissa, jossa asun, on tietyt katuosoitteet. Pihoissa hyppii rottia (olen itse nähnyt), väestä ehkä puolet ei puhu suomea ja lapset ovat erityisen tuen oppilaita. Talot näyttävät ankeilta eikä pihoja ole hoidettu lainkaan.
Siitä tunnistaa kun kahvia keitetään samasta puruista useamman kerran ja teepussejakin käytetään useamman kerran uudelleen ja uudelleen. Surullista. 😣
Minusta varmaan luullaan, että olen köyhä kun olen alkanut ostamaan laputettuja tuotteita ruokakaupassa. Todellisuudessa en ole köyhä ja tällä systeemillä säästän joka kauppareissulla 10 €.
Ne on merkitty omalla hihamerkillä etkö tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun ajattelee niin ymmärrän lapsuuden olleen köyhässä perheessä kun emme päässeet käymään ulkomailla Disneylandissa ja emme voineet käydä McDonaldsissa syömässä kyn se olisi tullut liian kalliiksi
Jos ei ole varaa syödä pikaruoka ravintolassa on kyllä kaikilla mittareilla köyhä. Miten tulee toimeen jos talous menee sekaisin jostain 60€ yllätysmenosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun ajattelee niin ymmärrän lapsuuden olleen köyhässä perheessä kun emme päässeet käymään ulkomailla Disneylandissa ja emme voineet käydä McDonaldsissa syömässä kyn se olisi tullut liian kalliiksi
Jos ei ole varaa syödä pikaruoka ravintolassa on kyllä kaikilla mittareilla köyhä. Miten tulee toimeen jos talous menee sekaisin jostain 60€ yllätysmenosta.
Koska se harvoin jää siihen 60€:n pikaruokalassa syömiseen, joka useimmiten on vapaaehtosita. Sen sijaan vaikeampaa kun sitä huomaa, että asuntolainan korko nousi prosenti tai kaksi ellei jo kolme. Auto hajosi vaikka juuri oli katsastuksessa ja katsastus mies kehotti hankkimaan uudet renkaat. Sähkönhinta hyppäsi kun vanha edullinmensopimus päättyi, eikä saatu lähellekään yhtä edullista. Vanhempi sairastui koronaan, eikä pätkätyönsä jälkeen saanutkaan uutta vaikka ennen koronaa sairastumsitaan oli saanut viimeisen viisi vuotta aina uuden pätkän. Ja nyt toisella lapsella daignosoitiin keliakia.
Jos tienaa alle 3000 kk niin silloin on köyhä
Jotkut ovat niin köyhiä, että heillä on vain rahaa
Jotkut on niin rikkaita että heillä ei ole kuin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Siitä tunnistaa kun kahvia keitetään samasta puruista useamman kerran ja teepussejakin käytetään useamman kerran uudelleen ja uudelleen. Surullista. 😣
Jaa? Motiivi se pointti on. Jos ei tykkää niin voimakkaasta mausta mutta pelkkä vesi tympii? Muutenhan olisi ilman, koska noita ei tarvita mihinkään muuhun kuin herkutteluun.
Täh? Meillä on vaaan yksi vessa eikä pelikonsolia, mutta ei olla köyhiä.
Lapsuuden köyhässä perheessä:
- ylimääräistä rahaa ei ollut koskaan tai se meni palkkapäivänä
- vaatteet ja tarvikkeet oli yleensä vanhoja, halpoja tai epäsopivia
- ei voinut toivoa esim. uutta mekkoa syntyärilahjaksi
- ei käyty koskaan ulkona syömässä tai etelässä
-oltiin vapaaoppilaspaikoilla musiikkiopistossa
-jos jotakin hajosi siitä tuli kauhea stressi, koska uutta ei olisi ollut varaa ostaa
-huonekalut ostettiin osamaksulla
Kyllä on taas köyhiä ihmisiä. Päässäkään ei ole kuin ku sta, kuten ap:llä. Järjen köyhyys on kyllä pahinta köyhyyttä.
Meillä olisi huomattavasti vähemmän rahaa käytössä ja säästössä, jos
- meillä olisi kaksi autoa
- uusittaisiin pelikonsolit, puhelimet yms vuoden välein
- asuttaisiin vuokralla (kolmion vuokra täällä päin on enemmän kuin meidän laina, kiinteistövero, jätehuolto on kuussa)
- syötäisiin ulkona usein
- jättäisin kaupan merkit kauppaan ja ostaisin aina kaikesta kalliimman version
Ei se ole köyhää, että ei hanki kaikkea siksi että "pitää olla" tai että olisi noloa ostaa halpismerkkejä. Vaikka ap varmasti provosoi, hänen kaltaisia on Suomessa paljon.
Joo mutta kun ne Liiterin parkkiksella olevat mersut ja audit on Saksasta tuotuja vanhoja takseja. Nehän juuri kertoo siitä että olet köyhä.
Olemme oikein hyvin toimeentulevia, mutta meilläkään ei ole ikinä ollut "ylimääräistä" autoa. Automme ovat olleet uusia/uudehkoja MB E, Volvo XC60 & Audi A6 eikä niistäkään niitä halvimpia malleja ja autoja on ollut aina 2kpl.
En ole koskaan mieltänyt itseämme köyhiksi, mutta nytpä tiedän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
persaukkiset tunnistaa siitä, että kaikki omaisuus on velkarahalla hankittu. asuntolaina, autolaina, kulutusluotto, puhelimet osamaksulla, ja kaikki muukin. jos on massia, kaikki ostetaan käteisellä.
Kiinnostaa kovasti tietää, että mistä tiedät sukulaisten/tuttavien/naapurien velat?
Minunkin veljeni on yksi maailman kateellisimmista ihmisistä. Ostin uuden auton ja hän selvitti puolelle suvulle, että kuinka kauan joudun sitä maksamaan. En viitsinyt oikaista, että säästöillä ostin, koska asia ei hänelle kuulu.
En keksi muuta kuin että haisevat kauas kaamealle pyykinpesuaineelle.
Ai olen siis listan mukaan köyhä.. Omaisuutta on vain vähän päälle miljoona.
1) Asunnossa on vain yksi vessa (check). Vessa löytyy vain yläkerrasta, alakerran kylpyhuoneessa tosin on pönttö.
2)"ei ole ylimääräistä autoa käytössä" (Check). Perheessä on kaksi autoa käytettävissä, ja käytetäänkin päivittäin. kolmatta ei olla hankittu ylimääräiseksi seisomaan pihalle kaiken varalta.
4) Kaapeissa on vain Lidlin ja Xtran tuotteita (check). Ei juuri muualla asioida kuin Lidl:ssä. Xtraa sieltä ei tosin saa.
5) "ei ole uusinta pelikonsolia" (check). Ei ole ollut koskaan yhtään pelikonsolia.
3) on nyt vain typerä. esim käymällä Torniosta Haaparannalla olet käynyt ulkomailla....