Miksi jotkut ovat jatkuvasti "kipeänä"?
Ihan vaan yleisellä tasolla puhun.
Tuntuu että yksi sun toinen lähipiiristä on vähintään joka toinen viikko "kipeänä". Sen lisäksi, että tuntuvat saavan todella helposti soittamalla todistuksen. Eikö ole outoa, että jatkuvasti jotkut hakevat sairaslomaa, koska ovat "taas kipeänä"?
Toki jotkut voivat oikeasti ollakin jatkuvasti kipeänä, en vähättele sitä, mutta sitten ne jotka ovat oikeasti kipeänä niin heitä ei uskota ja toisekseen muut työkaverit joutuu jatkuvasti sitten hoitamaan sen työt joka jatkuvasti on pois töistä.
Kiinnittänyt tosiaan huomiota myös siihen, että nykyään on todella helppoa vaan soittaa johonkin ja saada todistus.
Mitä olen kuullut, niin joskus on joutunut käymään ensin lääkärillä.
Ihmettelen vaan.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Työehtosopimuksiin voisi ihan hyvin kirjata että max10 palkallista saikku päivää vuodessa ja loput omasta pussista.
Ja jos sattuu onnettomuus tai jokin pitkäaikainen sairaus voisi kelalta hakea esim. toimeentulotukea.
On aivan väärin työnantajia kohtaan että joutuvat maksamaan ihmisistä jotka eivät tuota mitään. Ja tollainen saikuttaja on todella vaikea irtisanoa hienosti eikä näin työnantaja pääse kokeilemaan josko jonossa seuraavana tuleva työntekijä olisi terveempi
Olet ihana työkaveri ja kaikki rakastavat sinua. Oikeesti.
Minun töissä on joka viikko pari kipeänä.Olen tehnyt tuplatyötä nyt toista kuukautta henkilökunnan pulan takia. Väsyttävää.
Minä! Olen alle puolen vuoden aikana ollut vaikka kuinka usein kipeänä. Vedän kaikki pöpöt itseeni nyt. Kauhea syyllisyys, kun pelkään että muut luulevat että jotenkin olen tahallani kipeä tai lintsaan. Monta vuotta oli välissä, ettei ollut yhtään flunssaa tms. Nyt kaikki mahdolliset. Lisäksi alkaa tulla stressioireitakin. Juoksen koko ajan lääkärissä. Hävettää, mutta terveys on tärkeämpi kuin työ lopulta. Että sitten inhoan toisten sairastelemisten kyylääjiä. Onneksi omaa työtäni ei joudu kukaan muu tekemään, ihan itse hoidan kuormani.
uin juuri eräs nainen joka pääsi töihin vastaanottoon hammslääkärille. Heti alussa sairaskirjoututti itsensä ja jatkoi, kunnes sai viestin että on irti sanottu.Ja tässä tämä toxid ei myrkyllinen liitto pakotti työnantajan maksamaan kamalat korvaukset .
Toinen tapaus ; Nainen sai halutun työpaikan ja kohta meni sairaslomalle, koska oli raskaana.Työnantaja tarvi tähän työhön kipeästi henkilön, olivat vaan valinneet väärin.Nainen sai isot korvaukset , koska potkittiin töistä.
Tämän takia ei työnantajat uskalla palkata henkilöitä vakitöihin.
Liitot pilaa työmarkkinat täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole parempi, että on sen päivän tai pari poissa ennen kuin tauti yltyy niin pahaksi, että joutuu olemaan viikon tai 2 poissa? Moni saa avun kunnon levosta jo ennen kuin tauti on pahana. Miksi aina paheksutaan lyhyitä poissaoloja? Sehän on järkevää huolehtia itsestään. Oma terveys pitäisi olla aina etusijalla, jotta ei tarvitse ottaa pitkiä saikkuja.
Kyllä. Oma läheiseni on yksi näistä ihmisistä, joka tiedosti kyllä ongelman, mutta jaksoi "sisukkaasti" painaa työssään loppuun. Vuosi vierähti, vieläkään ei tahdottu käydä lääkärissä vaikka terveysongelmat pahenivat ja pahenivat. Hiljattain hän kaatui, ei päässyt ylös enää omin jaloin ja nyt tällä hetkellä hän on sairaalassa teho-osastolla.
siksi, kun vanhat jäärät tulevat sairaina töihin levittämään tauteja ja kehumaan etteivät ole olleet koskaan sairaslomalla
Astma ja uniongelmat vuorotyössä, jossa on lisäksi kemikaalialtistusta.
Sitten vaihdoin paremmin itselle sopivaan työhön ja enää ei tarvitse saikulla luuhata!
M35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä todella toivon, että eivät tule flunssaisina ja mahatautisina yskimään ja niistämään töihin.
Kyse ei ollut siitä, että kipeänä pitäisi mennä töihin vain siitä, kuinka moni on _oikeasti_ kipeä jatkuvasti.
Jos jatkuvasti on kipeä, on syytä hakeutua tutkimuksiin.
Ne ketkä kuitenkaan eivät mene, ja ykskaks alkavat olla enemmän töissä, niin varmasti suurin osa poissaoloista on oikeasti johtunut siitä, että ei vaan kiinnosta mennä töihin.
Sori vaan
Keksi itsellesi parempi harrastus kuin toisten kyylääminen. Viihdyt itsekin töissä paremmin, samoin työkaverisi.
Pari vuotta välteltiin pöpöjä. Nyt koko ajan joku sairaana, ihan luonnonlakien mukaan mennään.
Geenit. Minä en ole ikinä kipeänä. Kiitokseksi joutuu tekemään heikompien saikuttajien työt omien lisäksi. Erittäin vidumaista.
Siksi, että terveydenhoito toimii huonosti. Virheitä kirjataan ja huolimattomasti hoidetaan työt. Kokemusta, ettei edes erikoisairaanhoito toimi. Millä muulla alalla sallittaisiin vastaava huolimattomuus.
Ei vastata potilaalle, kirjataan virheellisesti, lääkäri ei ajatuksella perehdy potilaan tilanteeseen. Ilman omaa puuttumista hoito olisi vielä huonompaa. Tästä voimme päätellä miten iäkkäille käy. Monia turhia käyntejä vain siksi että ei ehditä perehtymään asioihin. Olkaa tarkkana ja tutkikaa itsekin omaa sairauttanne, etsikää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Toiset jää pois pienestäkin epämukavuudesta ja toiset tulee töihin vaikka pää kainalossa.Meissä ihmisissä todella on eroja ja monessa asiassa.
Sitten on olemassa työpaikkoja, jonne ei saa tulla edes vähän sairaana saati pää kainalossa muita tartuttamaan ja sairauksia levittämään.
Väitän että syödään niin huonosti. Mulla loppui ihan jatkuva sairastelu ja flunssailu, kun jätin viljat ja sokerin kokonaan pois ruokavaliosta.
Suolistossa sijaitsee suurinosa immuniteetista ja jos siellä on häikkää , niin helposti syy löytyy sieltä.
Epäterveelliset elämäntavat. Tuttavaperheissäni on hirveästi astmaa, reumaa, adhd ja vaikka mitä jo iha pienillä lapsilla. Lapset on myös ylipainoisia. Kokoajan jotain räkätautia päällä.
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Minä en ole ikinä kipeänä. Kiitokseksi joutuu tekemään heikompien saikuttajien työt omien lisäksi. Erittäin vidumaista.
Äitini entinen naapuri kerskui itsestään samalla tavalla koko työuransa ajan ja piti toki saikuttelijoita helwatan heikkoina ihmisinä, aivan kuten sinäkin.
Hän sai rintasyöpädiagnoosin vain kolme viikkoa eläkkeelle siirtymisensä jälkeen.
Hän selvisi siitä ja ilmeisesti myös nöyrtyi elämän edessä siinä samalla, sillä hän oli kerran todennut äidilleni, että "toiset ihmiset on sellaisia, että ne on pikkuflunssassa tämän tästä, mutta selviävät muuten ihan terveinä läpi elämän. Sitten on tällaisia kuin minä, jotka ei koskaan olla oltu flunssassa, mutta saadaankin sitten isompia ongelmia terveyden kanssa kertalaakista."
Sitä vaan, että tämänhetkinen hyvä terveys ei ole automaatio sille, että sitä selviäisi sairaudettomana läpi elämänsä. Kortit voivat ykskaks vaihtua lennossa.
Toistaiseksi työuralleni on sattunut ainoastaan kaksi tapaa millä minä joudun saikulle. Toinen on se, että joku tartuttaa minut kulkutautiin, ja toinen on se että lääkäri ei osaa parantaa minua, tai edes ymmärrä mistä tilani johtuu. En ole koskaan sairastanut pikkunuhaa, tai lievää lenssua, vaan olen joka ikinen kerta 40 asteen kuumeessa, ja paraneminen takaisin ap kuntoon kestää kuukauden, jollei ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin olen ihmetellyt. Itse en ole neljään vuoteen ollut esim. töistä sairaslomalla.
Eli meinaat, että jos sinä et ole ollut neljään vuoteen töistä sairauslomalla, niin kenenkään muunkaan ei olisi pitänyt olla, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Toiset vaan itkee ja valittaa kaikista pikkuvaivoistaan. Toiset taas vähät välittävät niistä.
Ja mitenkäs niille viimeksi mainituille tuppaa yllättävän usein käymään? Sitä kuollaan saappaat jalassa ykskaks, kun ei olla oman työylpeyden vuoksi viitsitty vaivautua käymään lääkärin luona, vaikka keho on saattanut hälyttää jo monta vuotta.
Minun veljelleni kävi niin. Hän oli klassinen työnarkomaani. Hän sai äkillisen, massiivisen aivoinfarktin ja kuoli 12 tunnin sisään siitä, kun infarkti yllättäen iski.
En avaa tämän enempää tätä asiaa, mutta sanonpahan vaan, että vaikka asuisit työpaikallasi vuorokaudet ympäriinsä ja unohtaisit ympäröivän maailman kokonaan, niin se ei sinusta mitään sankaria tee. Valitettava tosiasia on, että jokainen työntekijä on korvattavissa. Myös ne ns. työnsankarit.
Jaa'a. Olen kovassa flunssassa yleensä neljä kertaa vuodessa, talvella, keväällä, kesällä ja syksyllä, en tiedä miksi mutta aina olen ollut.
Lisäksi nyt kun endo on vain pahentunut olen kuukautisten aikaan aina n. 14 tosi kipeänä, siis särkee, voin pahoin ja on pientä lämpöä kokoajan. Välillä kuukautisten takia olen sairaslomalla ne kolme pahinta särkypäivää.
Tosi vaikea on kyllä mitään sairaslomia saada, meillä päin ei pääse edes viikossa lääkärin vastaanotolle, eli sairaana on töihin mentävä tai otettava vaan palkatonta.
Joillakin on vaan huonompi vastustuskyky. Mielummin olisin kyllä aina terveenä ja saisin palkkaa, kuin kauheissä säryissä vähän väliä ja poskiontelotulehduksissa ja kuumeessa kolmen kuukauden välein ilman palkkaa.
Eikö se ole parempi, että on sen päivän tai pari poissa ennen kuin tauti yltyy niin pahaksi, että joutuu olemaan viikon tai 2 poissa? Moni saa avun kunnon levosta jo ennen kuin tauti on pahana. Miksi aina paheksutaan lyhyitä poissaoloja? Sehän on järkevää huolehtia itsestään. Oma terveys pitäisi olla aina etusijalla, jotta ei tarvitse ottaa pitkiä saikkuja.