Lastensuojeluilmoituksesta rikosilmoitus "perätön lausuma"
Kokemuksia?
Meillä tilanne on se, että olen kokenut itseni työpaikkakiusatuksi.
Vähän aikaa sitten tehtiin lastensuojeluilmoitus, jossa sanottiin että tekijä on naapuri. Meillä oikeastaan on vaan yksi seinänaapuri (rivitalossa asutaan) ja tämä sanoi ettei ole tehnyt. Myös muut (2 seuraavaa asuntoa tyhjinä) sanoo ettei tietoa.
En jaksa uskoa, että se naapuriksi esittäytynyt henkilö olisi oikeasti naapurimme. Meillä on hyvät välit naapurustoon.
Naapurit sanoivat, ettei meiltä kuulu meteliä. Ilmoittaja väittää, että meteliä on runsaasti ja että lapset hyppii pihalla talvellakin vähissä vaatteissa. Meillä isommatkin lapset aika tunnollisia puku joita, joten on outoa kuvitella että vaikka kun ei oltais kotona leikkisivät vähissä vaatteissa ulkona.
Naapuri myös sanoi tuohon, että jos hän näkisi epäsopivia vaatteita, hän toisi lapsen ovelle ja sanoisi "käypä äidiltä/isältä pyytämässä lämpimämmät vaatteet" ja odottaisi että lapselle on vaatteet, ei hän todellakaan mitään ilmoitusta tekisi.
Mutta yksi asia kiinnitti huomion erityisesti, kun ilmoituksessa mainittiin mieheni vanha työ. Joka onreissu työtä. Tuosta reissu työstä ei kukaan edes tiedä, se kesti niin vähän aikaa.. Muistan ainoastaan työpaikan kahvihuoneessa sanoneeni kerran "kun mies aloittaa reissutyöt, mitenhän pärjätään" ja naurahdin ohimennen, paikalla oli noin 5 kuulijaa..
En keksi muuta kun että se olis joku heistä, joka tekeytyy naapuriksi.
Mutta miten poliisi tutkii asiaa? Kokemuksia?
Naapurin nimeä ei kuitenkaan oltu väärennetty
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noiden tutkiminen on vaikeaa. Vedotaan luottamuksellisuuteen. Oma tipunen vei itse asian oikeuteen. Oli aikuinen mutta näyttää paljon nuoremmalta. Häirikkövanhukset ilmeisesti meidän rapusta tehnyt useampia ilmoja, esim.vaatetuksesta ja humalasta (oli tullut cosplaysta lievässä kännissä).
Tyttären kanssa ei kyllä ole leikkimistä ;)
Sellainen aivopieru sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Harvaa tuollaiset lasut häiritsee. Itse otin ainakin huuorilla ja niin tekin jos postaisin ne ilmot tänne.
Jotkut ehkä vihastuisi kun näkisivät verorahojen käyttöä esim. tuolla kumkisessactetv. huollissa. Ei ihme jos vähän jumittaa koko julkinen pas... ka. Tuntuu että oikein haluavat ihmisten olevan asiakkaina mahd. pitkään ja useita käyntejä turhaan. Tai sitten vaan sitä ihan ammattitaidon puutetta.
Sinusta ei ole siis koskaan edes tehty lasua. Ne nimittäin aiheuttavat aina harmia.
Tärkeintä on oppia se, että kaikkea tietoa käytetään sinua vastaan. Alkaen potilaskirjauksista päätyen kahvipöytäkeskusteluun. Oikeutta saat kadulta ostamalla.
Poliisi vetää ilmoituksesi suoraan silppurin läpi. Jouduin ottamaan lapsen mukaan Te-toimiston tapaamiseen, koska en saanut lakisääteistä päiväkoti paikkaa 3kk hakemuksen jättämisestä ja te-toimiston työn tekijä teki 10minuutin tapaamisen perusteella lasun, jossa väitti lastani käytännössä kehitysvammaiseksi ja minua välinpitämöttömäksi siitä (lapseni on täysin terve normaali lapsi, ei edes mikää nepsy tai muuta vaan täysin terve ja nykyään ekaluokkalainen eikä edes mitään ongelmia oppimisessa tai missään) plus ilmoitus sisälsi muita valheita ja vääristelyjä sanoistani. Ja tapaamisessa siis puhuttiin vain minun työnhaustani eikä sanaakaan lapsesta.
Tein rikosilmoituksen joka hylättiin samantien. Tein vielä uuden johon lisäsin todisteita ja se kohtasi silppurin vielä nopeammin. Kävin myös lakimiehen puheilla joka oli valitettavasti mies joten häneltä ei apua irronnut.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi vetää ilmoituksesi suoraan silppurin läpi. Jouduin ottamaan lapsen mukaan Te-toimiston tapaamiseen, koska en saanut lakisääteistä päiväkoti paikkaa 3kk hakemuksen jättämisestä ja te-toimiston työn tekijä teki 10minuutin tapaamisen perusteella lasun, jossa väitti lastani käytännössä kehitysvammaiseksi ja minua välinpitämöttömäksi siitä (lapseni on täysin terve normaali lapsi, ei edes mikää nepsy tai muuta vaan täysin terve ja nykyään ekaluokkalainen eikä edes mitään ongelmia oppimisessa tai missään) plus ilmoitus sisälsi muita valheita ja vääristelyjä sanoistani. Ja tapaamisessa siis puhuttiin vain minun työnhaustani eikä sanaakaan lapsesta.
Tein rikosilmoituksen joka hylättiin samantien. Tein vielä uuden johon lisäsin todisteita ja se kohtasi silppurin vielä nopeammin. Kävin myös lakimiehen puheilla joka oli valitettavasti mies joten häneltä ei apua irronnut.
Teitkö huoli-ilmoituksen ilmoittajasta? Ei sovellu ehkä työhön, ellei osaa erottaa vammaista terveestä. Mitenhän pärjää arjessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noiden tutkiminen on vaikeaa. Vedotaan luottamuksellisuuteen. Oma tipunen vei itse asian oikeuteen. Oli aikuinen mutta näyttää paljon nuoremmalta. Häirikkövanhukset ilmeisesti meidän rapusta tehnyt useampia ilmoja, esim.vaatetuksesta ja humalasta (oli tullut cosplaysta lievässä kännissä).
Tyttären kanssa ei kyllä ole leikkimistä ;)Sellainen aivopieru sieltä.
Nus&&&&&asepa mummoas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perätön ilmianto on rikos. Jos lasu on tarkoituksella tehty häirintätaekoituksella, kyllähän asia pitää selvittää.
Kumma kun lastensuojelu muka olisi lain yläpuolella.Mitä perätöntä ilmiantoa oikein tarkoitat, se rikosilmoituksen tekijähän itse syyllistyy koska lasun tekeminen ei ole rikos tavalliselle pulliaiselle, mutta viranomaisen jättämänä voi ollakin.
Lain mukaan virallisissa asiakirjoissa olevien tietojen täytyy olla paikkansapitäviä. Kyllähän tuosta väärennyksen ja virkarikoksen saa aikaseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perätön ilmianto on rikos. Jos lasu on tarkoituksella tehty häirintätaekoituksella, kyllähän asia pitää selvittää.
Kumma kun lastensuojelu muka olisi lain yläpuolella.
Mitä perätöntä ilmiantoa oikein tarkoitat, se rikosilmoituksen tekijähän itse syyllistyy koska lasun tekeminen ei ole rikos tavalliselle pulliaiselle, mutta viranomaisen jättämänä voi ollakin.
Lain mukaan virallisissa asiakirjoissa olevien tietojen täytyy olla paikkansapitäviä. Kyllähän tuosta väärennyksen ja virkarikoksen saa aikaseksi
Kuka tässä tekee virkarikoksen?
Sosiaalitoimelle ilmoittelu kiusantekotarkoituksessakaan ei ole rikoslain tarkoittama perätön lausuma viranomaismenettelyssä. Kunnianloukkaus se periaatteessa voisi olla, mutta on äärimmäisen epätodennäköistä, että tuollaista tuomittaisiin minkäänlaisena rikoksena. Rikoslaki ei kata läheskään kaikkea ei-toivottavaa käyttäytymistä, eikä niin ole tarkoituskaan.
Kuinka paljon näistä on tullut suomessa tuomioita? vaikuttaa, ettei ole edes syytä pelätä. Huolen ilmaisu ei ole rikos, mutta jos ilmoituksessa kovin valehtelee näkemäänsä niin eri asia, mutta tutkitaanko näitä poliisissa siltikään?