Kannattaako 4-vuotiaan kanssa lähteä risteilylle?
Itse en niin pidä risteilyistä, mutta onhan siellä kivoja asioita ainakin syödä pitkään ja hyvin, shoppailla hajuvesiä ja istua yökerhossa katsomassa esityksiä ja ihmisiä. Aamiaisella on kiva katsoa merta ja saaria. Alkoholia en käytä enkä kylpylöistä tykkää.
Onko järkeä lähteä 4-vuotiaan kanssa hki-sto-risteilylle? Onko se lapselle kiva elämys? Vai lähinnä raskas reissu? Entä jos ainoana aikuisena on itse, voiko matkasta nauttia?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin 4-vuotiaiden kaksosten kanssa risteilyllä. En lähtisi enää ja tarvitsin sen jälkeen hermoloman. Onneksi vuoroviikot. Oli hirveää.
Tämä kiinnostaa. Mikä kaikki siellä oli hirveää? En halua joutua hermolomalle.
ApNo ensinnäkin säntäilivät kumpikin eri suuntaan ja silmiä olisi pitänyt olla selässäkin. Muitakin lapsia oli paljon ja niiden kanssa tuli pallomeressä kinaa eikä sinne olisi oikein mahtunut sekaan erottamaan riitapukareita. Olivat vikkeliä jaloistaan ja niiden perässä piti juosta. Tietty kumpikin eri suuntaan.
Myymälään ei ollut mitään asiaa noiden kanssa. Yöpyminen hytissä oli oma juttunsa. Aamupala ei maistunut, kun oli niin jäännää kaikki.
Hiki tulee, kun ajatteleekin sitä reissua.
Kaksosilla olisi varmaan syytä olla valjaat. Ihan jo tuon vuoksi, että molemmat juoksevat eri suuntiin.
Meillä on kaksoset ja esikoinen.
Ei valjaita, ei ne oo mitään koiria tai hevosia.
Ei lapselle nyt tietenkään mitään koiran tai hevosen valjaita laiteta. Kaupasta voit ostaa ihan lapsille tarkoitetut valjaat.
On paljon ohjelmaa laivalla lapsille, maihinkaan ei ole pakko mennä jos ei halua🙂Kannellakin on kiva leikkipaikka eli ulkovaatteet mukaan. Me on välillä jääty laivaan ja menty sitten kylpylään kun aukeaa ja on rauhallista kun muut on maissa.
Itse olin juuri 5:n lapsen kanssa..ei ollut valjaita, käytiin hajuvesikaupassa ja syötiin buffetissa..kukaan ei rikkonut mitään😅Kannattaa tarkistaa ettei ota semmoista risteilyä milloin on joku bilepäivä..silloin on suuri riski, että yöllä on melua. Itse otan aina ikkunattoman hytin, olen todennut et lapset nukkuu hyvin kun hytti on oikeasti pimeä. Esim. Promenadin valot paistaa läpi yön verhon raosta. Kerran me tiin ja koko lähtöaula oli täynnä armeijan poikia..1000varusmiestä lähdössä risteilylle..ajattelin et nyt ei tuu mitään, luojan kiitos heidät oli majoitettu eri puolelle laivaa ja mitään häiriötä ei ollut.
Ei alle 4 v laivalle eikä koneeseenkaan.
Ottakaa huomioon muut matkustajat.
Sitten vasta kun osaa käyttäytyä.
Vanhemmista riippuen 4-70v.
Vierailija kirjoitti:
Ei alle 4 v laivalle eikä koneeseenkaan.
Ottakaa huomioon muut matkustajat.
Sitten vasta kun osaa käyttäytyä.
Vanhemmista riippuen 4-70v.
Kyllä ne on aikuisia jotka ei osaa risteilyillä käyttäytyä ja häiritsevät muita. Lapsista ei ole siellä mitään haittaa.
Hyvin on aina lapsi viihtynyt laivoilla ja kivoja reissuja kun menee lapsi edellä.
Meillä lapsi nautti pienenä laivalla jo siitä, että istui hytissä katsomassa ikkunasta merta. Kovasti tykkäsi myös leikkihuoneista, buffetista ja toki karkkiostoksista!
Riippuu lapsesta mitä tykkää tehdä. Tossa iässä omat muksut tykkäsivät olla leikkialueella tai vaan seikkailla ympäriinsä. Rampata siinä kyllä sai ees taas ja ei siinä rauhassa paljoa istuskeltu, mut olihan se vaihtelua.
Kummaa porukkaa ketjussa kun lapsilla pitäisi koko ajan olla jotain sirkushuveja, muuten on hel vetti irrallaan. Miten te selviätte tavallisesta arkipäivästä?
Useimmat lapset tykkäävät seikkailla ympäri laivaa, katsella saaristoa ja ihan vaan oleskella hytissäkin. Ohjelmaa on ja leikkitiloja, ostoksillakin lapsi viihtyy kun saa sieltä jotain. Buffetissa saa syötyä itsekin rauhassa kun lykkää lapselle kännykältä ohjelmaa naaman eteen. Tai muuta mistä tykkää, vaikka värityskirjan.
Tukholma on lapselle ihana, paljon kivoja paikkoja lähellä satamaa. Me ollaan maalta joten jo pelkkä julkinen liikenne siellä oli lapsille elämys, kuljettiin kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Meidän lapset on aina tykänneet reissuista eniten juuri risteilyistä, samoin itse tykkäsin lapsena. Kyllä kannattaa käydä, eihän sitten tarvitse mennä toiste jos ei tykkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin juuri 5:n lapsen kanssa..ei ollut valjaita, käytiin hajuvesikaupassa ja syötiin buffetissa..kukaan ei rikkonut mitään😅Kannattaa tarkistaa ettei ota semmoista risteilyä milloin on joku bilepäivä..silloin on suuri riski, että yöllä on melua. Itse otan aina ikkunattoman hytin, olen todennut et lapset nukkuu hyvin kun hytti on oikeasti pimeä. Esim. Promenadin valot paistaa läpi yön verhon raosta. Kerran me tiin ja koko lähtöaula oli täynnä armeijan poikia..1000varusmiestä lähdössä risteilylle..ajattelin et nyt ei tuu mitään, luojan kiitos heidät oli majoitettu eri puolelle laivaa ja mitään häiriötä ei ollut.
Monesti lapsista on kivaa seurata ikkunasta merta tai promenadea. En itse ikinä ottaisi ikkunatonta hyttiä. Saa tehdä omat pukeutumiset ym rauhassa ilman kitinää kun lapset roikkuu ikkunassa.
Vanhempi tyttäreni on käynyt risteilyllä tyttärensä kanssa 4-vuoden ikäisestä saakka. Kehui että hyvin oli mennyt ja tytär oli tykännyt. Nuorempi tytär taas ei välitä laivaristeilyistä mutta kävi aiemmin 4-vuotiaiden kaksostensa kanssa Mallorcalla ja sanoi että kaksoset olivat viihtyneet hyvin. Olivat hotellissa joka oli suunnattu lapsi perheille. Kaksoset ovat toivoneet uutta matkaa joten lähtevät taas viikoksi nyt Toukokuussa ja samaan hotelliin.
Seurataan kyllä mertakin ihan yleisistä ikkunoista ja ymmärrän ikkunahytin ideankin, mutta itse tykkään näin🙂Ja saan pukeutua ihan rauhassa kyllä, mutta mitään tuntien valmistautumisia en teekkään. Lapsille on myös tärkeää saada valita karkit taxfreestä ja joku pieni lelutuliainen ostetaan aina. Näitten parissa viihtyvät hytissäkin ja ovat kotonakin tottuneet ettei koko ajan tarvii juosta johonkin vaan ollaan ihan rauhassa välillä ja sit taas mennään.
Me ollaan reissattu aika paljon myös HKI-STO väliä laivalla, kun lapsi oli alle kouluikäinen. Suurin osa ajasta meni leikkihuoneessa. Välillä toki syötiin buffetissa, mutta koska vanhemmat söivät hitaammin, niin lapsella oli värityskirja mukana, välillä saattoi katsoa jotain ohjelmaa kännykästä. Kierreltiin kaupoissa, ja aikaisin nukkumaan. Meillä lapsi tykkäsi kyllä katsella maisemia, ihmisiä ympärillään jne, joten jatkuvaa ohjelmaa ei tarvinnut hänelle olla. Etenkin kesäkaudella laivalla oli mm. nukketeatteri ja muuta erityistä lasten ohjelmaa. Tukholmassa vietettiin pari kertaa Junibackenissa koko päivä. Oli todella kiva paikka. Eskari-ikäisenä oltiin Wasa-museossa koko päivän. Lapsi halusi sinne, kun kavereita oli käynyt siellä. Viihtyi tosi hyvin.
Joku kerta käveltiin vain kaduilla ja shoppailtiin kaupoissa, sekä työnnettiin matkarattaita sohjossa, mutta oli kivaa.
Vieläkin risteillään (lapsi on nyt jo lähes täysi-ikäinen) ja Tukholma on aina kiva paikka käydä.
Kannattaa lähteä.
Oltiin kesällä risteilyllä ja lapsi oli juuri täyttämässä viisi vuotta.
Saman tien kun päästiin laivaan niin huomasin että lapsella kuumetta.
Koko risteily meni lapsen osalta hytissä. Pari kertaa käytiin kannella kun kannelle pääsi ihan kulman takaa.
Hytissä ikkuna. Haettiin lapselle kaupasta legoja hyttiin. Sen mitä nyt söi niin haettiin hyttiin.
Lapsi muistelee edelleen kuinka kivaa laivalla oli 😅 Minulla ainakin oli kun sai kunnolla rentoutua!
Mutta onhan siellä lapselle katseltavaa ja ihmeteltävää vaikkei pallomereen haluaisikaan. Lapsille on myös ohjelmaa eli saattaa muumihahmot olla tai jotain muuta on aina järkätty.
Meilläkään ei ole ikinä yhtä lasta lukuunottamatta kukaan osallistunut noihin juttuihin mutta silti ovat viihtyneet kun ovat katselleet muita lapsia ja niitä muumeja tai mitä nyt onkaan ollut ja juoneet samalla lasten drinkkejä.
Ja saattaahan lapsi innostuakin pallomerestä jos sattuu ettei ole paljoa porukkaa.
Leikkihuoneessa on kyllä muutakin. Itse asiassa ei minunkaan lapset ole pallomeressä hirveästi olleet kun siellä meno tosiaan on aika villiä mutta siellä voi myös värittää ja leikkiä muuten.
Myös syömisestä voi lapsi nauttia. Kun tämä sairastunut lapsi oli kolme vuotta ja edellisen kerran oltiin laivalla niin hän söi rapuja, katkarapuja ja simkukoita ihan onnessaan ja istuttiin syömässä yllättävän kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten meinasit ehtiä tekemään mitään noista haaveilemistasi asioista jos olet neljävuotiaan kanssa ainoana aikuisena laivalla? Ethän sinä voi sitä lasta siellä minnekään yksin jättää. Et edes leikkihuoneeseen, laivan henkilökunta ei ole lapsenvahteja.
En minä niistä haaveile. Lähinnä listasin risteilyjen hyviä puolia, kun en risteilyistä oikein tykkää ja yritin tässä vain ajatella positiivisesti.
Ap
No jos et muutenkaan lähtökohtaisesti tykkää risteilyistä, niin ei se risteily ainakaan paremmaksi muutu sillä, että sulla on siellä ainoana seurana 4-vuotias. Onko ideana siis keksiä elämys lapselle vai hemmotellä itseään? Keksisin joka tapauksessa jotain muuta tekemistä.
Ei kannata. Lapsen kanssa ei nautita matkasta. Silloin ollaan lapsen ehdoilla. Ja mitä järkeä on matkustaa noin pienen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niissä lapsille pallomeri ja muuta leikkitilaa.
Lapseni ei tykkää olla pallomeressä, koska niissä on usein liian kova meno ja riehunta.
Mutta onko laivalla muuta kivaa lapsille? Siis sellaista, että laivalle kannattaisi lähteä?
ApLapsille on oma ohjelma siellä, ja on kiva bongailla Ville viikinkiä tai Siljan hyljettä. Leikkipaikoilla on muutakin kuin pallomeri, tax freessä on kiva kiertää jne..
Usein on lapsille joku show. Ja pyörivät tanssilattialla aluksi, ennen aikuisia.
Komppaan tätä. Joitain vuosia sitten olin juuri 4-vuotiaan poikani kanssa Tukholman risteilyllä. Mukavaa oli, toki sillä asenteella että lapsen ehdoilla nyt mennään. Ja vaikka inhoankin laatuaika-käsitettä niin tässä tapauksessa sitä ehkä voisi käyttää.
Silloin ainakin laivalla oli Ville Viikinki -leikkikerho leikkitilassa. Siellä oli pari vetäjää ja ohjattua ohjelmaa aina tiettyinä kellonaikoina tyyliin satutunti, lauluhetki, piirtämistä tms. Oltiin nuo ajat paikalla sekä meno-, että tulomatkalla, koska poika viihtyi kerhossa ja sai jonkun palapelinkin "tunnustuspalkinnoksi" siitä, että oli osallistunut melkein kaikkiin tuokioihin.
Muuten käytiin mm. Tax freessä, josta poikakin sai jonkun härpäkkeen, jonkun Smarties-hyrrän tms. Kummasti siitä näytti iloa olevan matkan aikana. Lisäksi käytiin syömässä (tilattiin annokset kun arvelin, että noutopöytä voisi olla rahanhukkaa kun ei ole varmuutta, kauanko lapsi jaksaa siellä istua) ja aamupalalla, sekä illalla vielä jossain yläkerran baarissa maisemia katsellen syötiin kahvilasta hankitut kolmioleivät.
Tuon ikäiselle lapselle oli elämys jo sekin, että laivalla on paljon auloja, käytäviä ja rappusia, ts. paljon tilaa liikkua. Siihen kiinnittäisin vielä huomiota, minkä täällä joku jo mainitsikin, että hyvät yöunet ovat matkalla erityisen tärkeät. En siksi välttämättä varaisi hyttiä halvimmasta paikasta autokannen alta, koska siellä todennäköisesti majoittuvat laivalle juhlimaan tulleet, ja meno ja meteli voi olla sen mukaista.
Lapset on erilaisia, kävisin kerran ainakin kokeilemassa. Meidän lapset tykkää kovasti risteilyistä, 4-v ja 7-v.
Molemmat viihtyy ylipäätään laivalla, hytit on kivoja, leikkipaikalla viihtyisivät vaikka kuinka pitkään. Pienempi tykkää tanssia lasten discossa. Nukkuvatkin yleensä hyvin, paitsi etteivät oikein malta mennä nukkumaan.
Ollaan yleensä menty iltalaivalla Baltic princessillä, Turku-Tukholma. Lähtö oli viimeksi 18.30. Syötiin ruoka kotona, ja otettiin iltapala kotoa mukaan. Aamulla aamupalabuffetti laivalla.
Me ei käyty risteilyillä ennen lapsia muuta kuin abiristeilyillä, mutta lasten saannin jälkeen on käyty monta kertaa. Todella hauskoja reissuja, lapset nauttii laivasta ja heidän iloaan on ihana katsoa.