Naiivi suhtautuminen työttömiin
On hämmentävää huomata että vaaliehdokkailla ja oikeilla aikuisilla on niin lapsellisia ajatuksia kuten "työttömät patistettava töihin", "tuet pois" ja niin edespäin. Aivan kuin työttömyys olisi kenenkään valinta, tai edes hauskaa. Voin sanoa että siinä tunteessa ei ole mitään hauskaa kun ei tiedä saako vuokran maksettua ensi kuussa ja kun parikymppinen virkailija käskyttää sinua kuin koiraansa. Itsemääräämisoikeuden menetys vain siksi että menetti työpaikkansa on pahimpia kokemiani tunteita.
Minä katsoin tilastoista avointen työpaikkojen määrän ja työnhakijoiden määrän. Hakijoita oli lähes kolme kertaa enemmän kuin työpaikkoja. Olenko jotenkin huippuälykäs vai mistä johtuu ettei kukaan muu ole tajunnut ettei töitä ole edes olemassa kaikille? Miten työttömät vaan maagisesti "pakotetaan" töihin jos mitään töitä ei heille ei ole? Osan kansasta on ilmeisesti aivan kuin pakko olla työttömänä että systeemi toimii. Mielestäni on kafkamaista että te-toimisto pyörittää työttömiä ihmeellisten temppuratojen läpi eikä kukaan suostu tiedostamaan huoneessa istuvaa elefanttia: töitä ei ole kaikille.
Kommentit (959)
Vierailija kirjoitti:
Et ole koskaan kuullut elämäntapatyöttömistä?
Olen kuullut mutta ei pitäisi yleistää sitä koskemaan kaikkia.
Olen kyllä sinänsä samaa mieltä siitä, että suurin osa työttömistä varmasti haluaisi elämältään jotain muuta kuin ainaista työttömyyttä. En silti ymmärrä, mitä naiivia tuossa ap:n kuvaamassa ajattelutavassa on. Naiivia kai olisi kuvitella, ettei kukaan työtön koskaan valitse mieluummin työttömyyttä kuin jotakin epämieluista työpaikkaa.
Eikö joku tutkiva valtamedian journalisti voisi tehdä jutun että hakisi työttömänä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Virkailija soittaa joka kolmas kuukausi. Se on aika pientä verrattuna siihen, että työssä ollessa pomo hengittää niskaan joka arkipäivä kello 8-16.
Ehkä niin, mutta useimmista töistä saa myös paremman palkan kuin työttömänä olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki on saatava vastikkeelliseksi, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa elättää loisia. Kyllä täällä kaikille töitä löytyy, kenenkään ei tarvitse maata kotona toimettomana:) Minun mielestäni se on ihmiselle etuoikeus, että hän saa ansaita elantonsa itse kunniakkaasti ahkeralla työllä:) Ja jokaisen sivistysvaltion velvollisuus on järjestää ihmisille tuo mahdollisuus. Siksi kokoomus :)
Mistä te kokoomuslaiset olette saaneet päähänne että työttömät makaa kotona toimettomana?
Itse olen työtön, mutta kotona on niin paljon hommia etten töihin vieraalle kerkeäiskään. Puhumattakaan muista menemisistä ja matkusteluista.
Vasta olin 2 kuukautta Thaimaassa lämmittelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä sinänsä samaa mieltä siitä, että suurin osa työttömistä varmasti haluaisi elämältään jotain muuta kuin ainaista työttömyyttä. En silti ymmärrä, mitä naiivia tuossa ap:n kuvaamassa ajattelutavassa on. Naiivia kai olisi kuvitella, ettei kukaan työtön koskaan valitse mieluummin työttömyyttä kuin jotakin epämieluista työpaikkaa.
Ei siinä olekaan mitään naiivia. Ketjun aloittaja ei vain tiedä, mitä naiivi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Virkailija soittaa joka kolmas kuukausi. Se on aika pientä verrattuna siihen, että työssä ollessa pomo hengittää niskaan joka arkipäivä kello 8-16.
Jos siitä pomon hengityksestä saa liksaa niin mieluummin tämä työtön sen ottaisi kuin 590 eurolla lusimisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä olekaan mitään naiivia. Ketjun aloittaja ei vain tiedä, mitä naiivi tarkoittaa.
Mitä se sitten muka tarkoittaa?
Akiivimalli 2 on ollut jo vuoden missä on tulokset? Eikö ne ole julkisia? Miksei?
Pääkaupunkiseudun tilanne on eri kuin muun maan. Silti tilannetta kommentoidaan usein juuri sen kautta. Ei tarvitse mennä kuin sata kilometriä Helsingistä, niin työpaikkaa ei välttämättä helposti saa. Tai vaikeastikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sitten muka tarkoittaa?
sinisilmäinen, lapsekkaan hyväuskoinen
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti pomosi sanoi että jos nyt vähän vähemmän selaisit sitä vauvapalstaa ja tekisit töitäkin välillä.
Naiiveja ovat myös työvoimaviranomaisten antamat neuvot ja tuki tämän uuden palvelumallin aikana. Olen määräaikaisesta työpaikasta työttömäksi jäänyt opettaja, nyt ensimmäistä kertaa uuden mallin piirissä. Virkailija kysyi, milloin opettajien virkoja alkaa tulla ensi syksyksi hakuun ja muistutti, ettei alle kaksiviikkoisilla työsuhteilla voi täyttää työnhakuvelvollisuutta, koska tarkoituksena on työllistyä vakituisiin töihin. No olipa hyvä, että kerroit, eipä ole vakituisen työn haku käynyt mielessäkään (huom. sarkasmi!). Jos ei vakituisia paikkoja ole juuri nyt haussa, luulisi olevan fiksua tarttua sijaisuuksiinkin, mutta heidän mielestään ilmeisesti ei.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovet laiskoja, tyhmiä tai molempia. Kaikki kunnolliset työntekijät viedään käsistä. Fakta.
Olin työelämässä 20v ja sun mielestä muutuin heti tyhmäksi ja laiskaksi kun jouduin työttömäksi?
Työttömän pitää otta työ vastaan vaikka ei saisi palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Naiiveiksi ratkaisumalleiksi yleensä kyllä nimitetään usein sellaisia ajatuksia, että joku hyvin monimutkainen ongelma voitaisiin ratkaista jollain helpolla vippaskonstilla.
Se on suuri unelmani itselläkin että voisin kadota ulkopuolelle. Ei töissä, ei työkkärissä, olis sen verran vaikka säästöjä tai pääomatuloa että vois olla vaan ulkopuolella.
Nyt olen töissä, amk-tutkinnon suorittaneena, hyvin työllistävällä alalla. Mutta ajatus siitä että tällaista rääkkiä painetaan hautaan saakka on järjetön. Ja eläkkeelle emme tule pääsemään.
Jotain siis on keksittävä.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudun tilanne on eri kuin muun maan. Silti tilannetta kommentoidaan usein juuri sen kautta. Ei tarvitse mennä kuin sata kilometriä Helsingistä, niin työpaikkaa ei välttämättä helposti saa. Tai vaikeastikaan.
Noh, mistä saa pääkaupunkiseudulla? Kerro? Yhteenkään haastatteluun en viimeaikoina ole päässyt Hesalaisena.
Vierailija kirjoitti:
Töitä on kyllä, mutta ne eivät vain kelpaa työttömille koska tuet ovat liian suuret.
Tiedätkö paljon työmarkkinatuki on?
🤣