Kannattaako 4-vuotiaan kanssa lähteä risteilylle?
Itse en niin pidä risteilyistä, mutta onhan siellä kivoja asioita ainakin syödä pitkään ja hyvin, shoppailla hajuvesiä ja istua yökerhossa katsomassa esityksiä ja ihmisiä. Aamiaisella on kiva katsoa merta ja saaria. Alkoholia en käytä enkä kylpylöistä tykkää.
Onko järkeä lähteä 4-vuotiaan kanssa hki-sto-risteilylle? Onko se lapselle kiva elämys? Vai lähinnä raskas reissu? Entä jos ainoana aikuisena on itse, voiko matkasta nauttia?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele, jos aikuinen ihminen ei osaa edes tehdä moista päätöstä itsenäisesti.
Höh. En ole käynyt ruotsinlaivalla 20 vuoteen. Ne on ehkä muuttuneet niistä ajoista? Tallinnaan olen mennyt pari kertaa 20 vuoden aikana eikä niillä ylityksillä ollut lapsille kai mitään erityistä. Tosin en muista kun olin lapseton. Kai täällä vinkkejä saa kysyä jos ei itse tiedä?
Ap
Saa tottakai.
Älä välitä, tuo yllä oleva on heikoimman palstalaisaineksen vastaus mihin tahansa kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä juuri 4-vuotiaalle pallomeri, ville viikinki, ruokailu tms voisi olla elämys. Tosin voi mennä myös hoploppiin ja raxiin. Ehkä se yö olisi nimenomaan hankala. En ymmärrä, kuka siitä edes nauttii, täyttä epämukavuutta.
Risteily kestää niin kauan, ettei pallomerestä riitä hupia koko ajaksi.
Noin pienen kanssa menisin ennemmin Tallinnan-laivalle. On paljon lyhyempi matka.
Olen reissannut paljon yksin lapsen kanssa siitä lähtien kun oli 3 v. Junalla kotimaassa, autolla etelästä Lapin laskettelulomalla, pari kertaa vuodessa lentäen jossain (poislukien koronavuodet), mutta laivamatkailu on ollut vähissä, koska minä en pidä risteilyistä, niillä on tullut aikoinaan rymyttyä riittävästi. Eli meillä laivalle meno on ollut reittimatkoja, joko Tukholmaan tai monena kesänä Ahvenanmaalle. Turku-Maarianhamina väli on ollut just sopiva välimuoto, minä jaksan olla laivalla sen viisi tuntia, lapsi tykkää kovasti siellä olla, joten pääsee kuitenkin useammaksi tunniksi olemaan. Tunnen monia lapsiperheitä, jotka käyvät laivalla usein. Vanhemmat tykkäävät käydä risteilyillä, shoppailusta ja rauhallisesta sisällä olemisesta ilman kiirettä, poissa kotioloista, ja heidän mielestään on vain mukavaa kun lapsille on tekemistä sisätiloissa säällä kuin säällä. Ja ilmeisesti lapsetkin viihtyvät hyvin. Minua se liikkumattomuus ja sisätiloissa oleminen ahdistavat. Lapsen hauskuus edellä, kyllä teillä varmasti kivaa on. Tuon ikäiselle siellä on paljon uutta ja erilaista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa ollessa ei pitäisi juoda alkoholia.
Onkos tuossa tapauksessa joku huoltaja muka juomassa alkoholia? Sulta taisi jäädä aloitus joko lukematta tai tajuamatta.
Riippuu niin kauheasti lapsesta.
Olen muutaman kerran käynyt pienten lasten kanssa ruotsinlaivalla. Aika nopeasti ne pallomeret sun muut on nähty, meidän lapset eivät tykänneet katsella mitään midnightshowta tai trapeteitaiteilua promenadella.
Sitten loppuajan olet jumissa laivalla, kun kaikki on jo nähty ja koettu.
Ennemmin käydään vaikka päivällä hoplopissa, sen jälkeen mäkkärissä ja lapset tyytyväisenä ja väsyneenä ajoissa nukkumaan.
Lasten kanssa laivalla ollaan tottakai nollalinjalla.
Joskus olen muista syistä ollut ruotsinlaivalla selvinpäin ja se on musta aika tuskaa. Sitten kun on alacartet sun muut syöty ja showt katsottu, mitä tekemistä siellä on? Mielestäni jossain krääsäkaupassa tai hajuvesiä haistellessa en saa menemään varttia enempää. Ei niin mitään muuta tekemistä kuin ryypätä..
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niissä lapsille pallomeri ja muuta leikkitilaa.
Lapseni ei tykkää olla pallomeressä, koska niissä on usein liian kova meno ja riehunta.
Mutta onko laivalla muuta kivaa lapsille? Siis sellaista, että laivalle kannattaisi lähteä?
Ap
Lapsille on oma ohjelma siellä, ja on kiva bongailla Ville viikinkiä tai Siljan hyljettä. Leikkipaikoilla on muutakin kuin pallomeri, tax freessä on kiva kiertää jne..
Usein on lapsille joku show. Ja pyörivät tanssilattialla aluksi, ennen aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ei tykkää olla pallomeressä, koska niissä on usein liian kova meno ja riehunta.
Mutta onko laivalla muuta kivaa lapsille? Siis sellaista, että laivalle kannattaisi lähteä?
ApLapsille on oma ohjelma siellä, ja on kiva bongailla Ville viikinkiä tai Siljan hyljettä. Leikkipaikoilla on muutakin kuin pallomeri, tax freessä on kiva kiertää jne..
Usein on lapsille joku show. Ja pyörivät tanssilattialla aluksi, ennen aikuisia.
Oma lapsi ei jaksanut innostua noista ohjelmista kuin vähän aikaa. Kaupoissa kiertelyä inhoaa. Kerran käytiin Ruotsin-laivalla ja toista kertaa ei mennä. Oli sen verran tuskastuttava kokemus meille molemmille. Sen jälkeen olemme menneet Tukholmaan lentäen, jos olemme sinne matkanneet.
-80 kirjoitti:
Voitin 4-vuotiaana laivalla lego-rakennuskilpailun. Diplomi on vieläkin tallessa 😀 Siiliauton muistaakseni tein. Mukava reissu oli!
Mä tulin piirustuskilpailussa kakkoseksi 37 vuotiaana isänä. Oli melko vähän osallistujia, ilmeisesti siksi pärjäsin, että saatiin mitalisijat jaettua.
Jollain kanssamatkustajalla ei huumori tähän riittänyt, kuulin yhden moittivan ääneen "pitikö tuonkin osallistua kilpailuun, iso mies lasten kisassa, pöh!"
Ikkunallinen hytti ylempää, alakansien hyteissä tylsistyy. Siljan hyteissä promendelle olevista ikkunoistakin on hupia, pystyy pieni katselemaan sen vilinää ja vilskettä.
Me käytiin sisävesiristeilyllä kesällä. Siitä lapsi oli innoissaan, vaikka ei ollutkaan leikkipaikkaa tms. Kesti sen verran vähän aikaa, että lapsi malttoi olla. Ruotsin laivalle en lähtisi. Pitkästyisimme siellä molemmat.
Me oltiin just risteilyllä, meidän lapsista nuorempi on just 4v. Oli kyllä kivaa ja rentoa olla siellä, kun on kaikki puuhat siinä lähellä, helppo liikkua hyttiin ja muualle ja lapselle jännää kaikku. Buffassakin jaksoi yllättävän kauan istuskella, kun sai hakea mitä halusi. Leikkihuone pallomerineen oli mieleen, siellä oli leikittäjä järjestämässä askartelua ja bingoa ja laittamassa leffaa pyörimään. Sen lisäksi hitti oli pelihuoneen moottoripyöräpelit. Hyvin kai siellä pärjäisi yksinkin lapsen kanssa, mutta toki helpompi jos ois toinen aikuinen mukana. Oltiin viikolla, joten ei ollut haittaa mölyävistä känniääliöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApLapsille on oma ohjelma siellä, ja on kiva bongailla Ville viikinkiä tai Siljan hyljettä. Leikkipaikoilla on muutakin kuin pallomeri, tax freessä on kiva kiertää jne..
Ok. Noin satoja kertoja laivalla käyneenä, olen sitä mieltä että nuo ovat niin pieniä yksittäisiä hetkiä, etten viitsisi kahden vuorokauden retkeä tehdä sen takia.
Lapsuudestani muistan nuo tax free reissut, mitä ihmettä siellä tehdään, kun toista tuntia menee aikaa? Ei tod ole lasten paikka tuo tax free.
Mikä olisi paras tapa syödä päivälliset ja iltapalat, jos on kaksin nelivuotiaan kanssa? Suositelkaa ihan ravintolaa. Serenadella. Ap
Oltiin 4-vuotiaiden kaksosten kanssa risteilyllä. En lähtisi enää ja tarvitsin sen jälkeen hermoloman. Onneksi vuoroviikot. Oli hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi paras tapa syödä päivälliset ja iltapalat, jos on kaksin nelivuotiaan kanssa? Suositelkaa ihan ravintolaa. Serenadella. Ap
Istutaan pöytään ja syödään. Toimii ihan kaikissa ravintoloissa.
Silloin kun esikoiseni oli pieni, kävimme aika usein laivalla. Hän tykkäsi nukkua hytissä ja viihtyi hyvin leikkihuoneessa ja pallomeressä. Laivalla on mukavia kahviloita ja ravintoloita ja ohjelmaa myös lapsille päiväsaikaan, disco ja kilpailuja. Menkää vaan. Tukholmassa ollaan käyty joko kesäaikaan Södermalmin leikkipuistoissa tai sitten museoissa ja esim siellä Astrid Lindgrenin paikassa, en nyt muista nimeä mutta siellä ehtii hyvin vierailla sinä aikana kun laiva on maissa. Joillain laivoilla on myös se kylpyläosasto, se on varsinkin isommalle lapselle kiva.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin 4-vuotiaiden kaksosten kanssa risteilyllä. En lähtisi enää ja tarvitsin sen jälkeen hermoloman. Onneksi vuoroviikot. Oli hirveää.
Tämä kiinnostaa. Mikä kaikki siellä oli hirveää? En halua joutua hermolomalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kukaan 4-vuotias ei jaksa niissä kiertää kuin max. 15-30min. Risteily kestää kuitenkin sen 20-24 tuntia, joten aika paljon jää vielä aikaa tapettavaksi.
Voitin 4-vuotiaana laivalla lego-rakennuskilpailun. Diplomi on vieläkin tallessa 😀 Siiliauton muistaakseni tein. Mukava reissu oli!